Historisch Archief 1877-1940
N o. 2902
De'Groene Amsterdammer van 14 Januari 1933
17
t
'i/
Fotografische ex'libris
Men kan liet als een volkomen
-logisch gevolg zien van de opmerke
lijke vernieuwing in de Fotokunst der
laatste jaren dat thans, naast de
gebruikelijke gegraveerde of geëtste,
op steen geteekende of in hout ge
sneden ex-libris, ook fotografisch ver
kregen drukken verschijnen, waarbij
een scherpe opname op glanzend
papier, verkleind, op een fijn
rasterclichéwordt overgebracht hetwelk
dient om er de verlangde hoeveelheid
(al of niet gegomde) boekwerken mee
te maken.
In een bekend fotoblad werd reeds
eenige jaren geleden bij wijze van
aangename en nuttige tijdpasseering
voor amateurs het vervaardigen van
dergelijke fotografische dingen aanbe
volen. Bedoeld werd dan een boekmerk
dat als foto voorin de te kenmerken
uitgave werd geplakt. Ik heb de
resultaten van dit tijdverdrijf nimmer
onder oogen gehad en ik geloof niet
dat mij dit behoeft te spijten want de
Kunst zal er wel koud onder gebleven
zijn.
Dat echter langs fotografischen
weg toch verrassend goede en spre
kende dingen te verkrijgen zijn blijkt
uit enkele, bij dit artikel afgebeelde
werkstukken van Duitschen oorsprong.
Het spreekt vanzelf dat men van
meening kan verschillen over de
kunstwaarde; persoonlijk houd ik mij
vooralsnog aan de met groote toe
wijding verkregen kleine, door middel
van het nobele grafische handwerk
verkregen, ex-libris waarin menig
Otto van Tussenbroek
M LIBRIS
begaafd kunstenaar heel zijn wezen
vermocht uit te spreken en zeker is
ook de afdruk van een gegraveerde of
Rome en het gaat er maar om een en
ander met smaak, zorg en (wat meer
zegt !.. ..) talent te verrichten.
DR.AU6USTE MEYER
geëtste plaat, van een fijn beteekenden
steen of wel een haarscherp gesneden
houtblok mij oneindig liever dan die
welke door miodel van de autotypie
verkregen wordt, zooals bij de foto
grafische boekwerken het geval is,
maar als verschijning en poging is de
nieuwe werkwijze toch belangrijk, te
meer omdat zich daarbij sommige van
dezelfde moeilijkheden voordoen.
Zoo zal, om een enkel voorbeeld te
noemen, de belettering evenzeer als
bij alle andere eigenaars-kenteekener,
duidelijk leesbaar, een onverbrekelijk
geheel met het gebezigde beeld dienen
te vormen. Er zal naar eenheid en
evenwicht moeten worden gestreefd
tusschen tekst en beeld, wil do uit
komst bevredigen. Die tekst kan, wat
de fotografische ex-libris betreft, op
diverse manieren worden aangebracht:
door deze met dekverf in spiegel
schrift op het negatief te schilderen of
van ondoorzichtig papier uit te knip
pen en op het negatief te plakken,
maar men kan ook hetzij met
OostIndischen inkt in zwart of met w itten
inkt op donkeren achtergrond de
letters op het positief zetten.
Ook hier leiden vele wegen naar
Het best geslaagd, in alle opzichten,
is zeker wel het hierbij gereproduceerde
boekmerk van de componiste Anina
von Wurml).
Men ziet een slanke vrouwehand,
rustend op de witte en zwarte toetsen
van een piano of vleugel. Daarover
heen zijn noten en notenbalken in een
fijnen halftoon afgedrukt. Uitstekend
werden hier de verschillende diago
nalen van het beeld beheerscht en
opgelost terwijl de belettering een
zelfde lijn volgt als het notenschrift.
Men zou dit werkstuk even knap als
gevoelig kunnen noemen '. Expressief
is het stellig en zeker.
Dit is ook het geval met het boek
merk. bestemd voor een kloosterzuster
Af/ai h f. hoewel gezegd dient te zijn dat
dit mér foto en minder ex-libris kan
hoeten. Men ziet een open venster. De
zon schijnt door do tralies en teekent
daarvan een rythiiiisch verloopend
schaduwbeeld op het kozijn terwijl
een rank klimopgroen aan het aloude
.,Je grimpe. je m'attaclie oüje meurs"
doet denken.
Als een witte vlinder, met trillende
vleugels, ligt een geopend boek zich te
zonnen ....
De geheimzinnige beslotenheid van
het klooster-kamertje, de binnen- en
buitensfeer en de stilte en rust Welke
ook in boeken leeft, werden hier heel
mooi saamgevat maar het is jammer
dat de belettering zoo zwak en onvol
doende is opgelost zooals deze met
Weinig vaste hand op het positief in
wit geteekend staan.
Veel beter zijn de letters, dok als
type, op het ex-libris van Dr. Auguste
Meyer hoewel ze te veel zwemmen"
in het zwart van den achtergrond.
Men mist hier een streven naar
zuiver decoratieve oplossing evenals
in het geheel een doorkijk vanuit een
Moorsch venster op een moskee de
belangstelling der philologe voor
Oostersche schoonheid kenschetsend.
Als totaal is dit werkstuk echter te
veel foto, ja te veel kiek" gebleven,
de maker heeft te weinig eenheid
betracht en er zit ook niets suggestiefs
in dit beeld.
Te druk en toch wel vermakelijk is
de opname van twee meisjes die
,,fotograafje" spelen voor een boekmerk
van Flisabeth. Hofman, onderwijzeres
van beroep. Hoewel hierop de woorden
Ex-Libris heel handig en zelfs uiter
mate zwierig, ja zelfs fantastisch de
jbeide kinderen verbinden, slaan zij als
liet ware de voorstelling der spelende
minderen dood doordat zij te veel
domineeren. Zij houden daarenboven
in geenen deele verband mot de al te
traditioneele letters waarmede de
naam der onderwijzeres vermeld staat.
(Slot op pag. 18)