Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 14 Januari 1933
No. 2902
De
maanzieke wereld
Albert Heiman
Een belangrijk boek
Dat wij ons nog altijd onder haar ban bevinden,
dat zij nog steeds zulk een groot deel van ons leven
regelt, de goede wonderlijke maan, dat is voor
ons, de niet-geleerden, nog het wonderlijkst van
al. Wij hebben haar lang miskend, gehoord van
sterren en planeet-constellaties welke haar invloed
op de gebeurtenissen zouden doen gelden; wij
hebben er iets van geloofd of er kalmweg om ge
lachen, al naar onze aard was. Anderen hebben
gemeend, dat als er n allesbeheerschende sym
bool moest zijn. het wel de zon
moest wezen, de bron van leven
en warmte,' het onmisbare licht
der wereld, de onontbeerlijke
vertroosteres zonder welke wij in een
eeuwigen winter te gronde gaan.
Men was geneigd in elke mythe,
in ieder oud sprookje zelfs, een
zonnemythe te herkennen, het
?was gemakkelijker dan de soms
gecompliceerde methoden en uit
leggingen, die men daarbij toe
paste, deden vermoeden. Want
groöte antithesen, leven en dood,
licht en donker, begin en einde,
zijn altijd en overal te ontdek
ken; even gemakkelijk als de
domme pan-sexualisten alle be
staande dingen in concave en
convexe weten te verdeelen. Maar
zóó eenvoudig zijn de wegen van
den mensch nooit geweest als men
in dit rationalistische tijdperk
heeft willen gelooven. De lood
rechte paden der logica houden
op, zoodra wij ons ver genoeg in
het verleden terug begeven; in een
verleden van eer kwalitatieve dan kwantitatieve
beteekenis, daar het ook vandaag nog bestaat:
evenals bij het hedendaagsche soms vier, vijfdui
zend jaar geleden herontdekken.
Brons ritueel gebruiks
voorwerp. Tchéou
* *
*
De geleerden die ons in de gelegenheid stellen
zooveel verloren wijsheid terug te winnen en te
confronteeren met de kennis van onze eigen cul
tuur, hebben vaak uit niet meer dan een paar
verminkte restanten van oude overleveringen,
van onaanzienlijke scherven en inscripties, de
legkaart samen te voegen, die wij noodig hebben
om ons een beeld te kunnen vormen van het
geestesleven van zulke verre voorvaderen. Zeker,
in de laatste eeuw zijn duizenden en nog eens
duizenden documenten verzameld; wat men
stellig wist, was dat het documenten waren; maar
niemand wist met eenige zekerheid hoe ze moesten
worden verstaan. Men vond gemakshalve
mooiklinkende maar nietszeggende termen uit; wan
neer een slangetje of een haakje het open vlak van
een primitief gebruiksvoorwerp versierde, dan
heette dit een uiting van Spieltrieb". Alsof de vol
wassen mensch,
dit is de
mensch die leeft
onder de ban
van een steeds
sneller vluchten
de tijd, van zijn
eenige zekerheid:
de dood' ooit
tijd en lust ge
had heeft om te
spelen. Hij kende
slechts ernst;
misschien hoop,
zeker vrees, en de sterkere waarschijnlijk berus
ting. Al zijn doen was een bezweren van de tijd,
van de levensduur, van eigen voortbestaan in het
nageslacht. Bezwering van de vruchtbaarheid.
Kerst nu men zulke goedkoope eicfcbegrippen
als Spieltrieb" heeft laten varen, en gelooft in de
eeuwige ernst en bezonnenheid van de mensch,
gelooft dat geen minuut van het leven hier op
Geschilderd aardewerk
aarde zonder tragiek geweest is, eerst nu is men
in de juiste gesteltenis om iets te verstaan van de
taal der oude relieken, om iets van het geheim te
ontdekken dat de scherven en rotsen duizenden
jaren lang in wonderlijke teekens vasthielden;
dat ook in de gebeurtenissen uit kinderlijk mis
vormde geschiedenissen soms is blijven voort
leven.
Een van de eerste synthetische werkstukken op
dit gebied werd onlangs geleverd door Carl Hentze
in zijn prachtige studie Mythes et symboles
lunaires" 1) die in de eerste plaats
er naar gestreefd heeft, de identiteit
aan te toonen van verschillende
algemeen-voorkomende ornamen
ten en figuren, en ze te duiden
in hun betrekking tot de
maanmythologie. De inhoud van mythen
en overleveringen heeft hij ge
confronteerd met afbeeldingen, en
door een even ingenieuze als
voorzichtige methode van verge
lijken is hij erin geslaagd tal van
deze teekens zoo al niet in hun
afzonderlijkheid en begripmatig,
dan toch in hun samenhang te
verstaan, en het symbolisch sy
steem te reconstrueeren, waarin zij
thuis behooren. Hij is niet verder
gegaan dan het vaststellen van
een reeks onloochenbare feiten;
men zou het kunnen vergelijken
met de ontdekking van de letter
waarde van een nieuwe taal. Het
inniger verstaan, de filosofie er
van heeft hij aan anderen over
gelaten, maar hij heeft er gelukkig
een plaats voor ingeruimd in zijn
boek, en wel in de vorm van een naschrift van
den Keulschen professor Herbert Kühn, die, zich
steunend op de gewichtige ontcijferingen van
Hentze, een knappe en buitengewoon heldere
synthese van het geheele probleem en de begin
nende oplossing heeft gegeven.
Hentze's verdienste is vooral, niet een enkel
teeken of de mythologie van een enkel land onder
zocht te hebben, maar de samenhang van tal van
teekens te hebben aangetoond, en tevens hun
betrekkelijke universaliteit. g , ,
Achter de veelheid van teekens en hieroglyphen,
van mythen en symbolen schuilt altijd weer
dezelfde zin: Maan, vrouw, vruchtbaarheid,
water. En, dit eenmaal inziende, is het niet moeilijk
hun overdrachtelijke beteekenis
te begrijpen. Altijd en overal
heerschte slechts n oergedachte,
de grondslag van iedere magie,
van iedere godsdienst, van elke
geloofspractijk: de rampspoed
te bezweren en het geluk te be
machtigen; het vast te houden
voor nu en altijd, gelijk Kühn zoo
treffend concludeert.
De détails van Hentze's onder
zoek zijn uitermate geschikt om
ons de oogen te openen voor de
zin van bet zoogenaamde primi
tieve in de kunst. Zooals een boek
een gedachte ten volle kan uit
drukken, ongeacht of het met een
mooie of een leelijke, een heldere
of onduidelijke hand geschreven
is, zoo beantwoordt het primitieve kunstwerk
geheel aan zijn wezen en doel, ongeacht de
meerdere of mindere duidelijkheid en kunstvaar
digheid van het ornament. De zoogenaamde
gebrekkige vormgeving" in veel primitieve kunst
is enkel het gevolg vran de veronachtzaming van
de vorm, daar waar alleen de inhoud domineert.
Men zou kunnen spreken van een analogie met
dienende, toegepaste kunst. Primitieve kunst
uitingen ziet men pas goed indien men ze ziet in
ASTORIA
Deze gezellige sfeer
pakt een ieder'*
hun beteekenis als cultische uitingen, als ma
gische heilige objecten. Dit verklaart ook het.
naast elkander voorkomen van uiterst geraffineerde
en uiterst gebrekkige voorstellingen. Beide zijn
evenzeer symbool, en de laatstgenoemde kunnen
als zoodanig zelfs grootere waarde en zin hebben
dan, de meest natuurgetrouwe of kunstige uit
beeldingen.
In deze symbolentaal heeft IFentze
aangetoonddat de in vieren verdeelde schijf de maan
boterkent; dat uit de plaatsing der segmenten, het
toe- en afnemen der concentrische ringen,
weelandere symbolen zijn afgeleid: de dubbele bijl.
de hoorns, de spiraal. Maansverandering, regen
en onweer staan niet elkaar in verband; zoo treedt
de spiraal ook op als bliksemsymbool. Ze is het
oudste chineesche schriftteeken voor
bliksem"De verticale zigzag-lijn kan eveneens deze
boteekenis hebben;
zij kan ook even
als de horizontale
en de gegolfde lijn
water"
beteekenen. Regen, wa
ter, is vruchtbaar
heid ; ook de viscli
is een teeken
vooiwater en een
vruchtbaarheids
symbool. De tee
ken i n g e n van
menscheri en die
ren in ;én ver
band met
visschen k r ij g e n
thans zin; ook
andere
vrucht
^baarheidssymbolen als pijl en ruit.
swastika en slang.
die ontelbare ma
len terugkeerei'..
in allerlei onder
linge combinal ies.
Van geheel verschillende richtingen duiken
gevangen dieren op als gestalten uit maan-mythen.
Vooral slang en hond zijn echte maan-dieren. Een
godheid met gemutileerde handen (twee, drie of
vier vingers) verzinnebeeldt de onvolkomen maan:
regenmakers met n been en soms met n arm.
wijst Hentze aan op rotsteekeningen van Bosjes
mannen, maar ook op vóór-Columbische
teekeningen uit Mexico; hij vindt ze terug bij de
Samojeden en in China, waar de oude
regendansen op n been moesten
geschieden, en vogels op n been
den regen voorspellen. Ook in
Australiëkomt de nbeen voor in
verband met de donder en de
maan.
De beer, als
vruchtbaarbeidssymbool, wordt mede op talloore
plaatsen aangetroffen, en in de
maanmythologie vindt ook de
levensboom een plaats. Men moet
er onwillekeurig aan denken dat
zoo reeds alle requisieten voor
de eerste drie hoofdstukken van
Genesis aanwezig zijn.
Brons ritueel gebruiks
voorwerp. Tchéou
Geschilderd aardewerk
Ma-Uh'ang, Kansou
Met deze sleutel wordt h (.t
eindelijk mogelijk om de voor
stelling van allerlei cultische (en
kunst-) voorwerpen te begrijpen.
Een paar zeer interessante Chi
neesche bronzen worden op deze wijze door
Hentze behandeld, en geconfronteerd met ge
wichtige literaire docimienten. Op dit speciaal
gebied .van den auteur komt hij met de nieuwste
en interessantste dingen voor den dag.
(Slot op pag.
1) Uitgave De Sikkel, Antwerpen 1932.