Historisch Archief 1877-1940
No. 2802
De Groene Amsterdammer van T4 Januari 1933
.
f
lï'
l?.
Dieselmotoren voor autos
H. J. Peppink
Hoog rendement. ..beter" vermogen
en enorme bedrijfszekerheid beloven
veel voor de toekomst.
Er zijn menschen, die alles van een auto afweten.
Anderen weer zijn al meer dan tevreden, wanneer
zij een dergelijk motorrijtuig kunnen voortbewegen
en tamelijk?goed besturen, een volgende cate
gorie bepaalt zich ertoe, om gereden te worden eri de
laatste groep menschen, die men in dit opzicht
aantreft, veracht het moderne vervoermiddel.
Onder mijn lezers van vandaag komen personen
voor uit alle bovengenosmde groepen. Voor hen
allen moeten deze regelen bestemd zijn, heeft de
redactie gezegd. Voor iedereen begrijpelijk en
' onder vermijding van te groote oppervlakkigheid
moet uiteengezet worden, welke voordeelen de
Dieselmotor voor* auto's heeft boven den tot dus
verre, algemeen gebruikten benzinemotor. Ik heb
?eerst met beide handen in mijn haarrestant
gezeten, maar ik ga het toch probeeren en voor
de aütó-feindliche groep moet ik wel bij het eerste
bagin,.. de fietspomp, beginnen.
Om den Dieselmotor te begrijpen is het namelijk
noodig, om tijdens het oppompen van een fiets
band eens te voelen hoe het onderste deel van het
apparaat dat voor de comprimeeiing van de lucht
zorgt,"tijdens deze bezigheid zich gedraagt. Wie
onmiddellijk na het beëindigen van dit karwei
de hand slaat om het onderste deel van de pomp
(daar, waar de slang aangebracht is), zal duidelijk
voelen, dat de pomp op die plaats veel warmer
is dan aan de bovenzijde. Door wrijving alleen kan
dat niet verklaard worden, want dan zou de pomp
over haar geheele lengte warm moeten zijn. Het
is duidelijk, dat de lucht door het samenpersen
warm geworden is. Wanneer wij de pomp nu eens
veel solider construeeren en den zuiger niet meer
met de hand doch machinaal bewegen, dan kan de
samenpersing natuurlijk veel sterker worden en
als gevolg daarvan zal de door die compressie
ont'staTie warmte den titel hitte" gaan verdienen.
In een Dieselmotor wordt nu inderdaad de lucht
in een cylinder door een zuiger sterk gecompri
meerd, aan het einde van den slag bedraa.gt de^
druk ongeveer 35 atmosferen (= 35 kg. per cM2.).
Op dat moment wordt door een klein hulppompje
een zeer fijn verstoven straaltje gasolie in die
heate, gecomprimeerde lucht geperst. Aangezien
de temperatuur van de lucht ver over de 5000 C.
bedraagt, zal die olie-?nevel" onmiddellijk ver
branden. Dientengevolge wordt de druk boven
in dien cylinder (in de zg. .verbrandingskamer)
sterk verhoogd en de zuiger wordt met kracht
naar beneden geperst. Door middel van een stang
(drijfstang) welke om een kruk (krukas) kan draaien
wordt de neer-gaande beweging (arbeidsslag) van
den zuiger in een draaiende omgezet. De krukas
zal dus gaan draaien en het is zonder meer duide
lijk dat door een goed geconstrueerde krachts
overbrenging op deze wijze de as waarop de
autowielen gemonteerd zijn, eveneens aan het
draaien kan worden gebracht. Dit resultaat is
heelemaal niet nieuw. In de 30.000.000 auto's,
welke over de aarde rijden, gebeurt dat elk
oogenblik en iedereen vindt het zeer normaal.
, Waarom 'n Dieselmotor l
Wamieer al'.die 30.000.000 benzinemotoren dus
ruimschoots in staat blijken te zijn, om auto's
te laten rijden (en daarom gaat het immers!)
waarom zullen, we ons dan druk maken, om een
motor te gaan maken, welke met ruwe olie werkt?
Geheel afgescheiden van de zucht, welke uit
vinders kenmerkt, om iets op 'n andere wijze te
doen, dan tot dusverre geschiedde, moetsn de
nadeelen, welke den benzinemotor aankleven als
voornaamste oorzaak voor de toekomstmogelijk
heden' van den Diesel beschouwd worden. De
onderdeelen van den benzinemotor welke voor de
levering van het benzinedamp/luchtmengsel zor
gen (carburatie) en de inrichting, welke noodig
is, om dat mengsel ,,in brand te steken" (ont
steking) zijn in de laatste tientallen jaren enorm
verbeterd. Toch hebben statistieken uitgewezen,
dat de storingen aan automobielmotoren ne>g
voor bijna 50 % te wijten zijn aan carburatie en
ontsteking. Waanneer men nu weet, dat bij den
Dieselmotorydeze beide complexen vervangen
zijn door een vrij simpele brandstofpomp, dan is
het duidelijk, dat de bedrijfszekerheid enorm
vergroot kan worden. Eóhter is ook deze brand
stofpomp slechts een product van
menschenhanden en mitsdien niet gevrijwaard, tegen sto
ringen. De ervaringen, welke met
brandstofpompen van Dieselmotoren reeds gedurende lange
jaren opgedaan zijn (dit type motor wordt o. m.
in schepen en fabrieken reeds langen tijd met groot
succes toegepast) wettigen de verwachting, dat
pomp-storingen tot de uitzonderingen zullen
behooren, zoodat de bedrijfszekerheid van een
Diesel-auto-motor vermoedelijk 30 a 40 % grooter
zal zijn dan van een dito-benzinemotor.
De bedrijfskosten.
Bovendien is het brandstofverbruik van een
Dieselmotor ongeveer 30 % geringer dan van een
benzinemotor, terwijl de gasolie momenteel 4 ets
per liter kost, (75 % lager dan de prijs van ben
zine, welke thans 13?16 ets bedraagt). De
brandstofkosten van een Diesel bedragen op het
oogenblik dus slechts 1/6 deel van die van een
benzinemotor. Hierop mag men zich natuurlijk
niet blindstaren. In den laatsten tijd neemt de
populariteit van den Dieselmotor, vrijwel uit
sluitend voor gebruik in vrachtautomobielen,
zeer toe. Zooura deze een zekere grens over
schrijdt, zal de Begeering ongetwijfeld op gaselie
een analoge belasting heffen als thans op benzine
gelegd is. (7 ets per liter). 'Echter zou de Diesel
zelfs dan nog belangrijk in het voordeel blijven.
Daarnaast echter moet de Crisis genoemd worden,
welke naast een veel verminderd gebruik voor
overproductie gezorgd heeft'. In betere tijden
zal de gasolieprijs dan oofc-zonder twijfel belang
rijk stijgen. Echter is ook de benzineprijs nitt
onveranderlijk (automobilisten weten daar van
mee te praten). Een verbetering in de
wereldpetroleumpositie zal dan ook prijsverhooging
van alle olieproducten met zich breng-en. In dat
geval zal de onderlinge prijsverhouding gasolie,
benzine niet veel veranderen.
Tenslotte bepaalt echter de factor
vraag-e-naanbod ook voor gasolie den prijs waaruit zou
kunnen volgen, dat ook voor den Deselmotor de
brandstofkosten zullen stijgen met de populariteit.
KUNSTZAAL
VAN LIER
DOORLOOPEND
TENTOONGESTELD
ROKIN
AMSTERDAM
BEZICHTIGING VRIJ
KUNSTWERKEN VAN
O O N G E HOLLANDSCHE
EN BUITENU MEESTERS
Andere voordeelen.
Geheel buiten de financieel e kwestie staat even
wel het feit, dat het vermogen van den Diesel
motor bij dalend toerental (bij afnemende
motorsnelheid dus) zich veel gunstiger gedraagt dan dat
van een benzinemotor. Zooals men weet ontwik
kelt deze laatste alleen dan voldoende kracht,
wanneer hij snel kan draaien. In verband daar
mede is dan ook de versnellingsbak gememteerd,
waardoor het mogelijk is, bepaalde
tandwielcombinaties in te schakelen, die den motor toe
staan naar verhemd ing sneller te gaan draaien,
wanneer meer kracht ontwikkeld moet worden
(bv. bij ht-t nemen van steile hellingen); En ofschoon
het gebruik van den versnellingsbak (overschake
len) in de laatste jaren door d.e invoering van aller
lei vernuftige constructies zeer vereenvoudigd is,
moet lie-t overschakelen toch altijd nog als een
zwak punt van elen benzinemotor beschouwd
worden. Overbodig zal het ook bij den Diesel
niet zijn, maar door het betere" veimogen van
dezen laatste zal het versnellirpfligrdel toch veel
minder gebruikt behoeven te worden. < ?">
Hiertegenover staan natuurlijk ook nadeelen,
hoe zou het anders kunnen? Als zoodanig noem ik
de nog niet voldragen constructie en het feit,
dat de groote massa niet vertrouwd is met de
behandeling van het nieuwe product. - ??
Evenwel: alle begin is moeilijk en gezien den
enormen vooruitgang van den Diese'ir.otcr in
de laatste jaren, behoeft het ons zeker niet te
veiwondcren, wanneer binnen afzienbaren tijd
ook voor personenautomobielen en luchtvaart
tuigen heit nieuwe principe eip uitgebreide schaal
zal worden toegepast. Zooals men weet is men
momenteel e>ok in ons land bezig met de constructie
van Dieselmotoren veor aute mobielen.
(Kumhout).
De Amsterdamsche genieentetrÊin heeft er een,
a's proef, in gebiuik voor haar autoLusdiersten.
te
STOOKT OLIE
VOOR CENTRALE
VERWARMING
EN INDUSTRIE
Laat U over deze moderne stookmethode'
kosteloos en zonder eenige verplichting
Uwerzijds door ons voorlichten.
Comfortabel
Z i n d e l ij k
Economisch
Modern
NUlSBPflNDOLIE
N.V. BATAAFSCHE IMPORT MIJ. VERKOOPK. VAN KONINKLIJKE SHELL" PRODUCTEN
CAREL v. BYLANDTLAAN 16, 's-GRAVENHAGE SERVICE DOOR 45 BIJKANTOREN IN NEDERLAND.