De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 14 januari pagina 7

14 januari 1933 – pagina 7

Dit is een ingescande tekst.

No. 2802 De Groene Amsterdammer van T4 Januari 1933 . f lï' l?. Dieselmotoren voor autos H. J. Peppink Hoog rendement. ..beter" vermogen en enorme bedrijfszekerheid beloven veel voor de toekomst. Er zijn menschen, die alles van een auto afweten. Anderen weer zijn al meer dan tevreden, wanneer zij een dergelijk motorrijtuig kunnen voortbewegen en tamelijk?goed besturen, een volgende cate gorie bepaalt zich ertoe, om gereden te worden eri de laatste groep menschen, die men in dit opzicht aantreft, veracht het moderne vervoermiddel. Onder mijn lezers van vandaag komen personen voor uit alle bovengenosmde groepen. Voor hen allen moeten deze regelen bestemd zijn, heeft de redactie gezegd. Voor iedereen begrijpelijk en ' onder vermijding van te groote oppervlakkigheid moet uiteengezet worden, welke voordeelen de Dieselmotor voor* auto's heeft boven den tot dus verre, algemeen gebruikten benzinemotor. Ik heb ?eerst met beide handen in mijn haarrestant gezeten, maar ik ga het toch probeeren en voor de aütó-feindliche groep moet ik wel bij het eerste bagin,.. de fietspomp, beginnen. Om den Dieselmotor te begrijpen is het namelijk noodig, om tijdens het oppompen van een fiets band eens te voelen hoe het onderste deel van het apparaat dat voor de comprimeeiing van de lucht zorgt,"tijdens deze bezigheid zich gedraagt. Wie onmiddellijk na het beëindigen van dit karwei de hand slaat om het onderste deel van de pomp (daar, waar de slang aangebracht is), zal duidelijk voelen, dat de pomp op die plaats veel warmer is dan aan de bovenzijde. Door wrijving alleen kan dat niet verklaard worden, want dan zou de pomp over haar geheele lengte warm moeten zijn. Het is duidelijk, dat de lucht door het samenpersen warm geworden is. Wanneer wij de pomp nu eens veel solider construeeren en den zuiger niet meer met de hand doch machinaal bewegen, dan kan de samenpersing natuurlijk veel sterker worden en als gevolg daarvan zal de door die compressie ont'staTie warmte den titel hitte" gaan verdienen. In een Dieselmotor wordt nu inderdaad de lucht in een cylinder door een zuiger sterk gecompri meerd, aan het einde van den slag bedraa.gt de^ druk ongeveer 35 atmosferen (= 35 kg. per cM2.). Op dat moment wordt door een klein hulppompje een zeer fijn verstoven straaltje gasolie in die heate, gecomprimeerde lucht geperst. Aangezien de temperatuur van de lucht ver over de 5000 C. bedraagt, zal die olie-?nevel" onmiddellijk ver branden. Dientengevolge wordt de druk boven in dien cylinder (in de zg. .verbrandingskamer) sterk verhoogd en de zuiger wordt met kracht naar beneden geperst. Door middel van een stang (drijfstang) welke om een kruk (krukas) kan draaien wordt de neer-gaande beweging (arbeidsslag) van den zuiger in een draaiende omgezet. De krukas zal dus gaan draaien en het is zonder meer duide lijk dat door een goed geconstrueerde krachts overbrenging op deze wijze de as waarop de autowielen gemonteerd zijn, eveneens aan het draaien kan worden gebracht. Dit resultaat is heelemaal niet nieuw. In de 30.000.000 auto's, welke over de aarde rijden, gebeurt dat elk oogenblik en iedereen vindt het zeer normaal. , Waarom 'n Dieselmotor l Wamieer al'.die 30.000.000 benzinemotoren dus ruimschoots in staat blijken te zijn, om auto's te laten rijden (en daarom gaat het immers!) waarom zullen, we ons dan druk maken, om een motor te gaan maken, welke met ruwe olie werkt? Geheel afgescheiden van de zucht, welke uit vinders kenmerkt, om iets op 'n andere wijze te doen, dan tot dusverre geschiedde, moetsn de nadeelen, welke den benzinemotor aankleven als voornaamste oorzaak voor de toekomstmogelijk heden' van den Diesel beschouwd worden. De onderdeelen van den benzinemotor welke voor de levering van het benzinedamp/luchtmengsel zor gen (carburatie) en de inrichting, welke noodig is, om dat mengsel ,,in brand te steken" (ont steking) zijn in de laatste tientallen jaren enorm verbeterd. Toch hebben statistieken uitgewezen, dat de storingen aan automobielmotoren ne>g voor bijna 50 % te wijten zijn aan carburatie en ontsteking. Waanneer men nu weet, dat bij den Dieselmotorydeze beide complexen vervangen zijn door een vrij simpele brandstofpomp, dan is het duidelijk, dat de bedrijfszekerheid enorm vergroot kan worden. Eóhter is ook deze brand stofpomp slechts een product van menschenhanden en mitsdien niet gevrijwaard, tegen sto ringen. De ervaringen, welke met brandstofpompen van Dieselmotoren reeds gedurende lange jaren opgedaan zijn (dit type motor wordt o. m. in schepen en fabrieken reeds langen tijd met groot succes toegepast) wettigen de verwachting, dat pomp-storingen tot de uitzonderingen zullen behooren, zoodat de bedrijfszekerheid van een Diesel-auto-motor vermoedelijk 30 a 40 % grooter zal zijn dan van een dito-benzinemotor. De bedrijfskosten. Bovendien is het brandstofverbruik van een Dieselmotor ongeveer 30 % geringer dan van een benzinemotor, terwijl de gasolie momenteel 4 ets per liter kost, (75 % lager dan de prijs van ben zine, welke thans 13?16 ets bedraagt). De brandstofkosten van een Diesel bedragen op het oogenblik dus slechts 1/6 deel van die van een benzinemotor. Hierop mag men zich natuurlijk niet blindstaren. In den laatsten tijd neemt de populariteit van den Dieselmotor, vrijwel uit sluitend voor gebruik in vrachtautomobielen, zeer toe. Zooura deze een zekere grens over schrijdt, zal de Begeering ongetwijfeld op gaselie een analoge belasting heffen als thans op benzine gelegd is. (7 ets per liter). 'Echter zou de Diesel zelfs dan nog belangrijk in het voordeel blijven. Daarnaast echter moet de Crisis genoemd worden, welke naast een veel verminderd gebruik voor overproductie gezorgd heeft'. In betere tijden zal de gasolieprijs dan oofc-zonder twijfel belang rijk stijgen. Echter is ook de benzineprijs nitt onveranderlijk (automobilisten weten daar van mee te praten). Een verbetering in de wereldpetroleumpositie zal dan ook prijsverhooging van alle olieproducten met zich breng-en. In dat geval zal de onderlinge prijsverhouding gasolie, benzine niet veel veranderen. Tenslotte bepaalt echter de factor vraag-e-naanbod ook voor gasolie den prijs waaruit zou kunnen volgen, dat ook voor den Deselmotor de brandstofkosten zullen stijgen met de populariteit. KUNSTZAAL VAN LIER DOORLOOPEND TENTOONGESTELD ROKIN AMSTERDAM BEZICHTIGING VRIJ KUNSTWERKEN VAN O O N G E HOLLANDSCHE EN BUITENU MEESTERS Andere voordeelen. Geheel buiten de financieel e kwestie staat even wel het feit, dat het vermogen van den Diesel motor bij dalend toerental (bij afnemende motorsnelheid dus) zich veel gunstiger gedraagt dan dat van een benzinemotor. Zooals men weet ontwik kelt deze laatste alleen dan voldoende kracht, wanneer hij snel kan draaien. In verband daar mede is dan ook de versnellingsbak gememteerd, waardoor het mogelijk is, bepaalde tandwielcombinaties in te schakelen, die den motor toe staan naar verhemd ing sneller te gaan draaien, wanneer meer kracht ontwikkeld moet worden (bv. bij ht-t nemen van steile hellingen); En ofschoon het gebruik van den versnellingsbak (overschake len) in de laatste jaren door d.e invoering van aller lei vernuftige constructies zeer vereenvoudigd is, moet lie-t overschakelen toch altijd nog als een zwak punt van elen benzinemotor beschouwd worden. Overbodig zal het ook bij den Diesel niet zijn, maar door het betere" veimogen van dezen laatste zal het versnellirpfligrdel toch veel minder gebruikt behoeven te worden. < ?"> Hiertegenover staan natuurlijk ook nadeelen, hoe zou het anders kunnen? Als zoodanig noem ik de nog niet voldragen constructie en het feit, dat de groote massa niet vertrouwd is met de behandeling van het nieuwe product. - ?? Evenwel: alle begin is moeilijk en gezien den enormen vooruitgang van den Diese'ir.otcr in de laatste jaren, behoeft het ons zeker niet te veiwondcren, wanneer binnen afzienbaren tijd ook voor personenautomobielen en luchtvaart tuigen heit nieuwe principe eip uitgebreide schaal zal worden toegepast. Zooals men weet is men momenteel e>ok in ons land bezig met de constructie van Dieselmotoren veor aute mobielen. (Kumhout). De Amsterdamsche genieentetrÊin heeft er een, a's proef, in gebiuik voor haar autoLusdiersten. te STOOKT OLIE VOOR CENTRALE VERWARMING EN INDUSTRIE Laat U over deze moderne stookmethode' kosteloos en zonder eenige verplichting Uwerzijds door ons voorlichten. Comfortabel Z i n d e l ij k Economisch Modern NUlSBPflNDOLIE N.V. BATAAFSCHE IMPORT MIJ. VERKOOPK. VAN KONINKLIJKE SHELL" PRODUCTEN CAREL v. BYLANDTLAAN 16, 's-GRAVENHAGE SERVICE DOOR 45 BIJKANTOREN IN NEDERLAND.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl