Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER
'Weekblad voor Nederland
Onder hoofdredactie van A. C. Josephus Jitta
Redacteuren: L. J. Jordaan, F. G. Scheltema en M. Kann. Secretaris der redactie: G. F. v. Dam
Keizersgracht 355, Amsterdam C. - Telefoon 37964 - Postgiro 72880 * Gem. Giro G. 1000
Opgericht in 1877
No. 2903
Zaterdag 21 Januari 1933
Het nationaal'socialisme in
Nederland
Inhoudsopgave op p a g. 2 O
De critiek en het programma
van ir. A. A. Mussert
Heeft het nationaal-socialisme in Nederland een
Icans? Tot voor kort was men geneigd deze vraag
ontkennend te beantwoorden. Degenen, die zich
n ons land als leiders van fascistische of
nationaalsocialistische organisaties hadden opgeworpen,
hadden, zoo weinig gezag, hun kennis van de
economie, de staatkunde en de geschiedenis van
Nederland was zoo gering, hun optreden droeg
zoo zeer het karakter van sensatie, dat men aan
hun actie schouderophalend voovbijging.
Thans heeft zich echter een man van eenig gezag
als de leider van een nationaal-socialistische organi
satie ontpopt. Hij reist het land rond om propagan
da voor zijn denkbeelden te maken. Hij doet een
T)eroep op de burgerij. Het is dus van belang, dat
Tnen aan zijn streven eenige aandacht wijdt.
Ik heb den ingenieur A. A. Mussert op het oog.
Hij heeft zich als civiel ingenieur een goeden
maam verworven door verschillende geschriften en
ontwerpen van kanalen. Zijn kennis lijkt heel
wat verder dan zijn eigen vak. Hij is een uitnemend
redenaar. Het is een inan aan wiens bekwaamheid
«n goede trouw niemand, die zijn persoon en zijn
?werk kent, het recht heeft te twijfelen.
Ik had het voorrecht dezer dagen met hem in
debat te treden, in een vergadering van de Delftsche
Studenten Debating Club. Het kan r/djn nut hebben,
?dat ik de indrukken, die zijn beschouwingen op
die vergadering bij mij hebben achter gelaten,
in het openbaar uiteenzet. De heer Mussert kan
mij dat niet kwalijk nemen. Hij schuwt de open
baarheid allerminst. Integendeel hij zoekt die.
Het sterkste deel van het betoog van den heer
Mussert is zijn critiek. Hij gispt de gebreken van
het kapitalisme, het liberalisme, het socialisme en
het communisme. Hij heeft slechts hoon voor ons
, ,1 iberaal-democratisch regeeringsstelsel''.
Een groot deel van deze critiek is gruwelijk
overdreven. De zoogenaamd kapitalistische produc
tiewijze heeft het mogelijk gemaakt, dat de massa
der bevolking van Nederland een betrekkelijke
mate van welvaart heeft bereikt, die zelfs op het
dieptepunt van deze ernstige internationale eco
nomische crisis nog altijd verre uit gaat boven
den toestand, waarin die massa der bevolking in
vroegere perioden van voorspoed verkeerde.
Liberalen, socialisten en communisten zijn voor
den heer Mussert n pot nat. Het zijn allemaal
individualisten, kinderen van de Fransche revo
lutie.
Dat er in politieke denkbeelden een diepgaand
verschil bestaat tusschen twee leden van de
Tweede Kamer als prof. van der Bilt en den heer
"Louis de Visser, is den heer Mussert ontgaan.
Dat er in onze Tweede Kamer nog andere poli
tieke partijen zitting hebben, zelfs een meerderheid
vormen, die men met den naam van liberalen,
socialisten en communisten" moeilijk kan ken
schetsen, valt buiten zijn gezichtskring.
Op de vraag, wat dan wel het socialisme is,
dat voorkomt in den naam van zijn eigen politieke
partij, antwoordt de heer Mussert, dat dit de
mentaliteit is, die tot uiting kwam in het bouwen
van den Keulschen Dom. Dat is zulk een verwrin
ging van gebruikelijke woorden, dat het moeilijk
is ernstig debat te voeren piet iemand, die zich
van zulk een ongebruikelijke terminologie be
dient.
Zelfs het sterkste deel van het betoog van den
heer Mussert, zijn critiek, waarin ongetwijfeld
een kern van waarheid schuilt, is buitengewoon
zwak.
Wie zich als een hervormer aandient, kan niet
met het leveren van critiek volstaan. Het ver
trouwen, dat hij inroept, rroet gebaseerd zijn op
zijn programma, op de verbeteringen, die hij aan
beveelt. In de uiterst vage beschouwingen, die de
heer Mussert aan dit onderwerp heeft gewijd.
heb ik slechts twee positieve gedachten vermogen
te ontdekken: de autarkie als economisch stelsel
en de corporatieve organisatie als grondslag van
een bestuursstelsel.
Als een typisch nationale". Nederlandsche ge
dachte, bevoelt de heer Mussert de autarkie aan.
En in dezelfde beschouwing bepleit hij de bevor
dering van de eenheid van Kuropeesch Nederland
en Nederlandsen Indië. De combinatie van deze
twee gedachten is in wezen tegenstrijdig en vol
komen on-Nederlandsen.
Weliswaar heeft de heer Mussert in zijn re
pliek beweerd, dat hij de ..autarkie" als een feit
heeft geconstateerd, doch allerminst als ideaal
heeft aanbevolen. Ik ontken echter dat dat het geval
was en mocht het waar zijn. dan heb ik geen
enkele opbouwende gedachte in het economisch
stelsel van het Nederlandsche nationaal-socialisme
vermogen te ontdekken.
De autarkie als economisch programma voor
Nederland en Nederlandsch Indië. het streven om
ons land op economisch gebied zelfsupporting te
maken, nota bene ten einde de 8 rnillioen Neder
landers in het leven te houden, is volkomen in
strijd met de historische ontwikkeling van de
bronnen van onze volkswelvaart, den handel,
den landbouw en de industrie. Het y.ou een zelf
moord zijn. Kn het is bovendien een afwijking
van de typisch Nederlandsche traditie van den
vrijen handel.
Hoe is het mogelijk, dat men zulk een gedachte
in Nederland als ,,nationaal'' durft aan te dienen?
Dat is slechts te verklaren, doordat men zijn
programma uit het Duitsch heeft vertaald, zonder
zich zelfs maar rekenschap te geven van de bij
zondere positie en de traditie van Nederland.
Welk een bedreiging de Duitsche
autarkicgedachte voor de welvaart van Nederland
beteekent, is toch wel algemeen bekend.
Om zulk een gedachte in Nederland als ..na
tionaal" aan te durven dienen, moet men wel
van iedere kennis van de feiten eri de traditie
van Nederland gespeend zijn.
In het Italiaansche fascisme en in het Duitsche
nationaal-socialisme steekt n gedachte, die in
Nederland toegepast, een zekere waarde kan heb
ben: dat is het grondbeginsel van den corpora
tieven staat.
Het liberaal-democratische bestuurstelsel van
Nederland is allerminst volmaakt. Kn ieder, die
voelt voor de cultuur en de welvaart van ons land,
moet ook streven naar verbetering' in het bestuur.
Viooltjes
Voortreffelijk»
chocolade in den
vorm van viooltjes.
Een specialiteit.
RINGER5
Let op den naam l
Daartoe verdient het aanbeveling, dat men
binnen het kader van onze parlementaire demo
cratie aan georganiseerde belanghebbenden dele
geert do, taak, om voor zoovel' dat mtt het alge
meen belang overeen valt te brengen, hun eigen.
belangen zelf te regelen.
Die gedachte behoeven wij niet aan Italiëof aan
Duitschland to ontleenen. Zij werd reeds in Neder
land aanbevolen en in toepassing gebracht, vóórdat
Mussolini zich van de regeering iri Italiëmeester
maakte, of iemand in Duitschland ooit van Adolf
Hitler had gehoord.
Kr bestaai «"-liter overwegend b«~waar tegen,
om aan doze organen of oen combinatie van de/.c
organen do taak van den wetgew.-]' of.die van <le
overheid op te dragen. Die taak moet behartigd
worden door organen, die uitsluitend het algemeen
belang op het oog hebben.
Wanneer da nationaal-socialisten in Nederland
van dit onderworp studie willen maken, kunnen
zij een nuttig werk verrichten, /ij kunnen dan
echter niet volstaan mot oen vertaling van oenige
algemei'ne formules uit hot Italiaansch of het
Duitsch.
Men moot don hoor Mussert, niet naar de zwart
heid van zijn hemd beoordeelen. Ken bekwaam
man m«?t een hart van goud kan uit beginsel een
zwart hemd aantrekken. De vrijheid is in Neder
land zoo groot, dat men dat onbelemmerd toelaat.
Ken hervormer moot men niet naar de kleur
van zijn hemd, noch naar do goedheid zijns
harten booordoolen. maar naar zijn programma.
Hot programma van hot nationaal-socialisme,
dat de hoor Mussert predikt, is vaag on voor zoo
verre hot positief is, wemelt liet van tegenstrijdig
heden.
Het berust op e«'n volkomen miskenning vr;3
den feitelijkon toestand in Nederland en van "5
meest typeerende kenmerken van do Nederlandsche
traditie.
Het is in strijd met, de vrijheid van den handel,
de volksregeering. zooals zij in den bloeitijd van
Nederland onder den drang der omstandigheden
is gegroeid, de vrijheid van denken en een gezond
internationalisme, beginselen, welke krachtens een
oude traditie nergens ter wereld in hoogere mate
dan in ons vaderland worden geëerd.
Het nationaal-socialisme van den heer Mussert,
dat zich in Nederland als nationaal aandient, is
letterlijk uit het Italiaansch en Duitsch vertaald,
zonder ook maar eenigszins rekening te houden
met ons eigen land.
Het heeft in Nederland niet de minste kans.
Knkele goede elementen, welke het bevat, ver
drinken in een zee van gebreken. Het kan ons land
niet schaden, hoogstens de reputatie van den
bekwamen ingenieur Mussert.
A. C. JOSKPHUS JITTA