Historisch Archief 1877-1940
Harry van Tussenbroek
Herfst
Permeke bij Buffa te Amsterdam
Ik heb mij er nu eenmaal toe gezet Permeke de
waardeering te zien krijgen in Holland, die hij in zijn
eigen land en bij enkele kundigen en kenners geniet hier.
En dit lijkt mij een hardnekkigheid te zijn. die een'
kritikus past; zijn ambt is toch niet 1°te juichen
bij verworven reputaties, maar vooraf te wijzen en
onophoudelijk op hem, dien hij nog te weinig geloejfd
en geëerd ziet. Z5ó doende verricht hij, waartoe zijn
liefde voor het schoone hem moet drijven en zóó
handelend verlicht, en vergemakkelijkt hij het leven
van zulken schildereen leven, dat in den beginne ge
woonlijk niet zeer overvloeit van zorgeloosheid. Hoe
grooter de schilder daarenboven is, hoe meer weer
stand. En bij wie bespeurt ge zulken weerstand? Wie
weerstaan Permeke in Holland? Zeker een aantal
kritici, die bij hem slechts kunnen goedkeuren met
a'lerlei restricties, tirwijl zij zulke restricties niet
naar voren brengen bij schilders, wier macht en
Gargallo Greta Garbo (Kunstzaal Vecht)
DE LEERSCHOOL D
Spaaasche Schilders - Permeke
John Raedecker
oorspronkelijkheid dikwijls zeer gering zijn. De
wacht en de oorspronkelijkheid zijn. bij I'ermefce,
zeer groot, liet is toch niet meer eenvoudig den
daaglijkschen dingen hun eeuwige beteekenis te
hergeven en wat banaal werd voor de meesten,
dezen dat te doen verschijnen in alle belangrijkheid.
Permeke kan dat; daarom is hij een schilder in
wien het Vlaamsche ras volgens de traditieën en
het wezen van dit ras weer een gestalte ziet op
dagen, die tot de belangrijkste schilders der
schilderende Vlamingen zal worden gerekend. En
welke daaglijksche dingen herstelt Permeke in
hun oude en niet te ontkennen grootheid ? Eten,
drinken, slapen, den akker bewerken, de zee
bevisschen zijn zijn onderwerpen. Eri op welke wijs
herstelt hij ze tot deze waarde? Door een spanning
in de lijn of in den vorm, die wij zelden bij anderen
zóó aantreffen als bij hem; door de vormen
groot en primair te modelleeren, door de lichamen
te doen gevoelen als verbonden aan een Aarde,
die demonisch leeft; door de zee te schilderen als
een oude weerstander of haar in lieflijkheid, als een
geliefde te geven. Het spreekt van zelf, dat hij
bij die aan de Aarde verbonden menschen, die
ledematen, de handen en de voeten, die de
verbinding met de Aarde uitdrukkeiï, ons bovenal
duidelijk moet maken, en dat doet. Hij moet ze
geven zooals zs den menschen bij den oorsprong
waren.want zij doen de oorspronkelijke, trage daden;
hij geeft hun een groote langzaamheid van wezen !
Van zelf volgt hier weer uit, dat ook het hoofd
die onverzettelijke langzaamheid moet uitdrukken,
maar deze langzaamheid van denken sluit geen
ironie altijd uit en geen stille, rijpe vreugde. Ik
begrijp daardoor maar al te wel. dat zijn figuren
een weerstand weer wekken bij die lieden, die door
maatschappelijke plaats eigentlijk op ongepaste
wijze, zieh durven laten zien in commissies, waar
hun ..deftigheid" hun een schijbbaar recht geeft
om over de schoonheid te oordeden. Kn ook
moet zulke weerzin ontstaan bij hen. die zich zelven
wijs gemaakt hebben, dat hun hit oordeel toekomt
over alle kunsten, dus ook over de schilderkunst
Inderdaad vinden wij zulke aanmatiging bij een
verouderend architekt.bij eender ..Bouwmeesters"!
die meenen omdat zij in de hoogte bouwer,
alle diepten te kunnen kritiseeren. I)e tegen
woordige Bouwmeesters treden thans op als
een soort verkeersagenten van het aesthetische.
en dat kan ons koddig lijken, wanneer wij zien
hoe weinigen hunner in staat zijn het schoone te
doen ontbloeien en opbloeien in hun bouwsels. De
eentonigheid en de oplossingen van velen bewijzen
een jammerlijke armoede; wat deemoed zou hen
meer sieren dan ijdele pronkpraat. Van Permeke
konden zij den rijkdom der eenvoudige dingen,
opnieuw aangetoond, leeren, zoo zij goedleersch
wouden zijn !. Een ander soort luierikken, vindt
Permeke's kunst in de officieele schilders en de
volgelingen van een vorige school. Zij zijn toch
juist degenen, voor wien de banaliteit het eenige
redmiddel is bij de niet-schilderende banalen;
hand in hand gaan deze soortgenooten te saam.
<f Wij zien allen gaan in hun waaierige belangrijk
heid tot op een dag zij beginnen na te praten, eindlijk
schrok het hen op, dat Permeke een zeer belang
rijk schilderi s. en wij hooren de ijle termen opkomen
die wij ten siotte hebben hooren ontstaan bij Vincer.t,
en nog langzamer omdat Fermeke giooter is dan
deze: een zeker zoo rijk innerlijk wordt bij Permeke
gesteund door vaster bekwaamheid, en dingen, die
ge bij Vincent niet vindt, als de onweerstaanbare
ironie, zijn in Permeke's wezen. Al was Permeke
alleen de schilder van de vele zeegezichten, die
hij is, dan overtrof hij vele zijner tijdgenooten; hij
is daarbij de groot e schilder der Kenvoudigen. van
den Boer en van den Visscher; hij is van deze
de schilder, hij is bij voortduring de schilder van
zulki n van uit het llait, dat de grenzen wil
uit.wisscheli en de gemeenzaamheid van nature zoekt !
A. Plasschaert
I>e Catalanen bij Vecht te
Amsterdam
Er zijn een aantal tentoonstellingen
tegenwoordig in Holland te zien,
die. ik heb dat meer dan ns ge
schreven, meer onze kennis vergrooten dan ons
door hare schoonheid verpoozen doen. Ik ben
de laatste het nut van zulke tentoonstel" ingen te
ontkennen, van hen, die onze keni is vermeerderen,
want dat was bij velen onzer ongetwijfeld van
noode.
Meer dan eens opnieuw, heb ik mij verwonderd
omtrent de weinige zekerheid, die den meesten
eigen was in de vergelijking van onze resultaten
met die van andere rassen en van andere naties,
en dat begon reeds (het wordt iets beter) bij het
Harry van Tussenbroek
toch zoo zeer nabuiig België, waar een tijd lang
wat daar gebeurde en ontstond meer onbekend was
dan de kunst van Frankrijk. Deze Catalaansche
tentoonstelling behoort \ oor mij tot de tentoon
stellingen, die onze kennis vermeerderen en waar
wij de groote uitbreiding kunnen constateeren over
dewaereld van sommige wijzen, zich in de schilder
kunst eir in ele beeldhouwkunst te uiten. Wij vinden
zulks hier als in onze eigen kunst, maar niet op voor
treffelijker wijs wat wij in Holland constateeren.
Meer dan de schil dei-kunst troffen mij enkele beelden
maar het meest en he-t meest-blijvend bekoorden
mij de iiottebakkerskunist ra n Artigas, door de zui- .
vere stilheiel van den vorm en door een kleur, die
den vorm niet schond.
llaed*'<*ker*!s kunst te Itotterdam
Zonder eenigeir twijfel is de kunst van Kaedecker
een romantische kunst. De beelden van den Beeld
houwer geven ons toch niet het gevoel zich meer
dan noodzakelijk uit ee'n levend Al te hebben
afgescheiden. Integendeel, zij vertoonen in alles
den weirsch zulk bezield Al niet te ontkennen.
maar daar zooveel mogelijk mee verband te willen
houden. Kaedecker is daardoor de tegenstelling
tot het realisme in de Beeldhouwkunst, dat in
Holland eenige beeldhouwers bezitïvan verdienste.