Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 21 Januari 1933
N o. 2903
.
Ft
t
C£
Dramatische kroniek
Henrik Scholte
Gesinnungstheater"
Niets is spoediger tot koffiehuis
debat en kunstsnobisme verstard dan
het Gesinnungstheater", dat een door
zijn toeschouwers gedeelde, althans
aanvaarde politieke of religieuze over
tuiging en de daardoor ontstane ge
meenschappelijke manifestatie in de
plaats wilde stellen voor de neutrale
ontroering, waarmee elke individueele
toeschouwer kon handelen naar .be
lieven.
Consequent doorgevoerde ideologie
en het behoud van een dramatischen
vorm zijn .kwalijk in evenwicht te
brengen. Voor een marxist, voor een
' fascist, voor een overtuigd katholiek
- zal een stuk, dat maar zijn tale
Kanaans" spreekt, reeds waarde hebben
* kis zoodanig, want hij stelt die voorop
en laat een voor hem zoo futiele ge
beurtenis als een kunstontroering eerst
in de tweede plaats spreken. Conse
quent Gesinnungstheater" heeft wei
nig werfkracht, omdat de vorm ervan
zich in de eerste plaats richt tot de
reeds overtuigden, wier overtuiging
voor OpCt. over hun oordeel
beGesinnungstheater" in sterk
vorm daarentegen zal
ook door hen geaccepteerd worden,
die een andere meer nog: door hen,
die geen overtuiging hebben en zij
zullen zeggen: het was weliswaar
communistisch of katholiek, maar het
was sterk tooneel. Voor den marxist
en den katholiek zal zulk een tooneel
minder zin hebben, omdat hij juist
en in de eerste plaats en terecht de
propagandistische en niet de
aesthetische waarde op het oog had.
Er is met ,,Gesinnungstheater" ge
sold door zoogenaamd vrijzinnige
aestheten op een manier, die noch het
tooneel, noch de overtuiging van hen,
die deze met behulp van het tooneel
wilden verdedigen, goed gedaan heeft.
Men weet voor welk publiek Piscator
speelde: de Groene Papagaai" van
onze dagen. En toen veertig jaar ge
leden Hauptmann met zijn Weber"
een toen toch stellig revolutionaire
tooneelpremière gaf, antwoordde Di
recteur L'Arronge op een wenk van
het Keizerlijk Hof met dit weergaloos
brutale argument: Och Majesteit, bij
ons theater zijn de prijzen immers toch
unerschwinglich voor de arbeiders,
kwaad kan het dus niet."
Begrijpelijke afkeer van zulk een
publiek, dat het spelen met vuur als
een extra zenuwprikkefende attractie
beschouwde en in~<ïen comfortabelen
schouwburg waardeerde wat het slechts
om den sterk-dramatischen vorm een
oogenblik voer waar-:r4èld om het
zoo spoedig mogelijk 'ojv straat weer
van zich af te schudden, heeft menige
. ,,manifesteerende" groep gedreven tot
,, sïhet andere uiterste: overtuigingspel
si zonder aesthetische waarde, of zelfs
_ j-- naat bewust vermijden van alles wat
maar eenigszins naar een artistiek
compromis kon zweemen. Niet alleen
Meyerhold heeft de zijmuren van den
schouwburg uitgebroken om er echte
straatoptochten dwars doorheen te
laten trekken, niet alleen de katho
lieken hebben massaspelen opgevoerd,
wier esoterische beteekenis der sym
bolen en emblemen alleen de voor 'n
inissa profanis bijeengekomenen gold.
Tegenover het eene uiterste: een
mengvorm te scheppsn, welke snobs,
salonbolsjewieken en mystieke
femelaars aantrok, stelde men het andere
uiterste: de doctrinaire en in theatraal
opzicht bewust primitieve vorm, die
slechts (toevallig en onnoodig) meeting
of kerkdienst in tooneelvorm goot.
Piscator zou weer zeggen: alsof een
revolutionair weekblad op ideolo
gische gronden ook juist met een
Gutenbergsche handpers gedrukt zou
moeten worden.
Zwak, zooals de echo van zulk
Gesinnungstheater" in ons land was,
hebben beide uitersten in talrijke
leekenspelen, mysterievertooningen of
tenderizstukken hun weerklank ge
vonden. Berst den allerlaatsten tijd
zoekt men?en juist zoowel van so
ciaal-revolutionaire als van
jongkatholieke zijde naar een wankel
evenwicht. Van het Ensemble Bouber,
dat zich een tijdlang braveerend het
Groot Volkstooneel" noemde,
scheidden zich eenige jongeren af,
die een meer extremistisch politieke
tooneelgroep vormden als De
Jonge Spelers". In het katholiek
tooneel, dat wij hier slechts in
amateursvorm kenden, vond eveneens een
soortgelijke sociaal getinte opschuiving
plaats, die den naam kreeg. R.K.
Volkstooneel" en terstond in een nieuw
blad heftig voor leekenspel en
spreekkoren begon te getuigen. Beide groe
pen hebben toevallig in n week hun
eerste openbare voorstelling ter stede
gegeven: resp. met De Matrozen van
Cattaro" van Friedrich Wolf en met
Sebastian, de Heilige Proletarieër",
naar den roman van Franz Herwig.
Dat De Matrozen van Cattaro"
politieke werfkracht had,zal men moei
lijk kunnen beweren. Wat het gaf,
was echter het met de beste en eerlijk
ste middelen van het drama bereikte
inzicht in de motieven en conflicten
van een groep revolutionaire matro
zen. De looze hoera-stemming was er
meer onder het publiek dan op het
tooneel en zij, die graag de Internatio
nale hadden willen meezingen, kregen
lauw kans. Want toen de kruiser
over" was gegaan en de roode vlag
in top woei, begon het eigenlijke dra
ma eerst. De matrozen op de comman
dobrug stonden voor het ellendige,
leege Niets" in de toekomst: inge
sloten in de nauwe baai van Cattaro,
van boven uit de rotsen genadeloos
bedreigd door de kanonnen der
Oostenrijksche batterijen, vergeefs ver
trouwend op hulp van de kamaraden
uit de haven van Pola, die tenslotte
kwamen.... met den keizerlijken
vlag nog aan de mast. Er is in dit dra
ma een aangrijpende stemming van
soldaten, die naar huis willen uit den
oorlog en niet vrijkomen; van officie
ren, die, in een veel grootere mate dan
in de revolutionaire litteratuur ge
bruikelijk is, de argumenten der
andere zijde" kunnen plaatsen. Er
worden hier weinig frasen uitge
schreeuwd en veel onontkoombare
Waarheid in de consequenties van
een hachelijk avontuur verduidelijkt.
Het eindigt tenslotte met het marte
laarschap van drie jonge matrozen:
een smartelijke overwinning van
drie consequenten in een begrijpe
lijke nederlaag van velen, die con
sequent waren aan andere over
tuigingen, welke weinig minder het
recht aan hun kant hadden. Van dit
meesterlijk geschreven conflict werd
een ontroerende vertolking gegeven,
met Johan Fiolet als de eenvoudige,
on-pathetische,tot inden grond waar
achtig blijvende hoofdfiguur en vele
matrozen om hem heen. Als het den
politieken voorstander ver genoeg
gaat.... de politieke tegenstander
hoeft dit stuk van eerlijke argumen
tatie en menschelijk
waardigheidsbesef niet te verbieden !
Het II.K. Volkstooneel, dat deze
week in het van ouderdom en wan
staltigheid krakende Bellevue eenige
voorstellingen gaf, debuteerde minder
gelukkig, hoe merkwaardig de tendens
van het hier gespeelde drama ook was.
Als Herwig's roman (dien ik niet ken)
inderdaad het sociale conflict en den
lijdensgang van een jongen monnik
behelst, die in de Berlijnsche volks
buurt Wedding aan de volkshaat ten
offer valt, welk een gegeven is dit
dan geweest! Het stuk was echter
onhandig bewerkt met veel onwaar
schijnlijk kalme gesprekken binnens
kamers, terwijl buiten naar hartelust
en in poovere geluidsregie" geschoten
en gevochten werd. Er ligt een kans
voor een groote tragedie als in een (bij
de voorstelling knap geënsceneerde)
lompenwerkplaats) de jonge, strijd
bare monnik Sebastiaan staat tegen
over den verbitterden communist,
voor wien de geclicheerde Leger des
Heils-argumenten niet tellen. Maar
juist als men verwacht, dat om deze
beide overtuigden het drama
heengeweven zal worden, blijkt een tafe
reel later de communist reeds met
den ijver des bekeerlings aan het werk
voor het katholieke geloof en van een
eveneens in opzet groote scène als
een ontmoedigde Sebastian zijn so
ciale aanklacht tot de bezitters richt,
wordt een tafereel later afstand ged aan,
waardoor aan de dramatische cli
max: geloof tegenover volksopstand,
de spits wordt afgebroken. Plotseling
ziet men Sebastiaan terug als priester
in een schuilkerk, genezend door hand
oplegging naar de oude methode der
absoluut on-dramatische mysterie
spelen, en tenslotte, om der wille van
de parallel met zijn naamheilige, door
verwoede communisten aan de lan
taren gesleept, opgehangen en nog
eens met een dozijn revolverschoten
afgemaakt. In plaats van deze slach
ting met een daarbij behoorende half
zachte en door het voorgaande niet
overtuigend gemaakte apotheose, had
menlieverdenbrandendsn strijd zelve
van het schaap onder de wolven"
gezien. Het stuk ontweek zijn tendenz
meer dan haar aan te durven en miste
daardoor tenslotte zijn doel: waarlijk
den Sankt Sebastian vom Wedding"
te motiveeren en te verdedigen met
alle sociale argumenten, die toch
zeker óók het katholicisme heeft.
Leider en hoofdrolspeler was Anton
Zweers, een uiterst verdienstelijk di
lettant, die echter aan den rand van
een zeer groot gevaar staat: door het
verdiende succes van vorige
vertooninge wordt hij minder de knappe
amateur, aan wien men professioneele
tekortkomingen gaarne vergeeft om
de impuls van zijn spel, dan wel de
beroeps-dilettant, die in de overtuiging
van zijn succes uit zijn technische
zwakheden zijn fort maakt eri daar
door mindere middelen uitbuit als
lagen zij technisch op hetzelfde niveau
als die van den beroepsspeler.
Carltonnade
Dajos Bela in bet C'arlton!
Dajos Bela met zijn beroemd orkest iB
het Carlton : een betere inzet van 1933 is
niet denkbaar. Wij verstouten ons uilen
naar Athene te dragen, en Dajos Bela's
lof te zingen !
Muziek is er in overvloed, wij zwemmen
in muziek,
En ied're band speelt overal voor een
verwend publiek,
Welnu, 't publiek weet sedert lang (en
zeg ons, heeft 't 't mis3):
't Orkest van Dajos Bela is het beste wat
er is !
Wie uitgaat, doet 't bij voorkeur goed, hij
neemt de beste kans.
Begeeft zich naar het Carlton en....
voert daar zijn vrouw ten dans,
Bij voorbaat blijft hij dan alleen ver
schoond van elk beklag:
't Orkest van Dajos Bela is d'attractie
van den dag!
Daarbij: in 't Carlton is de disch nu
eenmaal 't welvoorzienst,
En wie er Dajos Bela hoort, bewijst
zichzelf een dienst.
Hij speelt zooals geen ander speelt, vol
kleur en zwier en gloed:
't Orkest van Dajos Bela maakt het
slechtst humeur weer goed !
Want ook op 't punt van dansmuziek
vindt men goed, beter, best,
En zeker is er meer dan n voortreffelijk
orkest.
Maar hij die er verstand van heeft,
oordeelt beslist en kalm:
't Orkest van Dajos Bela is het neusje van
den zalm !
Het speelt de vroolrjkste muziek uit
Londen en Berlijn
(Van radio, film en gramofoon herkent
men het refrein !),
En 't speelt ook liedjes-op-verzoek, 't
staat voor de gasten klaar:
't Orkest van Dajos Bela heeft 't
veelzijdigst repertoir !.. ..
't Orkest van Dajos Bela vaak besproken
in de krant,
Heeft een bijzonder grooten naam, en 't
doet zijn roep gestand.
Het speelt in 't Carlton deze maand tot
vreugd van 't algemeen,
En 't oogst bij ieder aardig lied 't applaus
van iedereen.... ! !
fJDajos Bela speelt in het Carlton van
6 Januari tot en met 5 Februari, iederen
middag ]en iederen avond. Geen verhoog
de prijzen (thé-dansant: / 1.50;
dinerdansant: / 3.?, / 4.?en / 5.?.)