De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 21 januari pagina 18

21 januari 1933 – pagina 18

Dit is een ingescande tekst.

18 De Groene Amsterdammer van 21 Januari 1933 N o. 2903 Zoete most volksdrank (Slot van pag. ij) \ II &*. r, f* De prijs in de laatste jaren van de groote hoeveel heden bessen, frambozen en aardbeien die wij telen kan ook geen belemmering zijn geweest voor de fabriek-matige bewerking. De onbekendheid met dezen dra.nk zou ook een rol gespeeld kunnen hebben maar dit is een factor, waarvan men bijna niet mag veronderstellen, dat deze aanwezig zou zijn geweest in de kringen der fruitverwerkers. Hoe het ook zij, zoete most" werd niet vervaar digd. Thans zal het anders worden. Fruit en zelfs voor de zoete mostbereiding zeer geschikt fruit, hebben wij in voldoende hoeveelheid. De prijs is laag genoeg om een loonende verwerking mogelijk te maken en het publiek wil thans dranken, die gezond, smakelijk en natuurzuiver zijn. Het kan niet anders of de zoete most" moet volksdrank worden, zooals de Süszmost dit reeds is in Zwitser land en bezig is te worden in Duitschland en Amerika. De wijze, waarop hij dit moet worden is een kwestie, wtlke de praktijk zal aangeven. In elk geval is hiervoor samenwerking noodig tusschen verschillende groepen der bevolking. In de eerste plaats moeten d.e fruittelers medewerken, want het is hun belang, dat het fruit, dat niet voor consumptie geschikt is, verwerkt wordt. Zij kunnen dit doen door zelf het nieuwe product te drinken en het anderen voor te zetten. Op deze wijze ont staat reeds een propaganda, die niet genoeg kan aanbevolen worden. ? De vraag, die hierbij naar voren komt, is op welke wijze het product geschonken en gedronken moet worden. Ik stel mij voor, dat dit op drieërlei wijzen kan geschieden. In de cantines, café's en hotels moet het per glas verkrijgbaar zijn. Dit kan op een goede wijze geschieden, daar er kannen bestaan van ongeveer 25 L. inhoud waaruit de zoete most" getapt kan worden, zonder dat lagere organismen in den drank terecht komen. In deze kannen -blijft hij langen tijd goed. Voorts moet de zoete most" in fleschjes van ongeveer 250 a 300 cc. verkrijgbaar zijn, evengoed als in halve en heele wijnflesschen. Het glas, waarin moet worden geschonken, behoeft niet te worden besproken, daar dit zich richt naar den wensch van het publiek. Wenscht men den,,zoete most" in den vorm van limonade te drinken, dan komt de kleine of groote tumbler in aanmerking. Maar waarom zou men hem ook niet in wijnglazen schenken. Ik stel mij voor, dat dit afhankelijk gesteld kan worden van de kwa'iteit. De kwaliteit is behalve van de bereiding ook afhan kelijk van de variëteit vrucht, die voor de bereiding wordt gebruikt. Waarom zou men ook niet uit onze fijne kwaliteiten appels en peren mosten bereiden en zouden deze mosten niet tegen iets hoogere prijzen kunnen worden verkocht, in verband met de prijzen der vruchten. De vruchtenvariëteit speelt een zeer groote rol bij den smaak van den drank. Ik wil u reeds ver klappen, dat de druif Muskaat van Alexandriëen de appel Cox-Oranje pipping buitengewoon fijne zoete mosten leveren. Waarom zouden we verder het versnijden niet toepassen en door combinatie van diverse mosten extra fijne dranken bereiden. Ik denk b.v. aan een samenvoeging van peren- en aardbeienmost, aan een versnijding van boschbessen met zwarten bessenmost enz. Alles is op dit gebied nog mogelijk en ik verzeker u, dat uiterst fijne merken verkregen kunnen worden. Ook is het mogelijkomdenzoetenmostmetkool zuur te impregneeren, zoodat mousseerende dran ken worden verkregen, waaraan door sommige personen de voorkeur gegeven zal worden. Als ik tot slot nog op een andere mogelijkheid wil wijzen in het belang van hen, die aan een drank met gering alcoholgehalte den voorkeur geven, dan is het op de vermenging van vruchtenwijn met zoete most." Door het gebruik van de E.K.filter is het mogelijk geworden om het alcoholgehalte van wijnen naar verkiezing te veranderen. Men kan zoo dranken verkrijgen, die een weinig alcohol bevatten en vaak smakelijker zijn, dan de onver sneden sterk-alcohol-bevattende producten, daar het aroma en het suikergehalte van den zoete most" zich uitstekend paart aan het aroma van den wijn. Men bemerkt dus, dat met de vervaardiging van zoete most" de weg voor een verandering in den smaak van het publiek open staat en wij hopen, dat deze gevolgd zal worden in het belang van onze vaderlandsche fruitteelt en industrie. Kroniek van den dans J. W. F, Werumeus Buning Serge Ijifar Serge Lifar, eens Diaghilew's opkomende ster, is in de laatste jaren een der eerste West-Europeesche dansers geworden van de nieuwe generatie in. Rusland weten wij zoo goed als niets en hij is thans Balletmeester aan de Parijsche Opera. Hij is van het geslacht dat, opgevoed onder de oude Russische meesters als t'cchette, en onder de jongere regisseurs als Massine, Nijenska en Balanchine, de oude school der techniek in eere hield, maar tevens zocht naar nieuwe dansvormen. Hij beheerscht de oude techniek met een volmaakte virtuositeit, maar ze voldoet hem niet ten volle. Hij zoekt ze te verrijken met acrobatie, met nieuwe variaties van bewegingen, met uitbreidingen en veranderingen in de oude dansfiguren, die de oude meesters tot die magistrale en woedende veront waardiging gebracht zouden hebben, waartoe slechts een oud balletmeester in staat is Ook de oude meesters hebben niet altijd gelijk. De ballet techniek wijzigt zich mettertijd als alles, en zoolang ze zich wijzigt op den grondslag van het goede overgeleverde ambacht behoeft men geen vrees te koesteren, noch voor de toekomst van het ballet, noch voor de magistrale vervloekingen. In n ding hadden de oude balletmeesters echter gelijk. Zij noemden de nieuwe experimenten vaak barok en grotesk, in tegenstelling met hun klassieke vorm en opvatting. Serge Lifar als balletregisseur neigt tot het ba rokke, groteske en experimenteele. Dat is zijn goed recht. Maar wanneer men een ballet als zijn Prométhée ziet op dezen eenigeiillaagschen avond dat men hem in ons land te zien kon krijgen, dan treft er een sterke tegenstelling tusschon. Lifar, den. danser en Lifar. den regisseur. De regisseur kiest, een mythologische stof en verwerkt die tot ballet, met toepassing van velerlei bewegingen die grillig, gezocht, acrobatisch en experimenteel aandoen. Zijn stof is klassiek, zijn beweging grotesk en barok, oiiharmon'sch. De danser Lifar danst die beweging met volmaakte virtuositeit: aan de uitvoering van het ballet hapert het niet; maar het geheel voldoet niet. Men staat voor een innerlijke tweespalt. Hoe oneindig volmaakter als dans-dramatische vorm was b.v. Petrouchka, waar darisinhoud en balletvorm een volkomen eenheid vormen, omdat alle elementen van edelen dans, volksdans en gro teske, er op de ware plaats in gesteld zijn. Hoeveel volmaakter zijn b.v. enkele balletten der MonteCarlo-balletten als ,,Jeux d'Enfants" en ..Ooncurrence" waar een speelsch en grotesk onderwerp alle mogelijkheid laat voor toepasselijke experimen ten die in wezen met Lifar's streven verwant zijn. Lifar, de dansregisseur koos een grootc drama tische stof, de Prometheus-legende. en koos er groteske bewegingen bij. Het past niet. Balletstof en dansinhoud zijn tegenstrijdig, en de volmaaktste danser verzoent ons niet met die tegenstrijdigheden, hij treft ons geen enkel oogenblik met de grootschheid van zijn dramatische stof. doch slechts door de virtuoze kantteekeriingen van beweging, die hij er op verzon. Dat is karakteristiek voor veel moderne ballet kunst die nieuwe wegen zoekt: de nieuwe dansdramatische-vorm, de nieuwe balletvorm is reeds veel zuiverder verschenen in grotesken en persi flages in danskluchten en parodieën, dan in be werkingen van grooter opzet en allure. Wellicht maakt de balletkunst thans eenzelfde crisis door als voor de verschijning van Diaghilew's balletten in West-Europa. Ha,ar virtuositeit is grooter dan ooit. en veclzijdiger. Haardramatischen vorm kan zij evenwel slechts zelden vinden. Even als de groote tooneelschrijver is de groote ballet dichter schaarsch, in dezen tijd. Pin waarschijnlijk mogen wij veeleer van Massine en Fokine een nieuw meesterwerk verwachten, die ook in balletdramatisch opzicht geneigd zijn tijdelijk de oude traditie weer op te vatten en die geboren regisseurs zijn, dan van Lifar, die opnieuw toonde een gebo ren danser, doch geen regisseur te zijn. De reactie van een publiek is in een geval als dit steeds merkwaardig. Het heeft een snobistisch applaus over voor de experimenteele Prométhée; het raakt in vuur bij een gaaf, zij het dan ietwat verbleekt romantisch ballet als ,,Le Spectre de la Rose" of bij de nog steeds volmaakte eenheid van dans die ,,L'Oiseau Bleu" biedt. Het is wars van experimenten en verlangt eenvoudige, begrijpelijke vormen. Het neemt de laagste vormen van die soort zelfs ten onrechte eerder aan dan hooger staande kunst in een vorm die het niet begrijpt en niet verwerken kan. Het heeft gelijk, niet altijd in wat het toejuicht; maar bijna altijd in wat het eigenlijk verlangt toe te juichen. Het zal verwachte lyriek waardeeren boven waarachtige, maar moeilijk begrijpelijke cerebrale kunst, omdat het lyriek verlangt. Het zal vrij groven maar voortvarenden dans toejuichen boven verfijnde bizarhei;!, omdat het voortvarenden dans verlangt. Het verkiest Lifar den danser, verre boven Lifar den choregraaf en ook waar het ongelijk heeft, heeft het gelijk: ongelijk wellicht in wat het waardeert. maar volkomen gelijk in wat' het onbewust en ele mentair zoekt, en soms tevreden is met wat het in versleten vormen vindt. Tentoonstellingen Toonkamer Bij den Dom, Utrecht. Werk van Jan Boon. Tot 22 Jan. Kunstzaal van Lier, Amsterdam. Teekeningen W. O. J. Nieuwenkamp. Tot 22 Januari. ..Addisson". Amsterdam. Foto's van Lood van Beïinekorn. Tot 25 Januari. Kunstzaal van Lier, Amsterdam. Schilderijen van Jan van Herwijnen. Tot 20 Januari. Kunsthandel Huinck & Scherjon, Amsterdam. Werk van Radda. Tot l Februari. Kunstkelder, Amsterdam. Weefwerk, teekenir.gen en beeldhouwwerken. Tot l Februari. Frans Buffa & Zonen, Amstardam. Honderd teekeningen van Constant Permeke.Tot 2 Februari. Kunsthandel van Wisselingh en Co., Amsterdam. Fransche schilderkunst. Tot 4 Februari. Kunsthandel Wagenaar, Utrecht. Schilderijen door G. van Yperen. Tot 4 Februari. Arti et Amicitiae, Amsterdam. Werken van Bobeldijk, Jurres, Westermann en Woltjer. Tot (i Februari. Teyler's Museum, Haarlem. Teekeningen door Joseph Teixeira de Mattos. Tot 12 Februari. Rott mlamsche Kunstkring. Rotterdam. Werk van Toon Kelder. Tot 12 Februari. Voor de Kunst. Utrecht. Werken door Elisabeth Adria-ü-Hovy. Tot 13 Februari. Toonzaal Helene Meyer Timmerman Thijssen, Den Haag. Verzameling toegepaste kunst. Tot 14 Februari. Kunstzaal A. Vecht, Amsterdam. Tentoonstel ling van werk van Spaansche schilders en beeld houwers. Tot 15 Februari. Kunsthandel Dorus Hermsen (Het Huys van Jan de Witt) den Haag. Oude kunst. Tot 15 Februari.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl