Historisch Archief 1877-1940
No. 2903
De Groene Amsterdammer van 21 Januari 1933
*,
£??
Alles wel aan boord
Aquarius
Scheepsforanden
Doet men wat aan tourisme met zijn vrienden
dan komen, vanzelf de scheepsbranden van den,
laatsten tijd ter sprake. Is men dan de eenige zee
man, van het gezelschap, dan kan het niet anders
of men wordt de vraagbaak en er wordt zelfs
verwacht dat je de soms in angst gebrachte gemoe
deren tot rust zult brengen. Ik kan dan nooit
nalaten er op te wijzen, dat het verkeer op zee een
groot nadeel heeft, n.l. dat de ongevallen, die er
voorkomen, altijd meer indruk maken dan die bij
het verkeer aan land. Dat is een gevolg van het
massale, dat uit den aard van de zaak meer de
aandacht trekt. Maar uit de ongevallen, die men
vermeld vindt in de Maandag-dagbladen over een
geheel jaar, valt ook wel wat te leeren en het jaar
cijfer der slachtoffers van het verkeer aan land,
zooals b.v. Amerika dat wel eens geeft, doet
denken .aan den wereldoorlog. Ook valt het op dat
bjj een scheepsramp plotseling~zooveel menschen
voor den dag komen, die verstand hebben van
scheepsbouw. Ze vjnden de schepen te groot en te
luxueus, waardoor het brandgevaar grooter is ge
worden. Zonder nu de juistheid daarvan te willen
beoordeelen, is men alleen geneigd te vragen wat men
van zulke opmerkingen verwacht. Dat men dat eens
klaps zal veranderen? Daar is al heel weinig kans op.
Bij den brand van de Atlantiquo" is pon nieuwe
opmerking voor den dag srekomer.,. I >>?/.*?. b, treft,
het toezicht Er moet/ n.J. uoor di-u eersten officier
van u*t.t scnip voor de functie bedankt zijn, omdat
hem de gelegenheid tot degelijk toezicht ontbrak,
daar hij niet overal komen mocht of kon op het
sehip, waar hij dat noodig achtte. Het lijkt mij
vreemd. Wanneer inderdaad zoo iets zou bestaan,
dan, zou een vakvereeniging zich wel eens hebben
laten hooren. Voor een beoordeeling in deze per
soonlijke zaak zou men dea betreffenden brief eens
moeten lezen.
Déropmerking heeft echter in zooverre nut, dat
ze een;beschouwing in algeménen zin waard is.
HSet-is al eenige jaren geleden dat ik na afloop
van:de.wacht een ronde door het schip deed en in
het journaal schreef: Bij de ronde alles wel."
Dat was in die dagen zoo de manier van doen,
ook toen er nog gén Schepenwet bestond, en men
koa aannemen dat door deze handeling, aangevuld
door ander toezicht, iedere onnauwkeurigheid, dus
ook-: ieder spoor van brandgevaar, intijds ontdekt
werd. Wij meenen te mogen beweren dat deze
goede gewoonte nog bestaat. De vraag is alleen
maar of het nog mogelijk is op de moderne
reuzenschepen. Er is, zooals trouwens overal, ook bij de
scheepvaart heel wat veranderd sedert de Schepen
wet in werking trad, maar gezegd dient te worden
dat deze wet nog voldoet, waar het de veiligheid
beoogt. Het is alleen voor den gezagvoerder moei
lijker geworden de wet na te komen, althans op de
groote schepen.
De schepenwet schrijft, voor zoover ik kan na
gaan, niet precies voor, dat een ronde als boven
bedoeld gedaan moet worden, maar de gezagvoer
der heeft de verplichting de wet na te komen en
al is die verplichting hier en daar wat nader gesti
puleerd, het zou natuurlijk onzin zijn wanneer
zoo'n kapitein zich zou wenschente verantwoorden
door te zeggen dat nergens in de wet gesproken
wordt over het doen van zoo'n ronde. Dat zou
geljjk staan met de redeneering van den
zeilschipskapitein, die op een klacht van de bemanning,
dat de boonen niet zacht gekookt waren ten
antwoord gaf: ,,De monsterrol schrijft voor dat ik
jullie een bepaald rantsoen van voedsel moet ver
strekken, maar nergens is voorgeschreven dat ik
?" het moet laten koken." De kapitein heeft de wet
uit te voeren en deze wet heeft het mooie beginsel:
ssheepsrampen voorkómen.
Zijn naam is klein,
zijn roem is groot.
Het domme potlood
Teekening van B. van Vlijmen
(Een radio-rede van prof. van Embden over Ontwapening
is door de censuur slechts gedeeltelijk toegelaten)
ELKEN DAG N GLAASJE
Ben andere vraag is: Kan die kapitein dat tegen
woordig nog? Is het b.v. op het moderne
reuzenschip nog mogelijk, dat iedere wacht zoo'n ronde
degelijk gedaan wordt? Er zal met het wandelingetje
wel een uurrtje heen gaan, om niet te spreken
van bijkomende omstandigheden ! Bovendien zal
het toezicht er nog omvangrijker moeten worden,
dan op de oude gemoedelijke scheepjes en er zal
dus iets anders op moeten wórden gevonden,
voorzooverre dat nog niet geschied is. En in dat ver
band dient men te denken aan de groote wijziging
in de huishouding aan boord: het ontstaan en de
ontwikkeling of uitbreiding van de vele afdeelingen
op het moderne passagiersschip. Men zal moeten
komen tot een regeling van toezicht in die af
deelingen onderling, goed gecontroleerd door den
gezagvoerder en de hoofdofficieren, waaruit een
soort veiligheidsbrigade zou kunnen ontstaan.
Wij willen hiermede geenszins zeggen, dat het
toezicht op de Atlantique" of op andere schepen
niet in orde was, of is, hetgeen trouwens door de
bevoegde beoordeelaars wel gedaan zal worden.
als dat noodig is. .
Ik zou zelfs liever willen zeggen, dat kapitein
Schoofs, die door kapitein Kljnge van de Koode
Zee" gequalificecrd werd als ,,een goed zeeman,
een fijne kerel", zijne maatregelen in de/o niet
minder goed getroffen had dan collega's
het zouden, kunnen, doen. Wat niet wegneemt, dat
de recente rampen .wel van dien aard waren, dat
ze alle aandacht trokken, maar men heeft ook
kunnen lezen, dat de koppen reeds bij elkaar
gestoken zijn om te overleggen wat er tegen te doen
valt. Aan de vei igheid ter zee is groote zorg be
steed. Dat het vertrouwen door de laatste rampen
eenigszins geschokt is, ligt voor de hand, maar wij
twijfelen er niet aan of de betrokken personen
zullen dat vertrouwen herwinnen.
GORDIJNSTOFFEN
INDANTHREN
LICHTECHT
WASCHECHT
TROPENECHT
g ZONEN