De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 28 januari pagina 16

28 januari 1933 – pagina 16

Dit is een ingescande tekst.

De Groene Amsterdammer van 28 Januari 1933 No. 2904 Automobieltentoonstelling A. P. M. Moussault : Il.A.I. 1933 In personenwagens exposeeren 8 landen samen 64 verschillende merken; in vrachtwagens, bussen en trailers zijn 8 landen vertegenwoordigd waaronder Zweden een nieuweling is met totaal 47 fabrikaten; in motorrijwielen, driewielers en carriers brenger" 8 landen 47 verschillende merken. Namen? We zullen ze niet noemen. We zullen zelfs heelemaal niets noemen van de 1933-show. U kunt beter er zelf heen gaan. Kost weinig, hél veel waar voor uw geld en 'n prachtige gelegenhiiJ voor vi omf wat te gaan fantaiseeren. Welken wagen zou ik willen rijden met mijn vrouw, welken met mij a zoon, welken met de vrouw van mijn zoon, welken zonder vrouw? Welken als ik onbeperkt rjjk wab? Welken als ik slechts 'n Fordje koopen kon? Bovendien kunt ge u een vrachtwagenchassis uitzoeken al of niet Diesel, 't chassis mins tens op 6 .wielen, maar ook op 10 of 14 en er zal zeker wel een handelaar zijn, die u een chassis maakt, mét er op een geriefelijken woonwagen, behoorlijk uitgefantaiseerd met cabine voor 4, erachter uw huiskamer, dan de slaapkamers, keu ken, berging en wat meer veilangd wordt. Neen, laat ons niets zeggen van de show 1933. Ge kunt erheen gaan en dat is voor ons gemakke lijker dan erover te schrijven. De R.A.I. brengt n.l. alles op auto-gebied. R.A.I. 190O In het Paleis voor Volksvlijt. In de groote zaal ? klemtoon op groote", de auto's; in de bijzaaltjes en de galerij de aanhangsels: motorrijwielen, fiet sen, banden, bellen, hoorns, lampen, etc. In totaal nog geen 50 stands. Verwey en Lugard brachten er _ men raadplege den catalogus uit die jaren een 12 persoons omnibus met gloeibuis-ontsteking, bekleeding in laken en pegamoid. Wat pegamoid is, zou ik u niet kunnen zeggen, maar pegamoid zal toen wel erg modern zijn geweest. Er werd een phaeton geëxposeerd met veel koperen beslag en als bijzonderheid electrische ontsteking. Aan electrisch licht werd toentertijd nog gewerkt, maar op 'n afstand ! Een advertentie vermeldde als bij zonderheid, dat de firma steeds rijtuigen (auto's) in voorraad had. In dat opzicht is het tegenwoor dig niet anders dan 30 jaar terug ! Haha ! die moderne auto van 1900 ! De catalo gus meldt o.a.: De rijtuigen zijn voorzien, gedeel telijk van de nieuwste phars Blériot, gedeeltelijk van een nieuw soort petroleumlantaarns, verder kaars- en acetyleenlantaarns." En verder ,,de wielen loopen op kogels" en krachtoverbrenging niet door riemen". De beschrijving van de automobiel Pieper Voiturette No. l - dus ook toen reeds lichte wagens ! luidt o.a. S1^ p.k., benzinemotor, twee rem men, luchtbanden, grootste snelheid 28 K.M." Een inzender adverteert in 1900: Voor serieuze cliënten steeds gelegenheid tot het maken van proeftochten mét de dos a dos automobiel 4 per sonen." Proefritten hebben we nog in 1933, maar zonder dos a dos l Onze nationale industrie Spijker was behoorlijk vertegenwoordigd: o.a. aldus luidde de beschrij ving van de inzending was er een nieuwe gepa tenteerde equilibrémotor. Snelheid van 7-35 K.M. (Wat je moest doen als je 6 K.M. wilde rijden of 5 of mogelijkerwijze trek had in 4, wordt niet vermeld). De motor is van 5 P.K. met dubbele cylinders, zonder waterafkoeling, zonder kettin gen, zonder riemen en riemschijven, doch alleen met een eenvoudige overbrenging door kamraderen." In het tentoonstellingsgebouw een belangstel lend publiek, dat hoe langer hoe meer interesse krijgt voor den benzinewagen. Na enkele jaren worden de modellen der wagens al iets beter, maar in de oogen van den tegenwoordigen automobilist is de Alcion twoseater 'n miezerig bakje, laag van voren, hoog van achteren, 'n 7 paards motor, maar. . . . versnellingsbak en cardanoverbrenging zijn aanwezig en het geheel begint al iets op een gewone auto te lijken. Buiten het Paleis is de bedrijvigheid groot. Er zijn nog geen taxi's in Amsterdam, de auto's voor het gebouw hebben een geweldig bekijk en de proefritten vormen voor den passagier grooter evenement dan een Zeppelintocht voor een H.B.S.er van 14 jaar in 1933. Met de jaren groeit de belangstelling buiten, met de jaren ook binnen, waar de magneet-ont steking en andere verbeteringen haar entree doen. De catalogus vermeldt 'n White Steam Car, tonneau entree laterale met staande kap. Een andere inzending laat zieu dat was luxe ! een model Boi des Belges, doubléPhaeton entree laterale voor ? 5250.?. Reeds in 1902 is er in het Paleis een Phaeton Tonneau carrosserie in aluminium, een proef, die toch blijkbaar niet is ingeslagen, maar in ieder .MOTORRIJWIEL INSTELLING GEOPEND VAN 10v.M.-5N.M.ENVAN SLUITING ZONDAG 5FEBR. 5u. N M. geval wees op groote vooruitstrevendheid bij dtconstructeurs. In dat zelfde jaar vinden we nog de volgende beschrijving van de hand van een der grootste Haagsche importeurs: DoubléPhaeton 2 cyl. 9 P.K. Dubbele ontsteking (door electriciteit en gloeibuizen). Bekleeding in glad leer. Kap met bagagegalerij, windvang, reiskoffer. Houten wie len, 90 m.M. luchtbanden." Carrosserieën in die jaren? Wij noemden reeds een Phaeton, 'n DoubléPhaeton en een Roi des Belges. Ziehier nog meer benamingen voor het puikje der koetswerken in de jaren 1900 of daar omtrent: DoubléPhaeton de luxe", Tonneau"i en Tonneau de luxe", Gesloten break", Wagonnette", Dogcart". Het klinkt ons nu eenigszins ouderwets in de ooren, maar toen. . . . toen waren het namen voor het mooiste en het modernste wat de carrosserie-bouw voortbracht en ook toen evenals nu stonden de meest volslagen leeken met de meest technische gezichten goedkeurend te kijken naar de meest onbekende nieuwigheden. Dat gold n voor chassis n voor carrosseriedat geschiedde in 1900, het geschiedt nog wel 'n enkele maal in 1933. i v e* N.V Insulaire Hypotheekbank te ZIERIKZEE. Uitgifte van ^°'o Pand brie ven a 100^% De Hoil. Voorschotbank HAARLEM, KRUISWEG 70. De Bonk verstrekt gelden tot elk bedrag met een minimum van f 1000.?op zakelijk onderpand en onder borgtocht, met in pand geving eener polis van levens verzekering van gelijk bedrag en verkoopt 5% schuldbrieven in stukken van f 1000.?, f 600. en f 100.?tegen Beurskoers. RAI J. CEONARD LANG

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl