Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 28 Januari 1933
No. 2904
Engelsche boeken
"Brave new world"
Boekbespreking Evert Straat
Aldoutu Huxlf.y
"'s Werelds grootste stapelproduct
zijn de meeningen, Het dagelijksche
gebruik van -een aanzienlijke
hoeveel? heid meeningen is zoo zeer een
levensr. behoefte geworden, dat het waarlijk
l- tijd wordt het Onze Vader uit te
breiden met Geef ons heden onze
; dagelijksche meening." De
meeningenbranche is de eenige, welke nog niet
van onder-consumptie te lijden heeft;
de markt is williger dan ooit en aan
bezuiniging OJP het rantsoen, dat ons
eiken dag wordt thuisbezorgd
wekelijks en maandelijks aangevuld
met extra-porties van bizondere kwa
liteit denkt niemand. De produ
centen van meeningen zijn de eenige
wien het nog goed gaat. Zij kunnen
rekenen op een stijgende vraag; een
goed-georganiseerd distributie-appa
raat staat hun ten dienste en hun
voorraad grondstoffen is onafzien
baar en kost niets. Oude meeningen
in nieuwe verpakking vinden grif
aftrek; te krachtig gebleken ideeën
laten zich gemakkelijk tot een serie
aantrekkelijke opinies herleiden
desnoods zou déindustrie jaren lang
op volle capaciteit kunnen doorgaan
zonder nieuw materiaal aan te breken.
Een der grootste
meeningen-fabri. kanten van dezen tijd is Aldous
Hux-ley. Hij is meer dan een captain of
kidustry"; hij is een trust op
zich zelf. De coquette verpakking,
waarin hij zijn artikelen aan
biedt, zijn voortreffelijk
crackingpröcédé, dat compacte ideeën-com
plexen binnen het bereik van een ieder
' brengt, en last nót least de bijna vrou
welijke argeloosheid, waarmede hij de
ijdelheid vaii zijn afnemers streelt,
hebben hem in de harten van ? vele
jongelieden, die aan het essay" zijn
zoóals anderen aan den drank, een
'monopolie-positie bezorgd. Niemand
verstaat als Huxley de kunst, zijn
lezers vertrouwelijk in den arm te
nemen om hun een behoorlijk geheim
toe te vertrouwen. Een voorbeeld uit
'1925: Bad art is of two sorts, that
' which is merely dull, stupid and
incompetent, the negatively bad, and
the positively bad, which is a lie and
a sham. (Het cracking-procédé: een
continuüm, genaamd kunst, wordt
tot eenvoudige componenten herleid)
Very pften the lie is so well told that
alttto'st'fivery one is taken in by it for
a time. In the history of the arts we
find innumerable shams of this kind
once taken as genuine, now seen to
be false. (Volgt een passage over
notoire zwendelaars" als Ossian en
Bulwer Lytton). I often wonder if I am
one of them (Charmant, zoo'n biecht).
It is impossible to know. (Hoor hem
fluisteren). For one can be an artistic
swindler without meaning to c heat
and in the teeth of the most ardent
desire to be honest". (Het vréselijke
geheim)
Niemand helpt ons zoo beminnelijk
als Huxley dat kan aan een resolute
meening over allerlei dingen waar wij
geen raad mee weten. I was too
cold even to feel a proper enthusiasm
over the discovery that the old
sacrificial hymrs were pröbably obs
cene and certainly nonsensical."
Kemembering that phrase in subsequent
summers I have been delighted by it.
How well, how pithily it describes not
merely the old sacrificial hymns of
pre-Christian Armenia (die we -na
tuurlijk op ons duimpje kennen), but
a whole mass of modern art and
selfstyled science: the greater part of
psycho-analytic literature, for
example, the music of Schreker, most ex
pressionist painting, Ulysses and so_
on." Een bosje rneeningen, waar we
weer dagen op teren kunnen. Hoeveel
zal het ons niet uitsparen, dat we nu
voortaan dien gekken Joyce kunnen
afdoen met probably obscene and
certainly nonsensical."
Maar Huxley's beste procédé, het
fabrieksgeheim, dat hem de meeste
klanten bezorgt, is zijn gewoonte, zijn
lezers tot wonderen van knapheid te
promoveeren en vertrouwelijk met
hen te keuvelen over de meest cryp
tische verschijnselen van kunst en
wetenschap. In zijn bundels essays
paradeert de heel e wereldliteratuur
met de poetae minores voorop; uit alle
Italiaansche schilderscholen reiken
ons onbekende grootheden de hand
als waren het dagelijksche kennissen;
in Brave New World" 1) onderstelt
Huxley een keur-collectie
embryologische en biochemische feiten met hun
eerbiedwekkende namen als aan ieder
een bekend en maakt grapjes Over
Riemann-surface-tennis.''
Een Kiemann-opperVlakte voor
wie het vergeten mocht zij h is dat
bekende twee-dimensionale geval, dat
in zijn eenvoudigst'eh ' vorm wordt
uitgedrukt door de simpele formule
u + iv = V -j- iy.
Brave New World" is een satire
niet zoozeer op onze maatschappij
.want in zijn -hart' iS-Huxley .con
servatief alswel óp het hardnek
kig geloof, dat we haar met techniek,
wetenschap en vijfjaar-plannen wel
zullen cureeren. In vorm. is het een
toekomstroman, in wezen een essay
over het thema: Waar moet het
heen als de wereld zoo verder gaat."
Als uitgangspunt dient de stelling,
dat 's menschen idealen verschuiven
van waarheid en schoonheid naar
gemak en geluk. Huxley combineert
deze tendentie met déniéuwste ge
boden van onzen afgod modern
science", trekt psycho-analyse, Bolsje
wisme en Behaviorism tot hun uiter
ste consequenties door en construeert
streng logisch" een maatschappij
anno Ford 632, waarvan elk lid zijn
leven lang volmaakt gelukkig is,
Zij bestaat uit een constant aantal
kunstmatig, althans ectogcnetisch in
groote broedcentrales gekweekte men
schen, die zoowel physiek als typisch
zorgvuldig zijn geschikt gemaakt om
zich gelukkig te voelen in een der vijf
kasten, waarin de maatschappij is
verdeeld. Als foetus worden zij in
reageerbuis j es en flesschen bewerkt
met chemische eti mechanische mid
delen, als kind worden zij langs
psychctechnischen weg in al hun behoeften,
begeerten en meenirigeri gefixeerd, en
als mensch zijn ze dank zij deze
predestination and conditioning" onver
anderlijk en tevreden.
Een Epsilon, bestemd voor mijn
werker, stoker otc. zou niet willen
ruilen met een Alpha, die a-I van zijn
prille jeugd cursussen in elementaire
relativiteit moet verwerken. Allen
schuwen het woord moeder, obsceen
overblijfsel uit een barbaarschon tijd,
vader" heeft meer een
scatologischen klank. Alle kunsten en alle
humanitaire wetenschappen zijn af
geschaft in overeenstemming met de
openbaring van Ford, die God heeft
vervangen, dat history is bunk". De
erotiek is gehandhaafd" ; voor kinde
ren zijn erotische spelletjes ingevoerd,
en er wordt vrijelijk gecopuleerd, want
iedereen is voor iedereen". Elke
vrouw, voor zoover zij niet reeds
voordat zij uit de i'lesch kwam, steriel
is gemaakt, is jareu lang gedrild in
een strenge Malthusiaansche tech
niek.
Alleen zijn is verboden; wie zich
ondanks alles niet gelukkig voelt,
krijgt sonia", een soort onschade
lijke cocaïne. Films zijn niet alleen
sprekend", rnaar ook voelend", de
Feelies" worden begeleid met kleu
ren en reukorgels. Synthetisch voedsel
Kadaververweitung" etc., etc.: Hux
ley heeft zijn best gedaan om niets te
vergeten maar vreemd genoeg geld,
banken en looneri gehandhaafd.
In hoeverre beteekent dit
Ituxleyuniversum voor ons meer dan een
quantum elegant voorgedragen mee
ningen, die ons aanvankelijk ver
maakt, daarna verbaasd en tenslotte
geërgerd hebben ? In zooverre, dat wij
eenerzijds, indien nog iioodig, over
tuigd zijn geworden dat met strenge
logica" elke gedachte en elke waarde,
tot waanzin is te herleiden, en dat wij
anderzijds de vraag mogen stellen of
Huxley, grof gezegd, nog te vertrou
wen is. Een moedig criticus heeft
hem een snob genoemd; hij werd
op zijn vingers getikt door een dia
lecticus, die snob" definieerde als
iemand die waarden vervalscht".
Wie scherp" toeziet en zich niet
door grapjes als Benito Iloover,
Bcrnard Marx. Jean-Jacqucs
Habibullah, sexophoriist, sex-hormone-
chewing-gum, Malthusian Blues en der
gelijke laat inpalmen, ontdekt in
Bravo New World"
waardevervalsching' op groote schaal. Our Freud
had been the first to reveal the
appalling dangers of family life. The world
was f uil of fathers was therefore
f uil of miseiy; f uil o£ mothers
therefore of every kind of perversioii
from sadism to chastity". Indien
Freud een waarde is, dan wordt hij
in dit zinnetje vervalscht. Dit lijkt
op Freud, maar is liet niet. En dat
Huxley zich bij dit valscho zinnetje;
IJW GEWAA&MEAXT
F°F. SI N EMU S
Leidschestraat 20-22
AMSTERDAM C.
Overhemden
naar maat vanaf f 8.5O
PRIMA COUPE
Eigen Atelier
Het risico is voor U allén
te machtig... samenwerking
met duizenden anderen is
noodig.
Levensverzekering is ge
zamenlijk risico dragen.
Inlichtingen
NILLHIJ
'siGRAVENHAGE
Amsterdam-Utrecht-Rotterdam
achter zijn creatuur Mustapha Mond,
Bestuurder van West-Europa, ver
schuilt, maakt de zaak maar dubieuzer.
Wie is er in het Godsdebat in
hoofdstuk 17 aan het woord, Huxley
of Mustapha Mond, die karikatuur
van Dostojewski's groot-inquisiteur:'
Waarom wordt het hem zoo erg ge
makkelijk gemaakt? Geen twijfel be
staat bij het zinnetje: One of the
principal functions of a friend is to
suffer (in a milder and symbolic
form) the punisl.ments that we should
like, but are unable, to inflict upon
our enemies". Dat is Huxley. Hoe
charmant en hoe valsch !
Onze eigen literatuur bezit n
echte satire.
De schrijver was misschien minder
geestig dan Huxley, had minder
cultuur en niet zoo'n verfijnden smaak.
Maar hij bleef mensch, walgde van
zijn Droogstoppel en eindigde met
open vizier. Huxley is daarvoor te
knap".
1) Aldous Huxley, Brave. New World.
Londen, Chatto & Win/lus.