Historisch Archief 1877-1940
V v. Foiobureaux
Het Joodsche Bruidje
(Louis Saatkorn en Julia de Gruyter)
1
r* *?
Stadtische Btthnen van Han
nover ; Goethe'8 ,,Urfanst"
en Hauptmann's Kollege
Crampton".
Het is niet erg gelukkig en evenmin
erg eerlijk dat het gezelschap uit de
Duitsche provincie", dat deze maand
met twee allerminst nieuwe stukken
ons land doortrekt, de min of meer open
lijke critiek van was dat nu wel
noodig?" te hooren krijgt, die men met
tienmaal meer recht op vrijwel alle
Duitsche gezelschappen van de laatste
jaren had kunnen toepassen. Maar het
publiek, gaarne verblind door groote
namen, heeft zoogenaamd
wereldberoemdheden goedkeurend de kans gegeven om
het land op de meest smakelooze wijze
af te grazen en eerst thans, nu bij
een wakkerwordende sympathie voor
den noodtoestand van onze eigen acteurs
toch ook wel de eenigszins zure herin
neringen aan een berg-af hellenden
Moissi en een Schmiere-Pallenberg (om
't ergerlijkste maar te noemen) geko
men zullen zijn, steekt men de koppen
bij elkaar en murmureert. Ten onrechte,
want juist deze Hannoveraansche troep
gaf enkele indrukken, die noodig en
bovenal nuttig waren. Niet omdat zij
en nog wel met stukken van een belegen,
litteraire tooneelwaarde opvoeringen
van verbluffende individueele
grootschheid gaven, maar wel omdat zij op
voor ons eenigszins'beschamende'wijze
lieten zien, waartoe een bescheiden
Duitsch provincietheater bij vol
maakte training en prachtige
saamhoorigheid in staat is. Het groote publiek
mag deze kant der voorstellingen niet
zoo getroffen hebben wie zich
echter ook maar eenigszins mér aan
de pijnlijke zaak van het tooneel,
ons tooneel, gelegen laat liggen, zal
vergelijkingen getroffen hebben, welke
gerechtvaardigd zijn, ondanks moge
lijke verschillen in Duitsche en
Nederlandsche tooneeltoestanden.
Het is toch bescheiden genoeg om
het tooneel in onze twee op dit gebied
productieve steden te vergelijken met
een stad als Hannover, waar een
theater ook slechts een invloedssfeer
van Nederlandsche afmetingen kan
hebben. Hannover heeft daarbij in
het vele belangrijke tooneel, dat
buiten Berlijn gegeven wordt be
langrijk sedert het oogenblik, dat
heel Duitschland zijn
tooneelhernieuwing vond in het paleisje van een
Hertog van Meiningen nooit eigen
lijk een eersteklas rol gespeeld, als
Frankfort, München, als vroeger D
sseldorf en Hamburg. Toonaangevende
TOONEEL IN
Het Joodsche Bruidje - 6
te zijn - Circus Knie - D
Uraufführungen", die zoo dikwijls
de Berlijnsche pers naar afgelegen pro
vincieschouwburgen plachten te roe
pen, heeft het weinig gekend en indien
Hannover al in de tooneelgeschiedenis
vermeld werd, zoo werden het
ook Bochum, Hamborn, Munster, om
maar een paar kleine planeten uit de
buurt te noemen.
Maar Hannover heeft een
stadsen staatsbestuur gehad, dat al vroeg
het juiste evenwicht wist te vinden
tusschen behartiging van de eco
nomische belangen der acteurs en
grootst-mogelijke liberaliteit ten op
zicht* van de artistieke leiding. Toen
net hoftneater van de oude koningen
van Hannover als staatstheater dreig
de te verstarren, bood deze provincie
stad nog plaats aan een door Dr.
Georg Altman in Reinhardt's trant
opgebouwd Deutsches
Schauspielhaus", naast een bloeiende opera.
Krachten als Priedrich Kranich (te
vens tooneelleid er van Bayreuth en ont
werper van ons befaamde plan-Koop
man) voor modernen en gedurfde i
tooneelbouw, als Yvonne Georgi voor
operaballet en Dr. Georg Altman voor
regie, vonden in het provinciale"
tooneelleven vanllannover hun plaats.
En toen de laatste, als opvolger van
Barnowsky en leider van het Intime
Theater" naar Berlijn geroepen werd
en daar den in dien tijd zeer gewaagden
Sternheim en Schickele speelde, was
de Hannoveraansche vroedschap mans
genoeg om hem naar de provincie"
terug te krijgen, thans als leider van
het staatstheater. Van dit oogenblik
af begon eigenlijk, onder Altman's
dagelijksche leiding, de opbouw van den
troep, wiens voortreffelijk
ensemblewerk,wiens enorme toewijding voor ons
land een vingerwijzing zouden kunnen
zijn. Want alleen een matelooze ener
gie in het doorwerken van elk detail,
in het aanvaarden van elke opgave,
kan dunkt mij zelfs in Duitschland
van den Urfaust" en zeker van
het thans vrijwel onspeelbaar ge
worden Kollege Crampton" een
kasstuk maken. Een energie, die
trouGirctts Knie", V. l. n. r.: Aa ? Bouber, Verstraete, Cruys Voorbergh, P. Storm, B. Royaards, Charl. Kohier, W. Paauw,Van Dalsum,
La Chapelle, Van WarmeJo
HENRIK
wens reeds blijkt uit de ongekende
intensiviteit, waarmee ons land bc
speeld wordt: dag aan dag in zeei
uiteengelegen steden met een bezet
ting, die voor beide stukken ongeveei
eender is, en dan nog meermalen de.'
middags in een derde stad.
De troep telt geen sterren er
brengt geen stukken, waarvoor ieder
een komt uitloopen. Integendeel, vooi
menigeen, die niet Duitsch in hart
en nieren is, moeten Urfaust" er
Crampton" wel stukken zijn, waar
voor men net zoo lief een straatje
omgaat. Niettemin hebben de Hanno
veranen het klaargespeeld om oniT
deze tooneellevertraan te doen slikker
op een manier, dat wij, geboeid tot
het bittere einde, gejuicht hebben om
zooveel geraffineerde
karakter-speelkunst, die telkens van de stukken het
beste en het speelbaarste element
"a ar voren bracht.
Dat Goethe behalve een ..Faust'
en een berfaust" ook nog een
Urfaust" geschreven had. kon in
het vorige jaar moeilijk geheim blijven.
Het is misschien geen Faust. waarover
duizend commentaren geschreven zijn.
omdat alle metaphysica er eigenlijk