Historisch Archief 1877-1940
No. 2906
De Groene Amsterdammer yan 11 Februari 1933
Muziek
Constant van Wessem
Schaduw over Duitschland
Teekening B. van Vlijmen
Bij = =
blijft de ware Wagner-bïgraphie?
13 Februari 1883 in den namiddag stierf Richard
Wagner, te Venetië, waar hij de laatste jaren van
zijn leven verblijf hield. Een hartverlamming
maakte een einde aan zijn leven. Hij voelde zich
onwel, een knecht ontdeed hem van zijn kleeren,
zijn horloge gleed daarbij uit zijn vestzak en viel
op het vloerkleed. Mijn horloge" riep Wagner
met zwakke stem. Men hoorde het nog tikken,
toen het hart van Wagner reeds stilstond", ensce
neert Guy de Pourtalès in zijn Wagner, vie d'un
artiste" dit voorval niet onaardig.
Men herdenkt thans dezen sterfdag van 50 jaar
geleden. Er worden werken van Wagner opge
voerd, er worden toespraken gehouden, de ver
diensten van Wagner ongetwijfeld groote
verdiensten worden weer in den breede uitge
meten, men zal ons Wagner op alle wijzen voor
den geest brengen.
En toch zal het nog steeds de legende-figuur
wezen, die zijn volgelingen, en ook hij zelf, van
Wagner gemaakt hebben.
Nog steeds schijnt de afstand tot het verleden
niet groot genoeg te wezen om door de sluiers te
dringen, waarmee vereering en baatzucht ver
eering der blindelingsche bewonderaars, baatzucht
van hen, die het werk van Wagner, als stedehouders
van den meester op aarde, exploiteeren omgeven.
Zorgvuldig hoedt men zich ervoor in de buiten
wereld iets anders over Wagner te laten door
dringen dan wat goed is voor zijn zaak en zijn kunst.
Alles wat niet in Bayreuth is goedgekeurd
is leugen of verkeerd. Deze tyramiie duurt nog
steeds voort en voor zijn biographische gegevens
is de levensbeschrijver nog steeds aangewezen
op de door Bayreuth gepubliceerde bescheiden.
Er bestaan natuurlijk ook vele on-officieele ge
gevens over Wagner, er bestaat zelfs een Waarheid
over Wagner" van een tweetal Amerikaansch
auteurs, die zich baseeren op documenten van een
geheim dossier Burrell men kan dit partijdig
geschrift niet beoordeelen zonder een onpartijdige
kennisneming de volledige documenten , maar
wij wachten nog steeds op het ware beeld van
Wagner, als mensch en kunstenaar, zijn ware
gezicht, niet tot een hatelijke caricatuur misvormd
door zijn tegenstanders, maar ook niet verfraaid
door zijn bewonderaars.
Men zal opmerken: wat doet er eigenlijk toe
hoe Wagner werkelijk was, zijn muziek is toch zijn
voornaamste deel en daaraan verandert ook het
feit of hij een goed of slecht mensch. waarachtig
of onwaarachtig van inborst geweest is, niets?
Ja; maar wanneer men uit Wagner's menschzijn
zijn muziek wil verklaren en dat doen zijn
bewonderaars, die in zijn houding tegenover zijn
Richard Wagner
werk, de hardnekkigheid en de rücksichtlosigkeit,
waarmee hij menschen en dingen opzij schuift om
maar zijn doel te bereiken, de goddelijkheid van
een profeet Kien, vlammend van verkondigingswil
van het All-Deutschtum en vrij van alle lagere
doeleinden van koopmanschap en succes; die
dus. kortom, voor den grooten Tooneelspeler,
die Wagner 7,ijn gansche leven geweest is op
zijn eigen podium, de oogen sluiten dan kan
men liet niet ontgaan het als een plicht te be
schouwen ook den mensch Wagner in het
onverbiddelijk-naakto licht van het onderzoek in dienst
van de waarheid te zettcn: en de levensbeschrijver
behoort thans de moed te hebben om niet langer
het voorhanden en bekende materiaal nog eens en
nog eens over te schrijven maar zich onafhankelijk
van legende en Dichtung" een eigen oordeel te
vormen over zijn object. Ongetwijfeld, Wagner
heeft de gave be/eten, de menschen tot zich te
trekken, te betoovoren" over zijn maclit in
dat opzicht legt niets duidelijker getuigenis af
dan de in haat verkeerde liefde van den zich ge
dupeerd berrierkenden Nietzsche , wat het
vrouwelijke in den kunstenaar" was (het geschrift.
waaraan hij nog in het uur van zijn dood werkte !)
heeft niemand bister dan Wagner, de schepper van
helden en goden, gekend, maar zelfs liet idealisme
van Wagner was een speculatie op het succes,
dat het idealisme steeds bij de massa, in casu de
Duitsche massa, heeft en men moet met den speurzin
van den psycholoog de latere fotografische por
tretten van den in llolbein-dracht gekleeden
kunstenaar bekijken, den kleinen zelfbewusten
mond en vooral den zeer waakzamen en bijna
kouden blik van zijn oogen om te beseffen, dat er
in dezen mensch veel overleg en speculatie op
de pose is geweest, die hij in dienst van zijn
streven heeft gesteld.
Inderdaad, de verborgen" mensch Wagner
wacht er nog steeds op, uitgegraven te worden.
(leen enkel boek heeft dat tiog gedaan of aange
durfd. In ,,Verdi" van Franu Werfel leeft in de te
weinige bladzijden, waar Was;ncr ten tooneele
verschijnt, iets van dezen,,verborgen"mensch : zijn
afgunst en kunstmatige afweer tegen alles wat
zijn eigen roem kun bedreigen» maar zoo sporadisch
en fragmentarisch, dat men meer vermoedt dan
ziet. Ik weet niet of er nog biographieën. bij ge
legenheid van deze hei denking in petto zijn, maar
wij wachten nog steeds op de ware
Wagnerbiographic. li) ieder geval is het boek van (<uy de
Pourtalès. de recentste verschijning, in da-t opzicht
volmaakt waardeloos: het is de zooveelste dichter
lijke verbeelding van de legende, die wij over
Wagner bezitten en <tie zich trouw aan die officieele
bescheiden houdt, die ons niets nieuws meer hebben
te loeren en reeds vóór zij in het licht werden ge
geven zorgvuldig zijn gekeurd en geschift.