Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 11 Februari 1933
No. 2906
Duitsche boeken
Dertig schrijvers van het
nieuwe Duitschland
Boekbespreking Nico Rost
Dreiszig neue Erzahler" des
neuen Deutschland.
Herausgegében und eingeleitet
'\ von Wieland Herzfelde.
Malik Verlag, Eedin.
Toen ongeveer vijf jaren geleden
Wieland Herzfelde zijn bekende bloem
lezing dreiszig Erzahler des netten
.Russland" liet verschijnen, was zijn
taak gemakkelijker dan nu. De
schrij"V§jr&-Vftn de Sovjet-TJnie waren nieuwe
scfirijvers, de revolutie had hier
jreeds ejn keuze gedaan en de
schrijyè|f^v(,die werkelijk oud" waren,
leefden in de emigratie. Een keuze
T?»9\toen niet erg moeilijk.
'Zijn taak was den lezers te toonen,
fco% en waarover de Sovjet-russische
literatoren schreven en dat de
bewerjng, als apu de literatuur onder de
proletarische dictatuur ten doode
;zijaxi opgeschreven tot de gewone
? lasterpraat over Sovjet-Busland
be:hoorde. De bundel 30 neue Erzahler
Ides neuen Deutschland" vervolgt
leen geheel ander doel. Natuurlijk
wilde Herzfelde geen bloemlezing
samenstellen uit werk van auteurs, die
behalve hun jeugd niets met elkaar
? gemeen hebben. De leeftijd van een
schrijver zegt immers niets over zijn.
: ideeën. Arthur Hoïitscher b.v. is
l tientallen jaren jonger in zijn werk
dan b. v. Kurt Heuser, terwijl in
werkelijkheid het omgekeerde het
geval is. Als Heinrich Jrfann over
politiek schrijft is hij minstens 30
jaar jonger dan zijn neefje Klaas.
En kan men van een volgeling van
Gottfried Keiler of Dostojewsky zeg
gen, dat het nieuwe" schrijvers zijn?
Waaruit bestaat nu het nieuwe"
van de dertig schrijvers in deze
bloemlezing van bijna 800 pagina's?
Herzfelde vroeg niet alleen of iets
goed geschreven was en of het onder
werp zou interesseeren. Hij vroeg
tevens kann die Erzahlung im Leser
den Willen zur Veranderung der Welt
wecken oder vertiefen? Traf das zu,
so warden manchmal sogar stilis
tische Schwachen hingenommen; da
gegen nicht gedankliche Schwachen."
Onder de meer dan 1000 inzendin
gen behandelden bij voorbeeld 17
het thema: 218 (de abortus-wet).
Was Herzfelde met Marguérite van
meening geweest dat ons lichaam ons
behoort, dan zou hij misschien een
van deze novellen in zijn bundel
hebben opgenomen maar geen der
inzenders stelde de vraag of ons
lichaam werkelijk ons behoort en of
velen van ons niet dagelijks genood
zaakt worden het te verkoopen.
Hoeveel dieper dringt b.v. Ludwin
Tureck in dit probleem door, als hij
in zijn proza-stuk Leben und Tod
meines Bruders Rudolf' toont dat
de maatschappij, die net doet alsof ze
het wordende leven beschermt, dit
zelfde leven nauwlijks meer beschermt
zoodra het geboren is."
Herzfelde is dus niet van meeaing,
dat een indirecte aanklacht meer met
kunst uitstaande heeft dan een direc
te. Hij vindt de methode, waarmee
een schrijver te werk gaat niet zoo
belangrijk als de perspectieven, die
deze schrijver ons opent. Stenback
Fermor b.v. is zeer direct als hij den
mijnwerkers, waaronder hij vroeger
leefde, vertelt van zijn. veranderde
politieke opvattingen en Marchwitz;a
en Mattick zijn minstens even direct.
Als deze novellen met de kunst van
een Joseph Conrad geschreven waren
en tot conclusie hadden dat de mijn
werker een instrument in Gods hand
was, had Herzfelde deze novellen
niet opgenomen. Toch bevat deze
bloemlezing literaire frwnsiwerken.
,,Denn ebenso wenig schrijft Herz
felde verder in zijn inleiding ,,wie
Inhalt und Form lassen sich Wille
und Wirkung von einander trennen."
En een paar regels verder schrijft hij:
tendenzlose Kunst kann, wie sterile
Frauen. reizvoll sein, fruchtbar aber
niemals. Gewisz, es gibt auch viele
Tendenzen, doch nur eine ist
bejahenswert: die Tendenz des Lebens
und das ist heute: die soziale
Revolution." Het nieuwe Duitschland, dat
deze dertig nieuwe schrijvers door
middel van een sociale revolutie
trachten te verwerkelijken, beschikt
reeds over: de menschen. Men moet
niet vergeten, dat drievierde van d,e
bevolking van Duitschland met
roode vaandels marcheert, en ook al
bedoelen de leiders der Nazis het
fascisme, anderen een democratische
republiek en weer anderen de dicta
tuur van het proletariaat, zoo zouden
deze partijen zonder het woord socia
lisme niet zo"ovele millioenen aan
hangers tsllen. Want nog wordt
overal den menschen het beetje
geluk onthouden, waarop ze recht
hebben en onderdrukt de eene klasse
de andere. Het is daxrom noodzakelijk,
logisch en niet aniers mogelijk dan
dal deze dertig nieuwe schrijvers
in hun werk sleeis weer en opnieuw
den strijd om deze socia'e revolutie
tot onderwerp hebben. Al de mede
werkers van dezen bundel zijn dus
aanhangers eener sociale revolutie?
Waar blijven zal misschien iemand
vragen de literaire representanten
van het Derde Kijk? De
nationaalsocialistische jeugd? Hun voorstelling
van een nieuw Duitschland is immers
nog vol illusies en vooroordeelen en
waanvoorstellingen. Van de werke
lijkheid van het nieuwe Duitschland
kunnen zij niets berichten. Hun
literatuur bewijst dit. Ernst Jünger
gaf hiervan blijk in zijn werk der
Arbeiter", Bronnen bewees het in
zijn werk, Jozef Goebbels in Michael"
en de grootmeester van de literatuur
van het Derde Rijk Hans Heinz Ewers
bewees het voorzoover dit voor
hem nog noodig was in zijn romans
over den veemmoordenaar Schulz en
in zijn biografie van Horst Wessel.
De meeste van de novellen uit
Herzfelde's bundel gaan dan ook maar
oVer doodgewone dingen als eten,
slapen en werken, daar deze dingen
immers voor het meerendeel der
menschen het belangrijkste probleem
in hun leven vormen. Niet om het
materieele maar omdat het zoo moei
lijk is en toch zoo noodzakelijk. D3ze
dertig nieuwe Duitsche sshrijvers
willen nu op hun manier probeereii
dit probleem op te lossen. Voor een
nieuw Duitschland.
Twaalf van deze dertig nieuwe
Duitsche schrijvers kregen hier voor
het eerst gelegenheid hun werk te
publiceeren. Allen zijn jong, hoewel
hun leeftijd varieert tusschen '24 en
58. Hun stijl varieert evenzoo als het
aantal maanden dat velen, van hen in
Duitsche gevangenissen doorbrachten.
Gemeenzaam is huil wil: door liuii
literaire werk bij te dragen tot een
revolutionaire verandering der sociale
toestanden. Alexander Stenbock
Farmor, Eiich Kastner, Hichard
Huelsenbeck, Ernst Ottwalt en
Theodor "Plivier, wier werken hier besproken
werden, zijn aanwezig evenals Fr.
Wolf, Ernst Glaescr en F. C. Wi-iskopf.
.Tustus Ehrhardt die Strassen ohrie
Ende" schreef en lludolf Braune,
die een paar maanden geleden stierf
en wiens boek Jimge Leute in der
Stadt" een belofte was en ook Werner
Tiirck, wiens roman Konfektion"
ik in een volgende kroniek hoop te
bespreken, droegen novellen bij. Van
bekende proletarische autoren zijn
Hans Marchwitza en Paul Korner
aanwezig en van vele anderen b.v.
Vera Magd, Paul Mattick
kan men groote verwachtingen koes
teren. In deze bloemlezing was voor
alle auteurs de waarheid van ons
leven belangrijker dan het droombeeld
van hun fantasie en ook de feiten
belangrijker dan de stijl.
Al deze 30 bijdragen van deze 30
nieuwe Duitsche schrijvers rechtvaar
digen het streven van Wieland Herz
felde zu wahlen, was dom
Sozialismus und der Kunst dient", en zijn
overtuiging dasz das Eine nicht
móglich ist ohne das Andere."
Arlen: MAN'S MORT A UT Y 7/6: pl.rn. f 3.25
SinclairLewis: ANNVICKERS7,6: f3.25
Mazeline: LES LOUPS 15 f r.: f 1.50
Celine:VOYAGEAUBOUTDE
LANUIT 24 f r.: f 2,40
Franco toezending (giro 96007) door de
uitsluitend buitenlandsche boekhandel
N.V. LITTERAIRE BOEKWINKEL
VERBRAECK &. COLMJON
KORTE VOORHOUT DEN HAAG
Fa F. SI N EMU S
Leidschestraat 20-22
AMSTERDAM C.
Overhemden
naar maat vanaf f 8.5O
PRIMA COUPE
Eigen Atelier
N.V. STANDAARD
HYPOTHEEKBANK
te ROTTERDAM
Directie:
Mr. H. H. C. CASTENDIJK en
I. MOSSELMAN
De Bank geeft onder controle van het
Algem. Administratie- en Trustkantoor
4 /2 % Pandbr. tegen beurskoers uit.
AAN
INZENDERS
VAN MANUSCRIPTEN
wordt verzocht bij hun
bijdragen een gefran
keerd briefomslag met
adres van den afzender
in te sluiten.
VICTORIA-WATER
Opwekkend en
^ gezond
OBECUAHMSTCIM
Natuurlijk
Bronwater