De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 18 februari pagina 10

18 februari 1933 – pagina 10

Dit is een ingescande tekst.

UIT DE WERELD Het Teeken des R F. P. I antwortet Het. Teeken des Kruises" Fredric March als Marcus Superbus Karl Hartl: F. P. l antwortet nicht." Rem brandt Het is niet de eerste behoefte van den criticus, te getuigen dat deze film van Karl Hartl een hecht en feilloos cinematografisch bouwwerk is. Zwak en primitief zijn tegenwoordig slechts de heel slechte en soms de heel goede films d.w.z. de uitzonderingen. Ik wil maar zeggen, dat noch de verwonderlijke vliegersprestaties, noch zelfs het fameuse drijvende vliegtuig platform ergens midden in.den Oceaan, de film F. P. l antwortet nicht" tot iets bijzonders maken. Want dit terloops ook het vinden van der gelijke adembenemende elementen der handeling, is langzamerhand gaan behooren tot het uitstekend georgani seerde technische handwerk. Boven dien was ons dit soort aviateurs-romantiek reeds vertrouwd door de Amerikaansche film en met name Frank's Dirigible", heeft een dergelijk thema reeds savant behandeld. Maar er doet zich sinds geruimen tijd een ken nelijke verstarring voor in het con structie-systeem der moderne indus trie-film, welke niet nalaat zich op den duur te wreken. Het kan ook den eenvoudigsten van geest niet langer ontgaan, dat de kern der serie-drama's of comedies eeuwig en onveranderlijk in hetzelfde kringetje draait: het liefdeshistorietje met de twee sterren, dfe elkaar tenslotte toch" nog krijgen". Men neemt niet meer de moeite in dit onvermijdelijke cliché-verhaal eenige noemenswaardige variatie aan te bren gen en gaat in zijn nonchalance voor wat toch de ziel van het filmwerk is, zelfs zoo ver dat men de personages niet meer wisselt. En zoo zijn wij dan langzamerhand in het stadium geko men, dat iedere nieuwe film de obsessie brengt, hetzij van den koenen held, Hans Albers hetzij van den char meur, die dan onvermijdelijk wordt voorgesteld door een der onweerstaan bare Willy's, welke de confectieruimten der studio's in voorraad heb ben. Deze heroën worden dan geassisteerd door het serie-fabrikaat: K a the von Nagy (dat relatief nog zeer goed genoemd kan worden) of wel Lilian Harvey, die ons pas de opluchting bezorgd heeft naar Amerika te eclipseeren. Dit is het magere recept, dat het film-vermoeide publiek nu reeds jaar en dag wordt voorgeschreven. Niemand denkt er aan het te verande ren integendeel, men schijnt het opzettelijk te willen behouden, om toch maar vooral alle ener gie te kunnen besteden aan de bijkomstigheden: overdonderende avonturen of verblin dende mise-en-scène. Maar ??als gezegd ook het grootste uils kuiken laat zich hier mee op den duur niet paaien, (ieen bedwel mende muziek geen schitterende uitrusting kunnen tenslotte meer verhinderen, dat het publiek reeds na de eerste minuten precies weet hoe de zaak zal afloopen. Het is lang zamerhand een physieke onmogelijkheid geworden, dat niet de welgemaaktste - subs. de fraaist zingende in dividuen aan het slot der film gezamenBIOSCOPY L lijk naar het stadhuis tijgen. Er is mag men zeggen een soort nieuwe causaliteitsleer voor de film ontstaan, een speciale natuurwet, die de schoone hoofdpersonen precies F. P. I antwortet nicht' Peter Lorre en Hans Albers Teeken des krui se s even onvermijdelijk in eikaars armen drijft, als de graviteit ons aan den beganen grond kluistert. C'est pirc qu'une crime r'est unefaute. . . . het wordt n.l. vervelend. In ..Das Tagebuch" van Februari '33 wijdt Franz (Schulz een opmerke lijk artikel aan dit verschijnsel. Te recht zegt hij daarin, dat de frequentie hierbij een funeste rol speelt. Want het moge waar zijn. dat het Fransche tooneel tientallen jaren eenzelfde thema kon behandelen, zonder merkbare schade het is niet minder waar, dat de schouwburgbezoeker dier dagen vijf of zesmaal 's jaars naar de comedie ging, terwijl de bioscoopganger weke lijks zijn film ziet. Met het gevolg, dat .,. . . .der Vater ein ganzes Leben Zeit hatte, dessen berdrüssig zu werden. was seinen Sohn schon nach drei Jahre nicht mehr interessiert: Namlicb die Frage, ob der Liebhaber X. die Liebhaberin Y. kriegt. oder besser gesagt: (Jegen welche Hindernisse er zu kampfen hat. um dieses Ziel zu erreichen, das er ja nun mal erreichen musz!" Dit alles impliceert voor de film industrie de noodzakelijkheid, om het concept der productie grondig te

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl