Historisch Archief 1877-1940
UIT DE WERELD
Het Teeken des R
F. P. I antwortet
Het. Teeken des Kruises"
Fredric March als Marcus Superbus
Karl Hartl: F. P. l antwortet
nicht." Rem brandt
Het is niet de eerste behoefte van
den criticus, te getuigen dat deze film
van Karl Hartl een hecht en feilloos
cinematografisch bouwwerk is. Zwak
en primitief zijn tegenwoordig slechts
de heel slechte en soms de heel goede
films d.w.z. de uitzonderingen.
Ik wil maar zeggen, dat noch de
verwonderlijke vliegersprestaties, noch
zelfs het fameuse drijvende vliegtuig
platform ergens midden in.den Oceaan,
de film F. P. l antwortet nicht" tot
iets bijzonders maken. Want dit
terloops ook het vinden van der
gelijke adembenemende elementen der
handeling, is langzamerhand gaan
behooren tot het uitstekend georgani
seerde technische handwerk. Boven
dien was ons dit soort
aviateurs-romantiek reeds vertrouwd door de
Amerikaansche film en met name Frank's
Dirigible", heeft een dergelijk thema
reeds savant behandeld. Maar er doet
zich sinds geruimen tijd een ken
nelijke verstarring voor in het con
structie-systeem der moderne indus
trie-film, welke niet nalaat zich op
den duur te wreken. Het kan ook den
eenvoudigsten van geest niet langer
ontgaan, dat de kern der serie-drama's
of comedies eeuwig en onveranderlijk
in hetzelfde kringetje draait: het
liefdeshistorietje met de twee sterren, dfe
elkaar tenslotte toch" nog krijgen".
Men neemt niet meer de moeite in dit
onvermijdelijke cliché-verhaal eenige
noemenswaardige variatie aan te bren
gen en gaat in zijn nonchalance voor
wat toch de ziel van het filmwerk is,
zelfs zoo ver dat men de personages
niet meer wisselt. En zoo zijn wij dan
langzamerhand in het stadium geko
men, dat iedere nieuwe film de obsessie
brengt, hetzij van den koenen held,
Hans Albers hetzij van den char
meur, die dan onvermijdelijk wordt
voorgesteld door een der onweerstaan
bare Willy's, welke de
confectieruimten der studio's in voorraad heb
ben. Deze heroën worden dan
geassisteerd door het serie-fabrikaat: K a the
von Nagy (dat relatief nog zeer goed
genoemd kan worden) of wel Lilian
Harvey, die ons pas de opluchting
bezorgd heeft naar Amerika te
eclipseeren. Dit is het magere recept, dat
het film-vermoeide publiek nu reeds
jaar en dag wordt voorgeschreven.
Niemand denkt er aan het te verande
ren integendeel, men schijnt het
opzettelijk te willen
behouden, om toch
maar vooral alle ener
gie te kunnen besteden
aan de
bijkomstigheden: overdonderende
avonturen of verblin
dende mise-en-scène.
Maar ??als gezegd
ook het grootste uils
kuiken laat zich hier
mee op den duur niet
paaien, (ieen bedwel
mende muziek geen
schitterende uitrusting
kunnen tenslotte meer
verhinderen, dat het
publiek reeds na de
eerste minuten precies
weet hoe de zaak zal
afloopen. Het is lang
zamerhand een
physieke onmogelijkheid
geworden, dat niet de
welgemaaktste - subs.
de fraaist zingende in
dividuen aan het
slot der film
gezamenBIOSCOPY L
lijk naar het stadhuis tijgen. Er is
mag men zeggen een soort
nieuwe causaliteitsleer voor de film
ontstaan, een speciale natuurwet, die
de schoone hoofdpersonen precies
F. P. I antwortet nicht'
Peter Lorre en Hans Albers
Teeken des krui se s
even onvermijdelijk in eikaars armen
drijft, als de graviteit ons aan den
beganen grond kluistert.
C'est pirc qu'une crime r'est
unefaute. . . . het wordt n.l. vervelend.
In ..Das Tagebuch" van Februari
'33 wijdt Franz (Schulz een opmerke
lijk artikel aan dit verschijnsel. Te
recht zegt hij daarin, dat de frequentie
hierbij een funeste rol speelt. Want het
moge waar zijn. dat het Fransche
tooneel tientallen jaren eenzelfde thema
kon behandelen, zonder merkbare
schade het is niet minder waar, dat
de schouwburgbezoeker dier dagen vijf
of zesmaal 's jaars naar de comedie
ging, terwijl de bioscoopganger weke
lijks zijn film ziet. Met het gevolg, dat
.,. . . .der Vater ein ganzes Leben Zeit
hatte, dessen berdrüssig zu werden.
was seinen Sohn schon nach drei Jahre
nicht mehr interessiert: Namlicb die
Frage, ob der Liebhaber X. die
Liebhaberin Y. kriegt. oder besser
gesagt: (Jegen welche Hindernisse er zu
kampfen hat. um dieses Ziel zu
erreichen, das er ja nun mal erreichen
musz!"
Dit alles impliceert voor de film
industrie de noodzakelijkheid, om
het concept der productie grondig te