Historisch Archief 1877-1940
VAN DE FILM
lises" in Tuschinski
Ichf in Rembrandt
JORDAAN
ien en van precies
tegenovergele zijde aan te vatten. In plaats
de spanning en de belangstelling
areiken door monteering en
avonn dient zij het te zoeken in de
Bacchanaal-scène
van het drama zelf. Zij moet
;raffe van zelfmoord, breken met
olichéder onveranderlijke intrige.
lient te erkennen, dat alleen de
wisheid van alle werkelijke
menijke doeningen het leven
boei-?want verrassend en variabel
tt. Zij heeft zich het simpele
voor oogen te stellen, dat een
in van de voortreffelijkste en
jaste individuen zelfs mis kan
;n en althans te beginnen in dit
leiden opzicht tot de realiteit
; te keeren.
jhier de vraag, die het publiek
is dringender hoezeer onbewust
au iedere nieuwe film stelt.
-elnu F. P, l antwortet. ..."
titel ten spijt !
antwoordt stellig nog in
bescheiden toon. . . . maar: zij
oordt. Midden in de daverende
turen midden in de
gedurfiow van het kunstmatige
oceaand gebeuren enkele kleine
dindie de conceptie dezer film
essenvan de norm doen afwijken
.aar tot iets bijzonders en
verends maken. De eerste meters
duceeren ons Hans Albers,
held'g van allure en impeccabel van
toilet en wij bereiden ons reeds
voor op zijn traditioneele zegepraal, die
even onvermijdelijk is als de koorts
tijdens een griep-aanval. Maar ziet
ziet goed en verwondert u: Hans,
de Overwinnaar Hans, de Held,
bereikt zijn doel ditmaal niet ! Het
ongeloofelijke gebeurt het meisje,
dat eens zijn verblindende presentie
doorstond is zoo vrij, is zoo....
menschelijk hem na een
afwezigheid van eenige
jaren te vergeten en
haar hart te verliezen
aan een belangrijk
minder brillant, doch
b ilangrijker en
voorn imer personage:
Paul Hartmann.
Dit simpele feit
werpt alle behooi
l jke traditie
onderstboven het is een
l wende, boeiende ver
rassing, die het afge
zaagde handelingsmo
tief plotseling belang
wekkend maakt.
En niet de hande
ling alleen. Alle per
sonages verliezen, door
deze onverwachte
menschelijke onzeker
heid, in de situatie,
hun karakter van
welgekleede en welge
vormde marionetten.
Teeken des Kruises"
Zelfs en niet het minst ! de
heer Hans Albers ze'f. 's Mans on
uitstaanbare zelfgenoegzaamheid en
air van,. Wat-kan-mij-gebeuren?" valt
van hem af als ean ordinair,
slechtzittend kleed. Voor liet eerst zien wij
deze triomf-automaat tragisch en
menschelijk voor het eerst ook ont
dekken wij welke groote kwaliteiten
door het ellendige cliché-systeem bij
een artist vermoord kunnen worden.
Want de ontmoeting van den piloot
en het meisje, dat hem komt vragen
met haar naar het vliegplatform
midden in den Oceaan te vliegen, is
een meesterstuk van dialoog. Ont
daan van zijn onfeilbaarlieids-aureool
ontpopt Albers zich als een voortref
felijk filmspeler en wij vermoeden
groote dingen van hem, wanneer men
hem ook eens de veroveraars-allure
zou durven afnemen.
Het is inderdaad verwonderlijk, hoe
blijkbaar een andere geest in deze
film begint te werken. Als tegenspeler
Charles Laughton als Nero
heeft men Albers een acteur gegeven,
die op grond van zijn talenten, zoo
wel als van zijn verleden, kwalijk in een
der gebruikelijke hoera-films zou
passsn. l'aul Hartmann, de veteraan
uit .,.\nna Boleyn" en de ..Kronik
zu Grieshuus" zien wij hier met blijde
verrassing terug ouder, bezonkener,
voornamer dan voorheen. Het is voor
den filmliefhebber een onafgebroken
gjnot, deze prachtige natuurlijke dic
tie, dit beheerschte, sobere spel te
volgen zoowel in de scènes van het
eerste deel, als in de meer bewogen
episoden van het tweede.
Maar het meest kenmerkende ver
schijnsel is zonder twijfel de vrouwe
lijke hoofdrol.
Sybille Schmltz, die wij tot nu toe
alleen maar kenden uit Dreyer's
,,Vampyr" is een weldadige
afwisssling na den geijktea ,,lievelingen
"cultus.
(Slot op pag. 12)
F. P. / antwortet nicht"
^ Albers