De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 18 februari pagina 12

18 februari 1933 – pagina 12

Dit is een ingescande tekst.

r 12 De Groene Amsterdammer van 18 Februari 1933 N o. 2907 Uit de wereld van de film (Sïot van pag. 11) Haar leelijk, maar uiterst ge voelig masker heeft die eigenaardige suggestieve kracht, welke het gebo ren filmsujet kenmerkt en ik aarzel niet, het moment waarop zij voor de microfoon gezeten, haar liefde voor den verren Droste openbaart, tot een der'schoonste vormen van dramatische expressie te rekenen, die de film heeft gekend. Het is niet veel, zal men misschien geneigd zijn te zeggen, de hierboven aangegeven conjunctuurverandering overwegende. Ik meen van wel! Want men vergete niet, dat F. p. l" de Grosze Kanone" van het seizoen is. Dat wil zeggen, de film die het kostbaarst van uitvoering kan ge noemd wouden en die derhalve met de meeste zorg voor het KassenBrfolg" werd samengesteld. Welnu het feit, dat men na het toch onmis kenbare succes van haar voorgangster Kongress tanzt", dezeessentieele ver betering in de conceptie waagde be wijst, dat men te Babelsberg den nood zaak voelt, eindelijk andere wegen te moeten volgen dan de platgetreden paden van het béte amusements fabeltje. Deze ? o, zeker ! relatief geringe omzwaai naar de levende wer kelijkheid en naar de eischen van het gezond verstand, geeft gegronde hoop te verwachten dat men eindelijk inziet hoe de kwijnende belangstelling van het groote publiek alleen door ver betering niet door verfraaiing van de industrie-film kan herleven. En de aarzelende, bescheiden klan ken, welke het in spanning toegewende oor opvangt, geven reden tot hoop en verwachting. F. p. 1. antwoordt !" Cecil of tien jaar later Cecil B. De Mille: Het Teeken des Krulses". Tuschinski Wat is het, dat ons heden zooveel milder doet staan tegenover de bral lende ovjerdaad en de pompeuse schittering van deze millioenen-f ilm ? Is het, omdat zij een lang overwonnen standpunt vertegenwoordigt? Het lijkt niet onmogelijk. Geen sterveling, die een dergelijk werk meer au sérieux neemt, zooals tien jaar geleden, toen de Ten Commandments" van den zelfden regisseur door critiek en pu bliek gelijkelijk werd gevierd als het hoogste en schoonste, waartoe de film stijgen kon. Wij hebben in deze tijden waarachtig wel andere controversen, dan ons dik te maken over een be minnelijke antiquiteit. Zoo zien wij dan met een zekere vriendelijke verwondering naar deze oud-modische, maar ontegenzeggelijk knappe krachtpatserij op het gebied der mise-en-scene. Nu het beestje zijn giftigen angel van quasi-artistieke en quasi-moraliseerende tendenz verlo ren heeft, volgen wij de naïve roman tiek en de kinderlijke praalzucht met geamuseerde nieuwsgierigheid. En er kennen terloops, dat fameuse spelers en prachtige typen, als de Marcus" van Fredric March de Poppeia" van Claudette Colbert en de Nero" van Charles Laughton in de heele Ten Commandments" niet te bekennen waren. Evenmin als verdienstelijke en zelfs meesleepende stukken film, gelijk de arena-episode. Sinds Paramount zooveel films brengt, die een daad beteekenen (Mamoulian, Lubitsch, Sternberg )gunnen wij haar dit blinkende en naïve kijkspel gaarne. Vooral omdat niemand het meer anders, dan als zoodanig opvat. Europeanen tegen over inlanders en het laatste boek van Galsworthy ,,Flowering Wïlderness" Ieder, die heeft kennis genomen van de beknopte persberichten omtrent de nniiterij aan boord van de Zeven Pro vinciën, zal met deernis vervuld zijn tegenover de jonge officieren, die plotseling moesten beslissen, of zij hun leven in de waagschaal zouden stellen, of toegeven aan de overmacht van de muiters. Ik zal het niet wagen met deze schaarsche gegevens een oor deel uit te spreken. Ik bepaal er mij toe, er op te wijzen, hoe een soortge lijk probleem wordt behandeld in het laatste boek van Galsworthy: Flowering wilderness. Een jong Engelschman van goede familie, die zich in den oorlog als een held heeft gedragen, is op een tocht door de Arabische woestijn gezwicht voor den aandrang van een Sheik, die hem met het pistool op de borst heeft gedwongen zijn geloof af te zweren en Mohammedaan te worden. De reiziger is een modern" man, die niet gelooft aan moraal en op godsdienstig gebied onverschillig is. Hij heeft dat avon tuur beschreven in een gedicht, dat grooten opgang maakt. Het boek be schrijft, hoe het Engelsche publiek op die bekentenis reageert. Die reactie is vernietigend voor den dichter. De pers, de leden van zijn club, zijn familie, zijn vrienden, zijn meisje en ten slotte hijzelf komen tot de conclusie, dat een blanke, die van zoo weinig moed tegenover een kleurling heeft blijk gegeven, zich als En gelschman onmogelijk heeft gemaakt. Hij moet Engeland verlaten en zijn verloving verbreken. Het is niet in de eerste plaats een kwestie van mo raal of van godsdienst, maar het is een wijze van handelen, die voor den bur ger van een groot koloniaal rijk ontoe laatbaar is. Een klassiek Engelsen dichter, Sir Alfrèd Lyall, heeft in een gedicht ge titeld Theology in Extremis" be schreven, hoe een Engelschman, in een dergelijke positie geplaatst, zich in het belang van zijn land moet opofferen: Is it a bargain to save my soul? God, whom i trust in, bargains not. Yet for the honour of English race May i not live or endure disgrace.... De held van het boek heeft in de volgende woorden zijn moderne" standpunt ontwikkeld: Into foul ditch each dogma leads. Cursed be superstitious creeds, There's hut one liquor for the save Drink deep .' Let scepticism reign And its astringence clear the braia! Op aangrijpende wijze wordt in Flowering wilderness beschreven, hoe de publieke opinie in Engeland, onaf hankelijk van iedere moraal en gods dienst, dit moderne" standpunt ver werpt en de klassieke opvatting blijft huldigen. Het is niet hetzelfde geval als dat van de officieren aan boord van de Zeven Provinciën, maar de overeen stemming is toch groot genoeg, om ieder die in dat laatste geval belang stelt, aan te sporen van het boek van Galsworthy kennis te nemen. A. C. JOSEPHUS JITTA SERVIRE ? UITGEVERS ? DEN HAAG »\1 H j vestigen er Uw aandacht op, dat28Febru- mXtt j/M ari het vierde deel verschijnt en tot dien H^l vin ' datum de inteekenprijs geldig is op het H^ /JH SCHITTERENDE STANDAARDWERK: pfyftfffS 1>E WETENSCHAP VAN HET LEVEN DOOR H. G. WELLS ? PROF. HUXLEY ? Dr. G. P. WELLS ?iet ontstaan van het leven zijn ontwikkeling en toekomst de beteekenis der seksen en de voortplanting de erfeijkheid de ontwikkeling van het denken de dood en iet leven na den dood gezondheid en ziekte van lichaam en geest psychologie van mensch en dier ziehier enkele van de vele onderwerpen die in dit werk behandeld worden. Tallooze geleerden en deskundigen roemen dit boek als »m strijd ! en stemmen overeen met het oordeel van Dr. Joh. Schotman: een boeiend en groots geheel en het beste jeestelike voedsel, dat ik me voor den modernen, zoe tenden en naar wetenschap vragenden mens zou kunnen denken." Compleet in 4 kloeke deelen, ruim 1600 pag., 320 platen en afb. uitgebreid register, in stevige linnen banden. FOT 28 FEBRUARI: INTEEKENPRIJS f 19,50 DAARNA. F 22,50 Spaart drie gulden en zendt nu Uw inteekenbiljet n! Verkrijgbaar bij den boekhandel. ? INTEEKENBILJET Ondergeteekende wenscht te ontvangen van N.V Servire Rietzangerlaan 15 Den Haag*)' Boekhandel te . .Wells, WETENSCHAP VAN HET LEVEN compleet in vier deelen voor f 19,50 en zal dit bedrag betalen ineens/ met f per maand. Naam: ....Adres:. *) Doorhalen wat niet wordt gewenscht. deze week in de uitkijk** the man i killed PrtnHngraobt bil d« LeldMtostnit Telaf. 374SO met lionel barrymore leeftijd 14 jaar Dagelijki 2.30,7-30 en 9.30 C. Nypels, Drukker-Uitgever, Amsterdam VERSCHENEN JAN ENGELMAN - TUIN VAN EROS een bundel gedichten, geïllustreerd door HENK WIEGERSMA De oplage blijft beperkt tot honderd exemplaren, gedrukt op geschept papier van Panne koek, bestemd voor den handel. Prijs, gebonden in stempelband naar een teekening van den illustrator, fl. 10.?per exemplaar. Bestellingen noteeren alle goede boekhandelaren en de Uitg. Mij Holland, Heerengracht 149, tel. 34345, postgiro 44128. H V D. WEEGEWIJS9 STEENHOUWERIJ EN FABRIEK VAN M A R M E R W E R K E N GRAFMONUMENTEN SCHOORSTEENMANTELS MARMEREN WASCHTAFELS?REPARATIES RAPENBURG 44 AMSTERDAM TELEF. 42662 Zie den bon op pagina 3 van het ontslag

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl