Historisch Archief 1877-1940
14
De Groene Amsterdammer van 18 Februari 1933
No. 2907
Muziek
Constant van Wessem
De Operette-zangers: In 't Witte
Paard, Theater Carr
De operette lm weissen Rössl" gaat reeds een
paar jaar de wereld rond, zij bleek een succes
operette: wie kende zoo langzamerhand
denSchuhplatler niet, die uit deze operette op grammofoon
platen en in Tonfilm-pianoalbums is overgegaan?
De Operette-zangers konden het er mee probeeren.
Zij hebben het er mee geprobeerd en het reeds
gegarandeerde succes is gekomen. Hoe kon het ook
anders waar zij ons de operette zoo zwierig van
monteering, brio en tempo hebben voorgezet ! Heel
de pompeuse machinerie van de show-operette
kwam er bij te pas (zonder deze kan men onge
twijfeld geen moderne operette meer geven), men
liet speciaal een jodelaarster en een zestal echte
Schuhplatler-dansers uit Berlijn overkomen voor het
locaal-Tiroler effect, evenals de prima-costuums,
men schilderde op het achterdoek het suggestiefste
Alpenlandschap met sneeuw, men hing aan het
hotel het liefste witte paardje met een golf in zijn
staart als uithangbord buiten, kortom, we zaten
diep in de romantiek van Tiroler kellnerinnen en
Tiroler boeren met groene hoedjes met veeren en
volksfeesten, waarop zelfs Keizer Franz Joseph
niet ontbrak. Op het meer voer de stoomboot
voorbij en uit de stoomboot kwamen de toeristen
en deden allerlei rare dingen zooals toeristen doen
wanneer zij op een huwelijksreis zijn, of wanneer zij
samen met een dochter uit den Nieuwendijk van
Amsterdam komen die dikke dwaze Hollander
was natuurlijk Alex Hoek en zijn dochter was Kate
Schnitzer. Er was- trouwens een heele stoet van
komieke figuren op het tooneel. Maar de hoofd
personen temidden van dit alles bleven de
chefkellner Leopold (Harry Boda) en zijn beminde
waardin Josepha (Beppie de Vries), die niet door
hem bemind wilde worden, wat begrijpelijkerwijs
zoo het een en ander aan conflicten en oorvegen
met zich brengt, al is het eind altijd goed zooals
het eind van een aardige operette altijd goed
behoort te wezen.
Aan de muziek voor deze operette hebben drie
componisten met bekende namen uit de operette
wereld meegewerkt, Benatzky, Gilbert en Stolz,
ik weet echter niet voor wiens aandeel ieder succes
nummer is, maar er was steeds een stroom van
behaagijke en aardige muziek, niet zoozeer frap
peerend door bijzondere oorspronkelijkheid, maar
prettig om naar te luisteren en dat is toch het voor
naamste bij zoo'n operette, waar voor het oog
evenveel te kijken als voor het oor te hooren is.
De regie zorgde voor een vlot tempo voor het oog
en Julius Susan zorgde voor een vlot tempo voor
het oor en zoo gingen wij aan het eind van den
avond meer dan voldaan over wat wij gezien en
gehoord hadden naar huis.
En de Operettezangers van Wunnink kunnen
weer een nieuw belangrijk succes boeken.
B ART KREEFT
Zoo is er dan weer een van de ..oude garde" der
tooneelspelers heengegaan, een, die bij allen, die
hem kenden, in vriendschap en liefde zal worden
herdacht, door zijn echte joviale collegialiteit en
zijn meeleven in alles, wat de tooneelspelers en de
tooneelkunst betrof. Een echte vroolijke kameraad
van ons allen is gestorven, terwijl hij nog pas
afscheid van zijn kunst had genomen en nu nog
eenige jaren in rust zovi hebben kunnen leven.
Arme Bart.
Ik heb hem gekend, van dat ik in Amsterdam,
zijn stad kwam. Ik heb hem, met het prachtige
ensemble van Prot, in alle groote operettes ge
zien, altijd weer met kunstenaars als zijn onaf
scheidelijke Kiehl en Kelly en de diva Mina
Budermann-van Dijk. Ik heb hem gezien bij zijn
eigen directie in den Artis-Schouwburg (nu
IIollandsche) en altijd heb ik bewonderd den grooten
humor, dien hij in zijn creaties wist te leggen. En
later, toen wij collega's worden op het
Leidscheplein, heb ik ook den mensch Kreeft leeren kennen.
Echte hartelijke kerel was hij. altijd troostend en
opwekkend, waar 't noodig was, altijd vol jool en
uitgelatenheid in gezelschap. Dit waren ook de
redenen, dat hij overal veel vrienden had. waar
we ook kwamen. Maar vooral had hij die in ..Zur
guten Quelle" op het Kembrandtplein, waar men
hem eiken avond als het middelpunt van 't gesprek
aan de stamtafel kon vinden met Amsterdammers
van eiken leeftijd, die hij door zijn jovialiteit en
zijn humor steeds weer hun humeur teruggaf, dat
zij in hun zaken dreigden te verliezen. En, of
directeur, of tooneelspeler, óf operette-zanger, hij
bleef dezelfde aardige persoonlijkheid. En of er
groote stormen over zijn hoofd gingen, of dat hem
alles meeliep, hij bleef opgewekt en optimistisch.
Zoo ging het jaren en jaren lang. Maar eensklaps
NV.ARHHEMSCHE HYPOTHEEKBANK
HYP. KAPITAAL BESCHIKBAAR
DIRECTIE M? 5.J.vAnZusT-M? J.F.VERSTEEVEN
werd het minder. Zijn lenige gestalte werd gebogen,
z'n humor verflauwde, een slepende kwaal had
hem aangegrepen. En we zagen hem niet meer,
keurig gekleed, en altijd heer, verschijnen, waar
z'n hart hem heentrok. Ja toch, op een avond, toen
hij weer iets scheen op te knappen, zagen we hem,
geleund, op den arm van zijn kleindochter,
binnenstrompelen in zijn stamcafé, we hebben hem naar
zijn stoel gedragen, hem opgewekt, hem, die 't
altijd anderen deed; maar we voelden, dat 't niet
lang meer kon duren. Want bij ons zat, helaas,
het wrak van den ouden Bart. En nog nmaal
zag ik hem bijna ineenzijgen, toen hij op een wande
ling te veel van zijn krachten had gevergd. ei>
ijlings door zijn zoon in een taxi moest worden
geholpen.
Dat was de laatste maal, dat ik hem zag.
Nu is hij heengegaan, misschien is dit het beste.
Want ik kan niet gelooven, dat een man, zooals hij,
vol levenslust en levenskracht had kunnen
vegeteeren als een oud mannetje, dat zich voortaan
van alle genoegens des levens zou moeten spenen.
Wij zullen nooit meer dezen opgewekten mensch
op onzen levensweg ontmoeten; maar de over
geblevenen zullen altijd zich herinneren, dat -jr
tusschen hen geleefd heeft; de mensch en kunste
naar Bart Kreeft.
II. K. T.
Boekverkooping
Burgersdijk en Nierman's Boekhandel en Anti
quariaat Templum Salomonis te Leiden, houdcu
een boekverkooping op 27 Februari?7 Maart.
(ieveild worden de bibliotheken van wijlen
Dr. L. Vuyck, oud-directeur Midd. Kol. Land
bouwschool Deventer; Mr. Cl. L. Gratama.,
kantonrechter Rotterdam; Dr. F. Goslings. oud
rector gymnasium Arnhem; Mr. W. L. Luyken
Glashorst, off. v. justitie 's-Gravenhage; Dr. H.
Th. F. Reudier, oud-conrector
Erasmiitanschgymnasium Rotterdam; Dr. C. E. Rumke, genees
heer 's-Gravenhage; gedeelte d. bibliotheek van
Dr. H. Il allier, oud-conservator Rijks-herbarium
Leiden.
?i
iLEVENSVERZEKERING
Mij. ARNHEM"
beschermt Uw gezin In moeilijke Jaren,
O. JIOTTERDAMSCHE HYPOTHEEKBANK VOOR HEDERLAHD".
Bij deze berichten wij dat thans worden beschikbaar
gesteld:
4|% PANDBRIEVEN tot den koers van 10O%,
verkrijgbaar bij de Bank en bij haar Vertegenwoordigers
in stukken van / 1000,?, van ? 500,?en van / 100,
De Directie
ROTTERDAM, 11 Februari 1933
Schiedamschesingel 89.
N.V. STANDAARD
HYPOTHEEKBANK
te ROTTERDAM
Directie:
Mr. H. H. C. CASTENDIJK en
I. MOSSELMAN
De Bank geeft onder controle van het
Algem. Administratie- en Trustkantoor
4/2 /o Pandbr. tegen beurskoers uit.
De Hol!. Voorschotbank
HAARLEM, KRUISWEG 70.
DJ Bank verstrekt gelden tot elk
bedrag met een minimum va.n
f 1090.?op zakelijk onderpand
on onder borgtocht, met in
pa,ndgevina; coner polis van
levensverzclierhig viin gelijk bedrag,
ea verkoopt ;","/?schuldbrieven
in stukken van t' i .?. f 500.
en f 100.?tegen Beurskoers.
N.ï, Maatschappij voor Hypothecair Crediet in Nederland
gevestigd te 's-Gravenhage, Nassaulaan No. 23
waarin opgenomen de Maastrichtsche Hypotheekbank voor
<j-!->-ï~3> Nederland te Maast.richt, St. Servaasklooster 8 <-i-r~>
Bijkantoren
Amsterdam, Westermarkt No. 2
Utrecht, Boothstraat No. 15
Groningen, Turfsingel No. 9
De Directie
Adverteert
in de Groene"
Omdat DE GROENE in
hetgeheele land gelezen wordt
door het beste publiek door
het publiek dat iets te besteden
heeft. De adverteerder behoeft
niet te betalen voor een ver
spreiding, waarmee hij hon
derdduizenden bereikt, die
juist niet tot het koopkrach
tige publiek behooren, maar
het betaalt hem om in dit
blad te adverteeren, dat hem
direct in contact brengt
met het publiek dat hij zoekt.