De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 18 februari pagina 14

18 februari 1933 – pagina 14

Dit is een ingescande tekst.

14 De Groene Amsterdammer van 18 Februari 1933 No. 2907 Muziek Constant van Wessem De Operette-zangers: In 't Witte Paard, Theater Carr De operette lm weissen Rössl" gaat reeds een paar jaar de wereld rond, zij bleek een succes operette: wie kende zoo langzamerhand denSchuhplatler niet, die uit deze operette op grammofoon platen en in Tonfilm-pianoalbums is overgegaan? De Operette-zangers konden het er mee probeeren. Zij hebben het er mee geprobeerd en het reeds gegarandeerde succes is gekomen. Hoe kon het ook anders waar zij ons de operette zoo zwierig van monteering, brio en tempo hebben voorgezet ! Heel de pompeuse machinerie van de show-operette kwam er bij te pas (zonder deze kan men onge twijfeld geen moderne operette meer geven), men liet speciaal een jodelaarster en een zestal echte Schuhplatler-dansers uit Berlijn overkomen voor het locaal-Tiroler effect, evenals de prima-costuums, men schilderde op het achterdoek het suggestiefste Alpenlandschap met sneeuw, men hing aan het hotel het liefste witte paardje met een golf in zijn staart als uithangbord buiten, kortom, we zaten diep in de romantiek van Tiroler kellnerinnen en Tiroler boeren met groene hoedjes met veeren en volksfeesten, waarop zelfs Keizer Franz Joseph niet ontbrak. Op het meer voer de stoomboot voorbij en uit de stoomboot kwamen de toeristen en deden allerlei rare dingen zooals toeristen doen wanneer zij op een huwelijksreis zijn, of wanneer zij samen met een dochter uit den Nieuwendijk van Amsterdam komen die dikke dwaze Hollander was natuurlijk Alex Hoek en zijn dochter was Kate Schnitzer. Er was- trouwens een heele stoet van komieke figuren op het tooneel. Maar de hoofd personen temidden van dit alles bleven de chefkellner Leopold (Harry Boda) en zijn beminde waardin Josepha (Beppie de Vries), die niet door hem bemind wilde worden, wat begrijpelijkerwijs zoo het een en ander aan conflicten en oorvegen met zich brengt, al is het eind altijd goed zooals het eind van een aardige operette altijd goed behoort te wezen. Aan de muziek voor deze operette hebben drie componisten met bekende namen uit de operette wereld meegewerkt, Benatzky, Gilbert en Stolz, ik weet echter niet voor wiens aandeel ieder succes nummer is, maar er was steeds een stroom van behaagijke en aardige muziek, niet zoozeer frap peerend door bijzondere oorspronkelijkheid, maar prettig om naar te luisteren en dat is toch het voor naamste bij zoo'n operette, waar voor het oog evenveel te kijken als voor het oor te hooren is. De regie zorgde voor een vlot tempo voor het oog en Julius Susan zorgde voor een vlot tempo voor het oor en zoo gingen wij aan het eind van den avond meer dan voldaan over wat wij gezien en gehoord hadden naar huis. En de Operettezangers van Wunnink kunnen weer een nieuw belangrijk succes boeken. B ART KREEFT Zoo is er dan weer een van de ..oude garde" der tooneelspelers heengegaan, een, die bij allen, die hem kenden, in vriendschap en liefde zal worden herdacht, door zijn echte joviale collegialiteit en zijn meeleven in alles, wat de tooneelspelers en de tooneelkunst betrof. Een echte vroolijke kameraad van ons allen is gestorven, terwijl hij nog pas afscheid van zijn kunst had genomen en nu nog eenige jaren in rust zovi hebben kunnen leven. Arme Bart. Ik heb hem gekend, van dat ik in Amsterdam, zijn stad kwam. Ik heb hem, met het prachtige ensemble van Prot, in alle groote operettes ge zien, altijd weer met kunstenaars als zijn onaf scheidelijke Kiehl en Kelly en de diva Mina Budermann-van Dijk. Ik heb hem gezien bij zijn eigen directie in den Artis-Schouwburg (nu IIollandsche) en altijd heb ik bewonderd den grooten humor, dien hij in zijn creaties wist te leggen. En later, toen wij collega's worden op het Leidscheplein, heb ik ook den mensch Kreeft leeren kennen. Echte hartelijke kerel was hij. altijd troostend en opwekkend, waar 't noodig was, altijd vol jool en uitgelatenheid in gezelschap. Dit waren ook de redenen, dat hij overal veel vrienden had. waar we ook kwamen. Maar vooral had hij die in ..Zur guten Quelle" op het Kembrandtplein, waar men hem eiken avond als het middelpunt van 't gesprek aan de stamtafel kon vinden met Amsterdammers van eiken leeftijd, die hij door zijn jovialiteit en zijn humor steeds weer hun humeur teruggaf, dat zij in hun zaken dreigden te verliezen. En, of directeur, of tooneelspeler, óf operette-zanger, hij bleef dezelfde aardige persoonlijkheid. En of er groote stormen over zijn hoofd gingen, of dat hem alles meeliep, hij bleef opgewekt en optimistisch. Zoo ging het jaren en jaren lang. Maar eensklaps NV.ARHHEMSCHE HYPOTHEEKBANK HYP. KAPITAAL BESCHIKBAAR DIRECTIE M? 5.J.vAnZusT-M? J.F.VERSTEEVEN werd het minder. Zijn lenige gestalte werd gebogen, z'n humor verflauwde, een slepende kwaal had hem aangegrepen. En we zagen hem niet meer, keurig gekleed, en altijd heer, verschijnen, waar z'n hart hem heentrok. Ja toch, op een avond, toen hij weer iets scheen op te knappen, zagen we hem, geleund, op den arm van zijn kleindochter, binnenstrompelen in zijn stamcafé, we hebben hem naar zijn stoel gedragen, hem opgewekt, hem, die 't altijd anderen deed; maar we voelden, dat 't niet lang meer kon duren. Want bij ons zat, helaas, het wrak van den ouden Bart. En nog nmaal zag ik hem bijna ineenzijgen, toen hij op een wande ling te veel van zijn krachten had gevergd. ei> ijlings door zijn zoon in een taxi moest worden geholpen. Dat was de laatste maal, dat ik hem zag. Nu is hij heengegaan, misschien is dit het beste. Want ik kan niet gelooven, dat een man, zooals hij, vol levenslust en levenskracht had kunnen vegeteeren als een oud mannetje, dat zich voortaan van alle genoegens des levens zou moeten spenen. Wij zullen nooit meer dezen opgewekten mensch op onzen levensweg ontmoeten; maar de over geblevenen zullen altijd zich herinneren, dat -jr tusschen hen geleefd heeft; de mensch en kunste naar Bart Kreeft. II. K. T. Boekverkooping Burgersdijk en Nierman's Boekhandel en Anti quariaat Templum Salomonis te Leiden, houdcu een boekverkooping op 27 Februari?7 Maart. (ieveild worden de bibliotheken van wijlen Dr. L. Vuyck, oud-directeur Midd. Kol. Land bouwschool Deventer; Mr. Cl. L. Gratama., kantonrechter Rotterdam; Dr. F. Goslings. oud rector gymnasium Arnhem; Mr. W. L. Luyken Glashorst, off. v. justitie 's-Gravenhage; Dr. H. Th. F. Reudier, oud-conrector Erasmiitanschgymnasium Rotterdam; Dr. C. E. Rumke, genees heer 's-Gravenhage; gedeelte d. bibliotheek van Dr. H. Il allier, oud-conservator Rijks-herbarium Leiden. ?i iLEVENSVERZEKERING Mij. ARNHEM" beschermt Uw gezin In moeilijke Jaren, O. JIOTTERDAMSCHE HYPOTHEEKBANK VOOR HEDERLAHD". Bij deze berichten wij dat thans worden beschikbaar gesteld: 4|% PANDBRIEVEN tot den koers van 10O%, verkrijgbaar bij de Bank en bij haar Vertegenwoordigers in stukken van / 1000,?, van ? 500,?en van / 100, De Directie ROTTERDAM, 11 Februari 1933 Schiedamschesingel 89. N.V. STANDAARD HYPOTHEEKBANK te ROTTERDAM Directie: Mr. H. H. C. CASTENDIJK en I. MOSSELMAN De Bank geeft onder controle van het Algem. Administratie- en Trustkantoor 4/2 /o Pandbr. tegen beurskoers uit. De Hol!. Voorschotbank HAARLEM, KRUISWEG 70. DJ Bank verstrekt gelden tot elk bedrag met een minimum va.n f 1090.?op zakelijk onderpand on onder borgtocht, met in pa,ndgevina; coner polis van levensverzclierhig viin gelijk bedrag, ea verkoopt ;","/?schuldbrieven in stukken van t' i .?. f 500. en f 100.?tegen Beurskoers. N.ï, Maatschappij voor Hypothecair Crediet in Nederland gevestigd te 's-Gravenhage, Nassaulaan No. 23 waarin opgenomen de Maastrichtsche Hypotheekbank voor <j-!->-ï~3> Nederland te Maast.richt, St. Servaasklooster 8 <-i-r~> Bijkantoren Amsterdam, Westermarkt No. 2 Utrecht, Boothstraat No. 15 Groningen, Turfsingel No. 9 De Directie Adverteert in de Groene" Omdat DE GROENE in hetgeheele land gelezen wordt door het beste publiek door het publiek dat iets te besteden heeft. De adverteerder behoeft niet te betalen voor een ver spreiding, waarmee hij hon derdduizenden bereikt, die juist niet tot het koopkrach tige publiek behooren, maar het betaalt hem om in dit blad te adverteeren, dat hem direct in contact brengt met het publiek dat hij zoekt.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl