Historisch Archief 1877-1940
16
De Groene Amsterdammer van 18 Febrnari 1933
N o. 2607
Na zijn 40?jaar heeft de tnan
het recht egoïst te zijn
Want tusschen zijn 20ste en 40ste jaar verbruikte hij
3/4 zijner levenskrachten voor het welzijn van anderen
Hij heeft gestreden en geleden, ge
streden voor het welzijn zijner vrouw,
gezwoegd voor de toekomst der kin
deren. En in dezen harden strijd, dng
in, dag uit, gedurende 20 jaar, offerde
hij drie kwart zijner levenskracht.
.4)
r
LEEFTÜD: 30 40 50 00
De bloeddruk neemt belangrijk toe,
yooral van af 35 - 40 jaar, hetgeen
wil zeggen, dat het hart meer ar
beid moet verrichten om hetzelfde.-.
te presteeren.
De nuchtere waarheid zegt ons: zijn
haar is vergrijsd aan de slapen, zor
gen hebben voren in zijn gelaat ge
groefd. Zijn hart heeft niet meer die
kracht van 20 jaar geleden, zijn slag
aderen verloren haar jeugdige soepel
heid. De wetenschap toont duidelijk
aan, dat het zaak is, dat men van af
zijn 35ste a 40ste jaar nauwkeurig op
zijn gezondheid let, want het is mo
gelijk, dat dan de bloeddruk als ge
volg van beginnende aderverkalking
belangrijk toeneemt.
Terwijl de coffeïne hartkloppingen
en een toestand van nerveuse ge
jaagdheid kan veroorzaken,'bevordert
Koffie Hag zoowel een goede functie
van het organisme als een gezonde,
diepe en natuurlijke nachtrust. Hag
is gegarandeerd coffeïnevrij en vol
doet aan de strenge eische'n der
NeVanavond een kop van die goede
koffie Hag . . . natuurlijke koffie,
maar zonder coffeïne.
20 jaar .. . het hart is jong, de
slagaderen elastisch. Vooruit in
den strijd om het bestaan.
derlandsche warenwet, m.a.w. Koffie
Hag is ontdaan van coffeïne, het
schadelijke bestanddeel, dat dooreen
ongewenschten prikkel op den duur
den weerstand van het zenuwstelsel
verslapt.
De bewerking van Koffie Hag
beteekent een veredeling der
koffieboonen. De ruwe boonen ondergaan
eerst een ingenieus zuiveringsproces
en daarna wordt het schadelijke be
standdeel, de coffeïne, verwijderd.
40 jaar... drie kwart der
levensenergie verbruikt. Het oogenblik
om aan eigen welzijn te denken!
De goede eigenschappen, het'fijne
aroma en de heerlijke, pittige smaak,
bij de beste koffiesoorten zoozeer
geroemd, komen daardoor bij Koffie
Hag nog meer naar voren.
Neem vanavond eens de volgende
proef: drink na een gezonden maal
tijd n of twee koppen sterke Koffie
Hag, bij voorkeur kort voor het naar
bed gaan. Levert daarbij ons pro
duct niet een bevestiging van zijn
goede eigenschappen op, dan nemen
wij het pakje tegen vergoeding der
kosten gaarne terug.
Koffie Hag is in alle goede Kruide
niers- en Comestibleszaken verkrijg
baar. Maar denkt U er goed om:
Hag en coffeïnevrij", daarop komt
het aan. Dat is de waarborg voor
echtheid en kwaliteit! ,
''
r,Amerikaansche letteren
J. van Schaick-Willink
PUy oj God. Beuloh Marie Dix. The Viking
Press. New York.
Ik herinner me weinig boeken, waarbij ik zoo
hartgrondig op de Pity of God" heb zitten, vlassen
als bij het lezen over de lotgevallen van dit echt
Amerikaansche binnenhuisje, waar heel veel mis
en bijster weinig in orde is.
Bij den aanhef van het boek ligt de niet meer
jonge, onaantrekkelijke haai-baai Ethel op den
vloer te muller-en en haar echtgenoot Joe wendt
gedégouteerd zijn hoofd af en wapent zich tegen
dit onsmakelijk schouwspel door scherp te denken
aan zijn gelief de, zijn secretaresse Monica. Sjonge",
denkt dan reeds de lezer, de god van het boek is
knap als hij volgens de belofte van den omslag de
moeilijkheden goedertieren weet op te lossen".
Die gedachte verlaat iemand niet gedurende de
achttien uren van dezen volgepropten
ongeluksdag.
Miss Dix, een gevierd romancière gebruikt de
thans geliefde Ainerikaansche romantechniek,
waarbij een boek zich in enkele uren afspeelt.
Babette Deutsch paste deze methode artistiek ver
antwoord toe, Bromfield dankte erbij ,,24 Hours"
een deel van zijn succes aan, het verhaal van
Beulah Dix lijkt er door op een goed getruffelde
leverworst of op een krentenbrood met een vol
ons krenten. En de lezer, die werk heeft om alle
wederwaardigheden bij te sloffen zou daardoor
haast vergeten dat het brood zoo maar la-la is of
de worst zout water met meel. Echter de truffels
alias krenten !
Joe, de door zorgen verteerde heer des huizes
aan den vooravond van een catastrophe, bijna
failliet, zelfs wenkt de gevangenis. Zijn arrogante
echtgenoote, die als een kwade geest verschijnt
zoodra er iets mis moet loopen om het verkeerde
woord uit te spreken of het tactlooze plan te oppe
ren. Monica, de geliefde, zich voorbereidend op
eene, door sexueel geknoei, noodzakelijk geworden
operatie. Robert, de voortreffelijk geteekende
vlerk van achttien jaar, bedreigd met blindheid
door het gebruik van smokkel-whisky. De dertien
jarige Bosamund, die zich heimelijk aangetrokken
voelt door de sfeer van den louchen chauffeur.
Ed Weifelend tusschen zijn rijke verloofde en het
simpele dienstmeisje, dat zijn kind verwacht.
Tante Cornelia, die haar beloftevolle dochter en
daarmee haar levensdoel verloor. De oude, bijna
kindsche grootvader, wiens eenig houvast nog is
zijn hond, maar juist kreeg de chauffeur opdracht
het lastige dier af te maken. Ge ziet het, lezer, er
valt heel wat op téfrisschen in deze villa, gelegen
diep in een ravijn nabij Hollywood. Niet dat het
gewurm en gepieker, het knoeierig intrigeeren, het
hopen en vreezen van deze menschen, gegroepeerd
om Ethel's smetteloos tafeldamast niet knap, niet
zeer knap zelfs geteekend ware ! Maar, niet waar,
deze portretteerkunst des dagelijkschen levens,
waartoe dient zij eigenlijk nog, zij het dan om onze
nieuwsgierigheid naar anderer lief en leed te be
vredigen. In dit geval speciaal om de lezeressen
gezellig te laten neuzen, in de frigidaire van een
Amerikaansche huisvrouw en in de brandkast van
den Amerikaanschen quasi-rijkdom.
En toch, bij de ontknooping leeren we tot onze
eigen verrassing dat de puurste, meest onverbloem
de deus ex machina, die ooit in de wereld der lette
ren uit wolken vaB linnen en verf naar beneden
werd gecommandeerd, verre te verkiezen is boven
een roman zonder deus, noch ex machine, noch
ex universo.
Wat is toch het geval. Als alle levens deerlijk,
onontwarbaar in de knoop zitten, breekt de stuw
dam van een Talsperre door en het heele zaakje
verdrinkt op tante Cornelia en twee kinderen na,
die door een .toeval ontkomen. Een goedkooper,
een gemakkelijker middel had de god van het boek
zich niet kunnen gunnen om de verwikkelingen op
te lossen: Weg met de vuile boel, opgeruimd is
netjes. Niettemin, al valt tegen deze pity wel het
een en ander in te brengen, het verhaal wint door
dezen genadigen stortvloed, die zonde en leed
wegwascht. We bemerken namelijk dat de schrijfster
deze uitkomst niet heeft gezocht toen ze met
de onplezierige wereld, die zij geschapen had, geen
raad meer Wist. Neen, de details wijzen er op dat
de auteur al lang wist wat het lot dezer geplaagde
wezens zou zijn. Een kind wauwelde over water,
dat tusschen steenen siepelde, een dienstmaagd
werd de dood in de golven voorspeld, waarop ze
van de zee wegvluchtte om (variatie op Piet van
Eyck's ,,de tuinman en de dood ") tusschen de rotsen
te verdrinken. Een door Ethel op het laatste nip
pertje verhinderde wandeling had mogelijk de be
woners voor de ramp gewaarschuwd.
Wanneer dan 's nachts de wateren met donde
rend geweld aan komen stormen en huis en men
schen meesleuren, wordt al dit wee en ach der
voorgaande driehonderd bladzijden gereduceerd
tot een zeer betrekkelijk intermezzo. Als er
ook maar een glimpje eeuwigheid voelbaar wordt
achter het vele benard gezwatel staat het ons
inziens oenen auteur vrij, zich met menschelijke
nietigheden af te geven, zooveel als het hem lust.
Doch deze Amerikaansche heeft ons geduld wel
op een langen proef gesteld voor ze den hemel
boven de aarde liet aanlichten.