Historisch Archief 1877-1940
Reclame'poppen van Arthur Deichtnann
Otto van Tussenbroek
Eenigen tijd geleden heeft de
Kunstenaars-vereeniging die Sieben"
in den Kölnische" Kunstverein" te
Keulen een tentoonstelling ingericht
op welke het werk van Arlur Deich
mann uit Godesberg sterk de aandacht
trok: in hoofdzaak poppen van hout
en metaal waarbij een deel voor
reclame doeleinden bestemd bleek.
Deichmann raakt hierin iets nieuws.
Hoe hij daartoe gekomen is lijkt
mij gemakkelijk te verklaren. Zijn
talent neigt naar gezonden humor,
als vanzelf leidde dit tot het teekenen
van caricaturen. Zijn persoonlijke
teekéatrant leidde tot het bezigen
van schematische vormen. Al zijn
teekeningen hebben iets hoekigs,
gesnedens en het verlangen moet
?wel 'zeker .daardoor gegroeid zijn deze
teekeningen plastisch te verwerken.
Logisch is dat daarbij hout het eerst
als middel van uitdrukking gekozen
werd, maar de verbinding der
onderdeelen zijner figuren was hem al te
stijf en star. Toen kwam het metaal
de plaats van het hout innemen en
kogelgewrichten laten thans een be
weeglijkheid toe welke hem in staat
stelt van alles met zijn poppen te
doen.
Later breidde hij deze bewegings
mogelijkheden uit en er ontstonden
gestalten waarbij niet alleen hoofd,
hals, beenen en armen konden draaien
en wenden maar zelfs elke vinger
der handen versteld kon worden,
met als direct gevolg een waarlijk
verrassend uitdrukkingsvermogen.
Ongemeen vindingrijk is Deich
mann bij den bouw dezer poppen ge
bleken, welke, ten einde daaraan de
?zoo noodige stabiliteit te schenken
op grooten voet leven", doch een
vondst van bijzondere beteekenis is
dunkt mij de toepassing aijner poppen
in dienst van de Reclame, immers
hier betrad de kunstenaar een terrein
waardoor zijn werk plotseling bruik
baar bleek in zeer ruimen zin.
Men heeft er zijn Fyffes-figuren
maar op aan te zien om te begrijpen
hoezeer bij jong en oud een dergelijk
buurpraatje inslaat van die twee
kanarie-gele bananisteri, beplakt met
knal-roode etiketten waarop niet witte
karakters het bekende merk te lezen
staat. Het is alsof deze sprinkhanerige
poppen elkaar toevertrouwen dat zij,
zonder weerga, de allerbesten van
hun soort zijn !
# *
*
Merkwaardig ook (want men krijgt
er waarlijk jeuk van .. ..) is het
duivels-kereltje dat zich krabt en
het fabrieksmerk van een soort
vaseline-huidzalf op de heupen heeft"
en de aardigheid is dat men met een
gansche reeks van die zelfde dingen
een geheele winkel-vitrine vol kan
zetten zóó dat elk daarvan een ande
ren stand inneemt. Voor een si garen
fabriek maakte Deichmann een figuur,
heel en al uit sigaren saamgesteld.
moet maar op de idee komen. wat?....
1 Het is dan ook geen onverstandige
of overbodige maatregel, dunkt mij,
om (hetgeen inmiddels is geschied)
van al deze grappige dingen in ver
schillende landen het patent-recht
te verwerven want zoowel klein als..
levensgroot, trekken Deichmann's re
clame-poppen aller aandacht en dat
is geen wonder want wij hebben hier
te doen met iets dat alleszins oor
spronkelijke eigenschappen vertoont.
Deichmann is een geboren
caricaturist, maar alle venijn is hem vreemd.
Hij maakte ook veel
sport-teekeningen vooral van golf- en polo-spelers.
Ook heeft hij een vermakelijk
Alphabet geïllustreerd voor hetwelk Dr.
Leopold Seligmann den tekst op rijm
schreef. Ben der best geslaagde letters
uit dit a-b-c is de j van den Jagers
man:
,.In Gottes Meisterwerk Natur
Der Jager folgt des Wildes Spur.
Er schieszt und trifft auch ab und zu,
'Doch abends heiszt es Hahn in Ruh.
Dann sitzt er in der Kneipe friedlich,
Een bundel sigaren als romp, een
sigaar als hoofd en hals, en twee stuks
voor de beenen, terwijl armen, han
den en voeten door lucifersdoosjes
worden gevormd. Het geestige van
het geval is echter dat met deze
zeer beperkte hulpmiddelen de kunste*
naar er toch in slaagt ongemeen
expressief te zijn, want we hebben
zoowaar te doen met een meneer die
de sigaar is"-en zelf met
klaarblijkelijken smaak een Corona rookt. Men
Raucht eine Pfeife urgemütlich,
Trinkt mehrere Schoppen Bier und
Wein
Und red et meistenteils Latein !"
Iets van dit jagers-latijn leeft
in de beide jacht-rijders met hun
glimmend zwarten hoed en hooge,
gespoorde rijlaarzen, het knalroode
.frak en de smetteloos witte rijbroek,
niet smaak hun panatella's roökend.
Wie goed uit de oogen ziet zal be
merken met n en dezelfde figuur
te doen te hebben, waaruit blijk't
dat er van alles mee te vcrrichjtën
valt, want zoowel de staande als
zittende houding is karakteristiek.
Van den kop kan de neus en' de
onderkin bewogen worden zoódat,
ook in de handhouding, het genot
van het rooken geaccentueerd kan
worden. Men kan zulk een figuur
in honderdlei houdingen fotógrafeerén
en aldus benutten voor dagblad
annonces; men kan er (wat Selfridge
in Londen deed !) een heel
winkelraam mee vol zetten ten einde door
de herhaling van n zelfde motief
(het Tiller-girl-principe !) een of ander
artikel onder de aandacht van het
publiek brengen; men kan er ten
slotte films van maken (volgens het
systeem der teeken-films) en aan de
poppen eveneens voor reclame-doel
einden, ten overvloede nog stem
meegeven door ze te laten praten,
wat ongemeen komisch aan kan doen,
want dit is tenslotte nog het eenige
wat dezen homunculi "ontbreekt,
hoewel overigens gezegd dient te
zijn, dat zij, ook zwijgend, geheel
voor zichzelf spreken....
Ik zou zoo zeggen: men moet
Deichmann's figuren niet al te ernstig
opnemen (wat o\erigens naar
vaderlandschen aard zou zijn!) maar ze
veeleer als note gaie" in de
hedendaagsche Reclame-Kunst beschouwen.
Immers al dit werk is op te vatten als
de tot tastbare gestalten geworden
glimlach en dat is nu juist wat wij
in dezen somberen crisis-tijd noodig
hebben.
KINHEIM",
DE KONINKLIJKE HAND-TAPIJTKNOOPERIJ
TE BEVERWIJK,
vraagt in de eerstkomende weken in dit blad uw aandacht voor haar bedrijf en haar producten.
Verwacht echter niet, belangstellende lezer, dat zij U onafzienbare machinehallen voor den geest zal
tooveren, waarin een leger van arbeiders en arbeidsters volgens een tot in alle onderdeelen doorgevoerd ratio
nalisatiesysteem, hun weinig vreugde gevende arbeid moeten verrichten. Evenmin gigantesque machines, die
honderden paardekrachten in het leven roepen en met haar overdonderend lawaai U naar stilte doen snakken.
ISieen, in de Kinheim-werkplaatsen regeert de handenarbeid. ... en met het schoonste resultaat /
K o n i n k l ij k K i n h e i m levert U een K O N l N K L l J K product!