Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 25 Februari 1933
N o. 2908
Engelsche boeken
Boekbespreking Evert Straat
G. Bradford
Gamaliel Bradford. Saints and
Sinners. New- York. Houghton
Mifflin Cy 1932.
Regelmatig als ons belastingbiljet
verschijnt ieder jaar Bradford's nieuwe
bundel studies over beroemde mannen
en vrouwen, het vaste halve dozijn
karakterschetsen, die wij niet meer
gped-ouderwetsch historische portret
ten mogen noemen, sedert hun auteur
er den term psychogrammen" voor
?heeft uitgevonden. Een psychogram,
argelooze lezer, is een heel bizonder
Amerikaansch product van belezen
heid, menschenkennis, en
schrijftechniek, een
historisch-psychologisch-litteraire lekkernij, die zich tot de conser
vatief-geleerde of modern-romantische
levensbeschrijving verhoudt als de
pêehe-melba van een gangenrijk diner
lot hetgeen er aan voorafging. Als
schrijver van historische portretten,"
doceerde Bradford jaren geleden, zou
ik een mensch op slechts n oogenblik
van zijn loopbaan kunnen uitbeelden,
en zijn karakter slechts kunnen schil
deren in n bepaald stadium, n
situatie, n enkel complex van om
standigheden. Het doel der
psychographie is precies het omgekeerde. Uit
de rustelooze eb en vloed van hande
lingen en omstandigheden, welke een
naenschenleven uitmaken, tracht zij
het wezenlijke en blijvende af te schei
den, what w essential, what is perma
nent and so vitally characteristic".
Psychograaf is derhalve de man, die het
bestaat uit alles wat gewone historici
.over een of .andere beroemdheid aan
feiten en materiaal bij elkaar hebben
gezocht, de essentie, het allerbinnenste,
het absolute te puren en in
aangenamen, algemeen-begrijpelijken vorm
aan ons onnoozele lezers, voor te dra
gen. In de rustelooze Flucht der
Erscheinungen" vangt de psychografie
de vaste, blijvende waarden; wie haar
beoefent, doet met den beroemden en
keling hetgeen op den Jongsten Dag
God met ons allen zal doen: hij stelt
vast wie en wat X.... was en waarom
of waardoor hij zóó en niet anders
was. ...
Onmogelijk? Een onbereikbaar ide
aal voor den menschelijken geest, die
zelfs zijn naaste niet dan zeer gebrek
kig kan kennen, laat staan het wezen
der reeds maanden of eeuwen gestor
venen? Blijkbaar niet, want met den
benijdenswaardigen ijver en zekerheid
van wie zijn taak en bestemming ge
vonden heeft, levert Bradford al meer
dan vijftien jaren zijn psychogram
men" af. Den vorigen keer, in 1931,
waren het Boosevelt, Wilson, Edison,
Ford, Lenin, Mussolini en Coolidge
(?The Quick and the Dead", met z'n
achten binnen n jaar
gepsychographeerd'); een jaar vroeger
Gatharina de Groote, George Sand en Sarah
Bernard (?Daughters of Eve", die als
vrouwen blijkbaar meer tijd in beslag
namen); daarvóór vrijwel alles wat de
States aan beroemdheden hebben op
geleverd. Dit keer zijn het £/esare
Borgia, Casanova, Talleyrand en
Byron, als zondaren van diverse
pluimage geconfronteerd met de
heiligen" Franciscus van Assisi,
Thomas a Kempis en Fénélon.
Laat ons een oogenblik aannemen,
dat the proof of the pudding is in
the eating" en, ons noodgedwongen
beperkende tot Saints and Sinners",
de theorie toetsen aan de resultaten;
Dan blijkt bij herhaalde lezing dezer
uiteraard hechte, praegnante (en
zware") bladzijden, dat Bradford in
de eerste plaats een meester is in het
kiezen en rangschikken van historisch
materiaal. Waar dit overvloedig ia
rijke verscheidenheid aanwezig is, ont
staat in een dertig a veertig pagina's
een karakteristiek, die men niet anders
dan voortreffelijk" kan noemen
met alle beperkingen welke dit onmis
bare woord aankleven. Voortreffelijk
zijn dus de studies over Byron, die zich
in een groot oeuvre ontelbare malen
binnenste buiten heeft gekeerd en
over Talleyrand, van wien een wille
keurig tiental zijner met hoogspanning
geladen cynismes voor een ieder vol
doende is om althans 's mans formaat
te bepalen. Goed is het psychogram"
van Thomas a Kempis; een paraphrase
van een zoo onverwoestbaren tekst als
de Imitatio Christi kan nimmer onbe*
langrijk of slecht worden. Zeer dubieus
daarentegen lijkt mij de karakteristiek
van Casanova. Casanova heeft in zijn
fameuze mémoires hartgrondig gelo
gen: het herhaaldelijk daarvan gele
verde bewijs was voor een nauwkeurig
en nuchter lezer nauwelijks noodig.
Met dit eenvoudige feit van Casanova's
leugenachtigheid weet Bradford geen
raad. De psychograaf krijgt
Puriteinsche neigingen, ontzegt den Mémoires
vrijwel elke waarde, zag het myste
rieuze, nog steeds door Brockhaus
achtergehouden manuscript het liefst
verbrand en verschuift zijn probleem
stelling hoe was hij," merkbaar naar
de vraag: hoe had hij behooren te
zijn" indien Casanova zich gedragen
had naar de ethiek van een
Victoriaansch Nieuw-Engeland en dus geen
Casanova was geweest. . . .
Slecht is tenslotte het beeld, dat
Bradford ons van Cesare Borgia geeft.
De litteratuur over den beruchten
zoon van Paus Alexander VI is enorm.
Zij heeft twee polen: Klabund's legen
de waarin ruim gebruik wordt ge
maakt van het onbetwistbare
kunstenaarsrecht, tot een historische figuur
ook te rekenen wat door tijdgenooten
over hem geroddeld is en
Woodward's critische biographie, waarin
met evenveel recht de legende, de
mythe wordt afgepeld tot er weinig
meer van overblijft. Bradford dobbert
hulpeloos tusschen deze twee uitersten;
hij durft de rosse legende noch als
waar" te aanvaarden, noch tot op
what is vitally characteristic" te ont
leden. Bij gebrek aan authentieke
OSTERbEEK
Leverh uirsluirend aan
particulieren
F" F. SI N EMU S
Leidschestraat 20-22
AMSTERDAM C.
Overhemden
naar maat vanaf f 8.60
PRIMA COUPE
Eigen Atelier
WIJ MAKEN THANS
De comfortabele en heerlijk
zachte matrassen, zooals U
die in het buitenland vindt
KOLDEWEY & CORBIÈRE
IEIDSCHESTRAAT 30 - TELEFOONNO. 37752 - AMSTERDAM
N.Y. Meubelmagazijn Eden
Molsteeg ~* Amsterdam
BOEKENKASTEN
deze week in de uitkijk
atlantic
regie: a. e. dupont
leeftijd 18 Jaar Dagelijks 2.30, 1-30 ID 9.30
VICTORIA-WATER
Uitstekend te
vermengen
OBCRIANMSTCIM
met wijn of
vruchtensappen
woorden van een phenomeen. dat
een Macchiavelli door zijn gesloten
heid imponeerde, vlucht Bradford in
sierlijke perioden over de Renaissance
maar die ziet er door Amerikaansche
oogen wat vreemd uit. An age that
had shaken off the shackles and
trammels of superstition, had rid itself of
the meaningless taboos of a
priestridden and fear-ridden past...."
dat is het simplistische beeld uit onze
schooldagen, waaraan we zoo lang
zamerhand zijn ontgroeid. En als
Bradford besluit met een tirade over
the mysterieus, dominating, superbly
self-asserting figure of Cesare, who
gratified his passions without scruple,
bullied his father, murdered his
relatives, outraged man and defied God,"
dan weten wij hoogstens wat Cesare
Borgia heeft gedaan, maar niet wie
en wat hij psychographisch" of zelfs
gewoon historisch is geweest.
De resultaten van Bradford's
psychographie blijken derhalve bij onder
zoek even zeer te varieeren als die van
andere soorten geschiedschrijving. Ook
zij is afhankelijk van het beschikbare
materiaal, het algemeen historische
inzicht en het formaat van dengene
die haar toepast. De heele
psychographie is trouwens niets dan een nieuwe
naam voor een oud ding. ledere histo
ricus die dien naam verdient, heeft
naar wezenlijke, blijvende waarden
gezocht, of hij nu menschen of toe
standen beschreef. Psychogrammen"
vindt men al bij Thoukudides en
Xenophon. De negentiende-eeuwsche ge
schiedschrijving wemelt er van men
noemde ze toen karakterschetsen. Of
zij ooit wezenlijke waarde kunnen heb
ben, hangt af van het al of niet mo
gelijk zijn eener objectief-geldige ge
schiedschrijving.
Een probleem, waar ik mij niet aan
waag.
HELP UW KIND
NILLMIJ
LEVENSVERZ.MIJ
's GRAVEN MAGE
AMSTERDAM UTRECHT
t, ROTTERDAM