De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 4 maart pagina 10

4 maart 1933 – pagina 10

Dit is een ingescande tekst.

ONZE KINDEREN Drang tot Arbeiden een TOEGEPASTE KU Een kinderhand wil altijd bezig zijn, wil altijd de dingen betasten en bevoelen, wil altijd wat maken en een kind is niet gelukkiger dan wanneer de handen wat te doen vinden. De drang tot arbeiden is een natuurlijke noodzakelijkheid, waaraan zeer zeker het element der zelf-ontwikkel ing niet vreemd is. Het kind leert al spelend en daarbij is alles welkom middel tot het verwerven van kennis en behendigheid. Het is onwillekeurig, naïef, onbewust, maar het verrassende is, dat in de handen van het kind het eene ding niets belangrijker is dan het andere. Mooi zeide Rilke dat in een essay over kunst: Het speelt met een gouden broche of met een witte bloem uit de weide. Het zal, vermoeid zijnde, beide tegelijk en achte loos laten vallen en vergeten, zooals ook beide glansrijk schenen in het licht van zijn vreugde. Het kent nog niet den angst van het verlies en de wereld is nóg de schoone schelp waarin niets verloren gaat. Het neemt als zijn eigendom op alles wat het eens gezien, gevoeld of gehoord heeft, alles wat het eens ontmoet heeft. Het dwingt de dingen niet zich ergens te vestigen. Als een schaar donkere sieraden trekken ze door zijn heilige handen'als door een zegepoort, worden een poosje helder in zijn liefde en verdoek eren daarna weer, maar ze moeten, alle, door zijn liefde heen. En wat ns in die liefde belicht werd blijft als beeld terug en gaat nimmer meer verloren " Er is een tijd dat men kinderen alleen moet laten met hun spel en arbeid. Het een s,C(,wel als rtt ander is van veel meer beteekenis dan men gewoonlijk wel meent.... Waar anderen glimlachen, daar is dat, Wat het kind verricht, hem heilige ernst ' Dingen die ouderen waardelccs wegwerpen vormen vaak voor kin deren een Otto van grooten schat. Hoevelen onder hen zijn ei' niet die het fraai ste en duurste speelgoed ach teloos ter zijde schuiven voor een leeg lucifers-doosje, eengaren-klosje, een notedop en hoe welkom is dan de hulp van hen die kind met kinderen weten te zijn en enkele aanwijzingen kunnen geven hoe uit deze dingen iets aaidig? te maken vait, dat tavens dienst kan doen als speelgoed. In. het zoo zeer aantrekkelijke boek van Jolianna Huber Spelende Arbeiden" (een geautoriseerde verta ling- door A. E. II. van Das Buch der Kinderbeschaftigungen)" verschenen bij Hrman. Stenfert Kroese en van der Zande te Arnhem waaraan de aardige afbeel dingen bij dit artikel ontleend zijn, zegt de schrijfster terecht: Het gewicht van de heele zaak bestaat alleen hierin dat wij den kinderen steeds het juiste speelgoed geven en dingen, waarmede het zijn fantasie en scheppingsdrang bevredigen kan". Worden de kinderen ouder en ver werven zij zich al spelend meer handigheid, dan kan het spel langzame hand in doelbewusten arbeid overgaan. Van het blokken bouwen (nu z.g. Fröbel- of Flomablokken waarvan de grondvorm in tweeën en viere is gebaseerd of wel de afmetingen zich n, twee of meerdere malen telkaar verhouden); het leggen van gekleurde vierkanter, halve _vierkant< driehoeken en halve-cirkelschijven of wel van strik jes en knoopen) kan langzamerhand overgegaan worden tot het vlechten van buigzame en taaie spaantjes, welke zoodanig dooreengestrengeld wor den, dat deze een vast geheel vormen en ook het bekende papier-vlechten is een geliefde bezigheid. Dan komt ook het naaien op kartonnen plaatjes, waarin gaatjes zijn aangebracht, in aanmeiking. de kleurige draden vormen de teek( ning en het bor duren op z.g. papier-stramien; vervolgens het vou wen en knippen van papier alsmede het plakken van alleilei figuren in kleurig sits. Later kan dan worden overgegaan tot het modeleeren in klei, stopverf, plasticine of plastiline enz. en bij dit alles komt het er nu maar t p aan de kinderen zooreel moge lijk er toe aan te fporen 'zelf hun klturen te kie zen en vormen te bepalen! Leiding is heel goed in zooverre deze strekt om aan te toonen hoe zij de verschillendematerialeii moeten behan delen, maar ove rigens late men ze vrij, de kleine kunstenaars in den dop. want wie goed oplet zal vaak ver wonderd zijn over de vindingrijkheid, fantasie en smaak der kleinen, waarvoor overige; nog heel wat te zeggen zou zijn ! Maar nu zijn de z.g. speel jaren over en de schooltijd breekt aan. Op zi. (Je of Te jaar is het kind het doelloos spelen ontgroeid, het begint na het spel om het spel" bezigheden te zoeken waarbij het tevens itts lee en itts doet zooals volwassenen en terecht merkt dan ook Johanna Hub op dat hut schoolkind over meer inzicht en handigheid beschikt, waardo~ het dus ook moeilijker werk kan verrichten, dan het spelende kind. Het knutselen komt aan d t' orde en liet maken van allerlei speoltu uit waardeloos materiaal. Dit laatste is omvangrijk genoeg en vee1. vinden kinderen, zooals ik reeds xeide. heel wat mér vreugde en voldoonir in zei f-gemaakt e huisjes, wagentjes en popjes van lucifer.sdoosjes, knoop» klosjcs, pinda- of notedoppen dan in allerlei kant en klaar gcki.oht. vaa kostbaar speelgoed. Kostelijke dingen zijn ook van aardappels, wortels, kastanjes, eikel denneappels of bananen te maken. .Men zie er het varken, bij dit art ik

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl