Historisch Archief 1877-1940
12
De Groene Amsterdammer van 4 Maart 1933
No. 2909
Dramatische kroniek
Henrik Scholte
Het Schouwtooneel; ..Inden
nacht van 17 April" van
Ijuclwig KilatiJ'
Hongerig zooals het tooneel is naar
nieuwe stukken van een klein beetje
importantie, bombardeert bet een
dagsvliegen tot tijdelijke meester
werken, die in n seizoen in een
paar honderd schouwburgen over de
heele wereld tegelijkertijd gespeeld
worden en met den volgenden herfst
vergeten zijn, gelijk de voorlaatste
grammofoon-schlager of de krant van
gisteren. ,,Mary Dugan" was van
die kracht, ,,Grand Hotel", en dit
jaar zal het dan wel deze historie van
den zeventienden April zijn (de
Hollandsche titel maakt den titel nog
noodeloos een beetje duidelijker, want
zóó zal de inscriptie op den
sigarettenkoker, die een dame aan een succesrijk
acteur ten geschenke gaf, wel nimmer
geluid hebben, evenmin zij haar adres
op een visitekaartje zet).
Het stuk van den dag is voor dit
keer van Ludwig Zilahy en het voegt
zich met ontstellende eenvormigheid
in de rij der voorafgaande internatio
nale successen: een motief dat op
zichzelf de verbeelding evenzeer in
beweging zet als de vindingrijkheid
van den metteur-en-scène in dit
geval weer eens het huis vol menschen,
verder een grootst mogelijke opper
vlakkigheid, die niet de minste in
spanning van den toehoorder vergt.
omdat hem alles keurig geserveerd
en haarfijn, zij het bij mondjesmaat,
uitgeplozen wordt. Als goede kwali
teiten: een virtuoos realiteitsbesef en
een prachtige natuurlijke omlijsting
der karakters, die trouwens in het
algemeen aan Hongaarsche
tooneelschrijvers eigen is.
Het knappe vakwerk en het raak
«n breed geteekende milieu waar
borgen reeds het succes met het voor
deze tijden gewenschte minimum aan
risico. Een dergelijk stuk mishaagt
?evenmin als het indrukken van eenige
blijvende waarde achterlaat. De fraai
ste zijde is wel zijn opzet: een oud,
ruim. eerwaardig patriciërshuis, vooral
kenbaar aan zijn donkere, maar
royale trapportalen, is door den
finantieel achteruitgeganen maar on
wrikbaar gentleman gebleven eigenaar,
«x-minister baron von Keiler, aan
mooten gesneden en verhuurd in
flats aan den komenden en gaanden
man. Op de eerste verdieping, in de
statie-vertrekken, huist nog de oude
.adel, het plebs daaromheen, dat de
baron noodgedwongen onder zijn dak
huisvest, kent hij niet noch wenscht
hij te kennen. Als hem in het vierde
tafereel, dat trouwens de meesterlijkste
«onversatie bevat, de huurderslijst
wordt voorgelegd, toont Zilahy een
brokje menschenkennis in de be
schrijving van de omstandigheden,
"waaronder, familie-die en meneer-die
?op de tweede en op de goedkoopere
derde verdieping woont.
deze derde verdieping, kamer
zeventien, werd Paul Gabriel, jeune
premier, vermoord en zeventien is
?ook de inscriptie van den
sigarettenTtoker, die niet meer op het lijk ge
vonden werd: datum van een nacht
«n datum in het leven van een vrouw,
?die in het huis woont. Dan pas, in
dat vierde tafereel, krijgen de eerste,
met journalistieken flair, maar zonder
nadere noodzakelijkheid geschreven
scènes, waarin huurders en bezoekers
elkaar in het ouderwetsche trappen
huis voorbijgaan, hun beteekenis.
Niets is zoo prettig voor een publiek
als mee te mogen raden en. al ligt
de oplossing niet meters diep onder
den grond, zij is toch psychologisch
zoo wel verantwoord, zoo handig en
ten voordeele van twee, drie hoofd
figuren uitgevoerd, dat zij althans
ver boven een gewoon detectivestuk
staat.
Tegenover de breedheid van expos
die hot stuk een aan onnoodig groot e
bezetting van de eerste tafereekn
bindt, staan trouwens deze hoofd
figuren als dankbare en hartige
speelrollen en het Schouwtooneel, dat niet
alleen het geluk heeft gehad om dit
versche kluifje voor ons land in de
wacht te sleepen, bleek bovendien
over een bezetting te kunnen beschik
ken, die het kassucces van dit stuk
wel de rest van het seizoen verzekert.
Immers, ver boven allen uit, hoog
en veilig genoteerd niet alleen op
het acteurscredit van dit seizoen,
maar stellig ook op de rijke lijst van
haar persoonlijke prestaties, staat de
rol van Klse Mauhs als ISarones
Klisabeth von Keiler: een edele rol.
weergaloos van hooghartigheid en
natuurlijke charme tevens, een rol,
die de scherpste vergelijking met in
ternationale beroemdheden kan door
staan en waarvoor ik gaarne den
meeste buitenlandsche import (zooals
deze week weer Pathérine de Fonteney
van de C'omélie Erancaise. en. He ny
Porten) cadeau geef. Er is geen in
ons land en er zijn waarschijnlijk
maar weinigen daarbuiten, die /.oo
volmaakt, zoo verinnigd en verfijnd.
de rol van een waarlijke dame in
hachelijke omstandigheden kunnen
spelen als Klse -Mauhs in haar groot o
scène in het vierde bedrijf: een rol
die onvergetelijke!' blijft dan het stuk,
sierlijk en fragiel iri het geraffineerde
toilet, groot, warm en
tragisch-zondereffectbejag in een spel van enkel een
smartelijk gelaat en kleine, witte,
nerveuze handen. Het moet gezegd
worden, dat zij in deze groote scène
tegenspel kreeg van Ko Arnoldi op
een zoo treffende wijze ' als men
zelden van hem zag.
Er waren trouwens meer goede
rollen in deze vertoon ing. die daarin
een klasse hooger stond dan wat het
Schouwtooneel. ingesteld op zwaar
wichtige, interieure conflicten in bur
gerkamers, gewoonlijk geeft: Ko van
Dijk als een perfecte rechtercommis
saris en vooral ook Ezerman in een
kleine rol van opzichter. Waar deze
acteur zijn trefzekerheid in het aan
duiden van de kleinste details in de
figuur, welke hij moet suggereeren,
vandaan haalt, is mij een raadsel.
Uiterlijk zijn zij niet waarneembaar,
hij metamorphoseert zijn heele mi
miek en gebaar en er is geen moment
meer de gedachte aan moeizaam be
reikte imitatie. Integendeel, bij een
man als Ezerman gaat de
gedaanteverwisseling zoo natuurlijk, dat men
meent, dat hij het meest zichzelf
speelt op oogenblikken dat hij gansch
iemand anders creëert.
Er is nog een belangrijke rol in
het stuk, waarover wij om redenen
van fabrieksgeheim niet veel mogen
schrijven: een rol, die op het laatst
een scène krijgt te maken, waardoor
inderdaad het gedrag der oude aris
tocratie tegenover andere, moderne
opvattingen in een heel ander licht
komt te staan en het stuk met een
soort pleidooi kan eindigen, ook al
waren voor het werkelijk welslagen
van zulk een pleidooi welsprekender
argumenten noodig dan een revol
verschot. Deze scène werd door de
betreffende niet in die mate gespeeld,
dat /iij het stuk een brillante af
sluiting gaf en daardoor viel het slot,
dat in zekeren '/,'m de klap op den
vuurpijl had kunnen zijn. niet mee.
Maar con eersterangski-aeht in de
betreffende rol '/.on anderzijds mis
schien den toeleg te spoedig verraden
hebben. Het geluk, dat jonge krachten
met zoo'n belangrijke scène ineens
furore maken en hun talent bewijzen,
is nu eenmaal niet voor iedereen weg
gelegd.
In de regie was Ko Arnoldi niet
altijd gelukkig. Hoe verdienstelijk het
op zichzelf ook was om eens te
breken met het ouderwetsche binnen
huisinterieur van het Schouwtooneel,
juist in dit stuk trof nien het daarmee
slecht. Paul Bromberg maakte van
het trappenhuis der eerste scène
een allerflcurigst stukje oranje- en
geelkleurige binnenarchitectuur. Maar
de achtergrond zijnde dit de
eenige diepte was daarmede aan
het stuk ontnomen: het donkere
portaal met de hooge gangen, waar
menschen naar andersmanskamers
kunnen sluipen zonder gezien te
worden, althans zonder te meenen,
dat zij gezien worden. En vooral, de
vormelijkheid ook. de troostelooze
voornaamheid van een huis. waar een
behoedzaam volgehouden etiquette
niet bestand bleek tegen een wufter
en veelkleuriger leven, dat in den
vorm van vele vreemde huurders het
oude, deftig* huis was binnenge
drongen. Met een maquette van
Bromberg's huis zou de verdediger in
het proces, dat verondersteld werd te
zullen volgen, nog een harden dobber
hebben gehad om met de psychische
omstandigheden van het drama de
betrekkcl jke schuldeloosheid van zijn
cliënt te bewijzen.
Tentoonstellingen
Kunstzaal Frans Buffa & Zonen,
Amsterdam. Kotterdam. Kunst kring,
Kotterdam. Rott'jrdannche kinder
portretten. Tot 5 Maart.
Art i et And -itiae, Amsterdam. Ten
toonstelling van werken van W. van
Konijnenburg, Ant. 11. J. Molkenboer
en Alb. Thermote. Tot (i Maart.
Kunsthandel llui'ick en Scherjon,
Amsterdam. Beeldhouwwerken, schil
derijen en teekeningen door John
Kiidecker. Tot 12 Maart.
Stedelijk Museum, Amsterdam.
Voorjaarstentoonstelling van leden
der Onaf hankel ijken en van ver
boden werken der Berliner
Ktmstausstellung l!Ki2. Tot 12 Maart.
Voor de Kunst, Utrecht. Werk
van Karin en Ernst Lcyden. Tot
12 Maart.
Museum voor ouders en opvoeders,
Kotterdam. Tentoonstelling van
jeugdwerk van het roode kruis. Tot
19 Maart.
Amersfoortsche Kunstkring, Amers
foort. Werk van Jan Sluyters.
Tot 20 Maart.
Kunstzaal van Lier, Amsterdam.
Werken door IJ. Chabot. Tot 22 Maart.
Amsterdamsche ateliers voor
l?innenhuiskunst. Amsterdam. Werk van
W. P. J. ('arabier van Xooten. Tot
2 April.
Ateliers voor woninginrichting en
kunstnijverheid, Ifillegersberg. Werk
van Hillegerbergsche schilders. Tot
l April.
Carltonnade
Ijinl Gluskln's Rand
In het Carlton volgt de eenu groote
gebeurtenis de andere op, nauwelijks
zijn Marek Wcber, Babe Kgan's Holly
wood Redheads en Jack J'ayne er van
het podium verdwenen, of een nieuwe
attractie wekt de belangstelling van
het door het Carlton wel zeer verwende
publiek: Lud Gluskin en zijn band
treden er vanal i Maart op.
Dit Amerikaansche orkest is ook
twee jaar geleden in ons land geweest
en keerde na ee i sucecsvolle tournee,
Als Lud G/uck-in's Band Speelt....
naar de Vereenigde Staten terug; dat
men het thans opnieuw den oceaan heeft
doen oversteken, bewijst wel dat het in
ons land een bijzondere, popularireit
geniet, en dat men in liet Carlton groote
belangstelling verwacht voor Gluskin's
band, die ongetwijfeld in n adem
kan worden genoemd met de beste
jazz-orkesten ter wereld.
E lek wat wils !
l.ud Gluskin verdient zijn populariteit
ten volle, het orkest heeft een buiten
gewoon volume en een bijzonder groot
repertoire. Daarbij wisselt het altijd
,,old favorites" en ,,new favorites" op
gelukkige wijze af, het speelt bekende
,,hits", als ,,Are you trom ? clixy ?",
,,You made me love you," ,,A11 the
nice girls love a sailor", enz., en de
nieuwste wijsjes van het
KngelschAmerikaanselie dansrepcrtoire: ,,Old Man
moon", ,,Wicked mr. Punch", Spanish
Gipsy Dance", ,.Wonderful", en zoovele
andere.
Zoowel degenen die dansen en een
uitnemend rhvthme weten te waardeeren,
als degenen die graag naar goede muziek
en zang luisteren, vinden in het Carlton
in Maart van alles va.n hun gading.
The Kentufky Sinters
Ken extra attractie is het opnemen
van ,,Thc Kentucky Singers" in Lud
Ghiskin's band. Deze zwarte zangers zijn
in Xederland ook al geen onbekenden,
zij lieten een jaar geleden in schouw
burgen en dancings hun spirituals en
plantation songs hooren, en zingen thans
de refreinen in Lud Gluskin's orkest,
terwijl zij 's middags en 's avonds een
half uurtje voor zich alleen hebben om
het publiek van hun Songs" te laten
genieten.
Bijzondere attracties
Ter gelegenheid van den internatio
nalen voetbalwedstrijd Nederland?Hon
garije in het stadion te Amsterdam,
komt het Carlton natuurlijk ook meer
extra uit den hoek. Het geeft den Zater
dagavond voor den wedstrijd een feeste
lijk diner, een ,,dinner by candlelight",
waarbij Gluskin's band en ,,The Ken
tucky Singers" optreden; het serveert
Zondag vanaf 12 uur een speciaien
voetballunch ([.50), die tijdig is
afgeloopen, opdat cle voetballiefhebbers niet
te laat in het Stadion zullen komen, en
het biedt na afloop van den wedstrijd
het publiek het gezelligste bitteruur van
de stad in den Carlton Corner, waar
Cornelius Codolban met zijn
tsiganenorkest speelt.
l>e voorjaarsmode
Zaterdag ir en Zondag i> Maart
worden in het Carlton de eerste
modeshows van de nieuwste voorjaarstoiletten
gehouden. I3e mannequins van het
l'arijsche huis Philippe et Gaston komen
er demonstreeren wat de vrouw dit
voorjaar zal dragen terwijl artisten ter
afwisseling zullen optreden.
Keserveering van tafels voor de
shows (schriftelijk óf telefonisch, int.
34000; 16 lijnen) wordt dringend aan
bevolen.