Historisch Archief 1877-1940
Ho. 2909
De Groene Amsterdammer van 4j Maart 1933
13
BIOSCOPY
L. J. Jordaan
Borderland
Dr. Paul Czinner: ..lïer
traumenxle Muntl". Roxy
De klankt'ilm kent in haar tegenwoordig sta
dium twee uitersten: het autonome spel met
geluid en beeld eenerzijds de nauwkeurige
registratie van vooraf gestelde handeling en dialoog
anderzijds. Daartussehen ligt het uitgestrekte
grensgebied het Borderland" tusschen tooneel
«n film.
Een constante explorateur van dit grensgebied
is Dr. Paul Czinner. Men zou zijn werk met evenveel
recht geremde film als verfijnd tooneel kunnen
noemen maar men ontkomt nimmer aan den
indruk vai een onaantastbaar raison d'être".
Noch Nju" noch Ariane" kon men een volledig
bestaansrecht ontzeggen. Behalve de intuïtieve
zekerheid, dat de toeschouwer hier te
doen had met de in haar soort gave
projectie eener doorleefde verbeelding
vielen ook meer verstandel ijke moti jven
aan te voeren. Een der voornaamste
was wel dat Czinner, gebiologeerd door
de mogelijkheden welke de figuur
Bergner voor de film bood, naar een
positieve filmverrijking streeft. Het
eigenaardige talent van die Bergner",
te teer en te subtiel bijna voor het
tooneel, beloofde onder de ultra- violette
^tralen der film ontdekkingen, die de
mr)3ite waard schenen. Het kon niet
anders of de zeldzaam rijke en ge
differentieerde nuanceering van dit
spel, moest door den afstand tusschen
tooneel en zaal veel inboeten. Czinner
nu, haalde haar van de planken en
toonde ons wat Bergner met een
werkelijke fluisterstem en een
ivaarachligen glimlach weet uit te drukken.
Dit is stellig niet, wat wij bij voor
keur onder,,filmische verbeelling" ver
staan. Het geeft ons noch het
universeele beeldgedicht van een Stern
berg, noch den primitieven montage
hartstocht van een Mamojlian, noch
de geraffineerde cinegrafische
trouvailles van een Pritz Lang. Maar
het openbaart ons eens te meer
tot welk een verdieping en ver
inniging de film het menschelijk
uitdrukkingsmateriaal vermag op te
voeren. Het bewees opnieuw, welk
een voorsprong zij op het tooneel
Sieeft, door het wegvallen van den
afstand. In dien zin lijken mij de
experimenten Czinner?Bergner ver
antwoord en gerechtvaardigd. On
getwijfeld valt een zekere verwantschap met het
Jooaeel nijt te ontkennen miar daartegenover
staan, een subtijle analyse van stern en gebaar.
een loutering en ontplooiing der verborgenste
«moties, waarvan het tooaeel geen vermoeden
heeft. Op stuk van zaken beteekent dit soort
werk een ontlekkingstocht in dat gedeelte van
,,Borderlani", hetzelk wij den nabijen minsch
zouden kunnen noemen een terrein, dat zeker
niet tot de miist belangwekkende gebieden der
filmkunst behoort.
Dar traumende Mund", het laatste product
der combiiatie Czinner?Bergaer, verschilt in
wezen weinig van zijn voorgangers. Het
ondersoheid in karakteristiek der hoofdpersonen (For
st sr daarbij gerekend) raakt slechts uiterljkheden
en. bij komstigheden. De handeling hoezeer in
boaw afwijkend wordt gekenmerkt door den
zelfden toonaard en dezelfde atmosfeer als in
Ariane". En het pleit wel zeer voor de
interieure waarde van dit werk, dat men er de bekoring
in onverminderde mate van ondergaat. Opnieuw
boeit hier een duel tusschen den ervaren man en
het ingénue kind-vrouwtje. Opnieuw leeft men met
al de weifelingen, impulsen en beklemmingen mee,
tot het onafwendbare einde. En zoo
diep-mensehelijk, zoo nauw verbonden aan ons eigen innerlijk
El. Bergner
leven weten wij dit subtiele spel van stemmingen
en indrukken, dat wij er de constructie van het
drama om vergeten.
Evenals bij Sternberg's films vervaagt de za
kelijke beteckenis der intriguc door de dwingende
suggestiviteil der psychische détails. Bij de ont
moeting van Dietrich en Cooper in ..Marokko",
dachten wij niet meer om den zonderlingen stuivers
roman van den légionnaire en do cabaretzangeres.
Binnon liet driehoeksgeval. dat ,,Der traumende
Mund" tot basis heeft, vergeten \vij den heer
Bernstein en zijn larmoyante .,Mélo". Temeer
waar de ,,Dritte im Bunde", Aiiton Edthofcr,
een zeldzaam gave creatie te zien geeft als de
echtgenoot.
Het zou sprekende over Sternberg de
moeite waard zijn een vergelijking te maken
tusschen dezen ras-filmer en den meer op het
tooneel georiënteerd en Czinuer. Hoe deze regisseurs,
beiden even sterk verdiept in een bepaald sujet,
hun levend materiaal behandelen hoe de eerste
zijn speelster van zijn wil en intenties doordringt,
terwijl de laatste haar bijna onbeperkte vrijheid
laat, doch al den rijkdom dezer persoonlijkheid
met liefdevolle toewijding in filmtaal transponeert.
Het zou echter een studie op zich
zelf worden.
Wie zich wil overtuigen van wat
film is in Borderland" en wat niet,
die vergelijke een werk als Madeleine
Claudet", in ditzelfde theater vertoond,
met Der traumende Mund". Ken
ongetwijfeld talentvol tooneelspeelster
als Helen Hayes, vergeet haar af
komst geen oogenblik. Afgezien van
de wezenlooze regie en het afgrijselijk
Stoel-en-Spree-drama, is de geheele
verbeelding voor de camera onaan
vaardbaar. Van het conventioneele
gebaar tot den artificieelen make-up,
ademt alles schmink- en
coulissengeur. Het is ongeloofelijk knap
toegegeven ! en het verschil is van
een uiterste subtiliteit. Maar verge
leken bij de soberheid en intensiteit
van een Bergner wordt liet oen
streven naar doen-alsof" naast zijn."
Kn wij prijzen ons gelukkig, dat
..Borderland" naast een Hayes, een
Bergner bezit.
Heiiny Porton
Laat ons voorzichtig zijn met
het woord: sympathiek"....
Speciaal bij onze Fransche collega's
heeft dit twijfelachtige adjectief lang
zamerhand een verdacht-neutralen,
koel-welwillenden bijsmaak gekregen,
die het voor den goeden verstaander
tot een vrij dubbelzinnig compliment
maakt. Wij zullen dus het fatale
woord, dat ons op de tong brandt,
vermijden en vaststellen dat veler
genegenheid uit zal gaan naar de
sym.. .., naar de beminnelijke kun
stenares, d'? lieden ons lanl bezoekt.
Henny IMrt^n behoort tot de veteranen, die
op verbijsterende wij/se den fameusen tand des
tijds hebben weerstaan. Niet alleen physiek. doch
ook artistiek gesproken. Want wie ziet dit gladde,
frissehe masker zijn X-jaren aan? En wie dacht
er bij de knappe, lenige vertolking van de titelrol
uit Skandal um Eva", aan de pionniere, die
reeds m ;t haar vader optrad in de primitieve
klinkfilms der ante-düuviaansche Messter-periode ?
Met de oorziken dezer onverwoestbare vitaliteit
is een der meest karakteristieke kenmerken van
de aetrice en mensch, Henny Porten, aangegeven:
een sereen evenwicht des gemoeds en een sterk
conserveerend optimisme. Men behoeft geen
intimus van de kunstenares te zijn, noch een
diepsehouwend psycholoog, om vast te stellen dat dit
vriendelijke, eenigszins sentimenteele naturel door
geen stormen van passie werd geteisterd of door
melancholie en zelfhaat verteerd. Zelfs tegen
alle regelen der hoffelijkheid in wanneer de
dame in quaestie zulks energiek zou willen ont
kennen.
In een alleraardigst boekje Vom Kintopp zum
Tonfilm", door de kunstenares zelf geschreven,
vindt men daarvan een vrij volledige bevestiging.
De charmante, ietwat ouderwetsche romantiek
van de schrijfster, openbaart zich in deze auto
biografie ten volle. Wij maken kennis met een
zeer ongecompliceerde natuur, die het leven en de
Henny Por ten'met haar vader in eenoude
film Der'.Trompeter von Sackingen"
Kunst" volgens zeer simpele normen beschouwt.
Iemand, die een ..harde jeugd" heeft gehad, is
volgens dezen eenvoudigen graadmeter een door
het leven redelijk zwaar bezocht creatuur. Iemand
die oogenblikken van (overigens niet al te moor
denden) twijfel-aan-zich-zelf heeft gekend, mag
zich zonder grootspraak op een behoorlijk
getourmenteerd kunstenaarsgemoed verheffen. Met
deze criteria gewapend zet Henny Porten zich
tot het schrijven van een boek, dat weliswaar
den ondertitel ein Stück rniterlebter
Fjlmgeschichte" draagt, doch in waarheid een levensloop
en een persoonlijkheid beschrijft, aan welke zij
geenszins de moeite van het vermelden wil ont
zeggen.
Ei' steekt in deze beminnelijke voorbarigheid
i;;i het stuk van historische belangrijkheid dezelfde
ontwapenende eerlijkheid, die ook de artiste eigen
is. Want t -venrnin als Henny Porten zich verschuilt
achter listige, aan anderen gedicteerde interviews
evenmin denkt zij er aan. haar
kunsteiiaarspcrsoonlijkheid een voos relief te geven door
eigenschappen, welke zij niet bezit. Op tooneel
en film staat zij voor volle lOOpCt. als Henny
Poften, tout court. Dit geeft aan haar figuur
een onbevangenheid en zuiverheid die dan al
niet ons vei'borgeristc innerlijk mogen raken,
doch zeer zeker een waarde vertegenwoordigen.
Henny Porten heeft haai' kunst, lief op een een
voudige, aangename wijze. Zij heeft er een ken
nelijk plezier in, zich beurtelings als oude vrouw
of imbeciele boerin te vermommen of ..dubbel
rollen'' te spelen en steelt daarmede de harten
van allen, die nog steeds van meerling zijn. dat
filmkunst een soort hoogere maskerade is. En zij
doet dit met zooveel talent en goeden smaak, dat
wij gaarne een oogenblik vergeten, hoezeer de film
geen transformatiekunst eischt als het tooneel,
doch een genadelooze analyse der eigen persoon
lijkheid.
(Slot op pag. 14)
Elisabeth Bergner en haar regisseur-echtgenoot Dr. Paul Czinner