Historisch Archief 1877-1940
No. 2909
De Groene Amsterdammer van 4 Maart 1933
Muziek
Constant van Wessem
Ambtsaanvaarding van president
Oud t- muziek en archaïseercnde muziek
Op zichzelf is het verschijnsel van een herleving
der vroegere muziekbeoefening, n.l. die van de
z.g. intieme muziek, die met onze modern uitge
breide, orkesten wel niet goed meer mogelijk is en
daarom tot samenstellingen en reconstructies van
oude instrumenten leidt, een verschijnsel waarvoor
te voelen is. Het bezwaar echter, dat zich daarbij
voordoet is, dat men zelden deze herleving zoo ver
doorvoert, dat het meer dan een curiosum wordt.
Men reconstrueert wel oude clavecimbels en som
mige soorten van oude strijkinstrumenten, maar
maakt men er een orkest-groepeerinc; van, dan is
het meestal n oud instrument, dat solistisch
optreedt in een ensemble van moderne en modern
klinkende instrumenten, wat eigenaardig kan
wezen: men constateert dan, dat de gonzende en
tinkelende snaren-instrumentklank van het
clavecimbel zich veel beter bij den orkestklank aanpast
dan het te individueel klinkende klavier en men
kan eveneens de eigenschappen van oude strijk
instrumenten, viola d'amore, viola da gamba. enz.
leeren waardeeren, desalniettemin blijven al deze
klanknuances te zwak tegenover de klankontwik
keling en de klankexpressiviteit waartoe de moderne
vormen van deze voorloopers thans in staat zijn.
* *
*
Op een concert van het kleine orkest gaf men in
het Concertgebouw eenige uitvoeringen van in
strumenten, die solistisch werden gebruikt met
orkestbegeleiding. Het waren het clavecin en de
viola da gamba. Beiden waren in handen van
toegewijde en meesterlijke bespelers, men kon
derhalve verwachten, dat deze het uiterste uit
de instrumenten zouden halen: Wanda
Landowska uit haar clavecimbel, van Leeuwen
Boomkamp uit zijn viola da gamba, den voorlooper van
de cello. Het werd boeiend en bekorend als
solo-instrument en door de vertolking. Maar de
viola da gamba verloor veel van zijn fraai timbre,
zijn dunne en toch mannelijke klank door de
,,Umwelt" van zoo anders getimbreerde en zooveel
klanksterkere moderne instrumenten. Het clave
cimbel kon in zooverre in een meer bevoorrechte
positie wezen, dat het reeds van nature een beter
solo-instrument met orkest is dan de piano, doch
ook hier, temidden van een modern begeleidings
orkest (hoezeer dan ook tot een minimum van
instrumenten gereduceerd) verloor het te veel van
zijn intiemere eigenschappen en viel zijn te
geringe expressiviteit aan Hanksterkte hinderlijk
op, maakte het geluid te veel verwant aan dat
van de moderne harp.
Doch behalve oude muziek van Handel en
Tartini was er ook een soort archaïseerende muziek,
n.l. een der moderne pogingen om voor het clave
cimbel te schrijven, waartoe sommige der moderne
componisten zich voelen aangetrokken. Xa, het
cembalo-concert van de Falla, hebben wij thans
ook een clavecin-concert van Francis Poulenc, een
der vroegere ,,Six". Het was Poulenc er echter
blijkbaar minder om te doen een herleving van de
oude clavecin-muziek te geven dan wel om met de
klankeigenaardigheden van het instrument op
moderne wijze te experimenteeren, zoodat hij ons
eigenlijk meer een fantasie op zekere klankeffecten
van het clavecin geeft in dat opzicht leek mij het
andante met zijn melancholiek gerekte arpeggio
klanken het geslaagdst dan een
clavecinconcert in ouden stijl. Dit laatste maakte reeds de
wijze waarop hij het begeleidend orkest aanwendde
onmogelijk, de te sterke blazers en sommige scherpe
harmonieën, verscheurden in dat opzicht al een
antieke" stemming.
Kon. Meubeltransport-Maatschappij
DE GRUYTER & Co.
DEN HAAG
AMSTERDAM ARNHEM
INTERNATIONALE TRANSPORTEN
Roosevelt
Teekening B. van Vlijmen
De nieuwe huurder: Good morning!"
Spreekzaal
Tk gevoel geen behoefte te antwoorden op het
artikel van prof. Kuyper in het vorig nummer van
dit weekblad, noch op de aanvallen, die tegen mij
gericht zijn in ,,Het Volk". Te minder nu de band
tusschen S.D.A.P. en mij definitief is doorgesneden.
De persoonlijke schimperijen en laster leg ik (met
wijsheid en zachtheid) naast mij neer; de zakelijke
verschillen tusschen wederzijdsche posities zijn
voor een ieder duidelijk.
Non bis in idem.
J. GOUDHIAAN JR.
H uw r lij k
Mag ik even een eenvoudig protest doen hooren
tegen de kleinzielige, bekrompen, en tevens
beleedigende manier, waarop in uw blad van
22 Febr. een laffigheidje werd gelanceerd tegen
het pas opgerichte.. Nationaal Huwelijks Instituut".
Als men van nabij meemaakt de groote ernstige
behoefte, sprekend uit de vele ontvangen brieven,
waaraan dit Instituut zijn ontstaan te danken
heeft, en waarin het wil voorzien, dan verbaast
men zich, hoe een blad als het uwe, dat altijd zulk
een hoog standpunt innam, waar het betrof
ernstige levensvragen, zulk een minderwaardig
artikeltje kon plaatsen.
1>. ('ANNKGIKTKR
Ned. Her». Predikant,
Krommeriie
CHAMPAGNE KRUG&CO
REIMS
IN KWALITEIT AAN DE SPITS!
AGENTEN FONNES & ZOON GRONINGEN