Historisch Archief 1877-1940
Marius Bauer
Bauer, Stedelijk Museum,
Amsterdam
Ik heb bij de tentoonstelling van
het Stilleven (Goudstikker) er juist
op gewezen dat daar de eerste wet
eener goede uitstalling geschonden
is, en die wet luidt: weinig schilde
rijen, met genoeg ruimte rond
ieder werk, en ieder werk van de
beste hoedanigheid, den schilder
ooit mogelijk. Zóó moet iedere
verzameling, als dat mogelijk is,
samengesteld worden, en dat was
bij Goudstikker mogelijk, en het
was bij Bauer mogelijk, op deze
eere-tentoonsteLing. Het was
noodig, dubbel noodig bij Bauer. Ik
heb te menigmaal u gewezen op
den aard van Bauer om dat hier
te herhalen, om nogmaals uitvoer:'g
dat alles te herhalen, wat mij
belang deed stellen in dezen toch
Stedelijk Musei'm
koelen romanticus. Ik wil hem ook
niet weer vergelijken met Rembrandt;
iedereen weet toch. dat het roman
tische bij Bauer een verhalen is in de
breedte, terwijl het romantische in
Rembrandt een indringen is in het
psychische, in de zielsdiepten; dat, bij
Bauer, een figuur, een mensch, een
verschijning is naast de vele andere
verschijningen en daarom gemakkelijk
in groepen gegeven wordt. De bekende
Bauer is hoogst zelden een wezentlijk
portrettist; de werkelijke Rembrandt
is altijd een afbeelder van een per
soon, of van een paar menschen; zelfs
als hij groepen geeft is het indiv idueele
zelden zoek; bijna altijd vindt ge het
dan in een hoofd-figuur en dikwijls
nog in enkele omstanders. Bauer heeft
nooit de innigheid en de mouten van
het lijden; Rembrandt's dikwijls don
kere figuren beheerschen een deel van
OOSTERSCHE >
Marius Bauer in h
Matthieu Wïe±
de schilderkunst der waereld,
van een bij belsch-verzadigde
waereld. Dit was hier te ver
nielden, omdat ik een aantal
blaaskaken ken, die in hun on
kunde te keer gaan of Bauer
een vernieuwde verschijning is
van Rembrandt. Zij erkennen
hun eigen ondiepte gemakke
lijker in den laatsten schil
der ....
Bauer's schilderen is dus een
aangenaam verhalen in de
breedte. Zijn schildertrant is
veel-eer een Haagsche dan een
Amsterdamsche; er is in zijn
werk veel meer van het be
korende van de hand" dan
waarnaar de Amsterdammers
ooit streefden. De schildering
in de aquarel en in het schilderij
berust op dat bekorende, en
zooals door de open kleur werd
gebracht op schilderij en
water' verfteekening. Dat is ook in
een aantal Jozef Israëls wat
trekt, maar deze Israëls was,
hoewel hij meer kan tasten in
grootscher onzekerheid ! toch
altijd van d ieper drang vervuld.
Dat stelt hem in de rij, vóór
Bauer. Bauer heeft te dikwijls
zich tevreden gesteld met die
,,macht van de hand" om een
aangenaam leven te brengen
n in de kleur, of in de lijn;
zijn verhalen was dikwijls een
te gemakkelijk verhalen; de
naam van een volle meester"
kan hem daardoor niet wor
den gegeven. Hij is zeker niet
een allergrootste figuur; wij
moeten ons hoofd koel houden
bij eindelij ke
\ . ,'
S..'
ALBERT PL
Marius Bauer
Stedelijk Museum
w a
ardeeringen, anders
doen wij im
mers den
grooteren en
den groot
sten schaê.
Bij zoo'n
schilder, ge
gevoelt dat
reeds voor
dat ik het
neerschrijf,is
beperking
van hot aan
tal, zoo ooit
danhier,noodig. Een te
groote ver
zameling van zulken .char
meurs" geeft gemakkelijk
aanleiding tot het
constateeren der zwakheden
en dat is toch niet de
bedoeling eener
eere-tentoonstelling ? Ik weet wel;
weinigen weerstaan een
e e r e-t e n t o o n s t e 11 i n g
ik vrees, b.v. dat Mankes
ook daar zou tegenvallen.
Volledigheid geeft meer
Matthieu Wiegman
dan ns aanleiding tot teleurstelling.
De hoogtepunten moeten er alleen
zijn. Het omgekeerde is_niet '.vaar.
Vele zwakke- Werken rond een goed,
-maken dat niet sterker; 't nivelleeren
gaat steeds naar benee. Ook dit zijn
nict-te vergeten wetten voor de inzich
ten van tentoonstellingen, en ook aan
deze is te kort gedaan.
Dat Bauer een romanticus was.
zooals ik dat begrip elders heb
gedeK
i