Historisch Archief 1877-1940
No. 2911
De Groene Amsterdammer van 18 Maart 1933
BIOSCOPY
L. J. Jordaan
Een aanklacht
Mervyn Ije Hoy ,.I am a fugitïve of
a chain gang'1''. Royal
Wat maakt I am a fugitive...." eigenlijk tot
zulk een formidabel getuigenis? Is het de forsche
verbeelding van den regisseur Mervyn Le Roy? Is
het de aangrijpende personificatie van de hoofd
persoon door Paul Muni? Is het de ontstellende,
naakte en rauwe mentaliteit, welke uit dit
Amerikaansche werk opstijgt als de schreeuw van een
gewonden bison uit de prairie? Is het de sugges
tieve gedachte, dat de feiten aan de realiteit Wer
den ontleend? Of is het dit alles tezamen?
De vraag mag, tegenover een film als deze, van
ondergeschikt belang heeten. Zeker is, dat na de
Bussen een document van dusdanige primitieve
kracht niet werd vertoond. En het is curieus op
nieuw op te merken, hoe twee volken het Rus
sische en het Amerikaansche die in zoovele op
zichten als uitersten tegenover elkaar staan, in
den grond een soort rudimentaire barbaarschheid
gemeen hebben, sterker bindend dan geografische
of cultureele verwantschap. Een film als
Potemkin" kan door geen Europeaan gemaakt worden
een film als ,,I am a fugitive.. .." evenmin. Dit
slaat niet in de eerste plaats op het voorhanden
zijnde feitenmateriaal (een Dreyfus-proces was in
zijn genre niet minder hemeltergend !) doch
veeleer op de rassenpsyche welke het blootlegt.
Russen zoowel als Amerikanen reageeren met de
zelfde spontaniteit op het Geweld". Noch
revolutionnair idealisme, noch aangeleerde
rechtsbegrippen mogen ons hierbij om den tuin leiden. Wat in
deze uitbarstingen van volksdrift domineert, is de
directe, hartstochtelijke reactie.... het primi
tieve : Oog om oog tand om tand ! Dit ligt op
den bodem van het Potemkin"-drama dit
brandt ook achter de tragedie van "I am a fugi
tive....". Een nadeel en een bekoring tevens!
Want het moge dan niet zijn, wat wij onder be
zonnen" kunst verstaan het evoqueert stellig
een animale kracht, een passie en een onverhulde
menschelijkheid, welke wij niet zonder huivering
aanschouwen.
De film Scarface", waarin dezelfde acteur de
hoofdrol vervult, werd hier door de censuur ver
boden. . .. omdat het een gangster"-film was en
de held niet een onschuldig veroordeelde, doch
een bandiet. Overwegingen, die voor een
bureaumoraal steek mogen houden, doch die met de kern
der zaak weinig te maken hebben. Want in ,,I am
a fugitive...." leven precies dezelfde conflicten
en hartstochten raast hetzelfde geweld tegen
geweld. Alleen is de bandiet" hier niet een buiten
de wet geplaatste misdadiger, doch een wettig
gesanctionneerd Systeem. De bloedige vergelding
ligt hier niet in de hand der politie, doch in de
farouche aanklacht van een enkeling. In den grond
echter explodeeren in beide films dezelfde driften
reageert de daad even prompt op de daad wordt
de geciviliseerde menschelijke ziel in dezelfde pri
mitieve instincten ontleed.
Maar misschien is inderdaad dit schouwspel
minder stichtelijk voor jeugdige en naïve per
sonen.
De film verhaalt van een oorlogsschipbreuke
ling, wegens een gering vergrijp door de
barbaarsche landswetten tot dwangarbeid veroordeeld.
Na een poos deze hel van menschonteerende ellende
verdragen te hebben, weet hij te ontvluchten en
het grillige kansspel van zijn leven wil, dat hij een
eervolle betrekking bemachtigt. Door zijn vrouw,
die het geheim kent, na een twist laaghartig ver
raden keert hij vrijwillig naar het bagno terug.
Het gaat hier slechts om een formeel uitzitten"
van 90 dagen zoo verzekert men hem van
officieele zijde. Ondanks de waarschuwingen van
vrienden en medeburgers, die bereid zijn een actie
ten zijnen gunste te ontwikkelen, vertrouwt hij op
deze ambtelijke verzekering om bij zijn aan
komst in het verbanningsoord te bemerken, dat
men hem niet meer loslaat. Verbitterd en ontzet
door dit monsterachtig bedrog sleept hij opnieuw
zijn ketenen voort vier schakels voor de dwarse,
dertien voor de verticale ketting Geluksgetal",
zegt de cynische smid, die zijn voeten aan elkaar
klinkt. Dan volgt opnieuw een ontsnapping en het
laatste wat wij van dit slachtoffer eener
dompteursjustitie zien, is een opgejaagde zwerver, die zich
verbergt en van diefstal leeft....
Dit is de waarachtige geschiedenis van Robert
E. Burns, burger van de Vereenigde Staten en
tijdgenoot van een humane 20e eeuw. De eenigo
verandering, welke de film in dit inquisitie-drama
heeft aangebracht, is een beroepsverwisseling
hier is de held een ingenieur, in werkelijkheid was
Burns journalist. Voor het overige heeft men de
nauwkeurige-aanwijzingen van den auteur gevolgd,
die ten derden male vrijheid en leven op het spel
zette, om bij Warner Brothers deze schrikkelijke
aanklacht te deponeeren.. . > laatste doel van een
verwoeste existentie.
Strak van lijn, heftig van spanning, ziedend van
haat.... aldus trekt deze film aan ons voorbij. Wij
vergeten de harde, wreede maar verschrikkelijk
juiste regie van Mervyn Le Roy. Wij denken niet
aan de imposante, aangrijpende verbeelding van
de hoofdfiguur door Paul Muni. Wij letten evenmin
op het, in zijn cynische raakheid welhaast vol
maakte manuscript. Wij worden overstelpt door
een golf van haat verdoofd door een homerische
kreet om wraak, waarbij alle aesthethische en
ethische overwegingen ridicuul en zonder
beteekenis schijnen. De primitieve mensch is in ons ont
waakt die wil schreeuwen en koken en
tandenknersen en vuisten ballen. Die niet stichtelijk is,
of humaan, of kunstzinnig.... maar huivering
wekkend oprecht.
Zoo neemt de reus wraak, die de film is en die
wij tot een caricatuur voor de kinderkamer maken,
met een hawaian in de hand en een sentimenteel
liedje op de lippen. De krachten, die hij ontke
tent wanneer rnen hem in een onbewaakt
oogenblik vrijlaat, vormen een aanklacht op zich zelf
de aanklacht tegen een systeem van verleugening,
ridiculisatie en ontmanning l
O n «tav Uclcky:
Rembrandt
f Morgenrot'
Het is wellicht niet op het psychologisch guns
tigste moment, dat deze UFA-film haar entree
maakt. In een tijdvak als het huidige zal menigeen
minder gesteld zijn op nationalistische uitbarstin
gen en heldenmoed für Gott und Vaterland" en
het staat te vreezen, dat de mentaliteit van dit
werk de appreciatie zijner onmiskenbare kwalitei
ten een geduchten knauw zal bezorgen.
Maar niemand pro of contra zal kunnen
ontkomen aan de beklemmende suggestie, waar
mede hier iets zoo indrukwekkends en mysterieus
als het leven in een onderzeeboot, op het doek werd
geworpen. Opgesloten in de nauwe buis van den
onderzeeër, leeft deze kleine gemeenschap van een
dozijn mannen voorzichtig manoeuvreerend, om
niet op elkaar te trappen woekerend met de
ruimte en de voorhanden zuurstof. Tusschen de
stalen ingewanden van het zeemonster, slijten zij
hun eentonig bestaan van wachten en uitkijken ....
wachten op de verlossende daad uitkijken naar
het begeerde slachtoffer.
Want dit is wel het (onbedoelde) effect op den
Le Roy:
cicky: Morgenr
nuchteren toeschouwer, dat hij sterker dan ooit te
voren beseft, hoe een dergelijk leven wiskunstig
zeker moet leiden naar de zucht tot moord en ver
nieling. Duidelijker dan ooit begrijpt hij, hoe in clit
sloopend monotoon bestaan, de actie a tout prix,
een heet begeerde verlossing beteekent. Wanneer
het schip aan den horizont de eventueele vij
and" eindelijk door de periscoop wordt ontdekt
en met een hoeratje begroet, dan gaat iets van de
sensatie dier mannen op hem over: het gevoel van
een ondraaglijke spanning, die verbroken staat te
worden. En het is met een gevoel van afgrijzen en
medelijden doch daarnaast met een wijs be
grijpen tevens, dat hij de wilde vreugde dezer
bannelingen gadeslaat bij het gereedmaken der
aanvalsmiddelen.
De film is in haar soort hoe men over de
soort dan moge denken zeldzaam knap, aangrij
pend en bijwijlen zelfs schoon. Het duiken en bo
venkomen van de onderzeeër, met de volmaakte
techniek en het juiste begrip van den
voortreffelijken vakman geregistreerd behoort tot de
schouwspelen, die men niet licht vergeet. Het ge
vecht met den als koopvaarder gecamoufleerden
torpedojager wordt verbeeld met een raffinement
en een meesleependheid, die aan Eisenstein doen
denken. Maar vooral het naderen van den
gewaarschuwden Engelschen kruiser dreigend silhouet
met een kuras van pantserplaten en een panache
van rookwolken is een drama opzichzelf van
krachten, die het menschelijke te boven gaan.
In dit opzicht is de film als zoodanig, voortreffe
lijk te noemen. Over de intrigue die zich daarnaast
afspeelt, is het beter te zwijgen en te verwijzen naar
de veelbetcekenende woorden, welke de oude
douarière (Adèle Sandrock) zegt, bij de luidruch
tige vreugde over al dit oorlogsgedoe: ,.Sie
jauchzen? Hier paszt es vielmehr zu weinon !"
Nieuwe uitgaven
Heemaf-lichtsignaal
Publicatie IX-24 van de Heemaf te Hengelo
bevat nu eens wat anderen hebben gezegd over
het Heemaf Verkeerssein" en wat dit is publi
caties uit de voornaamste dagbladen en perio
dieken in Nederland pleit ten gunste van het
Heemaf-systeem. Maar Amsterdam zit met een
Duitsch systeem opgescheept. een vreemde
demonstratie in den tijd dat de grenzen aan den
Oostkant gesloten worden en de vereeniging
Nederlandsch Fabrikaat kosten noch moeite
spaart om het Nederlandsche product naar voren
te brengen.
7 am a fugitive