Historisch Archief 1877-1940
w
*.
EDERLAND
i
\Greta Garbo als Suzan Lenox
L. J. JORDAAN
Ie in
de la cause van
vooraf gekozen frag
menten. De eindelocs
gerekte «wem- en
duikpartij, die met
de handeling ter
nauwernood verband
houdt, spreekt haar
eigen taal. Het on
vermijdelijke lied
met zijn
schlagerallure (?Ein Tag
ohne dich ist ein Tag
ohne Glück") dat
met allerlei kunst
en vliegwerk
tusschen de scènes werd
gewrongen, specu
leert onverbloemd
op het
amusementslièk,. De fameuse meisjes
voorVet ZJJ niet vanwege hun
anaie en sportieve prestaties
interesen 2ijn vage, onpersoonlijke
grafieën gebleven. Terwijl van de
idchen in Uniform" ieder
afzondergekarakteriseerd werd, blijft deze
?mante kleine kudde niets meer
aantrekkelijke stoffage. De jonge
.-in-quaestie is zoo stumperig en
hteloos verbeeld, dat wij zelfs
verondersteld vaderschap ernstig
wijfel moeten trekken.
lijft tenslotte de ook uit Sagan's
C gecopiëerde verhouding
tusn de jonge meisjes en de oudere
ter. Zoowel deze laatste, als de
iliike hoofdfiguur, toonen zonder
'el prachtig materiaal te zijn. Er
, in de scènes, waarin deze beiden
sden, een zuivere en schoone
latische kracht, die het doet
bei l treuren dat zij
in 'deze verwar
de lappendeken
werden g
ebruikt. Hoofd
zaak immers
bleven de sna
terende, zwem
mende onbenul
lige maar
goedg ebouwde
Madchen".
Ohne Uni
form ....
Macdonald
Thlele
Welke
menschenkenner
hei ft toch ten
behoeve van de
massa het af
godsbeeld uit
gevonden dat
grijpbare en be
grijpelijk
sym! voor occulte krachten? Zijn
bnken verdiende door de
gezajjke filmwereld in dankbare
nering gehouden te worden.
t wat bekommert zich het
je publiek om de formidabele
'<t, welke het regeert en kneedt
jus welk belang stelt het in het
jiphenomeen, dat film heet?
j de massa bestaan slechts de
jle marionetten heden
aanl, morgen verworpen die de
bedriegelijke schijngestalten vormen,
waarin zich de religie van een .nieuwen
tijd mani esteert. De lachende, bui
gende poppen, waar achter een even
geheimzinnige als onweerstaanbare
macht zich verbergt.
Wij worden den laatsten tijd over
stelpt met deze rondtrekkende idolen
levende herinneringen aan uren van
vermaak, ontroering en spanning.
Rn zij blijken maar al te vaak
blinkende leegten te zijn, die niets te
zeggen hebben buiten hetgeen de
stille kracht hun in den mond legt.
Maar het publiek omringt ze met
nieuwsgierigheid en bewondering
merkt ternauwernood iets van het
ontstellende vacuüm dat zij omsluiten.
Macdonald babbelt, lacht zonnig en
zingt haar ingestudeerde liedjes
Thiele is melancholiek, onbevangen
en jong.... zij het zonder eenig doel.
Beiden zeggen bêtises. Het publiek
juicht...
Dit alles moge niet bijster verhef
fend aandoen per saldo is het de
herhaling van het eeuwenoude con
tact tusschen Macht en Massa en de
natuurlijke beschikking van een wijze
Voorzienigheid. Het publiek doet
slechts, wat het publiek van alle tijden
gedaan heeft: het aanbidt in het Sym
bool de Kracht.
Maar wat te zeggen van de scherp
zinnige intelligenties, die op deze
onschuldige blinkende werktuigen hun
kostbaarste satyre verspillen, in den
waan daarmede de Kracht te treffen,
van welks omvang zij geen benul
toonen te hebben ?
Leve het Publiek !
Foto's van Eva Besnyöbij
van Ijler, Amsterdam
In het bovenzaaltje bij van Lier
laat Eva Besnyögoed fotografisch
werk zien. Zij beheerscht het métier
en weet de gevallen" goed te treffen
en goed in lijst te zetten, al vertoont
zij een wel wat overdreven voorkeur
voor het opnemen onder een hoek van
45°. Dat de diagonalen." op het beeld
vlak, aldus verkregen, het meestal
goed doen" is m.i. nog geen reden
deze methode van opnemen zóó veel
vuldig toe te passen alshier geschiedde.
Origineele vondsten" zijn er ook!
Zoo b.v. daar, waar een meisje boven
en onder de tafel, waaraan het schrijft,
genomen werd; zoowel haar hoofd,
romp en armen, boven, als haar beenen
onder, schrijven de O", waaraan zij
bezig is, mé....
Dat kunstzinnige fotografen en
kunstzinnige kunsthandelaren elkaar
blijven zoeken en vinden, acht ik
overigens nog altijd (ik schreef er in
dit blad vroeger uitvoeriger over) een
minder gelukkig verschijnsel dan het,
op het eerste gezicht, voor velen, lijkt.
A. E. VAN DEN TOL
Bïieuwe uitgaven
Edna Masson. De gouden spin.
Oorspronkelijke detective
roman. Schellens en Qiltay
Edna Masson schijnt een
Ncd.erlandsche dame te zijn en haar
uitUit: Suzan Lenox
gevers noemen haar met gepaste be
scheidenheid en veronachtzaming van
het onderscheid der geslachten: de
Nederlandsche Edgar Wallace. Die be
titeling lijkt mij wel een weinig op
timistisch, ook al kan gevoegelijk er
kend worden, dat dit boek zijn ver
diensten aan griezel en spanning bezit.
Zooals alle Nederlandsche
detectiveromans( behalve die van Herman Midden
dorp) is het zeldzaam banaal geschre
ven. Maar een speurdersgeschiedenis
heeft geen litteraire pretenties. De be
doeling is: een lange treinreis kort te
doen schijnen of een Zondagmiddag in
een provinciestad iets minder
ellendigvan-zouteloosheid te maken. En wat dit
betreft voldoet De Gouden Spin aan
redelijke eischen.
E. ELIAS
Eva Besny
Velling
In de Kunstzalen Erica", Den
Haag, zal Dinsdag 28 Maart a.s. een
veiling gehouden worden van oude en
moderne schilderijen, antieke meubelen
en chineesche Kunst.
Onder de ;Oude Schilderijen bevin
den zich werken van: Dirk Hals, J.
B. Weenix, W. Dietrich, J. Gillig, P.
Vonck, S. de Vlieger, J. Lievens e.a.
Onder de moderne schilderijen komen
o.a. werken voor van: W. Maris, J.
B. Weissenbruch, J. Bosboom, A.
Neuhuys, Stroebel, Ch. Leickert. Rochussen,
F. Roybet e.a.
Kijkdagen: Zaterdag, Zondag en Maan
dag van 10?5 uur.
Catalogus op aanvrage te verkrij
gen.
Fototentoonstelling Van Lier