Historisch Archief 1877-1940
No. 2812
De Groene Amsterdammer van 25 Maart 1933
13
Schilderkunst
v
Henri van de Velde bij van
Her, Amsterdam
In Italië, waar hg thans weer werkt,
is v. 'd. Velde trouw gebleven aan het
:kunst-motto, dat hij zich de laatste
jaren in zijn Blaricumsch home had
uitverkoren: '?Terug tot de natuur en
het goede ambacht". Zijnlitterairen,
romantischén geest trachtte hij in
deze, nu eenige jaren geleden aan
gevangen, periode terug te brengen van
een rusteloos dwalen in het rijk der
"philosophische en fantastische op
lossingen en verbeeldingen tot de
eenvoudige aanschouwing van plant
en dier en den Eeuwigen Boer" en
zijn bedrijf, waarin de rust der wijs
heid kan liggen. Zooals hij zijn
weelderigen teeken- en schilderdrang
trachtte te kuischen door het ge
duldig, conscentieus zich tot in het
kleinste detail ambachtelijk verzorgen
?van zijn eenvoudige, groote,
ausgeglicheu composities. Gelijk hij in het
iGooi de koe en het paard, de
hooi«chèlf en de wei, de plant en de Tjoom
en het water, zag als de dingen van
het goede, wijze leven, die alleen
maar zoo liefdevol en trouw mogelijk
moesten worden nageschilderd om tot
^ymbolen te worden van het Hoogste,
T- zoo ging hij in Italiëook in de
eerste plaats af op den muilezel en
?den os, het paard en de wynstok, den
voerman en zijn kar met eenzelfde
geloof. Hij heeft daarenboven ge
meend dit geloof ook nog eens te
moeten uitspreken inplaats van het
Alleen maar uit te schilderen met de
woorden: O ! Mensch, verdiep U in
de natuur. Het is de ware weg tot
Ood". Men vindt deze woorden uit
gebeiteld in een steen die de basis
vormt van het middenstuk van een
drieluik. Dit middenluik verbeeldt
dan met een veel-kleurige boeket, een
daarachter nog juist zichtbare vul
kaan, een duif en een kanarie ter
zijde op den voorgrond, vee en
ander veelsoortig gedierte op den
achtergrond, die Natuur, terwijl
de beide zijluiken de stad" en de
machine" verbeelden met resp. een
skyscraper en fabrieksgebouwen die
achter een geketende naaktfiguur ver
rijzen. Ook al waardeert men hier
tenvolle de liefdevolle kunde waarmede
de bloem-details, een vogelveertje,
een landelijk verschietje, enz., ge
schilderd werd, het mag m. i. toch
gelukkig heeten, dat de kunstenaar
het bij dit ene voorbeeld van dit
soort geloofsbelijdenis gelaten heeft.
. Waarmede niet gezegd is dat de
andere alleen maar geschilderde be
lijdenissen mij wél tenvolle die ver
dieping in de natuur laten zien en mij
dien weg tot God doen bevroeden. Zij
spreken voor mij wel in de vrome
aandacht waarmede tot in de kleinste
détails met een afgereageerde" tech
niek werd doorgewerkt van een zekere
liefdevolle resignatie en van kunde
ook, maar hebben in hun geheel, in
het geheel der rustige groot gehouden
compositie en het geheel der egaal
gehouden, simpele maar sprekende
kleuren, niet de magistrale, eenvoud
vol spanning, niet die vol-ledige
levende rust die de Schoonheid, al
dan niet door een verdieping in de
natuur beleefd, en al dan niet als
weg tot God" ondervonden, ken
merkt.
Portret-teekenlngen Van
Baarse! In de Kunstkelder,
Spnl, Amsterdam.
Deze portret-teekeningen,f ijnzinnig,
conscentieus en met beheerschte tech
niek in potlood gedaan, geven van het
suje1; de voortreffelijke gelijkenis. Van
Baarsel beschouwt zijn sujetten met
de studieuse aandacht van den be
schaafde. Die beschaafde zal over
het algemeen zijn medemensch met
een zekere gelijkmoedigheid aanzien,
een gelijkmoedigheid, die men in de
beste gevallen als een zekeren schroom-.
valligen eerbied voor 's andermans
particuliere leven" kan definieeren.
De groote portrettist kent voor dat
particuliere leven van den Ander"
geen schroom; hy doorgrondt het en
zal juist het binnenleven" van de
geportretteerden beelden als symbool
? van het mysterie der Persoonlijkheid
en aldus een grooteren, moedigerjjen
dieper eerbied toonen.. ...
Al kan men in dezen zin van Baarsel
geen groot portrettist noemen, er
blijft in zijn werk veel te waardeeren
over. In de eerste plaats wel, dat het
gespeend blijft van dien
onbeschaafden overmoed van zoovele
andere modernen", die geen enkelen
eerbied, noch de kleinere, noch de
grootere, kennen. En dan ook, dat
het een staal is van knap vakman
schap, waarvan overigens onlangs de
kunstenaar ook blijk gaf met de post
zegels, die hij voor de Willem de
Zwijgerherdenking in opdracht van
de Posterijen ontwierp.
A. E. VAN DEN TOL
De OaafhanTtelljken, Amster
dam. Notities
De werken op een jury-vrije ten
toonstelling vallen gedeeltelijk buiten
mijne besprekingen. Dat spreekt van
zelf. Het ideale geval van zulke ten
toonstelling toch zou zijn, dat er geen
andere schilders enz. vertegenwoor
digd waren dan schilders enz. van
talent, maar die door d'andere
vereenigingen.waarom dan ook, geweigerd
waren. Dit ideale geval werd nog nooit
bereikt; ik durf zeggen, dat het ook
niet bij de Onafhankelijken geschiedt.
Maar dat wil niet zeggen, dat er
tusschen de menigte der tentoonstel
lenden geen schilders enz. zouden zijn,
die iets kunnen en iets vertegenwoor
digen. Er zijn er ! al zijn er ook velen,
die geen van beiden doen wat ook
bij niet-jury vrij e vereenigingen naar
mijn zeer bescheiden meening voor
komt. Talent heeft van Lith zeker, en
talent is iri de vrouwekop (beeldhouw
werk), die hier wordt tentoongesteld.
Het zou langzamerhand weer eens
noodig kunnen blijken van zijn beeld
houwwerk, scherp-geschift (zooals dat
altijd moet!) een verzamelinkje te
vormen en dat in den eenen of anderen
kunsthandel te laten zien. Tegenover
den eenvoud en de teederheid van het
beeldje van Van Lith zijn de
koddigaandoende abstractesvan den soldaat
m de armee der abstracten Husz.ir
weinig bizonders. Een begaafdheid, die
zich guller gaat uiten is bij Eekman
te vinden en i n het geschilderde werk
is een gevoel voor rhythme. dat altijd
aangenaam is in een muurschildering.
De twee Gosschalk's op de
Onafhankelijken hebben mij niet mee
kunnen doen zingen in het koor der
lofzangers. Ik kan niet zoo ver gaan
in mijn geestdrift als die anderen
gingen ik heb mijn kalmte er zelfs
ongestoord voor kunnen bewaren.
Ik sla evenmin uit het lood door het
werk van H. H. Kamerlingh Onnes
hier, maar het werk van dezen ver
doken schilder bleef mij toch steeds
bij, wanneer ik de Onafhankelijken
bezocht. Het eene schilderij is een
lenig-geschilderd bloemstuk of
bloemestilleven; het andere, een groep per
sonen in een open warande gezeten,
is voor mij bizonder om een bepaalde
Henri v. d. Velde
hoedanigheid (die ik ruimschoots
be? sprak in een beschouwing over zijn
werk alleen); deze hoedanigheid is,
bewust of onbewust bij den schilder.
een der scherpste savkasmen. die ik
ken, tegenover den geportretteerde op
zijn schilderij. Er is een eenvoudig
schiderijtje van Weyand; ik kan niet
zeggen, dat in dien zin het schilderij
van Kruyder een zich likkende koe.
eenvoudig is. Toch is veel werkelijk
heid in Kruyder's schildering en in
Middenstuk triptiek
den Weyand weinig. Filarski heeft
een schilderij in grijzen; Dijkstra blijkt
opnieuw een der meest levendige
Groningers in twee teekeningen, die
hier opvallen. De skeletten van vogel
koppen door H. Valk herinneren ons
aan de eenigszins-burgerlijke stil
levens van Dirk Nijland.
Wanneer ik ten slotte de Duitsche
werken nog vermeld, dan is dit niet
om het bizondere van ze. in ze. Inte
gendeel. PLASSC1TAEBT
LENTE TENTOONSTELLING
TUIN- EN TERRASMEUBELEN
IS GEOPEND
REENS
HEILIGEWEG 49/51
TELEFOON 32998
AMSTERDAM
't '