Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 25 Maart 1933
k-.
i .
h
"s
hwy
j*
l1*
IV.
Muziek
Constant v. Wessem
. De moderne Paganini
De beroemde violist Paganini be
hoedde in zijn tijd angstvallig zijn
yiolistisch geheim", het geheim van
zijn techniek. Hij had alle reden om ge
heimzinnig'te zijnmet den technischen
kant van zijn kunst. Hij had deze te
verbergen om den wille van de concur
rentie als geldswaarde dus en
omdat de geheimzinnigheid hem als
figuur kleedde" in den tijd der ro
mantiek, diégraag warm liep voor
wonder-menschen, duivelsmenschen
en demonische beïnvloedingen. De na
tuur had hem een uiterlijk
geschonkea,-waarrnee hu gemakkelijk de mas
sa oeïnfluenceerde, dor, droog, mager,
JBwart en vreemdsoortig van gebaren.
Zijn opkomen op het podium was
reeds een vertooning. Ludwig Borne
geeft daarvan een niet ongeestige be
schrijving: Toen lüj het tooneel
betead, voordat hy nog gespeeld had,
werd, hq als welkom met donderend
gejuich ontvangen. Hij zwaaide heen
en weer als een dronkeman. Hij gaf
*qn eigen beenen een schop. De armen
zwaaide hij nu eens omhoog dan weer
omlaag: dan strekte hij ze uit naar de
coulissen, bleef vervolgens staan met
uitgebreide armen en bekruiste
zichfeelf. Hij was de prachtigste dwaas,
dien de natuur had kunnen bedenken."
Een charlatan? meent men wellicht.
Neen, maar hij speelde zijn rol tot het
einde. Hij .heette nu eenmaal het
zwarte skelet" en noemde zichzelf Ie
baron Paganini". Maar zoodra hij de
viool aanstreek en zijn spel begon,
overheerschte zijn natuurtalent alle
uiterlijke fratsen, al achtte hij het
niet beneden zich als intermezzo het
publiek te amuseeren met het
imiteeren van dierengeluiden op zijn viool,
het tsjilpen der vogels, het kraaien
van een haan, het gebalk van een ezel,
kunstgrepen, die overigens geen kunst
zijn en waarop b.v. Saint Saens' Car
naval des animaux" ons even geslaagd
onthaalt.
Paganini was inderdaad een man,
die over een eigen techniek beschikte.
Men heef t. over deze techniek studies
geschreven, afgeleid uit zijn viool
houding volgens afbeeldingen van
tydgenooten, een houding, die voor
het oog zeker bevreemdt, daar de
schouder opgetrokken is, de elleboog
naar binnen gebogen, de viool zelf
tegen de borst steunde, in plaats van
opzij. Het is echter moeilijk uit te
maken of het nu alleen aan die hou
ding lag, die de viool als het ware orga
nisch ui het lichaam zelf deed opne
men, ongetwijfeld zal Paganini zijn
Itouding ook aangepast hebben aan
?eigenaardigheden van zijn physieken
bouw, zooals trouwens alle groote
violisten doen. In ieder geval, Paganini
heeft zelf daaromtrent niets verraden.
Hoe hij gespeeld heeft weet men alleen
by overlevering, bij monde van
tijdgenooten. En waarschijnlijk was wat
men vroeger bij zulk spel bewonderde
weer anders dan wat men
tegenwoorF" F. SINEMUS
Leidschestraat 20-22
AMSTERDAM C.
Overhemden
naar maat vanaf f 8.5O
PRIMA COUPE
Eigen Atel i e r
Teekening .1. F. Doeve
Jeannette Macdonald in Amsterdam
dig bewondert. Paganini was vooral
virtuoos en zijn spel was op virtuozen
spel berekend. Want wanneer hij dan
misschien niet zoo bewonderenswaar
dig viool speelde, hij speelde in ieder
geval bewonderenswaardig op de viool.
Ben phenomenaal virtuoos-violist,
die Zondagmiddag in het Concertge
bouw optrad, bracht onze gedachten
onwillekeurig terug naar het verleden
van Paganini. Niet omdat de
Italiaansche violist Zino Francescatti uiter- »
lijk of door manualen aan Paganini
herinnerde, maar omdat wij hier ook
op de viool hoorden spelen, zooals ik
mij niet herinner het ooit zoo tech
nisch-volmaakt en niet zoo'n
ongeloofelijk gemak wat betreft alle be- .
roemd-moeilijke kunstgrepen te heb
ben gehoord. Wij zijn op het punt van ?
virtuositeit veel gewend, wij zijn zelfs
meer dan verwend, maar dit overtrof
toch op een verbluffende wijze alles :
wat wij gewend waren. Een prachtige,
volle, bezielde klank, met daarnaast
een uiterste welluidendheid en zeker
heid van flageoletten, pizzicati, tertsen,
octaven, op- en afstreek,
ongeloofelijk vast van rythmiek, en steeds ver- '
rukkelijke muziek, geen leeg vuurwerk,
een spel van een uiterste spanning en
bezieldheid, virtuositeit van het no
belste gehalte. Francescatti presen
teerde zich ons onbewinpeld als vir- .
tuoos, dat bewees reeds zijn program- *
ma-keuze: virtuozen-stukken, het ori- j
gineele D-dur concert van Paganini '?
niet de eendeelige bewerking, maar ^
het gansche driedeelige concert, met
een prachtige, brillant-moeilijke cadens j
die naar ik meen,van den uitvoer- '
der zelf was en het violistenstuk
Tzigane" van Bavel.
Reeds na het eerste deel van het
Paganini-concert nioest de violist
geruimen tijd pauzeeren om den storm
van toejuichingen voorbij te laten
gaan, die toen en terecht losbrak: het
was inderdaad ongelooflijk! k zag
de zaal zelden zoo wild van applaus en
er zijn al heel wat demonstraties van
toejuichingen in de Groote Zaal Con
certgebouw gegeven! Francescatti
schreed met recht van triomf naai
triomf, hoewel hij zijn succes uiterst
bescheiden in ontvangst nam.
Voor mijn gevoel was Tzigane"
een nog fraaiere prestatie, hier was
meer nog muziek in samenspel met
het orkest en het leek of het orkest
zelf wonderlijk bezield werd door den
violist, de muzikanten kregen den
geest", het gouden geluid van Rosa
Spier's harp leefde mee in de
wónderlijken trillende sfeer van den eenmaal
gewekten klank Francescatti speelde
zijn partij zonder de zigeuner-over
drijvingen, waartoe de soloviool
partij gemakkelijk aanleiding geeft, er
was een prachtige, diep in den klank
gespeelde soberheid bij zij n voordracht,
die slechts de totaal harmonie ton
goede kon komen, het bewees, dat hij
naast een ongeloofelijk virtuoos ook
een groot kunstenaar kon wezen.
Werkelijk, wat deze violist ons dien
Zondagmiddag in het Concertgebouw
gaf, was het volmaaktste wat men
zich als vioolspel kan denken.
Oprichting Filmstudio
In Amsterdam is opgericht de
F.T.L.-Film, onder leiding van Drs.
WillemBonenFransDupont. Ds film
technische leergang van Willem Bon,
is in de F.T.L.-Film opgenomen.
Reclamefilms, smal-, normaal- en ge
luidsfilm, zullen vervaardigd worden;
een installatie voor het maken van
gramofoonplaten is aanwezig. De foto
studio ,,Europa" wordt door de
F.T.L.film geëxploiteerd. jjg
Carltonnade
Als de bolienvélden in bloei staan
* Officieel heeft de lente haar intocht
gedaan, en al kunnen Maartsche buien
onze voorjaarsstemming en onze
voorjaarskleeren nog wel bederven, al giert
eb wind nog om de hoeken der straten,
toch gaat de natuur schoorvoetend met
den kalender mee, en een der eerste
symptomen van het naderen van het
zichtere jaargetij is daarbij in Nederland
hst langzaam-aan gaan bloeien van de
bloembollenvelden. Het kleurig tapijt
wordt .weer geweven, en in het Carlton
vertoeven in de luttele weken dat de
tulpen, hyacinthen en narcissen bloeien,
heel veel gasten, van verre gekomen
om het bloemenwonder te aanschou
wen. \Na een excursie naar de
bollenvelden wacht hun het prettig Carlton
milieu, warmte en licht als het buiten
guur is geworden, een gezellig bitteruur
in den Carltoncorner, waar Cornelis
Een uitgebreid Hottandsch ontbijt....!
Codolban l met zijn tsiganen "speelt
de prachtige eetzalen met hun parket
vloeren, waarop het heerlijk is te dansen,
de muziek van Lud Gluskin's
Americanband, de zang van de Kentucky Minstrels
en wat niet al. Is het wonder dat velen
hun voorjaarsuitstapje naar Amsterdam
en Holland's bloemenvelden slechts vol
ledig geslaagd achten als zij in het Carlton
logeeren, en er profiteeren van het onver
gelijkelijk comfort en al de attracties die
het biedt?
Een reprise
J.I. Zaterdagavond is in de groote
Carltonzaal een feest gegeven dat bijzon
der is geslaagd, niet omdat het er uitge
laten toeging, integendeel, het was een
intiem, beschaafd feest, maar omdat
iedereen zich thuis voelde en omdat er
amusement werd geboden, dat bijna als
kunst, zoo men wil als kleinkunst", be
stempeld mag worden.
Lui Gluskin
Tot het welslagen hebban in het bij
zinder de Kentucky Minstrels bijgedra
gen.Zijhebben een repertoire negerliederen
en spirituals gezonden, waarin melancho
lie en uitbundigheid om beurten opklin
ken, en waarin denegerzijii ziel blootlegt.
Met geestdriftige toejuichingen zijn de
Kentucky-Minstrels voor hun zang
be1 nond, waarna Lud Gluskin's band vr
olijke Kngelsche en Amerikaansfhe
danswijsjes aanhief voor het verrukt publiek.
Zóó welgeslaagd is deze avond geweest,
dat er Zaterdagavond a.s. (25 Maart) een
reprise za! plaats vinden, waarbij de
Kentucky Minstrels een nieuw repertoire
zullen laten hooren, en Lud Gluskin's
band liedjes speelt op verzoek. Aardige
wedstrijden zullen worden georganiseerd
tijdens het diner-dansant, waarvoor ook
op dezen avond de populaire
Carltonprijzen gelden (/ 3.?, / 4.?en / 5.?).
TaL-lrejerveering schriftelijk of telefo
nisch (tel. int. 34000; 16 lijnen).