Historisch Archief 1877-1940
GEPASTE KUNSTEN
imeubelen - Nieuwe Showroom
ij ten van Kinheim"
DONSTELLINGEN
Ontwerp T. Poggenbeek
ih overal openbarende neiging tot haast; ondanks
onmiskenbare drang in zoo kort mogelijken tijd
aveel mogelijk te maken, enkele béter-willenden
t nobele handwerk ten koste van alles in eere
uden.
Tot hen die deze opvatting huldigen behoort
leidster van ,.Kinhèim" te Beverwijk, mevrouw
Polvliet-van Hoogstraten. Het is bekend dat
destijds in de gelegenheid is gesteld in het
«ten het vak te leeren en te bestudeeren door
t vertrouwen te winnen van bedreven inlandsche
jijtknoopsters. Aanvankelijk is zij, in Holland
?uggekeerd, gaan werken naar de door haar
geteekende Oostersche motieven welke met
iaak en inzicht werden gecombineerd, maar
moet eerlijk bekennen dat ik persoonlijk voor
ze wijae van.werken niets gevoelen kan.
Hoe goed de langs dezen weg verkregen tapijten
k zijn, zij missen in vergelijking met de echte
Je dingen ziel! Dit heeft naar het mij voor
aat de energieke en intelligente leidster van
jnheim" dan ook begrepen, want zij zocht later
itact met verschillende kunstenaars wier
ont~~rpen in hare werkplaatsen werden uitgevoerd
zoo ontstonden tal van tapijten, traploopers,
el- en divankleeden enz. welker teekening
ver?gd werd door Jac. van den Bosch, C. A. Lion
chet, J. Gompertz, Jo de Jong, T. Nieuwenhuis,
Poggenbeek, Dirk Verstraten e.a.
Dok al gaat mijn persoonlijke voorkeur in geenen
ile uit naar geornamenteerde dingen met een
rk uitgesproken patroon" of dessin", erkend
nt te worden dat de uitstekende eigenschappen
? door rappe vrouwen en meisjeshanden te
verwijk vervaardigde werkstukken voluit
ge:zen kunnen worden.
-langzamerhand is dan ook de met uiterst
>erkte middelen begonnen onderneming uitge
groeid tot een inrichting welker naam met eere in den
lande wordt genoemd. L
Wat anderen maken is zeker veel nieuwer en heel wat
minder traditioneel, meer ingesteld op aanwending in het
moderne en ultra-moderne binnenhuis. Wat men
Kinheim" dus kan toewenschen is dat men er meer ingesteld
moge zijn op den nieuwen tijd dan tot nu toe het geval bleek.
OTTO VAN TUSSENBROEK
Reens' Tuinmeubelen
In de toonzalen der Ned. Fabriek voor Betimmeringen
v/h Gebrs. Reens aan den Heiligetiweg te Amsterdam is
thans een aantrekkelijke tentoonstelling ingericht van allerlei,
tuinmeubelen, voor het meerendeel ontworpen door S. Krieks.
'. Daar zijn dingen bij die volkomen het vaak voorko
mende bezwaar van gebrek aan bergruimte opheffen, doordat
de constructie zoodanig is dat de onderdeelen zeer gemak
kelijk uitneembaar zijn, waardoor een en ander in een zeer
beperkte ruimte kan worden weggezet.
Het weer opbouwen kan als het ware door kinderhanden
geschieden en gaat al spelenderwijs.
Er zijn ook ton-vormige stoelen bij welke men onder een
ronde tafel kan wegzetten, wat bij regenbuien een voordeel is.
Geschilderd in frissche kleuren (ivoor, geel en tango)
zullen deze dingen stellig hun weg wol weten te vinden
naar de bevoorrechten die een tuin bezitten.
Toonkamer Citroen
In de Kalverstraat te Amsterdam werd een winkelhuis
tot toonkamer van Citroen-automobielen ingericht onder
leiding van architect H. Ie Grand, in samenwerking met
de Service Architecture" van de Citrcën-fabrieken te Parijs
onder leiding van den heer Eavazé.
Door een der zijwanden geheel met spiegels te
bekleeden lijkt het smalle pand dubbel zoo treed. Alles is er licht
en open gehouden; de wanden zijn ruw gepleisterd en met
aluminium-verf bestreken; het plafond is crème-wit ge
schuurd; de vloer gevlamd oker-geel en bruin.
Daarop prijken de in donkere Duco-lakkleuren glanzende
wagens waarvan het glimmende chroomriikkel weerkaatst
wordt door den spiegelwand.
De avond-verlichting is deels direct, deels indirect aan
gebracht. Met weinig middelen is hier iets aantrekkelijks
bereikt waarbij vooral profijt is getrokken van elke vier
kante centimeter beschikbare ruimte.
De onderpui van 'do/e toonkamer buitenshuis is geheel
bedekt met roestvrije ax-metaal platen (fabriek Culemborg
dus. . . . Nederlandsch Fabrikaat !) In groot e strakke letters
pi ijkt boven een groot raam van spiegelglas het woord:
..Citroen."'
De Showroom van Citroen
J. Bieruma Oosting
Aanplakbiljet H.I.S.W.A.
Voor de Tentoonstelling van watersport, scheeps
bouw en diverse watersportartikelen in het
K.A.I.gebouw te Amsterdam heeft Gunter een vroolijk
biljet ontworpen, afgedrukt in zwart, bruin en
blauw op wit papier, voorstellend een groote
meer- en stootpaal waaromheen het diep blauwe
water klotst met blanke golfkruinen. In de verte
ziet men, een inderdaad al te zwak geteekend,
zeiljacht. Zonder vernieuwende eigenschappen te
vertoonen of door persoonlijke opvattingen van
den teekenaar op te vallen kan dit illustratief
biljet niettemin doeltreffend blijken door duidelijk
heid en eenvoud.
De belettering is daarenboven goed verdeeld en
gemakkelijk leesbaar zoodat deze plaat tot de
betere dingen behoort welke y.ooal den laatsten tijd
verschenen.
Winkelbil.jet Crisis-ComitéAmsterdam
Kr is iets heel vervelends eti laakbaars gebeurd
met een belangeloos" (sic !) ten bate van den
arbeid van het Crisis-Comitéte Amsterdam aan
geboden en in groot-en getale gereproduceerd
ontwerp van een winkelbiljet door K ar el lloekendijk
die mir nichts, dir nichts" een fijne lithografie
van een Duitsch kunstenaar, ruim dertig jaren
geleden in het bekende Engelsche maandblad
The Studio" afgebeeld, heel netjes heeft
nageteckeml eri. . . . voor eigen werk heeft doen door
gaan !
Alleen. . . . hij bleef verre (hoe kon hot anders r)
onder het expressief-vermogen van den schepper
van het door hem gekozen voorbeeld, liet leven.
maai* vooral het hart is bij de copie verloren gegaan
en door liet plagiaat vernietigd.
Glas en staal