De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 1 april pagina 11

1 april 1933 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

GEPASTE KUNSTEN imeubelen - Nieuwe Showroom ij ten van Kinheim" DONSTELLINGEN Ontwerp T. Poggenbeek ih overal openbarende neiging tot haast; ondanks onmiskenbare drang in zoo kort mogelijken tijd aveel mogelijk te maken, enkele béter-willenden t nobele handwerk ten koste van alles in eere uden. Tot hen die deze opvatting huldigen behoort leidster van ,.Kinhèim" te Beverwijk, mevrouw Polvliet-van Hoogstraten. Het is bekend dat destijds in de gelegenheid is gesteld in het «ten het vak te leeren en te bestudeeren door t vertrouwen te winnen van bedreven inlandsche jijtknoopsters. Aanvankelijk is zij, in Holland ?uggekeerd, gaan werken naar de door haar geteekende Oostersche motieven welke met iaak en inzicht werden gecombineerd, maar moet eerlijk bekennen dat ik persoonlijk voor ze wijae van.werken niets gevoelen kan. Hoe goed de langs dezen weg verkregen tapijten k zijn, zij missen in vergelijking met de echte Je dingen ziel! Dit heeft naar het mij voor aat de energieke en intelligente leidster van jnheim" dan ook begrepen, want zij zocht later itact met verschillende kunstenaars wier ont~~rpen in hare werkplaatsen werden uitgevoerd zoo ontstonden tal van tapijten, traploopers, el- en divankleeden enz. welker teekening ver?gd werd door Jac. van den Bosch, C. A. Lion chet, J. Gompertz, Jo de Jong, T. Nieuwenhuis, Poggenbeek, Dirk Verstraten e.a. Dok al gaat mijn persoonlijke voorkeur in geenen ile uit naar geornamenteerde dingen met een rk uitgesproken patroon" of dessin", erkend nt te worden dat de uitstekende eigenschappen ? door rappe vrouwen en meisjeshanden te verwijk vervaardigde werkstukken voluit ge:zen kunnen worden. -langzamerhand is dan ook de met uiterst >erkte middelen begonnen onderneming uitge groeid tot een inrichting welker naam met eere in den lande wordt genoemd. L Wat anderen maken is zeker veel nieuwer en heel wat minder traditioneel, meer ingesteld op aanwending in het moderne en ultra-moderne binnenhuis. Wat men Kinheim" dus kan toewenschen is dat men er meer ingesteld moge zijn op den nieuwen tijd dan tot nu toe het geval bleek. OTTO VAN TUSSENBROEK Reens' Tuinmeubelen In de toonzalen der Ned. Fabriek voor Betimmeringen v/h Gebrs. Reens aan den Heiligetiweg te Amsterdam is thans een aantrekkelijke tentoonstelling ingericht van allerlei, tuinmeubelen, voor het meerendeel ontworpen door S. Krieks. '. Daar zijn dingen bij die volkomen het vaak voorko mende bezwaar van gebrek aan bergruimte opheffen, doordat de constructie zoodanig is dat de onderdeelen zeer gemak kelijk uitneembaar zijn, waardoor een en ander in een zeer beperkte ruimte kan worden weggezet. Het weer opbouwen kan als het ware door kinderhanden geschieden en gaat al spelenderwijs. Er zijn ook ton-vormige stoelen bij welke men onder een ronde tafel kan wegzetten, wat bij regenbuien een voordeel is. Geschilderd in frissche kleuren (ivoor, geel en tango) zullen deze dingen stellig hun weg wol weten te vinden naar de bevoorrechten die een tuin bezitten. Toonkamer Citroen In de Kalverstraat te Amsterdam werd een winkelhuis tot toonkamer van Citroen-automobielen ingericht onder leiding van architect H. Ie Grand, in samenwerking met de Service Architecture" van de Citrcën-fabrieken te Parijs onder leiding van den heer Eavazé. Door een der zijwanden geheel met spiegels te bekleeden lijkt het smalle pand dubbel zoo treed. Alles is er licht en open gehouden; de wanden zijn ruw gepleisterd en met aluminium-verf bestreken; het plafond is crème-wit ge schuurd; de vloer gevlamd oker-geel en bruin. Daarop prijken de in donkere Duco-lakkleuren glanzende wagens waarvan het glimmende chroomriikkel weerkaatst wordt door den spiegelwand. De avond-verlichting is deels direct, deels indirect aan gebracht. Met weinig middelen is hier iets aantrekkelijks bereikt waarbij vooral profijt is getrokken van elke vier kante centimeter beschikbare ruimte. De onderpui van 'do/e toonkamer buitenshuis is geheel bedekt met roestvrije ax-metaal platen (fabriek Culemborg dus. . . . Nederlandsch Fabrikaat !) In groot e strakke letters pi ijkt boven een groot raam van spiegelglas het woord: ..Citroen."' De Showroom van Citroen J. Bieruma Oosting Aanplakbiljet H.I.S.W.A. Voor de Tentoonstelling van watersport, scheeps bouw en diverse watersportartikelen in het K.A.I.gebouw te Amsterdam heeft Gunter een vroolijk biljet ontworpen, afgedrukt in zwart, bruin en blauw op wit papier, voorstellend een groote meer- en stootpaal waaromheen het diep blauwe water klotst met blanke golfkruinen. In de verte ziet men, een inderdaad al te zwak geteekend, zeiljacht. Zonder vernieuwende eigenschappen te vertoonen of door persoonlijke opvattingen van den teekenaar op te vallen kan dit illustratief biljet niettemin doeltreffend blijken door duidelijk heid en eenvoud. De belettering is daarenboven goed verdeeld en gemakkelijk leesbaar zoodat deze plaat tot de betere dingen behoort welke y.ooal den laatsten tijd verschenen. Winkelbil.jet Crisis-ComitéAmsterdam Kr is iets heel vervelends eti laakbaars gebeurd met een belangeloos" (sic !) ten bate van den arbeid van het Crisis-Comitéte Amsterdam aan geboden en in groot-en getale gereproduceerd ontwerp van een winkelbiljet door K ar el lloekendijk die mir nichts, dir nichts" een fijne lithografie van een Duitsch kunstenaar, ruim dertig jaren geleden in het bekende Engelsche maandblad The Studio" afgebeeld, heel netjes heeft nageteckeml eri. . . . voor eigen werk heeft doen door gaan ! Alleen. . . . hij bleef verre (hoe kon hot anders r) onder het expressief-vermogen van den schepper van het door hem gekozen voorbeeld, liet leven. maai* vooral het hart is bij de copie verloren gegaan en door liet plagiaat vernietigd. Glas en staal

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl