Historisch Archief 1877-1940
No. 2913
De Groene Amsterdammer van 1 April 1933
Hertha Thiele
BIOSCOPY
L. J. Jordaan
Dr. Frltz Wendhansen: ,,Het
eerste recht van bet kind." Corso.
Reeds toen wij nog baarden droegen en matelots
en lichtzinnige ideeën, werden wij af en toe opge
schrikt door tendenz-films" met z.g.
Aufklarungs"-principss. De geprikkelde nieuwsgierigheid
"van puberteit en seniliteit haalde in de duisternis
?dezer Aufklarung" haar hart op en daarmee
Tvas de sensatie vrijwel bekeken. Ik heb nooit
gemerkt, dat de verkondigde edelmoedige of waar
schuwende theorieën eenig practisch resultaat met
deze vertooningen boekten gesteld dan al dat
?dit de bedoeling mocht wezen. En ik geloof ook nu
nog niet, dat dergelijke opzettelijke
films-athèse" eenige reden van bestaan kunnen aanvoeren.
Wie van te voren reeds bereid is, het vraagstuk te
overwegen of wij mogen zwijgen" dan wel zich
te laten voorlichten omtrent het gevaar der ge
slachtsziekten, die heeft de Aufklarungs"-film
niet van noode. Wie om andere redenen dit soort
films gaat zien, die neemt de stellingen er in
veriondigd voor kennisgeving aan. Wat ten slotte
overblijft, dat is het bewonderenswaardige publiek,
hetwelk zich met huid en haar aan de documentaire
verkocht heett de cultuurfilmmaniakken, die
?zicb reeds voor een film geporteerd voelen, wanneer
?deze maar-in godsnaam geen speelfilm is. Dezulken
aien bij gebrek .aan beter in een gedramatiseerde
tendenzfilm zelfs nog een protest tegen de ver
foeide theaterfilm. Het geval is overigens hopelocs
«n voor geen discussie vatbaar.
Op deze overwegingen mag het practisch effect
"van een werk als Het eerste recht van het kind",
met welke goede bedoelingen ook op touw gezet,
echt twijfelachtig heeten. Temeer waar het in de
?consequenties van zijn pleidooi nogal vaag en
halfslachtig is. De misère van de ongehuwde
moeder en het a-moreele in de positie van het
ongewenschte" kind zijn vrijwel gemeenplaatsen
geworden tot een openlijke verdediging van
Nieuw-Malthusianisme en abortus provocatus
komt het betoog echter niet toe. In tegenstelling
dus met de documentaire-fanatici, die bij de
tendenz de dramatiseering op den koop toe nemen
zijn wij dan ook zoo vrij terwille van het
film"werk als zoodanig, het betoog er bij te slikken.
En dan dient geconstateerd, dat wij hier te doen
hebben met een opmerkelijk knappe en verdien
stelijke film. Prachtig camerawerk (in de vele
surimpressions!) een gevoelige, schoon niet sterke
regie en een voortreffelijke bezetting der hoofd
rollen maken Het eerste recht van het kind" tot
een in dit genre zeldzame verschijning. Geen ver
moeiende en vervelende sport- of andere hygiëni
sche demonstraties geen hinderlijk coquetteeren
met het dankbare en honneponnige
zuigelingenjnotief geen pedante grafieken, staten en ta
bellen .... niets dan een eenvoudige, maar uit
stekend verantwoorde dramatische handeling.
De regisseur, Dr. Fritz Wendhausen, behoort tot
den verdienstelijken tweeden ban van filmdirectors
welke Duitschland in zoo grooten getale rijk is. Ik
herinner mij van hem alleen het niet al te belang
rijke Der Fall Donald Westhof f" een goed
vertelde, spannende detective-geschiedenis, die
echter niet voorbestemd scheen overweldigende
indrukken na te laten. De behandeling der materie
was sober en beschaafd typeering en uitwerking
niet al te gechargeerd.
Hoewel deze nieuwe film aanzienlijk beter mag
heeten dan haar voorgangster, vertoont zij niette
min dezelfde kenmerken van gebrek aan originali
teit en persoonlijkheid. De rustige, klare en sobere
gang van het beeldverhaal, wordt nergens ver
ontrust door uitingen van een oorspronkelijken,
onstuimigen geest. De camera doet haar werk
accuraat en ter juister plaatse, zonder ons op te
hitsen of mee te sleepen. De beeldopvolging ig
nergens geforceerd, maar ook nergens verrassend
kortom: het geheele karakter cler film is dat van
knap en niet on-fijn vakwerk. Erkend dient daarbij
de groote liefde en eerbied voor de sujetten, waar
mede de regie werd gevoerd. Van Hertha Thiele.
die de hoofdrol heeft, wordt nergens misbruik
gemaakt. Het eigenaardige wilszwakke, droomerige
van het type is zuiver en intact gehouden. Nog
mag men met voldoening constateeren is deze
uitzonderlijke speelster onder zijn gevoelige hand
ongeschonden gebleven. Laat ons dit met dank
baarheid erkennen: de reclame heeft zich reeds van
dit prille schepseltje meester gemaakt en haar
vóór-tijdige star-allures doen voor de toekomst het
ergste vreezen !
Tezamen met de reeds gememoreerde voor
treffelijke fotografie, die vooral in de koortsfanta
sieën van een opmerkelijk kunnen blijk geeft (wie
is de cameraman?), zouden al deze factoren Het
eerste recht van het kind" tot een beschaafde,
goedverzorgde film zonder meer hebben gemaakt,
indien hier niet nog een an,der element sterk op den
voorgrond ware getreden. Een element, dat anders
nogal eens bij de appreciatie van het cinegratische
werk in het gedrang pleegt te raken.
Het merkwaardige in deze film is namelijk de
groote rol, welke kennelijk het manuscript ge
speeld heeft. Voor wie eenigszins met de constructie
der film vertrouwd is, m^st de savante en effect
volle compositie van het scenario wel sterk op
vallen. Met bewondering ziet de toeschouwer, hoe
hier het geheel gedragen wordt door een boeiend en
prachtig afgewogen scenario, dat letterlijk in alle
onderdeelen der samenstelling leiding geeft en
voorziet. Voor de hand weg citeerende denk ik b.v.
aan het binnendragen van het lichaam dei drenke
linge hoe deze aangrijpende scène volledig in
het draaiboek wordt opgebouwd (het binnentreden
van den politieman het concentreeren van de
dramatiek in de figuur van de moeder, wier blik de
..Het eerste recht van het kind"
Hertha Thiele en haar partner in Het
eerste recht van het kind"
baar volgt, zonder dat men deze ziet de
touchante aanduiding door de slip van het kleed,
waaruit water druppelt het werktuiglijk
droogwrijven van den divan door de verbijsterde moeder).
Dit is n fragment uit vele, die op de beteekenis
van Thea von Harbou als scenariste een verrassend
licht werpen. In samenwerking met de
domineerende figuur van Fritz Lang kwam deze beteekenis
moeilijk tot haar recht naast een zwakkeren
regisseur als Wendhausen wordt zij eerst volledig
duidelijk. Geen wonder dan ook, dat reeds in
Pudowkin's boek over filmregie en filmmanuscript
Harbou's scenario voor Spione" als een model
voor scenario-bouw gedeeltelijk staat afgedrukt.
Resumeerende zal door deze film Het eerste
recht van het kind", naar men vreezen mag, geen
sensationeele wijziging ondergaan. Het eerste
recht van de film: beoordeeld te worden naar haar
cinegrafische waarde, vindt er echter opnieuw een
verheugende bevestiging.
EPIGRAM
van Giovanni Slrozzi, gewijd aan la Notte"
van Michel Angelo.
De Nacht, door ons aanschouwd, zóó schoon, zóó
wonderteeder,
Een eeuw'gen droom, door Angelo geschapen,
In marmersteen, zóó levend, dat zij schijnt te slapen,
Dat, hoort zij uwen roep, ten leven keert zij iveder.
Antwoord van Michel Angelo die de Nacht"
laat spreken.
Zóó lief ia mij de slaap, nog liever mij het wit albast,
O, r/root geluk, van niets te zien, niets te beleven,
Laat schaamt' en schande haar mistroostig leven
Maar mij mijn eemv'yen droom, doe mij geen last.
Vert. C. M. Bitter?Lawlr
In de rechtzaal