Historisch Archief 1877-1940
DE ONDERGANG
De Machine, Heersche
JÏ"'
m*
oon De Vreede" nabij Huisduinen
Een belangrijke verzameling
De zevende April zal een be
langrijke dag zijn voor de Vereeniging
Het Nederlandsen Historisch Scheep
vaartmuseum. Op dien dag zal, in het
bekende gebouw van de Vereeniging
aan de Cornelis Schuytstraat te Am
sterdam, eene nieuwe verzameling
van voorwerpen op het gebied van
Wetenschap en Kunst der historische
scheepvaart in een afzonderlijke
afdeeling worden geopend. In deze
afdeeling is uitsluitend ondergebracht
hetgeen in verband staat met de ont
wikkeling van de scheepvaart in den
loop van de laatste eeuw tot aan den
modernen tijd.
Het is verheugend te kunnen
constateeren, dat men daarin is geslaagd,
want osrer het algemeen wordt wel
eens over het hoofd gezien, dat juist
de negentiende eeuw zoo buitenge
woon belangrijk is geweest. Wanneer
het onderwerp scheepvaarthistorie ter
sprake komt, dan wordt vooral gedacht
aan het glorietijdperk van Nederland
en gelukkig is het museum niet mis
deeld in voorwerpen die daarvan
getuigen, maar men mag met eenige
zekerheid aannemen dat een deel
van het Nederlandsche publiek de
belangrijkheid van hetgeen in de
vorige eeuw heeft plaats gevonden
wel eens onderschat, ook al misschien
omdat daarbij gedacht wordt dat
hetgeen toen geschied is, niet oud,
niet antiek" genoeg is. Dat is des te
meer te betreuren, omdat daardoor
groots kans bestaat dat veel verloren
zou gaan, dat voor de geschiedenis
der zeevaart groote waarde kan
hebben, in den vorm van
modellen, afbeeldingen of
teekeningen van schepen
of voorwerpen op scheep
vaartgebied in het alge
meen.
Geheel onbegrijpelijk is
deze onderschatting van
de belangrijkheid niet;
men krijgt dien indruk
eigenlijk ook 1>ij eene
rondwandeling over de
nieuwe afdeeling, maar
dat is juist een bewijs
dat de belangrijkheid inderdaad zeer
groot is, hoe paradox dit ook moge
klinken.
Immers beziet men de voor
werpen die met de 17de of 18de
eeuw in verband staan, dan is men
getroffen door de schoonheid van
de modellen, die het decoratief zoo
goed weergeven, alsmede door de
prachtige uitvoering van boek- en
kaartwerken, of wel, als men behoort
tot de studeerenden of tot de kenners,
dan leert men er van of men beoordeelt
de waarde, maar tenslotte zijn al deze
voorwerpen voor iederen beschouwer
nieuw, in den zin van onbekend, omdat
er niemand is die de schepen bijvoor
beeld ooit in werkelijkheid heeft ge
zien.
Dit nu is in de nieuwe afdeeling
geheel anders, omdat men er zaken
aantreft, die voor velen oude bekende
genoemd kunnen woorden. Er zijn
bijvoorbeeld modellen van schepen,
die bij velen jeugdherinneringen zullen
opwekken, omdat zij zulke schepen
in werkelijkheid in de Nederlandsche
havens hebben zien liggen en het
komt mij voor dat dit de aantrekke
lijkheid van het bezoek aan dit mu
seum zal verhoogen. Misschien ben
ik wat pessimistisch in dit opzicht,
maar het komt mij voor dat het
publiek zoo iets iioodig heeft, omdat
het in het algemeen niet zoo veel
voor historie voelt en misschien ook
niet voor scheepvaarthistorie. Wellicht
een gevolg van de herinnering aan het
leeren van vele jaartallen in de jeugd,
maar vermoedelijk toch ook wel van
het onbekend maakt onbemind".
. ,yS Gravenhage" Combinatie stoom-zeilschip
HET NEDERLANDSCH HISTO
De belangrijkheid van de histo
rische waarde van deze nieuwe af
deeling komt ook nog in ander op
zicht uit en daaruit spruit tevens
voort de noodzakelijkheid om te ver
zamelen, anders loopt het ons uit de
hand. Alles gaat immers zoo vlug
tegenwoordig ! Reeds de val van het
zeilschip, al heeft het zich nog zoo
begin van de 19de eeuw komt er
eene verandering, die men ingrijpend
zou kunnen noemen, in ieder geval
eene verandering, die de aandacht
trekt, zoowel in den vorm als in de
tuigage van het schip. De nieuwe
afdeeling schenkt, veel meer dan die
van vroegeren tijd, de gelegenheid
dat op te merken. Men vergelijke
lang met man en macht geweerd,
en de opkomst van het stoomschip
is bijzonder snel gegaan, maar zelfs
deze snelle ontwikkeling is niet te
vergelijken met die van de laatste
30 of 40 jaar. Veel meer dan dat in
vroeger eeuwen het geval is geweest
komt die snelle ontwikkeling uit in
den vorm der schepen, daar
scheepsvorm en tuigage voor 1800 soms
geruimen tijd achtereen weinig ver
anderden. In hoofdzaak is de ver
andering in het voortstuwingsmiddel
daar de oorzaak van geweest. Vele
eeuwen achtereen was het schip door
de riemen voortbewogen, gaandeweg
werd daar een zeil aan toegevoegd of
kwam er voor in de plaats. Eerst in
den tijd van de groote ontdekkings
reizen begon de riem geheel te ver
dwijnen, maar het merkwaardige is
dat het zeilvermogen zich met het
grooter worden der schepen uit den
aard der zaak uitbreidde, maar in het
systeem, in de techniek weinig ver
andering kwam. Voor een groot deel
vermoedelijk ook wel een gevolg van
het feit, dat de scheepsbouw, zooals
dat met zoovele andere industrieën
in dien tijd het geval was, niet zoo zeer
wetenschappelijk werd beoefend, maar
meer een kwestie was, die over ging
van vader op zoon. Eerst tegen het
einde der 18de-, maar vooral in het
Een drie-mastt
bijvoorbeeld de oorlogschepen uit d t
17de en de 18de eeuw met die, welke
men ziet op de afbeeldingen van hel
eskader in de Japansche wateren.
omstreeks 1860 en later, overgaande
tot de stoomvaart, de modellen var
H.M. Ie klasse Atjeh" (te watei
gelaten 1876), het pantserschip Ko
ningin Wilhelmina" of de Kruisei
Gelderland" om zoo te komen tot de
eerste onderzeeboot in Nederland ge
bouwd, al mag niet vergeten worder
dat reeds ruim 300 jaar geleden dooi
den Hollander Cornelis Drebbel eer
onderzeeboot is gebouwd en waar_
schijnlijk niet zonder succes, al heefl
de be>uw geen verdere gevolgen gehad
In de negentiende eeuw was daai
meer kans op tengevolge van stoom
machine en motor.
Men moet erkennen dat de eerste
stoomschepen nu juist niet wonderer
van schoonheid genoemd kunner
worden, als men bijvoorbeeld de af
beelding aanschouwt van de Ma
jestic", de eerste boot van Dovei
naar Calais en zelfs van het Neder
landsch Koninklijk Jacht 1,/eeuw"
dat nog tot 1880 heeft dienst gedaan
om daarna te worden gebruikt als
opleidingsschip in Hellevoetsluis.