Historisch Archief 1877-1940
12
De Groene Amsterdammer van 8 April 1933
No. 2914
Muziek
Constant van Wessem
Het vioolconcert van Strawinsky
Men kan niet zeggen, dat het vioolconcert door
de moderne componisten wordt verwaarloosd.
lederen keer kan men weer een nieuw specimen van
?dat genre hooren en al legt de moderne componist
meestal meer het karakter van het solo-instrument
"bloot en schrijft hij minder virtuozen-muziek,
zooals dat vroeger het geval was, de bespeling van
liet solo-instrument stelt niettemin aan den uit
voerder de hoogste eischen. Het is merkwaardig,
dat voor het moderne muziekgevoel de viool veel
minder het zingende instrument van vroeger is
geworden. De moderne componist zoekt aan het
instrument meer eigenaardige en opvallende klan
ken dan wel een ,,schoonen" toon te ontlokken.
Strawinsky voert in zijn nieuwste werk, het
,,Vioolconcert in D" de betiteling met aandui
ding van den toonaard is niet zonder beteekenis
"voor den polytonalist, die Strawinsky zich in zijn
vroegere werken heeft betoond ! met de viool
?wel eigenaardige kunstgrepen uit. Het eerste deel
is een Toccata, een titel, dien men meer bij het
klavier (slaginstrument!) dan in de vioolliteratuur
aantreft en waarin de viool veel pizzicato en staccato
speelt. Van de twee volgende deelen, Aria' I
en Aria II genoemd, geeft vooral het eerste de
viool weinig gelegenheid zich van zijn,,zangerigen"
kant te toonen. En de finale is een snel en geestig
stuk, dat herinnert aan de gebruikelijke
Kondofinale der gewone vioolconcerten.
Er zijn dus tegen dit vioolconcert door de lief
hebbers van het genre bedenkingen te maken en
zij zijn ook gemaakt. Zoowel van toon als wat
betreft de virtuozenmuziek zal dit concert niet
bevredigen. Hoewel uiterst sober begeleid door
het orkest, dat vrijwel uitsluitend als aanvullende
klank optreedt en daarin zeer fraaie en merk
waardige effecten geeft en overigens meesterlijk
is behandeld heeft de solo-viool iets schraals en
mechanisch, wij kunnen er nog moeilijk aan wen
nen, dat de toon van nature geen charme heeft,
hoewel harmonisch het geluid zeer gemakkelijk
aanspreekt, aangezien de polytonalist zich hier
geheel tot de enkele tonaliteit (D gr. t.) blijkt te
hebben bekeerd.
Men zou het vaker moeten hooren om er de eigen
schappen naar billijkheid van te leeren waardee
ren. Aan de vertolking bij deze uitvoering lag het
zeker niet: Samuel Duschkin, die het op het abon
nementsconcert in het Concertgebouw onder leiding
van Bruno Walter voordroeg, deed het uitstekend
en met alle overtuiging en dat hij het geheel in
den geest zooals door Strawinsky bedoeld speelt,
heeft Strawinsky zelf nog onlangs publiekelijk
verklaard.
Maar een merkwaardig stuk is het zeker en, ge
zien het oeuvre van den componist uit de latere
jaren, een oeuvre, dat in zijn neo-klassieke tenden
ties wat twijfelachtig van inspiratie aandeed, kan
het zelfs een werk met hoopvolle nieuwe mogelijk
heden en verwachtingen worden genoemd. Het
strookt nu eenmaal met Strawinsky's aard ons
telkens voor nieuwe verrassingen" te stellen,
hoewel deze verrassingen" niet steeds
onvermengde gevoelens wekten. In ieder geval is hij
niet een componist, die zichzelf herhaalt; al be
houdt hij natuurlijk zijn eigen spraakgebruik",
waardoor ook in het vioolconcert enkele klank
effecten voorkomen, verwant aan die uit vroegere
werken.
KUN STZ AAL
VAN LIER
DOORLOOPEND
TENTOONG ESTELD
ROKIN 126!
AMST ERDAM
BEZICHTIGING VRIJ
KUNSTWERKEN VAN
JONGE HOLLANDSCHE
EN BUITENL. MEESTERS
Toegepaste kunst
Otto van Tussenbroek
Een opmerking bij Rljks-drukwerk
De aangeslotenen bij den Postcheque- en
Girodienst werden den laatsten tijd meermalen ver
rast door de ontvangst van drukwerkjes, welke
allerlei aanwijzingen en raadgevingen bevatten,
dien dienst betreffende.
Deze drukwerkjes vindt men dan ingesloten bij
de berichten van bij- of afschrijving en overzichten
van den stand der postrekeningen en zij zijn wat
tekst en teekening betreft van propagandistischen
aard. Men ziet een. fietser als illustratie voor wat
er over spoedbehandeling van cheques gezegd
wordt, zich haastend naar het adres waar uitbe
taling dient te geschieden, voorgesteld door
kennelijk denzelfden boodschapper die aan een
dame aan de voordeur een. . . . zak met geld aan
biedt !
Ken ander biljetje wil het belasting-betalen per
giro bevorderen; met ziet een aantal personen
saamgeschoold voor een loket waarachter een
beambte zit of wel een huiskamer (wat voor een
huiskamer !!....) waar iemand bezig is een giro
biljet in te vullen.
Druk, uitvoering, papier en illustratie tarten
alle kritiek !
Slordig gedrukt, met letters die nu en dan dienst
weigeren op voddig papier met armelijk slechte,
misteekende illustraties welke voorzien zijn van
teksten waarbij hoofd- en kleine letters met vrije
hand dooreen gemengd zijn, is dit alles een hoon
voor hen die de verspreiding de/.er dingen hebben
bevorderd en des te meer waar men te doen heeft
met reclame van een Staatsbedrijf.
Prijsvi-aag Keclame-ontvverp
Vanwege de Nederlandsche Vereeniging van
Natuursteenhandelaren en den Bond van Steen
houwerspatroons werd een prijsvraag uitgeschreven
voor een reclame-teekening ter bevordering van
het bij den bouw bezigen van natuursteen.
Nu ben ik, zooals men weten kan, geen voor
stander van het prijsYraag-systeem. De uitkomst is
altijd wat de kunstenaars die meedingen zelf een
gok" noemen. Er wordt heel veel werk gedaan,
dat in zekere mate nutteloos is want hoeveel
onbekroonde ontwerpen sterven _er niet, in porte
feuilles opgeborgen, een zachten dood en zij die
de prijsvraag uitschrijven zijn altijd in het voor
deel. Men looft immers twee of drie prijzen uit
en krijgt voor een paar honderd harde Hollandsche
guldens inzage en keuze uit een vaak overstelpend
groot aantal ontwerpen !
Deze nadeelen ter zijde stellend is ten
opzichte van de tentoonstelling der inzendingen
in zake bevordering van het benutten van na
tuursteen welke in het Stedelijk Museum te
Amsterdam werd ingericht de opmerking te maken
dat de Jury met haar uitspraak in geenen deele
gelukkig is geweest.
Er zijn stellig tal van dingen hier, beter, doel
treffender, moderner, duidelijker en fraaier dan
van A. Smit en W. Arondéus, welke respectievelijk
den eersten en tweeden prijs verwierven. Eerst
genoemde teekende (juist zooals Cassandre dat
met een ijzeren werkstuk deed op zijn ontwerp
voor de Vries Bobbé) een blok gele natuursteen dat
aan een zwarten lierhaak wordt opgeheschen
tegen een achtergrond van opgestapelde steenen,
terwijl daarboven blauwe lichtstralen flitsen.
Bouwt met natuursteen" zoo luidt de tekst
dezer teekening doch de letters zijn van het uiterst
moeilijk leesbare type zooals Wijdeveld deze een
tijd lang placht samen te stellen uit typografisch
zet-materiaal maar hij doet dat nu anders en heel
wat beter !
Letters, zooals men die soms nu nog op het
omslag van Wondingen" ziet toegepast of op
houtsnedeafdrukken van Lebeau en welke zelfs
door ingewijden onmogelijk bij den eersten oog
opslag te ontcijferen zijn !
Dit is een primaire eisch voor alle
reclameontwerpen, want men geeft toch het publiek geen
puzzle's of kruiswoordraadsels op !
De deugd van Smit's inzending is echter de
daarbij betrachte eenvoud. Dit kan niet gezegd
worden van de teekening van Arondéus, in goud
en blauw (waarbij het blauw voor het goud veel
te zwaar is, waardoor dat waar-het-om-gaat weg
valt !) waarop men een beitelende figuur ziet af
gebeeld met daarachter eenige bouwwerken,
waaronder tempels en pyramiden.
Eoept eerstgenoemde inzender den indruk
op van de nuchtere sfeer eener
openluchtwerkplaats. laatstgenoemde schijnt te zijn bevangen
door de duffe romantiek eener salon-weelde; waar
bij den een de nieuwe zakelijkheid haar invloed
deed gelden, bleef de ander aan de oude
onzakelijkheid getrouw ook wat de letteis betreft,
welke er uitzien alsof zij weggeloopen zijn uit
het werk van hem naar wiens voorbeelden hij veel
te sterk gekeken heeft en die overigens al lang
teruggekomen is van de volkomen overbodige
versiering" door middel van allelei krullen en
tierlantijnen.
Het zou niet moeilijk vallen uit het aanwezige,
tentoongestelde materiaal, inzendingen te lichten
welke meer van onzen eigen tijd zijn!
KINHEIM"
DE KONINKLIJKE HAND-TAPIJTKNOOPERIJ
' TE BEVERWIJK,
werkt o.a. volgens ontwerpen van de meest bekende Hollandsche sierkunstenaars en binnenhuis-architecten.
De verschiHende weefsels, waarvoor slechts grondstoffen van de beste kwaliteit worden gebruikt, bevatten
van 225 tot. . . . 2500 knoopen per dM2. Naar gelang der dichtheid kunnen ze worden gebruikt als vloerkleed,
looper, divandek, tafelkleed en stoel- of wandbekleeding, terwijl kussens in de verschillende weefsels een
kostelijk sieraad vormen voor vloeren of meubels.
Zij mag zeker wel verwijzen naar onderstaande belangrijke opdrachtgevers uit den laatsten tijd, welke
het ,,Kinheim"-product verkozen boven hetgeen uit den vreemde en Holland werd aangeboden:
DE MAATSCHAPPIJ VOOR GENRESKUNST.
DE SI OOMVAART MAATSCHAPPIJ NEDERLAND".
DE KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE STOOMBOOT MAATSCHAPPIJ.
DE KONINKLIJKE PAKETVAART MAATSCHAPPIJ.
Ook gij zult moeten toegeven:
K O n i n k l ij k K i n h e i m levert U een K O N l N K L l J K product!"