De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 8 april pagina 18

8 april 1933 – pagina 18

Dit is een ingescande tekst.

**<. f. De Groene Amstertammer van 8 April 1933 No. 2914 r IK ir ! >.? R Schilderkunst :'>-'»,"."' Alb. Plasschaert f/.- . De Klopper, Stedelijk ;.«'/'. ? 39uSeuin, Amsterdam r-viDeze weljipht & Amsterdam en aelfg Wj de Amsterdamsen e schilders niet zeer bekende -vereenigiag van fHaagsche schilders en beeldhouwers, [is, wanneer j ge haar met weinig jwoorden moest kenschetsen, een ?«£'Doenlijke, een nette vereeniging. Natuur lijk merkt ge dat in den Haag minder ;en meer in Amsterdam, omdat ze 'zicïi daar tegen een grooter achter;;grond: profileert. Ge kunt mij nu ? vragen, en ge hebt daartoe alle recht, i wat ik piiaecies bedoel met een nette" .vereeniging. Het is een vereeniging, ; waarvan ge vermoedt, dat alle leden 'keurige gekleede lieden zijn (ik appre;cieejr dit) maar waarbij getochwoudt, als kritikus, dat in die nette kleeren -meer spontaniteit van het gevoel geborgen zat en meer van die soort dingen, die wij lémentaire driften ? noemen, wier diepe toon (ik vermoed, dat gij het ook daarover met mij eens i' zult zijn) een rijkdom is van het kunst! _werk. Ik vind daarom niet, dat ieder : kunstwerk een laaien moet wezen van i zulke driften, maar verheel hier even: min, dat zelfs als het kunstwerk be1. toomd is van voordracht, ik gaarne : daarachter die driften weten wil, en ! bedwongen wil zien. Dat ondervindt i ? ge te weinig hier; gevoelt hier meer ! de netheid. Toch was ik in allen ge, valle en overal deze tentoonstelling gaan zien, en wel om bepaalde redenen. Ge weet misschien nog niet, dat er overal zou ik zeggen in onze steden de neiging bestaat tot een bepaalde autarkie (niet autarchie) vooral wat de beeldhouwkunst aangaat, en dat binnenkort niet alleen Amsterdam, den Haag en Rotterdam, maar ook bijvoorbeeld Harlingen en Helmond hun eigen beeldhouwers zullen heb ben; met andere woorden, dat beeld houwers daal niet-geboren of daar niet-gevestigd geen kans zullen hebben tot bijvoorbeeld officieele opdrachten. Zulke toestand lijkt mij niet wenschelijk, maar ik voel hem toch ont staan. Hij bestaat reeds eenigszins in den Haag; Altorf en de heer van Lunteren nemen eenigszins zulke plaats in. Nu is het beeldhouwwerk van den heer van Lunteren, vooral zijn laatste brugversiering, wanneer ge drie eisenen kunt stellen aan een beeldhouwwerk, ten opzichte van die drie eischen ten eenenmale te kort geschoten. Dat is bepaald iets te veel, «n daarom zocht ik naar een derden Haagschen beeldhouwer, met wien de officieele lastgevers in relatie konden treden". Deze moest ik vinden bij de vereeniging de Klopper" dus. De heer Bus zou deze beeldhouwer moeten zijn. Ten opzichte van de twee genoemden kan hij den derden Haagschen" beeldhouwer worden. ofschoon hij mij hier teleurgesteld heeft. Ik hoop, dat door bepaalde opdrachten echter iets beter zal wor den. Dat kan nog wel. Verder vind ik onder deze schilders uit den Haag, waar de heer Albert Vogel op schal lende wijze (om geen ander woord te gebruiken, dat bijna eender luidt) het Woord, met een hoofdletter W, verdedigt, drie dames, die, toevallige hoofschheid of raffinement bij de samenstelling dezer vereeniging, in den katalogus vooraanstaan, aan de an deren volgens het alphabet, vooraf gaan. Het zijn de dames Claudine Doorman, Joke Elias, en Juus Hart man. Zij alle drie zijn geneigd'tot dat wat het versierende, het illustra tieve genoemd is geworden. Van deze drie waardeer ik het meeste het sneeuwtje van Doorman, de twee kinderen van Joke Elias en het Zwitsersch Huisje van Juus Hartman? Wij komen dan tot de heeren. Sinds een vroegere karakteriseering van hun wezen zijn zij niet voldoende ver anderd om hen te herschetsen. Er is bij hen een soort stabiliteit, die de ruimte voor nieuwe wenschen overlaat. Bij den heer Wibbo Hartman, den portrettist der vereeniging voel ik meer voor het portret van Mevrouw Elias (zwarte achtergrond) dan-voor de geportretteerde heeren. Invloeden als die van Willeni van Konijnenburg en van Toorop zijn in sommige werken niet te miskennen. De heer Jan Kraan is een goedhartig illustrator van kie keboe. Johannes Mulders herinnert zich Bruegel en Leo Gestel, en Weiickebach (Oswald) in zijn vrij natuurlijke illustraties, Fred. Reitmann is opper vlakkig, in een vignet niet onaardig; van Sinemus vind ik de beste een vrouweportret uit '31, een stilleven (dat met het bruine bankje), waarvoor ik inderdaad iets gevoel.. . . Arti et Amicltiae te Amster dam. Notities Misschien valt in dit genootschap tegenwoordig meer de nadruk op het derde woord (amicitia). Het stilleven van Ket is door zijn rood, en zwart-wit, een der weinige dingen van deze tentoonstelling, die bij blijven. Van Hofker zag ik inniger werk dan het portret van dezen heer rijder, ofschoon er in de ronden" iets aangenaams is. Monnickendam (ik geloof, dat ik wel weet wat tegen dit werk kan worden aangevoerd !) heeft toch een enthousiasme en een uit bundigheid (zijn meisje met vruchten is rustiger) die ge op Arti waardeert. Joep Nicolas schildert Huxley zijn zwager zonder hem zijn volle lengte te geven. Het portret van Mevr. Westendorp-Osieck van den heer S. P. van Eeghen is een Amsterdamsch portret van de verkeerde soort, vlot maar leeg; haai- stilleven is beter. Er zijn natuurlijk nog een aantal werken van een aantal schilders, die gemakkelijk naast de al genoemde nog vermeld konden worden, maar zich nu en dan niet te herhalen voegt ook den beschouwer van schilderijen. ,lo Spie v. bij Goudstikkcr, te Amsterdam De teekenaar, als journalist ik geloof, dat hiermee Spier bepaald is en zijn grenzen zijn aangegeven. Wanneer wij dan hierbij nog voegen, dat zijn vlotheid niet onbeschaafd is; dat hij door een gedeelte van iets te teekenen het overige daarvan kan insinueeren"; dat hij met een spits potlood teekent (om zijn lijn te karakteriseeren !) en dat hij een gevoel voor het landschap en voor een tuin of een park heeft en ook voor bepaalde her halingen van voorwerpen; dat daarin en daardoor een soort humor wordt uitgedrukt, dan meen ik de persoon lijkheid van Spier tusschen de andere teekenaars-journalisten te hebben om lijnd. Misschien zou ik nog kunnen toevoegen, dat hij een bepaalde engelsche gevoeligheid op zijn fransch openbaart. DE 25 MODELKAMH2/ VAN --- ?'' ZUN /f EED/ f E BEZICHTIGEN F" F. SINEMUS Leidschestraat 20-22 AMSTERDAM C. Overhemden naar maat vanaf f 8.50 PRIMA COUPE Eigen Atelier STEUMZOLEM SYST. PROF. HOFFA/ NAAR MAAT Fa. J. A. MASSING O. Z. Voorburgwal 334 Amsterdam C. over het Binnengasthuis HAMBURG-AMERIKA LINIE MIDDELLANDSCHE ZEEREIZEN P- s.s oceana11 L i «. . ? Vler reizen van Maart tot 13 Juni naar alle belangrijke plaatsen aan de Middellandsche Zee en Madeira, Teneriffe en de Azoren PASSAGE naar Oost' en West-Indië. Oost-Azië, Oost-en "*"? Westkust van Noord- en Zuid-Amerika. Inlichtingen en prospectussen bij: WAMBERSIE & ZOON-C.V.o.A. Hoofd-Pass-agenten v. Ned., Amsterdam, De Ruyterkade 108 en de erkende REISBUREAUX. WIJ MAKEN THANS De comfortabele en heerlijk zachte matrassen, zooals U die in het buitenland vindt KOLDEWEY & CORBIÊRE WDSCHISTRAAT 30 - TELEFOONNO. 37752 - AMSTERDAM N.V. TRECHTSCHE HYPOTHEEKBANK UTRECHT Pandbrieven f64.000.000. Reserves f 1.760.854.05 DE BANK stelt beschikbaar: 41 pCt. pandbrieven a 100 pCt. In stukken van f 1000.?, f 500.?, en f 100. De Directie: Mr. A. J. S. VAN LIER. Mr. P. R. HOORWEG VICTORIA-WATER Bij geregeld gebruik OBCRIANMSTCIM digestie bevorderend

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl