Historisch Archief 1877-1940
il'
Het is eigenlijk bij toeval (als men daaraan ten
minste gelooven kan!) dat F. E. Weruinniti Bun\ng
(neef van den bekenden zee-officier en schrijver van
zeemansverhalen A. Weruméus Buning en broeder van den dichter en criticus
J. W. F. Weruméus Buning) tot het maken van zijn eerste ..officieele"
werkstuk kwam. Hij was destijds (1928) bij de Gebrs. Stork te Hengelo werk
zaam en toen daar de 4000ste stoomketel werd afgeleverd, bestemd voor
een der Gemeente-bedrijven te Amsterdam, vervaardigde hij als aandenken
aan dit merkwaardige feit uit liefhebberij een verkleind model, hetwelk zoo'
danig de aandacht trok dat de eene opdracht de andere volgde.
Hij begreep dat hier gelegenheid werd geboden om zijn van jongsaf duidelijk
naar voren tredende voorkeur tot knutselen te ontwikkelen tot iets dat oneindig
veel meer was dan liefhebberij....
Ben deel van een oude fabriek te Hengelo werd gehuurd en tot werkplaats
ingericht, met vijf helpers begonnen wordt daar thans met twintig man hard
gewerkt, in hoofdzaak gerecruteerd uit oud-leerlingen der ambachts-school.
Voor den leider dezer onderneming is het feit dat hij ingenieur is een be
langrijk voordeel omdat hij al wat hij maken moet tol in alle omlerdeelen volkomen
beheerscht. Wordt hem de een of andere opdracht verstrekt dan bestudeert
hij met zijn helpers alle beschikbare gegevens; de oorspronkelijke
werkteekeningen worden geheel op schaal verkleind en zoodoende is het mogelijk een
maquette of model te vervaardigen dat in alle opzichten natuurgetrouw kan
heeten. Zoo heeft hij op 1: 133 der ware grootte een brug nagemaakt welke
in werkelijkheid 260 M. lang, over de Serajoe-rivier gebouwd is, in den spoorweg
van Cheribon naar Kroja op Midden-Java. welk model in opdracht van wege
het Ministerie van Koloniën is ontstaan. Hiervoor is in hoofdzaak koper ge
bezigd. Uit 0.3 millimeter plaat zijn eerst repen gesneden en daarvan werden
miniatuur H-balken saamgesteld, waarvan er. ... ongeveer vijf duizend
noodig bleken. Alles is precies zooals in de werkelijkheid geklonken, alle
dwarsliggers zijn op hun plaats en technisch juist bevestigd en evenals bij
al het andere werk van dezen aarts-knutselaar is elk moertje, elk boutje, elk
schroefje verantwoord !
Soms maakte hij dingen die geheel en al ..in working order" zijn. Ik zag
twee verschillende etspersen. niet hooger dan een decimeter waarop men
een prima afdruk had kunnen maken. Het groote voordeel ligt voor de hand:
een reiziger of vertegenwoordiger kan onmogelijk zijn klanten met dergelijke
zware en plaatsvergende machine's bezoeken, maar over een verkleind replica
valt te praten, niet waar?
Weruméus Buning is een der weinigen welke een kinderlijk spel heeft kunnen
ontwikkelen tot een zeer bijzonder beroep. Hij heeft ten volle zijn in het leven
meegekregen aanleg kunnen volgen. In dit opzicht kan hij de evenknie van
den kunstenaar heeten en de liefde voor den arbeid dien zijn altijd bezige
handen te doen vinden is oorzaak, dat hij de grootste voldoening put uit het
door hem gekozen beroep. Daarenboven loopt de aard der hein verstrekte
opdrachten zoodanig uiteen, dat hij telkens weer voor nieuwe en verrassende
oplossingen komt te staan en dit houdt natuurlijk zijn belangstelling en die
zijner medewerkers bij voortduring gespannen ! Maquettes van
allerhande gebouwen,
modellen van ma
chinerieën, schepen,
spoorwagens, slui
zen, gemalen, brug
gen en kranen wor
den in deze fabriek"
opgebouwd en dit
alles als kleingoed"
want Buning geeft de
dingen weer, bezien
als door een
vei-kleinMAQUETTES E
Werk van Vriendelijk Geduld
Otto van TI
glas of door het verkeerde eind van een verre
kijker. . Merkwaardig is daarbij heti'eit dat al
wat hij aan materiaal verwerkt het daaraan
eigen specifiek karakter tot in alic bijzon
derheden blijft vertoonen: metaal, steen, beton, hout enz. blijven ook in de
sterke verkleining hun structuur-aanzicht handhaven.
Voor dit alles is uiteraard groote oefening, groote bekwaamheid en groot e
behendigheid noodig, want op dit bijzonder terrein van werkzaamheid liggen
veelal voetangels en klemmen en talrijk zijn de moeilijkheden welke over
wonnen moeten worden, hetgeen slechts gegeven is aan iemand met een sterk
doorzettingsvermogen en zeer scherpe intelligentie. Doch Buning
beschikt over een opmerkelijke vindingrijkheid, gepaard aan een merk
waardig decoratief vermogen. Bijzonder geslaagd in dit opzicht zijn
voorzeker de omvangrijke maquettes van de .N.V. Graansilo Mij. te
Rotterdam met de schepen aan de kade waarop, tegen den blanken
achtergrond van een uit geperst papier vervaardigd gebouw, de
elevators oprijzen, of die van een gedeelte der Coenhaven te Amsterdam
met de laad- en loskranen en het bij den aanlegsteiger gemeerde
motorschip Tabian".
Ook voor de zoo moeilijke opgave van scheepsmodellen gaat Buning
niet op zij. Jaren geleden toen hij een anderen werkkring
vervulde,
heeft hij voor
eigen
verpoozing en genoe
gen, na vol
brachte dag
taak, in de
huiskamer met
behulp van
primi
tieve
gereed
schappen : een
zakmes, schaar,
dasspeld enz. een oor
logsschip uit het midden der
18e eeuw (op schaal 1:150) ge
maakt waaraan letterlijk niets ontbrak.
Het eerste, in opdracht afgeleverde
scheepsmodel is dat van het motorschip Ophir" van
de Kon. Faketvaart Mij. Later ontstond het meester
lijke model van de Johan van Oldenbarnevelt", het fraaie
dubbel-schroefmotorsehip van de Mij. Nederland". Een juweel
van welbegrepen bouw, lijn en snede" is het model van de Van Galen" der
Kon. Ned. Marine ontstaan in opdracht van het Dept. van Defensie. Wie oog
heeft voor slanke en ranke vormen kan aan den stijl van dit werkstuk zijn
hart ophalen ! Er zit gang, snelheids-suggestie en ingehouden kracht in. . . .
Andere scheepsmodellen die op de werkplaatsen in Hengelo gemaakt werden
zijn de Marnix van St. AMegonde". do Moldanger", de Tricolor". de
Tarn". de Grangesberg"
Onder de technische modellen zij hier vermeld een hijschkraan op 1/50 voor
(iebrs. Stork te Hengelo waarvan ."He ondordcelen, tandwiclon, kettingen eu
ladders in liet klein volkomen beuriji'sklaar zijn, x<;od.i! alk-en nog maar een
electro-motoi'tje onttieckt om liet dim; in werking te stellen !
Voor dezelfde onderneming werd In-t model c-enor turbine-installatie van
10000 Kilowatt gebouwd; een ander s-.eer knap v.rikstuk is de maquette van
het Dieselgemaal Bonei'sluis" te Maastluis. maar verrassend van samen
stelling is vooral het beweegbaar model van de Coöperatieve
Groothandels