Historisch Archief 1877-1940
N MODELLEN
few Volhardende Toewij ding
ssenbroek
vereeniging de Handelskamer" te Rotter
dam, waarbij het mogelijk werd een dag
en nachteffect toe te passen. Schepen varen,
auto's rijden af en aan; hijschkranen tillen
uit de scheepsrompen de daarin vervoerde lasten in lichters en spoorwagens
over; dan valt de avond en overal wordt licht ontstoken. Men begrijpt
hoe aantrekkelijk zulk speelgoed voor groote menschen en kinderen" op
tentoonstsllingen en in toonkamers kan zijn en daar is natuurlijk ook de
propagandistische waarde, waarbij de macht der reclame een duit in het
zakje doet l
Buning e n s c
neert zijn modellen
met smaak en inzicht. Vaak
is hierbij de weerschijn der inge
nieurs-kunst van den nieuwen tijd duidelijk
merkbaar. Zijn maquettes en modellen zien er uit
alsof alles al spelenderwijze tot stand gekomen is
maarover alles is nagedacht en alles is berede
neerd en bekeken". Er zit ruggegraat" in en
dat vindt in hoofdzaak zijn grond in liet feit dat
elke nieuwe opgave ook in een nieuwe oplossing wordt
omgezet. Aan de hand van speciaal daarvoor gemaakte
werkteekeningen wordt, voor men er aan begint, het model
tot in de kleinste onderdeelen verklaard; het doel en de werking
?:?' der machinerieën uitgelegd en eerst wanneer allen weten waar het
om gaat kan de arbeid een aanvang nemen.
Hier is dus samenwerking een der voornaamste factoren. Het prettige van
hst geval is. dat een elk daar in de werkplaatsen te Hengelo, bevrijd van den
dwang der nieuwe leuzen van specialisatie, efficiency, normalisatie,
seriefabricage rustig zijn gang kan gaan, met liefde de opgedragen taak volbrengend,
?om bij aflevering van het voltooide werkstuk daarvan ge/.amentlijk de grootste
voldoening te hebben want men leeft hier immers van werk dat ten volle
de toewijding, aandacht en vcorkeur heeft van een ieder die eraan deelneemt !
i Illustraties bij dit artikel. Links boven: S.S. Marais van St. Aldegonde".
Hechts boven: Beweegbaar model van de handelskamer. Dag- en nachtefi'ect.
_ Links onder: Turbine-installatie 16000 K .W. Gebr. Stork en Co. Rechts onder:
Dieselgemaal Bonersluis" te Maassluis. In het midden (boven): Gebouw
en elevators der N.V. Graansilomaatschappij te Rotterdam, (onder): Gedeelte
van Coenhaven te Amsterdam met M.S. Tabian".
j . Schilderkunst: Kollamlselic Kmisieiiaarsltriiig. in
; het Gcmeen<e-lH«seuiii te Amsterdam
' De tentoonstelling van den Hollandschen Kunstenaarskring is een tijd lang
: een tentoonstelling geweest, waar ge vondsten koiidt doen. Dat is een beetje
' veranderd; de schilderkunst werd op de tentoonstellingen van den Kunste
naarskring te stabiel. Zij neigde bij sommigen naar liet procédé; bij anderen
viel een achteruitgang, een vermindering vast te
stellen. De lieve last en de felle drift ontbraken. Gekondt soms
wenschen, dat sommigen van de leden een schop kregen onder den
psycbischen broek, en dat zij, bezield, weer eens uitschoten vol levendigheid,
desnoods dwarsigheid, desnoods vol kwaaien onwil. Deze toestand is op
deze kleine, fatsoenlijke tentoonstelling nog niet overwonnen; nog altijd
kijk ik van mijn toren af uit, of het wenschelijk, psychisch gevaar niet
in aantocht is, dat hun de te gemakkelijke rust en bewustheid zal verstoren
eri hen zoodoende levender zal maken dan zij nu zijn. Ik wacht op de
nieuwe en noodige ontevredenheid, over hen lütberstend, of diep in hen invre
tend. Maar is dit mijn wensch en dit het geval bij de schilders, toch heeft deze
tentoonstelling gelukkig een reden, en die is, naast het genoegen om de geestige
kleurbeeldjes van Hildo Krop, het genoegen om twee beeldhouwers, die
hier défleur geven aan deze twintigste tentoonstelling. Het werk van Wezelaar
was mij bekend, maar wat hij inzond, maakt het bekende blijvender, en maakt
het nieuwe tot een genoegen. Vooral de Tors (een studie) in gebakken aarde
(Kogan maakte nog schooners van zulken) en een Baadster, forsch in brons,
doen verwachten dat het Museum daarvan minstens n zal willen behouden.
Een onbekende was mij C. Schriklter, niet lang geleden naar ik hoor nog een
leerling van Bronner en die nu in Frankrijk woont. Hij is inderdaad een der
verrasssingen en hetzelfde verlangen, dat ik uitte ten opzichte.van het werk
van Wezelaar, uil ik ten opzichte van het werk van Schrikker. Drie beelden
troffen mij het me;st; het maskert je (0) eii t we o vromvenbusten (3 en 2). Vooral
het Maskert je doet een nieuwen beeldhouwer verwachten. . . . Een vierde beeld
houwer. Chabot, y.ond teekeningen, geen beelden. Ik besprak die pas. Ik noem
dus 1-ier alleen als het meest-geslaagd: den Stier (i),
Wat de schilderijen der schilders aangaat, ik kan daarover volstaan met
enkele opmerken. Jan Sluij/ci-s is fijn en elegant, in de kleur iets vicieus in een
werk als de Amstelveensche Weg (1915) en in een sterk cubistisoh werk uit
1913. een ontwakende viouw. zonder n smet in de kleur. liet stilleven met
naakt figuur (1933) is van de thans meer gekende soort. De beste twee werken
van l'iet Wiegman zün liet ?.lude.-mu.nnen-en-vrouwen.lmis en het stilleven;
van Mütthieu Wieirman verkies ik de Hongerigcn spijzen en/.. Elso Berg irs het
aangenaamst in een naakt (maar waarom de randjes er rond?) C'olnot iu een
stilleven vol gele bruinen. Merkwaardig zijn Eekman's blauwe werken (de
Marktvrouw); van Kruyder vermeld ik de Bloemen. Moolhny/eii's grauwen
zijn toch uiterlijk; f'cï;wc,i?;?, is een der mindere broeders; de JJloemerikoopman
vertegenwoordigt IMet van Wijngaerdt.
Er is dus iets op de/e tentoonstelling te vinden, maai' niet genoes'. Er moet
meer komen. Zijn het Vflgeiid jaar de schilders van den Kunstenaarskring nog
niet uit het vel hunner trar..;rheid en tevredenheid en rust gesprongen, waarom
zouden zij dan niet als opwekking een beeldhouwer of een schilder erger,;:
vinden, die meer en werkelijk vertier
bracht op de tentoonstelling:' Loer/iek
moeten we toch allen blijven.
PLASSOHAKRV
Meuwe uitgaven
Robert E. Burns,
Ik ben een vluchteliny.
Roman uit het leven
van een
kettingganger in Amerika. Uit
het Amerikaansch
vertaald door W. J.
A. Roldanus Jr.
Geillustreerd. Uitgave
van de X.V. de
ZuidHoll, Boek- en Hand.
drukkerij, den Haag.