Historisch Archief 1877-1940
f
K. Araguez
Dit, mevrouw" zeide de oude
meubelhandelaar tegen het jonge
echtpaar dat zich principieel modern
wilde meubelen, maar nog in het
onzekere verkeerde, en hij wipte de
zitting uit een leunstoel en liet hen
?de volmaakte evenwijdigheid van een
aantal nuchtere veeren aanschouwen
,,dit is het absoluut motlooze meubel,
mevrouw",
,,Hoezoo?" vroeg de echtgenoot,
omdat de man bij dergelijke gelegen
heden toch ook belangstelling te
tccnen dient.
Hij heeft er niet meer aan te
eten, mevrouw. Een ideaal meubel,"
zei de jonge meubelhandelaar, zijn
zoon, die den ouden heer den laatsten
tij d in de gaten h ield .?Om dat, enfin. ."
Arme mot", zei de oude heer.
hard en onverwacht.
,,Hoezoo?" vroeg de echtgenoot.
Uitgesloten dat u met dit meubel
eenige last van mottenplaag heeft,"
zei de jonge meubelhandelaar haastig.
Arme mot," mompelde de oude
heer, halsstarrig.
Vader l" zei de zoon.
,,'t Lijkt heel practisch" zei de
echtgenoot. Maar...."
Wanneer twee vaklieden, die een
parig dienden te prijzen, blijk geven
van eenig meeningsverschil, hoe gering
ook, wordt de burger licht argwanend,
't zij dit religie, politiek of motlooze
meubelen betreft. Zoodat de bruid
zeide:
Nee". . . .
En het jonge echtpaar verliet de
afdeeling motlooze meubelen. Het
zag vervolgens de zeven en dertig
veimaarde modelkamers, de trots
deifirma, het zag groen en goud eii glin
sterend gelakte Chineesche kabinetten
en daarna dezelve eveneens in rood
en goud niet dezelfde Chineesche
visschers, die dezelfde blinkende
visvingen aan dezelfde gebogen
hengelroeden uit dezelfde Chirieesche
rivieren; het zag de afdeeling stalen
meubels maar dat lijkt me toch
niet zoo prettig als je 's middags van
de fabriek thuis komt," zei de bruid
en het zag de zeer interessante schep
ping van een vermaard meubelkunste
naar, waarvan de tafel niet zoozeer
indruk maakte omdat men behoefte
gevoelde er zich goed en veilig aan
neer te zetten als wel omdat men
zich geïmponeerd afvroeg, hoe men
aan zoo een tafel zou moeten gaan
zitten, en waarvan de stoelen niet
zoozeer bestemd schenen om er op
plaats te nemen, inftai* meer om de
mensch, die er op plaats nam. de
zekerheid te geven dat hij een plaats
innam in de moderne meubelkunst
Teekoningen van J. F. Docvc
...Ja," zei de bruid. ..Maar. ..."
Jawel, mevrouw", zei de jonge
meubelhandelaar. ,,I)it is ook eigenlijk
meer een principieel ameublement.
Een poging tot...."
Ja ja", zei de echtgenoot. Wat
wij zoeken is meer. ..."
..Aha juist" zei de jonge meubel
handelaar. En daarna zagen zij de
afdeelirigen stijl en het moderne gang
bare meubel en zij kochten een sche
merlamp, een biidgotafoltje en een
schemerlamp ju.
Sinds er geen^ draken
^ maagden
meer te dooden zijn en
meer te redden
Vader!" zei de zoon, beheerscht.
toen hij de deur achter hen dicht
had. liet gaat niet meer. Aan zulke
menschen verkoopt men een motloos
ameublement !"
../ij hebben heusch liever een sche
merlamp gekocht," zei de oude heer
schuchter.
..T" met uw mot !" zei de zoon.
,.lk met mijn mot !" zei de oude
heer nadenkelijk. ..'Ik met mijn mot".
En hij haalde diep adem. Weet jij
waaraan je je bestaan dankt? Aan de
steun en stut van het vak. Aan de
mo t. Wat waren wij zonder mot? Wat
Z(.i;dcii wij zijn als bandelaars in het
cene, ecnige, volmaakte en
onverslijtfcare motkioze meubel? Waarom
bekleeden wij, waarom meubileeren
wij, waarcm leven wij anders omdat
de mot opvreet wat wij meubileeren?
De mot, de houtworm, de andere slij
tage en de minderwaardige klanten
die mindeiwaardige kwaliteiten vra
gen , dat zijn de ware vijanden n
vrienden van den meubelmaker. Wat
is een mensen ter wereld zonder
vijanden? "Per jaar, volgens de statis
tiek, vreet de mot ter wereld voor
dertien millioen zeshonderd duizend
gulden gordijn en meubelstof. Wie
levert de nieuwe dertien millioen
«(,ulijn c-n meubelstof? Wij ! Wij be
staan van de mot en de slijtage, als do
('.(ktiis van 's nu-nfchon kwalen en
gi'bitkt-n en de ware politici van de
politici die verkeerde beginselen heb
bin, i mdat ze hot oneens met hen zijn,
in de waie theologen van de andere
theologen, die zij bestrijden, omdat zij
de leor der ware theologen niet aan
vaarden. Waarvan leven de
politie