Historisch Archief 1877-1940
DE SCHOONE KUNST
Binnenhuis-decoraties van A.
Bas-relief van A. Remiëns
Binnenhuis-decoraties van
A. Remië'ns
Op den Brink van het Gooische
Laren treft men sinds eenigen tijd
een gedenkteeken aan voor Jan
Hamdorff, die zoo energiek zijn ge
meente vooruit" bracht en ook tot
heil van het materieel bestaan van
vele beeldende kunstenaren werkzaam
was, door middel van zijn
danstuinmet-jazzband, an
nex tentoonstellingszaal. .
Het is, dit gedenkteeken,
een laag baksteenen muur
tje, dat aan het eind een
simpel, in hardsteen gehou
wen, bas-relief kop draagt
van dezen schildersvriend,
die tijdens zijn leven de
teekenen des tij ds eerder
en beter wist te verstaan
dan vele anderen van der
gelijke vrienden. . . . Dit
lelief, van een krachtigen
eenvoud, sober, sterk en
streng gedaan, zonder
eenige ostentatieve stylee
ring evenwel, is van den
beeldhouwer Adrianus Re
miëns, die reeds enkele
jaren stilaan in Blaricum
leeft en werkt. Behalve
voor schilders heeft
LarenBlaricum ook altijd voor
beeldhouwers een groote
attractie als woonplaats
gehad: Mendes da Costa,
John en Anton Radecker,
W. de Graaf, Jacobs, Cor Demmink,
Jozef Cantré, ik noem er [zoo
maar enkelen voor de vuist weg. . . .
die er gewoond en gewerkt hebben
of nóg wonen en werken. Over
't algemeen komt beeldhouwwerk
nóg moeilijker, al dan niet met
behulp van een Jazz-band, onder
de oogen van het groote publiek
Trappenhuis van A. Remiëns
dan schilderwerk. Zij die zich voor
namelijk toeleggen op z.g. klein
plastiek" of deze klein-plastiek beoe
fenen bijwijze van speelsch divertisse
ment naast hun meer serieusen arbeid,
krijgen in dit opzicht nog wel eens een
kans, maar iemand als Remiëns, die.
ook al boetseerde hij in zijn begintijd
enkele goede, stijlvolle dier- en andere
figuurtjes, dit kleinere werk op den
duur als onbevredigend en strijdend
tegen zijn geheele geestes-houding
verwerpt (zoo er thans een enkele
keer nog wel eens iets bijwijze van
plastisch praeludüeren in deze richting
ontstaat, verdwijnt het al spoedig
weer in den kleibak!) blijft voor dat
publiek wel zér in de schaduw. Te
meer nog waar de enkele groote
opdrachten, waaraan hij de laatste
jaren heel zijn aandacht en liefde
gegeven heeft, werden uitgevoerd
voor particuliere milieus, waar het
werk min of meer bleef wéggesloten.
Zoo kreeg hij, daartoe uitgenoodigd
door den architect Wouter Hamdorff.
in een landhuis te Blaricum een trap
leuning, een balustrade, en een
basrelief in de hal te verzorgen, benevens
een deur in de studeerkamer. De trap
en balustrade-decoratie werd door
Remiëns direct, dus zonder eerst
modellen te boetseeren. in
Cubamahoniehout uitgevoerd en geeft een
verbeelding van ,,de jacht". Het
reliëf in den muur geeft met zijn
drijvende water-nixen een verbeelding
van Wagner's ..Rheingold". De
deurlijst tenslotte symboliseert handel en
scheepvaart, het levensterrein van
den eigenaar van het landhuis. J^l
Deze binnenhuis-decoraties zijn
evenzoovele stalen van ambachtelijk
kriapbeheerscht. gezond, evenwichtig werk.
dat de spanning heeft van een natuur
lijk rhythme en, alhoewel in den besten
zin van het woord ..modern", nergens
een ontijdig en krampachtig zoeken
naar en willen van een ..modernen
stijl" verraadt. Het natuur-gegeven
groeit als 't ware vanzelf, eenvoudig
en rustig, zonder schokken tot een
stijlvolle synthese, die expressief is,
zonder ook maar ergens de intieme
rust van het huiselijk interieur te ver
storen. Remiëns. die enkele jaren
als atelier-jongen bij Mendes da Costa
werkte, daarna de Ambachtschool
en de teekenschool voor Kunstam
bachten te Amsterdam bezocht, ver
volgens op lateren leeftijd nog toe
latingsexamen deed voor de Rijks
academie voor Beeldende Kunsten te
Amsterdam en daar eenigen tijd
onder leiding van prof. Bronner.
Reuter en Molkenboer stond, heeft
hier werk geleverd dat. ,,gezien ma,g
worden". < ok builen een besloten
particulier milieu om. Vandaar bij
gaande foto's !
C' - Jan Zondag bij Van I>ier,
Amsterdam
Geboren uit eenvoudige Drentsche
ouders, werd Jan Zondag voor onder
wijzer opgeleid en leefde hij tot zijn
42ste jaar het leven van een dorps
onderwijzer, verscholen ergens ver
weg in de provincie. Xa dien gaf hij
zich geheel aan zijn droomen en zijn
natuurliefde, weggedoken schilderend
in het stille Vreeland, temidden der
Ijoosdrechtsche plassen niet hun wijde
A. E. VAN
verschieten, hooge luchten en open
licht. Diaphaaii zijn die droomen: zij
geven zich weg- aan de verten, waar
doorzichtige fata morgana's in teere
lichte kleuren van een eeuwig jonge
en blijde wereld spreken; naief is die
liefde, die de natuur slechts in haar
prille lente-vreugd of haar open herfst
klaarte kent en mint. Er is in Zondag's
schilderijen, die hier voor het eerst
ten toon hangen in een wereld die zich
verbaast dat er nog zulke ..blondf
idealisten" (ik-weet geen beter woord
als deze schilder zijn, inderdaad vee
Mariette Lydis
overgekomen van dit diaphane en d
naieve. Zij trekken u mee. van tl t
voorgrond weg. waar de bodem
spoedig (en bijna altijd langs e<_
boompje met jonge bloesemtakken
verlaten wordt, over de plassen hee
naar den einder, die, teer, in paarl
moeren kleuren verschiet.... \Va:
Zondag een enkek-n keer wat langer t
den.... voorgrond en den begaru
grond blijft en zich niet spoedig ki
vermeien in de in het licht verglijdeiu
kleuren en vormen van zijn ..fa
morgana" in de verte, openbaart y,i<
ecu zeker plastisch onvermogen, d
ons belet ten volle met Zondag
droom mee te gaan. Dit onverniogt
komt ook tot uiting in de Fransol
landschappen (La Vallée des Bai