Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 6 Mei 1933
No. 2918
r
Dramatische kroniek
Henrik Scholte
HOOFIEN'S ROOMBOTER
WORDT SPECIAAL BEREID
Molnar's ..Harmonie" bij het
Centraal Tooneel.
Nu het seizoen weer ten einde loopt is er in de
voortschrijdende ontreddering van het
Amster«lamsch tooneel toch een andere kleur gekomen,
Anders dan de vorige seizoenen, die hopeloozer
?eindigden, 'omdat zij minder op hun creditzijde
hadden staan. Er zijn ook dit jaar slachtoffers
gevallen: het debacle van het Schouwtooneel, de
beangstigende stilte bij het Gezelschap Saalborn,
?de geruchtlooze dood van het Gezelschap Verkade.
Maar er zijn twee gezelschappen, die den
wanhopigen en zeker niet alleen door artistieke factoren
bepaalden, strijd hebben volgehouden en er door
innerlijke consolidatie bij wonnen.: de
Amster"damsche Tooneelvereeiiiging van Defresne-van
Dalsum, die voor een half dozijn premières van
groote en voor het seizoen beslissende importantie
zorgde, en het Centraal Tooneel, waar onder
Ijaseur's leiding een kleine, maar blijkbaar voor
?uitbreiding vatbare troep de woorden amusement"
?en .^boulevard'" .naar hun juisten zin verstond en
althans -gaarne afstand deed van de grove
ikla.ch^me-dood-kluchten, waarvan ook en vooral
het uitgaand publiek zijn maag vol had.
Er zit eengezond element in het feit, dat juist deze
gezelschappen de eindstreep halen. Het moge
een Pyrrhusoverwinning zijn, ten koste van niet
minder hard strevende collega's, niettemin is, nu
het tooneel door velerlei formeele en materieele in
vloeden tot bescheiden proporties is teruggebracht,
een organische weg uit den chaos gebaand. Zoo
er nog iets aan waarlijk tooneelinteresse in onze
hoofdstad leeft, dan diende men zich rekenschap te
geven, dat thans met de Amsterdamsche
Tooneelvereeniging en het Centraal Tooneel althans in de
eerste behoeften aan tooneel door bestendige, Am
sterdamsche gezelschappen wordt voorzien: theater
en amusement, elk naar hun juisten zin. Met deze
twae, logisch gescheiden en onderscheiden gezel
schappen zijn de kansen op een gunstig perspectief
grooter dan met het half dozijn gesplitste groepen,
waarmee de laatste jaren tegen elkaar opgetornd
werd.
Laseur heeft in den loop van het seizoen aan de
zeer groote verwachtingen, opgewekt door de
prachtige keuze van stukken als Domino" en
Mademoiselle", weliswaar niet ten volle kunnen
beantwoorden. Maar de ernst, waarmee hier ge
werkt wordt, het talent en de intelligentie bij het
werk, zoowel van den troep als van den leider,
hebben niettemin bewerkt, dat men geneigd is,
z'jn gedeeltelijke teleurstellingen misschien meer
te betreuren dan men zelfs zijn successen bewon
derde. Ik herinner mij althans geen verloren avond
in de Amstelstraat en heb misschien langer nage
dacht over het waarom" van een niet gaven
indruk dan over het ronduit verblijdend gevoel
van een ten volle geslaagde première.
Zoo ging het ook met Molnar's Harmonie",
een stuk, waarvan ik onmogelijk een lange serie
kan verwachten, maar dat ik juist daarom eiken
waarachtigen tooneelvriend zou willen aanraden,
nog bijtijds de in elk geval belangrijke voorstel
ling te gaan zien.
Molnar's Harmonie" is op zichzelf allerminst
esn maakwerk van het slag van
dertien-in-eendozijn, een dozijn, dat door Molnar al lang is
volgemaakt ten koste van zijn grootste en vaak eenige
charme: zijn bijna cynische vaardigheid in het
sïhrijven van spitsvondige en
intellectueel-geestige dialogen. Harmonie" is breeder van opzet
en de kans om een satyre in grooten stijl naar ware
tooneelbegrippen te schrijven, heeft hij maar nét
gemist.
De zaak is: dat een familie vanmelomanen op den
dag van vader's jubileum als directeur van een
zM.gvereeniging in een stad, waar alles zingt, onder
steboven gegooid wordt door een schandaaltje van
gebraikelijken aard. Over muziek en echtbreuk
schreef reeds Wedekind zijn Musik" in
dramatis^hen, Herman Bahr zijn Konzert" in komischeri
geschreven hebben
verzameling van eel
menschen, nl. de jub
schoonzoon, de hul
vorm. Molnar had echter een scherpe satyre in
zijn hoofd toen hij die groep brave burgers voor
zich zag, die aan het eind van elk bedrijf op een rij
gingen staan en een schoonen koorzang over de
harmonie der sferen aanhief. Men weet hoe het
gaat, wanneer men een troep menschen met open
monden voor zich ziet, zij mogen afstammen van
de zingende engelen op het Gentsche altaar of van
het geslacht, dat op^de straten bedelt; men denkt
er de historie, den "achtergrond, de disharmonie
en de persoonlijke lotsbeschikking bij. Zoo, van
achteren naar vojr.ejij moet Molnar deze satyre ook
innemende de' burgerlijkste
lïeestcantate bedrijvende
medetlaris, de vrouw, de dochter, de
(arts, de kapper, de kappers
jongen, de manicuref en de telegrambesteller, ging
hij fantaseeren. Als, nu eens de jubilaris met de
manicure, de vrouw met den huisarts etc ....
De meer nog absurd gechargeerde dan ten volle
lachwekkende groep bleef als overheerschende
spotprent. Gemaskerde burgers, achter het masker
een vaal, onharmonisch, eigenzinnig leventje.
Het verhaal achter, de maskers maakte Molnar
echter door gemis aan aandrift en volharding bloed
arm, gewoon, al te zeer voor de hand liggend.
Daardoor en vooral door het gebrek aan een
spiritueelen, vleezigen dialoog bleef de ont
wikkeling, de intrigue even star als de situatie rijk
en gechargeerd was. Een caricatuur, maar in twee
dimensies. Hij speelde met gechargeerde marionet
ten, ergo met van den beginne af, want van achte
rennaar voren geïndividualiseerde, pasklare figu
ren. Alleen het masker was belangrijk als evenbeeld
van de wereld, waar men die ook vindt.
Humor in de situatie is het sine qua non voor
een teekenaar, maar het is nog maar een rudiment
voor den tooneelspeler. Molnar gaf er de plastiek,
maar niet de groei, de ontwikkeling en ontvouwing
van. De charge sprak prima vista aan, maar men
kijkt geen drie uur naar een spotprent, hoe be
minnelijk absurd zij ook moge zijn.
In de voorstelling was de fijne charge van dit
fotografisch gechargeerde familietafereel kostelijk
vastgelegd. Aan het slot van elk bedrijf, in een be
wuste symmetrie, liet Molnar zijn poppen aantre
den en de monden openen. Om die koorzangen
lachte men hartelijk, want daarin bewees de
comedie zijn intentie. Tusschendoor kon ook de zorg
vuldige en intelligente hand van Laseur's regie
het gemis aan mechaniek niet altijd wegspelen.
Er werd veelal voortreffelijk gespeeld, maar er
werden te weinig geestige dingen gezegd, de situatie
werd te weinig gevarieerd en te vaak herhaald.
Had iemand dit uit de verte kunnen bekijken
als een soort stomme film, hij zou ongetwijfeld be
langrijker tooneel vermoed hebben dan er in waar
heid gespeeld werd. Laseur maakte lichte, muzikale
comedie. Vele van deze Comedian Harmoriists blie
zen hun komische instrumenten voortreffelijk.
Louis Saalborn, een pracht van een ouden kapper
met heerlijke varianten in zijn type; Mary
Dresselhuys met stijve krulletjes als een dom gansje van
een manicure, zoo pretentieus als een revue-star,
zoo leeg als een pop en zoo kortzichtig en eigenwijs
als een kip; Joan Remmelts met twee stijve lokjes
aan zijn steile haar, een te hooge boord en achter
uitstaand pandjasje als de quasi-puritein; Kie
Gilhuys als een hysterische eend van een dochter,
zelfs Verbeek als een ijlhoofdige en drukke huis
arts. 7,ij allen schenen weggeloopen van onder het
ironische strooien hoedje v au Hem'; Clair. Zij char
geerden onder een masker, met een satyrische
pruik op hun absurd e burger.tioofderi. I n dezen geest
bedoelde m.i. .Molnar zijn coruedic en in de/en geest
regisseerde Laseur het werk. daarbij zelf in een
klein rolletje van een geestelijke juist het midden
houdend tusschen beminnelijk onbenul en
aartsvaai'd-'i-üjke waardigheid.
Jammer genoeg werd dezj gave groep, die het
stuk, ondanks zijn verstijving en anaemische uit
werking zeker had kunnen redden, doorkruist door
het weliswaar ironisch getemperde, maar niettemin
van opzet anders geaarde spel der hoofdfiguren.
het ideale, want langs elkaar heen levende echtpaar,
voorgesteld door Oscar Tourniaire en Tilly Lus.
Tournaire speelde zijn rol met veel routine, maar
zonder spitsen, gechargeerden geest, voor dit speci
aal soort ensemble vereischt. Tourniaire speelde
den pietluttigen krullebol, wiens ijdele feestdag
toppunt van uiterlijken roem en door den
speelschen streek des toevals, teweeg gebracht door
een onvoorzichtigeri jaap van een jaloerschen kap
persleerling ook toppunt van innerlijke vernede
ring had moeten zijn, te zeer in
Shakespeariaaiischen trant. Een clown van Shakespeare komt
echter uit een andere wereld dan een satyre op den
ontmaskerden burgerman. En Tilly Lus leed aan de
kracht van haar talent: too true to be good. Zij
was te zeer een oprecht liefhebbende vrouw (en
deze man kon niet oprecht, slechts absurd worden
bemind), te weinig de exponent van de
heroworshippende, beate matrone, die op den feestdag pers
iemand gelukkig wilde maken en uit het hooge
besef deel te hebben aan het jubelfeest van haar
vereerden echtgenoot, tot elke dwaze daad in staat
was. Het is waar, dat een groote scène in de derde
acte haar het recht scheen te geven om zelfs in dit
statische en enkelvoudig-caricaturale stuk een
soort probleem te zoeken, maar deze scène was
voor Molnar alleen de noodzakelijke draai om de
zaak weer in harmonie" aan elkaar te lijmen en
de psychologische argumenten daarbij zijn zoo
onverantwoord, zoo gechargeerd in zichzelf, dat
zelfs het breede, eerlijke, Ibseniaansche talent van
een nimmer komisch-chargeerende actrice van
Tilly Lus dat niet gaaf uit den vorm kon krijgen.
Ook zij had in het ensemble een pruik en een mas"
ker moeten hebben, zoo niet in letterlijken dan toch
in figuurlijken zin. Thans zong zij tegen den toon
in, minder ware hier meer geweest en het credo
quia absurdum had geloofwaardiger, harmonischer
geklonken.
Ik schrijf dit alles niet als een critiek op elke
afzonderlijke prestatie, want zeker verdient de
wijze, waarop hier aan het dreigende gevaar van
zulk een all star cast" door bewonderenswaardige
overgave grootendeels ontkomen was. Maar slechts
als een mogelijke verklaring, waarom de indruk
ondanks een zoo groot succes in spel, regie en ook
de fijne, doorwerkte sfeer der aankleeding en detail
leering gemengd bleef en waarom het volledige suc
ces niet los kwam, dat toch op grond van de humor
istische situatie van het stuk en het talent der
acteurs verwacht had mogen worden. Het stuk
mist echter aanloop en geest in de voorbereidingen
tot de a priori reeds voltooide spotprent, en in de
langdurige beschouwing van die prent springen de
retouches der meespelende hoofdfiguren te zeer
in het oog.
Witte Curacao Sec
Cherry Brandy Menthe Glaciale
Curafao Brandy
? Koopt Nederlandsch fabrikaat! l