Historisch Archief 1877-1940
BI O S CO PY
L. J. Jordaan
Fantasie en techniek
Ernst Schoedsack en Murion Cooper;
,.Klng Kong", Tuschlnski
Het eenig fantastische aan den fantastischen
schrijver Wallace heeft mij altijd de veelheid
zijner werken en de snelheid zijner productie
geleken. Met uitzondering van zijn ,, Sanders of
the River", dat' hij in zijn vrijen tijd en buiten
de kantooruren" schijnt gemaakt te hebben,
vond ik in het werk van dezen thriller"
-fabrikantaan-den-loopenden-band slechts ontnuchtering en
teleurstelling. Binnen het bescheiden kader van
het genre verwacht men toch altijd nog meer
inventie, meer Overtuiging, meer. . . . fantasie.
Zijn verhalen zijn echter zoo onveranderlijk vol
gens de wetten eener (vrij primitieve) story
mechanica in elkaar geschroefd en gemonteerd,
dat iedere verrassing, iedere spanning uitblijft
behalve dan de nuchtere verrassing, of de boef
dan wel de detective de misdaad beging en de
spanning, of het vliegtuig dan wel de race-auto
het eerst ter plaatse zal zijn. Het was in niet geringe
mate de royale beschikking over de modernste
technische middelen, wereldorganisaties en derge
lijke futiliteiten, die per slot van rekening zijn
geschiedenissen zoo buiten alle proporties van het
aanvaardbare plaatste. Maar het was vooral zijn
gebrek aan eerbied voor het onvervulde en onver
klaarde, dat den geïnitieerden lezer bij voorbaat
met skepsis en tegenzin sloeg. Aan het einde
wachtte immers toch steeds do een of andere
,, verklaring" in al zijn nuchterheid zoo gefor
ceerd, dat de lezer met een ontmoedigd: Tja
daar kan ik niet tegenop "! het boek sloot.
Vandaar dat zijn verhalen het, naar mijn smaak,
nooit verder brachten dan de thrill" van een
spannende voetbalmatch. Het mysterie van de
misdaad en het mysterie vun den angst, die beide
soms zoo treffend in den veel eenvoudiger Conan
Doyle voelbaar zijn, ontbraken bij dezen litterairen
gewoonte-moordenaar en -misdadiger geheel.
Het feit, dat juist deze man naar Hollywood
werd geroepen, om een genre amusementsfilms
te ontwerpen, daf in zijn soort toch waarlijk wel
goed kan zijn was in staat bange verwachtingen
op te roepen. Want eeri verbeeldingsvorm, die
van nature reeds geneigd is het in het platte en
concrete te zoeken, kon bij dezen aanbidder van
den Deus ex Machina slechts onheil verwachten.
En de eerste en eenige film, die door zijn nijveren
geest werd geïnspireerd, doet ons allerminst
betreuren dat het daaibij bleef.
Wat Edgar Wallace er toe dreef bij het ontwer
pen van King Kong" een terrein te betreden door
Conan Doyle tienmaal ? door Wells honderd
maal beter geëxploreerd dan hij het ooit zou
kunnen, zal wel te allen tijde een raadsel blijven.
Zooals het daar ligt blijkt het niets meer of
minder dan de nog al insolente imitatie van de
expeditie naar een
bij vergissing
achtergebleven
stuk voor
historisch
leven
Uit: King Kong
uit Oonan Doyle's The dst world" en de
ravage van een formidabel monster uit Well's
The war of, the worlds"; Het eenige nieuwe
is de inlassching van een fanatieken film-operateur
een trouvaille, die (gezien het milieu waarin
de schrijver verkeerde) niet bepaald verbijsterend
mag heeten.
Maar goed daar ligt het dan en nu treden
na deze primaire verbeelding" twee nieuwe
factoren op den voorgrond, die onze aandacht
vragen: de realisateur en de technicus. Voor de
eerste functie teekenen de beroemde
documentaristen Schoedsack en Cooper voor de laatste
is het corps anonieme ingenieurs verantwoordelijk,
dat door zijn stille werkzaamheid reeds zoo menige
film heeft doen staan of vttllen. Ook de opper
vlakkige beschouwer ziet' de gebieden dezer
twee instanties vrij duidelijk afgeteekend en con
stateert tevens, dat beide scherp gescheiden zijn.
Zoodra de ontzaglijke poort geopend wordt, die
het park" van King-Kong, zijn mastodonten,
ichtyosaurussen e. t. q. afsluit, houdt de regie
en de artistieke intentie op. De regisseur treedt
terug de ingenieur vervangt hem. Met uit
zondering van enkele opmerkelijke fragmenten
eener razende vlucht voer de vechtende mun
sters; fragmenten, die levendig doen denken aan
gelijksoortige episoden uit Chang" en Rango"
is hier het woord aan de techniek. Het is daarbij
teekenend, dat de spanning aanstonds op een
lager niveau het Wallace-niveau komt.
Tot aan den drempel van Kong's rijk leeft de
suggestie van het mysterie boeit de eenvoudige
maar voortreffelijke verbeelding der hoofdfiguren.
Wij verkeeren nog in een wereld van onze eigen
dimensies met aanvaardbare kansen en mogelijk
heden, wier verwikkeling ons interesseert. Daarna
bevangt ons de voetbalmatch-rage met haar sensa
ties en haar teleurstellingen. En het is alweer opmer
kelijk, hoe het ontbreken der artistieke activiteit
zich wreekt, door de meest volmaakte techniek
met lamheid te slaan.
Want uit technisch oogpunt is de
oplossing dezer opgave: de schepping
van nitt al te gekke voor-wereldlijke
monsters, inderdaad een verbluffend
succes te noemen. Slechts op enkele
punten (de strijd tusschen den
aap en het pterodactyl) is de
truc van het incopieeren dui
delijk zichtbaar. Voor de
lest staat men echter
tegenover dit spelen
-\ met natuurwetten.
als tegenover een
onoplosbaar
raadsel.
Soms
doen
de bewegingen^, van het monster Kong en vooral
de zeldzaam expressieve kop denken aan het
vergrooten en incopieeren van een autonoom
bewegend object andermaal is het gebaar zoo
stuntelig, dat het vermoeden van een automatisch
werkende ledepop veld wint. Som» gelooft men
dat de ontzaglijke hand, die het vrouwtje als
een insect opneemt, een speciaal vervaardigd
reusachtig détail is een oogenblik later moet
men deze theorie laten varen, wijl de dame
in (juaestie een zestig voet boven den grond in
dezelfde vuist spartelt. Zoo blijft men verwikkeld
in technische problemen, wier oplossing geen stap
nader komt en is men tegen alle redelijkheid in
gedwongen, de illusie van levende en bewegende
prae-historische monsters te aanvaarden. Af en
toe betrapt men het beeld weliswaar op een
onjuistheid: speciaal de belichting en de perspecti
vische werking zijn nogal eens verraderlijk
maar over het geheel valt tegen het phenomeen
weinig in te brengen. De ingenieurs-arbeid is
vrijwel onberispelijk te noemen en als zoodanig
een merkwaardige overwinning der techniek.
Het eenige wat men er van zeggen kan, is deze
overwinning te erkennen en te hopen dat het
een aanwinst zal blijken.... misschien. Want het
lijkt nog sterk de vraag of de filmkunst qua talis
met dergelijke ver-gaande trucqagemogelijkheden
gediend zal zijn. Reeds nu rijst daartoe een alles
zins gerechtvaardigde twijfel. Toegegeven dat de
regie en de dramatische compositie van het verhaal
binnen deze voorwereldlijke omgeving abominabel
zijn.
Dat het geval vermoeit en verveelt door een
onoordeelkundige opeenstapeling van geluid en
actie.
Dat gespot wordt met de eenvoudigste wet
ten van climax en anti-climax. Dan blijft het
toch nog altijd hoogst onzeker of bij een rationeeler
en zaakkundiger behandeling dezer formidabele
materie, een werkelijke stijging en een hoogtepunt
met zulke middelen bereikt kan worden. Dan
blijft het toch nog steeds de vraag of de concrete
realisatie, van wat ons juist als mythe boeide,
niet ontnuchterend zal werken. Wij huiveren bij
de gedachte aari een mastodont, omdat wij er
nooit een gezien hebben zoodra het gedierte
optisch gerealiseerd is. wordt het een reusachtige
neushoorn.... meer niet. (iebrek aan eerbied
voor het onvervulde voor het mysterie, doodt
de emotie. . . . de heer Wallace heeft het tot zijn
schade ondervonden de film kon het wel eens
evenzeer ervaren.
Wat overblijft buiten deze technische spielerei
is een goed stuk film. dat de documentalisten
Schoedsack en Cooper, die naar de gangbare
opinie zulke mooie ..natuuropria.men" maakten,
ontpopt als een paar voortreffelijke regisseurs. . . .
waarmede een vroeger hier geuite meening be
vestigd wordt.
(Slot op pag. 14)
Fay Wray