De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 6 mei pagina 4

6 mei 1933 – pagina 4

Dit is een ingescande tekst.

%'< De Groene Amsterdammer van 6 Mei 1933 No. 2918 !: 't w'* Mondainiteiten Melis Stoke Teekenineen Harmsen van Beek De mondaine rubriek De goede, s:>liede Hollander die ergens aan een Franschen boulevard door een toeval een courant in de handen krijgt, en na alle verschrikking van de gevolgen van menschelijke ondeugden, die daarin geëtaleerd ligt, de zoogenaamde mondaine rubriek onder de oogen krijgt, staat een oogenblik verbaasd door alle deftigheid die hem daarin wordt geopen- . baard. Hij verneemt hoe de redactie haar verheugdheid betuigt over eene verloving van de dochter van een Officier de la Légion d'honneur met den zoon van een commandeur dier nationale orde, hij leest met droefenis omtrent den weemoed die de redactie ten toon spreidt, in verband met het overlijden van de weduwe van een generaal, en er bekruipt hem een zekere eerbied als hij leest wie er de stad hebben verlaten en wie teruggekeerd zijn naar hun stadswoningen. Deze Hollander is nu eenmaal niet gewend aan dergelijke mondaine kost, evenmin als hij in ver voering kan geraken over de illustratiepagina's van Engelsche bladen als de Bystander e.d. die stroo men portretten en groepen aan den man brengen, voorstellend rijke en/of voorname lieden aan diner tafels, op banken gedurende danspartijen, met hunne honden, kinderen en paarden thuis en bij alle mogelijke sportieve en gezelschappelijke samen komsten. Er zijn cynici die beweren dat deze pers de exploitatie voert van twee stroomen van men schelijke ijdelheid: die van de afgebeelden die belangrijke uitgaven ten koste leggen aan dergelijke publiciteit en die van de snobistische massa, die een ongezonde belangstelling heeft voor hetgeen zich afspeelt achter deuren die voor haar gesloten zijn en achter vensters en muren van hooge en eerbied waardige huizen. De indiscretie van het publiek, dat zich buitenEen papiertje, en nog een papiertje gesloten gevoelt, en de ijdelheid van de grooten dol aarde die zich, zij het dan ook voor geld, afgebaeld willen toonen met nog grooteren der aarde, vinden een resultante in de belangen van de pers. En aangezien op die manier iedereen pleizier heeft en aangezien het geld nu eenmaal bestemd is om te rollen, is er economisch geen enkel bezwaar aan te voeren tegen deze figuur. .Sommige, ja vele menschen, stellen er prijs op de groote oogenblikken van hun leven vastgelegd te zien. Ze kunnen weliswaar mondeling en als het ware terloops vertellen van die groote oogenblikken, toen ze aan een tafel zaten met den Hertog van Applepy of de Markiezin de la Rivaudière, maar de wereld eischt nu eenmaal bewijsstukken. En zooals er in sommige landen officieel aangestïlde menschen zijn die verklaringen onder eede registreeren, zoo biedt de pers zich aan om naar de traditiën van haar waarheidslievendheid ook die feiten te registreeren en bovendien ter openbare kennis te brengen, dienaar worden aangedragen en opgedragen met een handvol geld er bij. Deze uiteenzetting is noodzakelijk ter toelichting van een avontuur op dit gebied' waarin ik zelf betrokken ben geweest. En om dat goed te begrijpen moet ik terugkeeren tot de Fransche couranten, die ik in den aanhef dezer zielkundige studie heb ingevoerd als onder werp van verbijstering en eerbied van den goeden, solieden Hollander. Onder de mondaine couranten zijn stellig de allermondainste die wier peisen draaien onder de zon van het Zuiden. Langs de Rivièra, de altijd zonnige kust waar de exploitatie der milde natuur de bronnen van inredactioneele tranen bij het verscheiden van de weduwe van den generaal komsten der bevolking vormt, leven, gelijk elders ter wereld, dagbladen. Deze dagbladen zien zich evenals andere dag bladen gedwongen tot publicatie van de belangrijke gebeurtenissen van 4eu <lag. En waar die gebeurtenissen zich voor een over groot deel bewegen rondom lunch-, eet- en speeltafels, staan de redacties uiteraard voor de nood zaak om haar aandacht te richten op het sociale leven in zijn lichtzinnigste en ijdelste vormen. Menschen komen nu eenmaal aan de Rivièra om gezien te worden en geld uit te geven. P Wat is dus natuurlijker dan dat de dagbladpers vaststelt op welke wijze ze hun geld hebben uit gegeven. Degenen die het geld hebben opgestreken vinden hierin een stimulans voor anderen om ook hun geld te komen aandragen, en daarom is het zaak dat de gebeurtenissen zoo heerlijk en glorieus mogelijk worden voorgesteld. Vandaar dat geen feestmaal of gala-avond kan plaats hebben of de pers constateert dat dit de elegantste, vroolijkste, mondainste gebeurtenis van het seizoen is geweest. Het gaat er mee als met de reuzenfilms: elke nieuwe slaat al het voorafgegane met stukken, en de neutrale toeschouwer vraagt zich af tot welke culminaties van superlatieven men zal moeten komen om de stijgende curve als zoodanig te continueeren. Hier ligt de sleutel tot de mondaine rubrieken van de Riviéra-bladen die ons dag in dag uit doen vragen hoe het mogelijk is dat de bovenste lagen onzer samenleving nog geen indigesties hebben gekregen van al het eten, dat ze in de weelderigste combinaties en permutaties tot zich hebben genomen. Prinsen en Hertogen, gekroonde hoofden en milliardairs vindt men dag in dag uit gedurende het seizoen vermeld als aangezeten hebbende rondom tafels. Uit dit alles was voor mij een pro fessioneel gevoel van bewondering ontstaan voor de reportage van mijn Rivièra-collega's. Hoe was het mogelijk dat zij alweer feilloos konden weergeven wie er allemaal zaten te eten, wie er gastheer of gastvrouw \\as en hoe de namen van de gasten gespeld werden in alle talen van de wereld. . . . ? Hoe gaarne had ik de illusie behouden van een a lom-aanwezige, hy per-betrouw bare pers met een gezonde en onafhankelijke belangstelling in al die gebeurtenissen .... En hoe arm gevoel ik mij thans, met den armzaligen sleutel van dit raadsel in mijn handen. . . . Ik geef u dien over in enkele, diepverslagen zinnen. . . . Het geval was als volgt: .... Een gala avond aan de Rivièra. . . . Eenige genoegelijke Hollanders rondom een prachtig versierde soupertafel.... Een elegante vrouw die door de zaal ging, van tafel tot tafel.... Een papiertje dat haar in de hand werd ge drukt. ... en nog een papiertje van honderd1 francs. . . . Eri den volgenden dag neg een papiertje. . . . ditmaal een courant, bevattende in drukletters de tekst van het allereerst vermelde papiertje. . . . We lachten allen en beschouwden de grap van den gastheer, die ons allen beroemd had gemaakt, als geslaa.gd. . . . Maar onze lach klonk niet van harte.... en toen we zagen tusschen hoeveel andere beroemdheden we gezeten hadden, slonk bedroevend snel onze eerbied voor mondainiteit en publicatie. . . . Gij lezer, die wellicht in een Rivièra-courant mijn naam hebt gelezen in verband met luisterrijke feesten en omgeven door de lauweren van roem en mondaniteit, weet dat gij het testament gelezen hebt van mijn kinderlijken eerbied voor de grooten der aarde.. . . Want nu heb ik er ook bijgestaan, en ik weet thans nauwkeurig hoeveel mijn entree-biljet tot de mondaine rubriek van onze samenleving heeft gekost. . . . Zoo wordt men illusies armer. . . . naar mate men stijgt in roem. Tentoonstellingen Voor de Kunst", Utrecht. Bloemen en vruch tenstillevens. Tot 7 Mei. Kunstzaal van Lier, Amsterdam. Schilderijen en teekeningen door Jan Zondag. Tot 11 Mei. Kunstzaal Fians Buffa & Zoon, Amsterdam. Schilderijen door A'lriaan Lubbers. Teekeningen dcor Willem Dooyenwaard. Tot 13 Mei. Museum voor Ouders en Opvoeders, Rotterdam. Jeugdherbergtentoonstelling. Tot 13 Mei. Centvale Coöperatie voor Woning-inlichtingen, Amsterdam. Toegepaste kunst. Tot 14 Mei. Kunstzaal Fetter, Amsterdam. Werken door Mariette Lydis. Tot 14 Mei. Kunsthandel A. Vecht. Amsterdam. Werken van ManéKatz. Tot 14 Mei. Studio 32. Rotterdam. Werken van Lodcwijk Sengcrs en S. van den Hoonaard. Tot 14 Mei. Mij. voor Kunst- en Antiekveilingen. Amsterdam Reisschetsen van Bai-t Peizel. Tot 15 Mei. Kunsthandel Aalderink, Amsterdam. Werken door II. Ukelenstam. Tot 17 Mei. Studio Le Grand. Amsterdam. Interieurkunst. Tot 15 Mei. Kunstzaal Willem Brok, Hilversum. Werken door Paul Citroen. Tot 20 Mei. (ïale'-'ie 't, Center, Pen ITaag. Six stiner expositie. Tot 2(i Mei. Kunsthandel Huinck en Scherjon, Amsterdam. Nederlandsche en Fransche meesters. Tot 27 Mei. Kunstkelder, Amsterdam. Beeldende en toege paste kunst. Tot l "Juni.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl