Historisch Archief 1877-1940
N o. 2918
De Groene Amsterdammer van 6 Mei 1933
"l
H
Vier-landen
conferentie
Jhr. J. de Ranitz
Na het feest
Teckonlng B. ven Vlijmen
der International Student Service
Desie conferentie was bedoeld als een afsluiting
van de Duitsch-Fransehe, de Duitsch-Engelsche
en de Fronsch-Engelsche studieconferenties, die
in de vorige jaren zijn gehouden. Op deze laatste
conferentie, wier leden te Leiden gastvrijheid ge
boden werd, zouden de betrekkingen tusschen den
student en de politieke situatie in Frankrijk,
Engeland en Duitschland besproken worden. Alle
delegaties, behalve de Nederlandsche, dienden
een memorandum in, dat als basis der besprekingen
zou dienen,.
Uit de toelichting van het Duitsche memoran
dum door Dr. von Leers, bleek weer duidelijk
met welk romantisch fanatisme de huidige Duit
sche studenten hun, voor iedere andere natie
aanvechtbare, denkbeelden verdedigen. Hij wees
op de biologische conceptie van staat en volk
en den daarmee overeenkomstigen staatsopbouw,
op de cultureele (Germaansche) erfenis, die we
te verdedigen zouden hebben tegen het opdringend
Oosten; en ook op de Grondwet van Weimar,
welke, volgens hem, geheel werd opgedrongen
door Jiet buitenland. Verder verklaarde hij, hoe
uit dit alles het Jodenvraagstuk practisch was
voortgekomen.
Daartegenover stond het vaste vertrouwen der
Engelsche studenten in de laat-19e-eeuwsche
democratie. Uit het stellen der individueele zelf
discipline boven de autoritaire discipline bleek
hun overeenkomstig voelen met de Franschen,
waarvan n der delegatieleden opmerkte:
l'individu, c'est quelque chose de sacré".
In de discussies teekende zich als eerste punt
het rassenvraagstuJc af. IVIr. Baak, leider der Neder
landsche delegatie, confronteerde Reich und
Rasse", een symptoom des deutschen Traunies",
met het middeleeuwsche Kreuz und Adler". En
toen de Engelschen hun vertrouwen in een staats
gedachte, opgebouwd uit de rechten der individuen,
uitspraken en de Franschen aantoonden, dat het
begrip staatsburger los staat van ras en afkomst
der individuen, bleek, dat de Duitsche studenten
op dit punt volkomen geïsoleerd stonden.
Ondanks dat von Leers Oost- en West-Joden
onderscheidde, ondanks, dat hij zei, dat Duitsch
land zou medewerken om het Joodsche ras, dat
zich niet assimileeren kan, te localiseeren, ondanks
dat hij beweerde, dat de germaansche cultuur
ouder was dan de Helleensche, ja, dat het
Parthenon door Germanen gebouwd was, werd het
Duitsche standpunt niet aannemelijk. En ook
de bewering, dat de beperkende
emigratiebepalingen van Engeland en Amerika een in dit verband
gezonde uiting waren, maakte het optreden der
Duitsche studenten tegenover de Joden geenszins
moreel verantwoord. Uit de ontstane toestanden
is het anti-semitisme te verklaren, maar het
menschelijk-begrijpelijke is niet altijd moreel
verantwoord.
Toen nu Chamson (Fr.) hun nog verweet, dat
ze onoprecht waren, omdat ze de quaestie van
Zuid-Tirol niet aanroerden, verklaarde Dr. Kersten
(Dl.) niet te begrijpen, dat thans de publieke
opinie zich tegen Duitschland keerde, terwijl
noch tijdens het samengaan van Frankrijk met
het officieel" anti-semitische Rusland in 1914,
noch tijdens het uitroeien der Armeniërs door
Turkije, de publieke opinie zich geuit had. Doch
ook deze argumenten mogen zelfs op den naam
verdediging geen aanspraak maken; de huidige
publieke opinie mag en kan gelukkig anders '
reageeren, dan die van 1914 !
Als tweede probleem werd de houding der stu
denten ten opzichte van de internationale politiek
besproken.
Nadat Frankrijk toegelicht had, dat de revisie
der verdragen erkend was en doorgevoerd werd,
wijzende op de opeenvolging: Versailles?Dawes
Young?Locarno?Den Haag, zette Prof.
Guillebaud (Eng.) uiteen, hoe er in Engeland een
groeiende opinie begint te heerschen, om zich
geheel afzijdig te houden van het continent, ook
omdat de publieke opinie de vraagstukken
betreffende het Empire, het Oosten en Amerika
veel belangrijker vindt. De Duitschers verklaarden
hierna eerst, dat zij in staat waren om Duitschland
allén op te bouwen, om daarna over te gaan tot
hun aanspraken op de Korridor, de Anschluss"
met Oostenrijk en Opper-Silezië. Von Leers verge
leek Opper-Sileziëniet een sterk dynamo in een
oude postkoets !
Ook bleek het plebisciet erkend te worden,
zoowel door Frankrijk als Duitschland, echter
alle met beperkingen; wat betreft b.v.
OpperSilezië, eischte Duitschland, dat de uitgeweken
Duitschers eerst moeten repatrieeren; Frankrijk
daarentegen erkende een plebisciet in Oostenrijk,
mits het Europeesche evenwicht niet in gevaar
werd gebracht.
Positieve resultaten zijn op deze conferentie
niet bereikt, toch was zij noodzakelijk, om de
gelegenheid te scheppen, dat leiders der studenten
van verschillende landen, op neutraal gebied
en onder onpartijdige leiding, openhartig hun
nieening konden zeggen. Dit is geschied zonder
eenig incident ter conferentie.
Het is gebleken, dat Duitschland ook op deze
conferentie geïsoleerd stond. Belangrijker dan de
politieke verschillen zijn de veranderde cultureele
opvattingen. De Nationaal-Socialisten tasten de
grondslagen van onze cultuur aan. Het breken niet
het humanisme, waarvan het omvormen der
Vrijmetselarij in Duitschland een symptoom is,
en het begrip Duitsche Christenen", zijn voor ons
onaanvaardbaar. De rassentheorie geeft de huidige
Duitsche generatie een dierlijke kracht, maar
vervreemdt hen van West-Europa.
Wij moeten alles doen om onder de toekomstige
leiders meer begrip en waardeering voor elkaar
te scheppen, maar dit zal slechts kunnen, als
Duitschland bereid is to enter the European
order", zooals een der Engelschen dit uitdrukte.
Deze conferentie heeft slechts oriënteerend gewerkt,
maar meer was onder de huidige omstandigheden
niet te verwachten.
Nieuwe Uitgaven
.JV!j Jielijdin. . . ." Vrijzinnige Beschouwingen
over de Belijdenis vragen der Ned. Jlerv. Kerk,
door Ds. D. Bakker, Prof. Dr. J. Lindeboom, Dr.
H. de Vos, Drs. G. van Duyl en Dr. G. Sevenster.
Hier wordt door eenige schrijvers aan de hand
van de belijdenisvragen der Ned. Herv. Kerk een
belangrijk stuk vrijzinnig-christelijk geloofs- en
zedeleer ontwikkeld. Het boekje levert, zonder als
strijdschrift bedoeld te zijn, een bijdrage voor het
positieve recht der Vrijzinnigen in de Ned. Herv.
Kerk. Uitgave van Gorcum & Comp., Assen.
DE BESTE\ARINAS