Historisch Archief 1877-1940
"POPULARITEIT
V:Mènjou~ Boeken over Film
^sopera in Roxy
. J. JORDAAN
dige amphibiën het
luidst over
gedilettanteer" en het"recht
van critiek spreken.
Nu ja !
Een weinig geluk
kige uitzondering op
den goeden regel van
den
buitenstaanderals-criticus voimde
indertijd het vermaar
de boek van Ilja
Ehrenburg Die
' Traumfabrik". De
fout was niet, dat hij
een zeer persoonlijke
visie op film en film
bedrijf ten- beste gaf
doch dat hij die
ventileerde met [een
insiders-allure, waarop
hij alle recht miste.
Zijn boek was een
veroordeeling van de film, die te zeer
gemotiveerd werd door onjuiste ge
gevens, om als zoodanig waarde te
hebben. Geheel anders staat het met
de beide boeken, die ik hier wil
signaleeren. Het eerste is geschreven door
niemand minder dan Upton Sinclair
en deze groote schrijver heeft (in
tegenstelling met zijn collega) geen
moeite ontzien, om zijn documentatie
zoo betrouwbaar mogelijk te doen
zijl». Het boek over William Fox is
het met pijnlijke accuratesse
opgeteekend mondeling relaas van den
filmmagnaat zelve geen
voor
Caróla Neher en Rudolf
Forster als PoUy en
Mackie (
Driestuvcersopera)
'.m Fox
nclair's
m Fox"
val, geen overeenkoms t,geen daad of hij
heeft de bewijzen ervan onderzocht.
Gedurende zes-en-dertig dagen kwa
men Sinclair en Fox bij elkaar, van
tien tot twee. Sinclair vroeg Fox
praatte twee stenotypistes maak
ten proces-verbaal. Uit deze verslagen
stelde Sinclair een boek samen, dat
weliswaar weinig met film te maken
heeft, doch een allermerkwaard
igsten kijk geeft op een kant van het
filmwezen, die wij slechts zelden be
licht zien. In een foliant van 380
blz. geeft Sinclair den ietwat
monotonen, doch zeker niet
onbelangwekkenden kijk op een leven, dat
achter de filmcoulissen tot grootheid
en val kwam. De opkomst van den
kleinen joodschen negociant Fox, tot
den almachtigen filmmagnaat wordt
hier in bijzonderheden beschreven.
Maar het hoofddeel van de biografie
wordt gevormd door een
titanenstrijd, waarvan wij met verbijstering
kennis nemen: het gevecht op leven
en dood tusschen Fox en de hydra
der groote financieele concerns van
Amerika. Het is een worsteling, welker
afmetingen in het fabelachtige loopen
een artillerie-duel met millioenen
als munitie. De inzet vormt het Fox
concern, dat de groote financieele
machten aan Fox, den stichter, willen
ontnemen en waartegen hij zich met
hand en tand teweer stelt. Wonderlijk
lijkt het, dat de buitenwereld zoo
weinig kon ervaren van een conflict,
dat dermate de Amerikaansche zaken
wereld op haar grondvesten deed
schudden. De grootste namen komen
er aan te pas ja, zelfs de regeering
raakt er in
verwikkeld.
Ford,
Rockefeller,
Wiggin, Morgan,
w o
rden er
in
bet rok
ken en
P
resiDrie sterren van 7975: Francis X Bushman, Charlie Cha
en Broncho Billy. (Uit Hampton's boek)
dent Hoover raakt eveneens tusschen
de strijdenden beklemd. Men moet
y.ich]door^de eentonige opsomming van
intriges heenbijten, om ten volle de
ontstellende openbaring te beseffen,
welke dit tragische boek brengt. En
de [merkwaardige keerzijde, die het
ons laat zien van de conventioneele
dramatiek der studio's.
Van geheel anderen aard is het boek
van Hampton. Het werd geschreven
door een onmiskenbaren vakman",
in zooverre als Hampton zelf tot de
grqote producers behoort en hij
heeft dan ook den goeden smaak
zich van critische beschouwingen te
onthouden. Maar zijn History of the
movies" stelt daartegenover de hel
dere en goedgeschreven geschiedenis
van een Filmland, dat wel zeer af
wijkt van het dorado der movie-fans.
Het- beschrijft de ontwikkeling van
een wereldbedrijf uit de kiemcel der
peep-shows en nickelodeons tot de
industriesteden van Hollywood een
krioelenden wirwar van belangen, een
chaos van meeningen en inzichten
waarin men langzaam aan orde ziet
komen. Filmmagnaten, ,,stars" en pu
bliek botsen in hevigen belangen
strijd wat zwak is en organisato
risch onjuist wordt onder den voet
geloopen wat sterk is en practisch
aanvaardbaar, blijft bestaan. Een
recpnstructie van de geschiedenis
der movie-machinerie, welke wel zeer
verschilt van de gangbare voorstel
ling omtrent een sjacherend, klein
geestig ondernemersgescharrel. Er
wordt hier achter de schermen der
filmwereld met minstens evenveel
hartstocht en overtuiging gestreden,
bemind en gehaat, als er vóór. En
niet minder dan Sinclair's boek
geven deze bladzijden in al hun nuch
terheid een fantastisch beeld var!
de financieele proporties uit het
Amerika der Coolidge-prosperity . .
dit ongeloofwaardige tijdperk
deimonetaire mastodonten en
ichtyo^saurussen.
Belangwekkend ook is het werk
ten opzichte van de huidige
filmcrisis. Wij weten allen, dat de film
productie sinds geruimen tijd op
een dood punt balanceert merk
waardig genoeg', niet financieel
maar artistiek gesproken. In alle
richtingen tracht men de laatste
jaren een massa-productie te
forceeren, die evenals van ouds de vol
ken der aarde cendrachtelijk zal doen
toestroomen. Tot nog toe zonder
succes.
Welnu het opmerkelijke is, dat
deze zakenman, die zich met geen
artistieke fratsen ophoudt, te t de
conclusie komt, dat der productie
slechts n uitkomst overblijft: de
erkenning van de differentiatie bij het
publiek. Alleen een productie, die er
rekening mee houdt, dat er een ont
wikkeld en een eenvoudiger publiek
is gevormd, door zich te splitsen in
intellectueel en populair werk, zal
den strijd kunnen winnen. Een getui
genis om te onthouden !
Correspondentie: L. F. De
DriestuiVt rs opera" werd reeds eenigemaanden
geleden in deze rubriek besproken brj
première in den Haag. Wij geven hier
nog enkele foto's van deze film.
Xieuwe uitgaven
De Oostenrïjksche Bondsspoorwegen
en het OostenrijJcsch verkeersbureau te
Weenen hebben een goedkoope reis
door Oostenrijk gearrangeerd met
extra treinen van de Oostenrïjksche
Bondsspoorwegen. Het vertrek van
den trein zal plaats hebben op 25 Juli
van Utrecht; terugkeer aldaar op
5 Augustus. Het Nederlandsche kan
toor van bovengenoemde organisaties
is gevestigd te Utrecht, waar een pro
gramma is te verkrijgen.
Ernst Busch als de Liedjeszange
in de Driestuiversopera"