Historisch Archief 1877-1940
ft
B* *
V
DE KUNSTENAAR
Vruchtbare Samenwerking va\
Wanneer de machtige Reclame als
middel ter algemeene bekendmaking
van verschillende ondernemingen, op
voeringen, fabriekswaren of verkoops
artikelen precies geboren werd is niet
met juistheid na te gaan en wij kunnen
haar verjaardag niet vieren, maar wat
wij wél weten is dat in Amerika haar
bakermat gespreid lag. Daar zouden
de heeren Barnum en Bailey ons meer
van kunnen verhalen, zoo zij nog in
leven waren, grootmeesters van
humdrum en humbug, kenners van den
volksaard en bespelers der openbare
nieuwsgierigheid, want zij schijnen de
eersten geweest te zijn die voor hun
circus muren en schuttingen lieten be
plakken met kleurige platen vol
schoone beloften, zooals dat tot in
onze dagen gebruikelijk bleef.
Er werd in figuurlijken en
letterlijken zin de groote trom
geroerd" en de grondslag
was aldus gelegd voor wat
in later jaren uit zou
groeien tot een onmis
bare factor in de samen
leving, een macht in de
maatschappij!
Wat echter met juist
heid wél is na te gaan is
het oogenblik dat Kunst
en Reclame elkander leer
den kennen. Dat was in
Engeland toen een on
dernemend zeepfabrikant
Pears op de oorspronke
lijke gedachte kwam een schilderij
van Millais, dat op de jaarlijksche
tentoonstelling van de Royal Academy
te zien was, voor reclame-doeleinden
aan te koopen, getiteld Bubbles".
Men zag daarop een arm meisje
met blond krulhaar afgebeeld, in een
versleten groenachtig jurkje, zittend
tegen een donkeren achtergrond, met
op de knieën een witten, kom met
zeepsop en in de rechterhand een
steenen pijpje, weergegeven op het oogen
blik dat een zeepbel de ruimte inzweef t.
Het kind kijkt vol bewondering naar
de regenboogkleuren en het hart van
het publiek was gestolen zoowel door
de charme der gansche voorstelling
als door de keurige uitvoering der
prent in steendruk, waarbij terloops
de naam van den zeepfabrikant onder
ieders oogen gesteld werd. Een andere
Toegepas
Otto van T
zeepbel welke schitterend opging was
de reproductie in kleur en in zwart
en wit van een schilderij door
Orchardson, voorstellend een blozend blonde
baby in het bad welke een stuk zeep
probeert te pakken dat op den vloer
ligt. Ook hier zag de geniale industrieel
en handelsman een kans, de eenige
verandering welke aangebracht werd
was het zetten van zijn*naam op het
zeepblokje, dat was alles !
In beide gevallen was het toeval in
het spel: hij die reclame wilde maken
vond als het ware de beide onderwer
pen kant en klaar, geschikt voor zijn
doel, doch eerst toen aan Phil May
de opdracht werd verstrekt iets te
maken dat door woord en beeld zou
inslaan, kan men spreken van een be
wuste samenwerking tusschen den
industrieel als handelsman en den
kunstenaar. De uitkomst was een zeer
grappige teekening waarop men een
landlooper, zwart en smeiig, ziet
afgebeeld, een attest schrijvend waar
op te lezen staat dat hij, na nmaal
(sic !) Pear's Soap te hebben gebruikt,
nooit meer een andere zeepsoort be
zigde !.. ..
Wat hier geschiedde (in ,.Punch"
en in tal van andere, veelgelezen tijd
schriften) was het aanbevelen van een
fabrieksproduct ten einde daarvan
de navraag en verkoop te bevorderen,
aldus het debiet vergrootend, een
beginsel dat nog steeds gevolgd woidt
en dat een deel van het reclame-wezen
beheeischt. Het zeer merkwaardige
van deze eerste proefnemingen echter
(Welke juist door het nieuwe een bij
zondere aantrekkelijkheid bezaten voor
het koopkrachtige publiek) is ook het
feit dat men inzag dat voor
kun&tenaren op dit bijzonder terrein van
werkzaamheid groote en goede kansen
openlagen.
£^Als van zelf werden (ie eerste recla
me-kunstenaars uit het gilde der
kun&tschilders en illustratoren geko
zen. Zccwel in kleinere dagblad- en
ti'dEchrJft-reclsme als in grootere bil
jetten, bestemd voor winkeJ- of
straatleclaiKe, hebben deze zich later meer
en meer gespecialiseerd waardoor in
betrekkelijk zeer kort tijdsbestek het
aantal beioeps-reclame-teekenaars be
langrijk groeide.
Dat de beoefe
naren der vrije
kunst (in dit ge
val 'de schilder
kunst) aanvanl
elijk met minach
ting neerzagen op
dezulken uit hun
kring die zich
..verkochten", ja
..prostitueerden"
aan de Reclame,
is t algemeen be
kend, maar die
tijd is lang voorbij
en men heeft in
gezien dat t it mis
prijzend oo: de?l
op een misvatting
^berustte.
(^Het is vooral
in Frankrijk ge
weest dat kunste
naren van bijzon
dere gaven de wei'el d voorhielden
hoezeer een affiche" naast doelmatig
heid ook schoonheid kon bezitten.
een Jules Cfiéret gemaakt heeft \V
baanbrekend in dit opz.icht. Zijnwer
was van een gratie, men zou kunnen
zeggen: van een feestelijkheid, welkj
n door voorstelling, n door kir'
het oog van kenners enleeken evenzeer"
bekoorde; zijn gestalten waren licht en
zwevend weergegeven als in een droom
en cfaar dooi heen stond de belettering
als spelend dooreen gevlochten. Dat
was vooral in een tijd dat heel Parijs:
naar het Cirque d'Hiver" trok waar
voor hij een zijner schoonste
teekeningen schiep.
Andere groote en befaamde talenten
zouden te noemen zijn doch ik wil hier
slechts n naam veimelden: dien
van den gemalen original généreux"
en nain heureux" de Toutouse
L«utrec en slechts n van zijn werkstuk
ken : de reclame-plaat, geteekend vooi
de beroemde diseuse Yvetle (liriltterl