De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1933 20 mei pagina 11

20 mei 1933 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

3 v i ft"* l* f .T.* > EN DE RECLAME \ Industrie, Handel en Kunst a P* Kunsten issenbroek in [haar stroo-geel japon en de lange, pikzwarte hand schoenen ! Dat was nu eens een ding waaraan, zooals het op de reclame-zuilen en schuttingen ge plakt was, nie mand zich kon onttrekken, een ding zóófasoineerend als sindsdien nooit meer ge maakt werd ! Het pleit was inmiddels be slecht en, wat méryegt: hetpleit v-as gewonnen! Een geheel nieuwe kunstuiting was ontstaan, welker strekking en invloed daarom zoo prachtig bleek omdat inderdaad sprake kon zijn van unst van de Straat". . Doch ook op ander gebied opende ?M& «erlangen in zoo groot mogelijken fbïtaK aan een * ander artikel of "?bedrijf bekendheid te schenken wijde verschieten: annonce's, inleghriefjes (z.g. folders"), kalenders, sluitzegels , enz. werden door kunstenaars ver, zorgd en in duizenden afdrukken ver spreid en verblijdend is het onver poosde streven dat alles zoo fraai en doeltreffend mogelijk te doen zijn. Het een ondersteunt het ander en men kan bier dan ook gevoegelijk van een ?Bekere wisselwerking gewag maken . waarbij schoonheid, en practische doel treffendheid hand in hand gaan en bij voortduring aansporing blijken tot beter. Daarbij is het aanvankelijk zich ' handhavende schilderachtige element (vooral in het aanplakbiljet) meer en meer overgegaan in de decoratieve oplossing van het vlak en mocht dit misschien bij de eerste proefnemingen wel eens tot zekere verstarring aan leiding gegeven hebben, zoo is den laatsten tijd meerdere vrijheid merk baar welke in zekere mate het schil derachtige en decoratieve karakter in zich vereent. bc Het goede daarbij is dat bij^opdrachtgevers het inzicht is gegroeid dat men het tegenwoordig zonder bekwame ontwerpers niet meer stellen kan. Men kan rijk zijn aan oorspronke lijke ideeën maar om deze pakkend in beeld te brengen is een andere zaak. Men kan een reclame-campagne op touw zetten maar zonder deskundig advies en zonder goede en kunstzinnige teekeningen en foto's (hoezeer heeft in uiterst korten tijd ook de fotografie zich een belangrijke plaats op het gebied der moderne reclame-kunst weten te veroveren !) valt slechts weinig succes te verwachten, immers het groote publiek (men merkt het maar al te goed aan de dagbladen.. ..) ziet gaarne afbeeldingen, men kijkt graag plaatjes!", en zij die deze meening onderschrijven buiten dit verschijnsel dan ook doelbewust uit. Met dit gevolg dat al wat beeldend op het oog en daardoor ook op het geheugen van den beschouwer in werkt, gretig door hen die reclamemaken als welkom hulpmiddel wordt aanvaard. Langzamerhand is men er, gesteund door psychologische onderzoekingen en proefnemingen, dus mede langs wet e \schappelijken weg, in geslaagd reeds bij voorbaat te kunnen berekenen hoe het nuttig effect van een of andere reclame-uitgave of reclame object wel zal zijn, met voorbehoud echter van.... verrassingen en deze zijn nu juist directe oorzaak van de groote aantrekkelijkheid, van het gansche reclame-bedrijf, omdat immers ondanks alles de uitkomst onder worpen blijft aan tal van invloeden en factoren welke men met geen mogelijkheid noch zekerheid van te voren berekenen kan ! Intusschen heeft de Reclame zich in vele opzichten tot een wetenschap ontwikkeld en daarbij blijft Ford's woord ook zonder slaafsche oogendienarij van kracht The Oustomer is King!", hoe wel ik dat in de Haar lemmerstraat te Amster dam onlangs, in goed Hollandsch, op een oud topgeveltje heel wat aar diger zag aangegeven met de spreuk: ,,De Kooper is Vraager" !.. .. Moge de kooper als zoodanig, dus het groote en machtige publiek, niet alleen blijven vragen naar goede en deugdelijke waar, maar ook blijk geven oog voor, de nieuwe schoonheid te bezitten welke in de moderne en ultra moderne reclame-kunst tot uiting komt, beseffende en erkennende dat van de samenwerking op het gebied van Industrie, Handel en Kunst, inzonderheid wat betreft het element der Reclame, bij voortduring veel goeds te verwachten valt. 600 Verkeersaffiches uit veler lei landen. Tent. Kosgeschïp. Oncle gebouw, Xe<l. Hand. Mij. Aan de bezoekers wordt door het Genootschap van Reclame, uit wiens archief deze verzameling is, een kaait uitgereikt met enkele vragen. Ik beantwoord die vragen hier. Vr. Welk land maakt volgens uw coideel het beste reclame voor het verkeer? Antw. Frankrijk. Vr. Welke affiche uit deze groep heeft het sterkst uw aandacht ge trokken? Antw. Die van Pierre Mosseau mot locomotief. Vr. Welke affiche is volgens uw meening de beste? Antw. ,Etoi!e du Nord" van Cassandre, waaruit tevens mijn scepsis inzake een f ikschen ontwikkelingsgang" verklaard wordt. Vr. Kan volgens uw oordeel de Nederlandsche groep de vergelijking met het buitenland wel doorstaan? Antw. Ja. Dat dit antwoord posi tief uitvalt is ongetwijfeld voor een groot deel te danken aan de atfiches van Kees v. d. Laan, de eenc voor de Nat. Luchtvaartschool, de andere voor de Ned. Spoorwegen (?VeiligVervoer") die waarvan nog slechts het ontwerp aanwezig is. v. d. T.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl