Historisch Archief 1877-1940
3 v i
ft"* l*
f .T.*
> EN DE RECLAME
\ Industrie, Handel en Kunst
a
P*
Kunsten
issenbroek
in [haar stroo-geel
japon en de lange,
pikzwarte hand
schoenen ! Dat
was nu eens een
ding waaraan,
zooals het op de
reclame-zuilen en
schuttingen ge
plakt was, nie
mand zich kon
onttrekken, een
ding
zóófasoineerend als sindsdien
nooit meer ge
maakt werd !
Het pleit was
inmiddels be
slecht en, wat
méryegt: hetpleit
v-as gewonnen!
Een geheel nieuwe kunstuiting was
ontstaan, welker strekking en invloed
daarom zoo prachtig bleek omdat
inderdaad sprake kon zijn van
unst van de Straat".
. Doch ook op ander gebied opende
?M& «erlangen in zoo groot mogelijken
fbïtaK aan een * ander artikel of
"?bedrijf bekendheid te schenken wijde
verschieten: annonce's, inleghriefjes
(z.g. folders"), kalenders, sluitzegels
, enz. werden door kunstenaars
ver, zorgd en in duizenden afdrukken ver
spreid en verblijdend is het onver
poosde streven dat alles zoo fraai en
doeltreffend mogelijk te doen zijn.
Het een ondersteunt het ander en men
kan bier dan ook gevoegelijk van een
?Bekere wisselwerking gewag maken
. waarbij schoonheid, en practische doel
treffendheid hand in hand gaan en
bij voortduring aansporing blijken
tot beter.
Daarbij is het aanvankelijk zich
' handhavende schilderachtige element
(vooral in het aanplakbiljet) meer en
meer overgegaan in de decoratieve
oplossing van het vlak en mocht dit
misschien bij de eerste proefnemingen
wel eens tot zekere verstarring aan
leiding gegeven hebben, zoo is den
laatsten tijd meerdere vrijheid merk
baar welke in zekere mate het schil
derachtige en decoratieve karakter
in zich vereent. bc
Het goede daarbij is dat
bij^opdrachtgevers het inzicht is gegroeid
dat men het tegenwoordig zonder
bekwame ontwerpers niet meer stellen
kan. Men kan rijk zijn aan oorspronke
lijke ideeën maar om deze pakkend
in beeld te brengen is een andere zaak.
Men kan een reclame-campagne op
touw zetten maar zonder deskundig
advies en zonder goede en kunstzinnige
teekeningen en foto's (hoezeer heeft
in uiterst korten tijd ook de fotografie
zich een belangrijke plaats op het
gebied der moderne reclame-kunst
weten te veroveren !) valt slechts
weinig succes te verwachten, immers
het groote publiek (men merkt het
maar al te goed aan de dagbladen.. ..)
ziet gaarne afbeeldingen, men kijkt
graag plaatjes!", en zij die deze
meening onderschrijven buiten dit
verschijnsel dan ook doelbewust uit.
Met dit gevolg dat al wat beeldend
op het oog en daardoor ook op het
geheugen van den beschouwer in
werkt, gretig door hen die
reclamemaken als welkom hulpmiddel wordt
aanvaard.
Langzamerhand is men er, gesteund
door psychologische onderzoekingen en
proefnemingen, dus mede langs wet e
\schappelijken weg, in geslaagd reeds
bij voorbaat te kunnen berekenen
hoe het nuttig effect van een of
andere reclame-uitgave of reclame
object wel zal zijn, met voorbehoud
echter van.... verrassingen en deze
zijn nu juist directe oorzaak van de
groote aantrekkelijkheid, van het
gansche reclame-bedrijf, omdat immers
ondanks alles de uitkomst onder
worpen blijft aan tal van invloeden
en factoren welke men met geen
mogelijkheid noch zekerheid van te
voren berekenen kan !
Intusschen heeft de Reclame zich
in vele opzichten tot een wetenschap
ontwikkeld en daarbij
blijft Ford's woord ook
zonder slaafsche
oogendienarij van kracht The
Oustomer is King!", hoe
wel ik dat in de Haar
lemmerstraat te Amster
dam onlangs, in goed
Hollandsch, op een oud
topgeveltje heel wat aar
diger zag aangegeven met
de spreuk: ,,De Kooper
is Vraager" !.. ..
Moge de kooper als
zoodanig, dus het groote
en machtige publiek, niet
alleen blijven vragen naar goede en
deugdelijke waar, maar ook blijk geven
oog voor, de nieuwe schoonheid te
bezitten welke in de moderne en ultra
moderne reclame-kunst tot uiting
komt, beseffende en erkennende dat
van de samenwerking op het gebied
van Industrie, Handel en Kunst,
inzonderheid wat betreft het element
der Reclame, bij voortduring veel
goeds te verwachten valt.
600 Verkeersaffiches uit veler
lei landen. Tent. Kosgeschïp.
Oncle gebouw, Xe<l. Hand. Mij.
Aan de bezoekers wordt door het
Genootschap van Reclame, uit wiens
archief deze verzameling is, een kaait
uitgereikt met enkele vragen.
Ik beantwoord die vragen hier.
Vr. Welk land maakt volgens uw
coideel het beste reclame voor het
verkeer? Antw. Frankrijk.
Vr. Welke affiche uit deze groep
heeft het sterkst uw aandacht ge
trokken? Antw. Die van Pierre
Mosseau mot locomotief.
Vr. Welke affiche is volgens uw
meening de beste? Antw. ,Etoi!e
du Nord" van Cassandre, waaruit
tevens mijn scepsis inzake een f ikschen
ontwikkelingsgang" verklaard wordt.
Vr. Kan volgens uw oordeel de
Nederlandsche groep de vergelijking
met het buitenland wel doorstaan?
Antw. Ja. Dat dit antwoord posi
tief uitvalt is ongetwijfeld voor een
groot deel te danken aan de atfiches
van Kees v. d. Laan, de eenc voor de
Nat. Luchtvaartschool, de andere voor
de Ned. Spoorwegen (?VeiligVervoer")
die waarvan nog slechts het ontwerp
aanwezig is. v. d. T.