Historisch Archief 1877-1940
Dramatische kroniek
Henrik Scholte
Amst. Tooneelvereenlging: ..Bobby huilt. . .
Bobby lucht", door Norbert Garal.
Niets is moeilijker dan te schrijven over niets.
Dit is een publiek geheim onder journalisten. Er
zijn er die, omdat deze situatie zich nogal eens
voordoet, daarin een verbluffende virtuositeit ont
wikkeld hebben. Norbert Garai had zich misschien
de medewerking van zulk een illusionist kunnen
verzekeren, dan zou althans een vennootschap tot
stand gekomen zijn, met als Norbert Garai's in
breng: niets. Dito van den associé: het opschrijven
daarvan. Thans was het niets ook niet geschreven
en men verwonderde zich zelfs, op welken grond
en met welk doel deze ijverige en toegewijde
menschen in een uitermate fraai decor drie uur
tooneel speelden.
Humor is een soort hinkstapsprong in onze
hersenen. Het is een plotseling niet-kloppen van
alle logica, waardoor wij ergens anders belanden
dan waar wij verwachtten en het eerste oogenblik
niet weten waar wij zijn. Daarom lachen wij. Er
zijn zekere hooghartige geesten, die klaar staan
om te concludeeren, dat wie niet terstond lacht
als iets niet heelemaal gewoon gaat, dan ook geen
humor heeft. Ik zal dus wel geen humor hebben,
want ik heb niet gelachen, den heelen avond niet.
Er was wat malligheid in den trant van menschen
die onderling veel pret nebben door elkanders
hoeden op te zetten en het programma drukte ons
op het hart om hierin een blijspel te zien. Uit
pure afkeer van het normale zijn er sommige
humoristen, die meenen een blijspel te kunnen
schrijven wanneer men maar a tout prix van het
normale afwijkt en onsamenhangende taal uitslaat.
Het taalgebruik wil, dat iemand, die een ander ziet
Tentoonstellingen
Kunstzaal Willem Brok, Hilversum. Werken
door Paul Citroen. Tot 21 Mei.
Kunstzaal d'Audretsch, Den Haag. Houtsneden
door Stefan Mrozewski. Tot 21 Mei.
Kunstnijverheidshuis ,,De Beiaard", Schiedam.
Tapijten, loopers enz. naar ontwerp van Oor Alons,
uitgevoerd door Gebroeders van den Bergh's ko
ninklijke fabrieken te Oss. Tot 21 Mei.
Galerie 't Center, Den Haag. Six stiner expositie.
Tot 26 Mei.
Kunsthandel Huinck en Scherjon, Amsterdam.
Nederlandsche en Fransche meesters. Tot 27 Mei.
Rotterdamsche Kunstkring, Rotterdam. Schil
ders- en beeldhouwerskring N.S.B. Tot 28 Mei.
Kunst aan het Volk, Haarlem. Kunstzaal Bos
kamp, O verveen. Werk van Hein von Essen,
Franken, Ans de Moor, niïj. du Pare en meubelen
van C. de Jong. Tot 28 Mai.
Kunstkelder, Amsterdam. Beeldende en toege
paste kunst. Tot l Juni.
Kunstzaal van Lier, Amsterdam. Werk van
den Chineeschen schilder Sanyu. Tot l Juni.
Kunstzaal Wagenaar, Utrecht. Werken van
Gjula Pop. Tot l Juni.
Stedelijk Museum, Amsterdam. 43e jaarlijksche
tentoonstelling van Sb. Lucas". Tot l Juni.
Kunstzaal van Wisselingh & Co., Amsterdam.
Hedendaagsche Engelsche schilderkunst. Tot l
Juni.
Studio '32, Rotterdam. Werken van
Rotterdamsche Jonge kunstenaars. Tot l Juni.
Voor de Kunst, Utrecht. Werk door Etha Fles.
-Tot 5 Juni.
Kunstzaal van Lier, Amsterdam. Oude kunst
uit Afrika. Tot 8 Juni.
Kunsthandel Martinus
Litographie?n van Henri
Tot 10 Juni.
Kunsthandel de Bjsr, Amsterdam. Oude Kunst.
Tot 15 Juni.
Kunsthandel Aalderink. Amstsrdam. Schilde
rijen van Harrie Kuyten. Tot 17 Juni.
Liernur, Den Haag.
de Toulouse Lautrec.
lachen en er zelf niet bij kan, zegt: doe niet zoo
idioot". Ik zou neiging hebben om dat woord te
gebruiken, als ik maar wist dat er iets begrepen
had moeten worden om te kunnen lachen. Ik heb
nu alleen de overtuiging dat ik misschien gelachen
zou kunnen hebben, als ik het maar niet begrepen
had.
Begrepen heb ik echter, dat dit blijspel van ze
keren Norbert Garai een nog nattere voetzoeker
is dan zijn Diplomaten spelen comedie," een ook
reeds leeghoofdig stuk, waarvan echter de
leeghoofdigheid eenigszins gemaskeerd kon worden
door het feit dat diplomaten, wanneer zij in het
kwadraat comedie-spelen, ook uit den aard der
zaak het recht hebben dubbel leeghoofdig te zijn.
In Vagabondage" is echter de pretentie des te
irriteerender omdat het geheel gebouwd is op de
nog nimmer succesvol gebleken recept:
lach-ofik-schiet. Er zijn zwervers met aardige namen en
er is een potsierlijk melodrama zonder kop of
staart, er worden wijsheden van den dag verkocht
en songs a la de Drie Stuivers Opera" gedebi
teerd. Maar deze liedjes missen in elk opzicht
de schampere wijsheid van het boevenleven, zij zijn
er van bovenaf ingegooid en geven als toppunt
van geest zooiets als dit lied van de liefde: Liefde
is als een ochtendblad, des avonds is het oud".
Dit is, met alle verlof, niet aardig en zonder zin,
want men had met even veel recht kunnen zeggen:
Liefde is als het avondblad, om acht uur is het
al uitverkocht."
Het grappige in deze klucht lag niet in het
laagbij-de-grondsche, dan ware zij wellicht een klucht
geweest. Maar in het hoogvliegende, dat in de
lucht uiteenspatte. Het was would-be modern,
geforceerd en steriel. Men moest blijkbaar de
wereld van den boef Bobby nemen, zooals hij haar
zag, van onderen op, of zooals Duitsche
filmmenschen zouden zeggen: in Froschperspektive.
Daarom waren er groote, dikke agenten, zeer
strenge rechters en natuurlijk smettelooze bruidjes
en veile vrouwen. Die werden dooreen gegooid en
dan weer aan elkaar geregen mpt de dunne fantasie
van een blijkbaar intellectueel gepreoccupeerd
mensch, die den eenvoudigen weg naar het emo
tioneel en niet gekunsteld kluchtige niet kon
vinden. De comedie bleef van het begin tot het
eind leeg, als een cocktail van wat een doodbidder
denkt dat Charley Chaplin is.
Aan een operette vergeeft men de leegheid,
want zij moet zelfs leeg zijn om de eigenaardige.
absurde charme van haar vorm te bewaren. De
eenige mogelijkheid ware dan ook geweest, om het
geval als een Fransche farce, min of meer in den
trant van RenéClair, te regisseeren. (Zelfs de
doove oom deed er aan denken, maar als hier de
dooven kwamen protesteeren, zouden zij eenig
recht van spreken hebben, want dit was niet de
doofheid gebruiken om een geestige en noodzake
lijke truc van het oogenblik, maar als motief om
de menschen, enkel op grond wan het feit dat de
oom doof was, te laten lachen,).
Helaas vraagt men dan v^'n onze acteurs het
onmogelijke en ook Defresne is er de man niet na
om een ommelette soufflée zingende op te dragen.
Zijn regie, kundig en doorwerkt, ging van het
averechtsche standpunt uit, dat de zwaartekracht
te overwinnen zou zijn en djjlh plotseling
vederlichte en bekorende humor zou worden. In plaats
daarvan kreeg men een tour de force, die bij
menigen speler meer op hor^dendressuur geleek.
Grappig en relatief geslaagd was eigenlijk alleen het
fijn-grotesk gechargeerde spel mn CruysVoorbergb,
die zich alle mogelijke moeite ad gegeven om een
zekeren vorm in de uiteengevallen pastei te be
waren ; voorts een sneeuwblank bruidje van
Georgette Hagedoorn, iets zoo liefs van uiterlijk, dat
men haar wel boven op een suikertaart had willen
zetten, een eerste gilscèno en het curieuse
aanwensel van een jankend blafje va-n Charlotte Kohier,
een fantastisch uitgedoschte nachtwaker van
Sternheim. een jira.-.htige kop:;als van e 3ri somber
varken, van Jul:>s Verst,'aete, en een steile Jan
klaas van Carpontier Alting. Zij allen bewogen
zich, dwaas gecostumeeri. dwars dooi' de
muurlooze guirlandes van A'.bi'rt van Dalsum's uiter
mate geslaagde decors tegen een achtergrond van
Jules Verstraete
New-York. Men had zoo graag mee willen doen.
maar de nuchtere toeschouwer voelde zich alsof
hij binnenviel op een partijtje, waarvan de men
schen al te ver heen waren.
De Amsterdamsche Tooneelvcreeniging heeft
verleden week ofticieel een hartig en bemoedigend
woord meegekregen voor het afgeloopen seizoen.
Niemand zal haar dan ook, met dezen fraaien staat
van dienst, de ongelukkige apothese kwalijk nemen,
maar het zou onrecht en gevaarlijk zijn om de
flater van deze première daarom te verzachten. Zij
meende haar repertoire, te moeten completeeren
met een licht blijspel", maar als zij aan de over
tuiging vasthoudt, dat dit werkelijk den weg is,
waarop men dat door iedereen begeerde blijspel
vindt, dan is zij daarmede mijns inziens op zulk
een zij-spoor, dat het stootblok al uit de mist
van de toekomst opdoemt.
Georgette Hagedoorn
fc