Historisch Archief 1877-1940
De Groene Amsterdammer van 20 Mél 1933
N o. 2920
f
k".
geschiedenis van Vivien
(Slot van pag. ij)
Toen ze weg was, springend en
stralend, wendde oom zich tot mij:
Hetis buitengewoon,' 'zei hij.,, Je moet
haar aan professor Sevcik den grooten
Boheemsche meester laten voorspelen.
Zoo gezegd zoo gedaan.
Wij telegrafeerden naar Praag aan
den grooten meester, hem om een
onderhoud vragend.
Het antwoord kwam dienzelfden
dag.
Donderdag, 10 uur. Conservatori
um, Sevcik."
Het was Dinsdag. Wij gingen direct
op reis naar Praag Vivien en ik.
de nurse en de viool en ook de vele
dingen, die Vivien had gekocht: een,
groote pop in Elzascostuum, een
Chineesche bal, een olifant, die zijn
kop bewoog en (afschuwelijk om het
te zeggen) een tamme witte muis in
een kartonnen doos. We hadden ook
nog kaas voor de muis, die sterk rook
en twee worstjes, die de kleine uit
een automaat aan het station kocht.
?Ik was er verlegen mee en vergat
den chauffeur te betalen.
Ik herinnerde het mij in den trein.
Daarna verloren wij de hoedendoos
en met de muis, de viool en de worstjes
zagen wij er zoo rommelig uit, dat
iedereen onhebbelijk tegen ons deed.
Zoo kwamen wij Goddank aan in
het Hotel de Hemelsblauwe Ster"
te Praag. Wij waren moe en uit ons
humeur.
Terwijl ik naar beneden ging om
een inlichting te vragen aan het bureau
van het hotel liet de nurse Vivien
eenige oogenblikken alleen. Toen ik
boven kwam schrok ik hevig, toen ik
zag, dat Vivien in het warme water,
dat voor haar bad klaar stond, de
viool en de strijkstok had onderge
dompeld en ze met veel energie en
veel zeep bezig was te wasschen.
Zoo is alles mooi schoon voor
professor Sevcik", zei ze met een
beminnelijken glimlach.
Wij legden ons uitgeput te bed,
maar den geheelen nacht knaagde de
verschrikkelijke witte muis aan haar
kartonnen doos en verhinderde ons
te slapen.
Toen Vivien 's morgens haar viool
wilde probeeren, was ze stom ! Het
dekstuk was heelemaal los gegaan
en de strijkstok kleefde aan de snaren.
Vivien huilde en schreeuwde, dat
de fee dood was. Zij had daar niet
aan gedacht, toen ze de viool in het
bad stopte.
Eindelijk vertrokken wij naar het
Conservatorium, te laat en erg be
drukt.
Wij kwamen een groote, leege,
holklinkende zaal binnen, met aan het
eind een verhooging, waarop twee
vleugels troonden en eenige lessenaars.
Er ging een deur open en de be
roemde meester kwam zeer haastig
binnen. Hij werd gevolgd door een
jongen man, met een groote zwarte
krullebol, die een vioolkist droeg; hij
leek een Italiaan.
De meester kwam naar ons toe en
begroette ons. Hij was ernstig, zei
niet veel en boezemde mij ontzag in.
Ik vertelde hem bevend het verhaal
van de afgewasschen viool en hij
keerde zich zonder eenige verklaring
tot den jonge man, die zwijgend terzijde
stond.
Marescalchi, geef mij de Gagliano."
Deze laatste haastte zich om hem
de vioolkist aan te geven en de pro
fessor nam er een .instrument uit,
reusachtig in vergelijking van onze
pseudo-Guarnerius en gaf het aan het
meisje.
De kleine stemde haar aan haar
schouder, liet de wijsvinger over de
snaren gaan en toen de strijkstok
grijpend, die de professor voor haar
spande, ging ze ongedwongen op het
podium staan.
Ze leek erg klein, tusschen de twee
groote vleugels en alle lessenaars
waren veel hooger dan zij.
..Wie begeleidt je?" vroeg de
de eene snaar na de andere losmaakte.
Toen er slechts n overbleef, de
g.snaar, gaf hij haar terug; daarna
trok hij een lessenaar naar zich toe
en zette er een blad muziek op.
Hij zei tot het meisje. Speel dat
eens". Het waren de variaties van
Paganini op het gebed van Mozes,"
geschreven voor n enkele snaar.
En Vivien speelde.
Toen ze geëindigd had. was er een
korte stilte, waarna Sevcik een hand"
op haar hoofd legde en zei: Goed.
Kom vandaag om 2 uur terug."
We keerden om 2 uur terug en
professor Sevcik gaf haar de eerste les.
In werkelijkheid gaf hij de les aan
Marescalchi. aan hem datgene uit
leggend, wat hij wilde, dat het meisje
speelde.
Het kind stond tusschen de twee in,
Haar oogen
zochten mij
meester. ..Niemand !" zei y,e. ,,Ik speel
alleen."
De professor glimlachte. ..Goed."
zei hij, ..begin maar."
En Vivien begon.
Ze speelde eerst een tude van
Ferrara, daarna een Berceuse van
Grieg en toen de Romance van
Svendsen.
Sevcik keek haar aan met een
ondoorgrondelijk gezicht.
Toen de viool zweeg, riep- hij uit:
..Met dit kleine meisje kan men bij
het eind beginnnen." En zich naar
het eind van de zaal wendende:
,,Welnu, wat zeg je ervan Mares
calchi ?''
De jonge Italiaan kwam ontdaan
nader.
,.Het is een wonder." zei hij. ,,Om
het te begrijpen, zou men aan ziels
verhuizing moeten gelooven."
Sevcik knikte toestemmend. Daarna
keerde hij zich naar Vivien en nam
haar de viool uit de handen.
Ik zag tot mijn verbazing, dat hij
met de viool aan haar schouder, dan
den een, dan den ander aanziend met
levendige, bezielde oogen.
Toen er een uur voorbij was. zei
Sevcik tot haar: ..Goedendag. Over
10 dagen moet je terug komen en dan
moet je me het concert van
Wieniawsky uit het hoofd voorspelen."
..Heel goed." zei Vivien.
De professor en Marescalchi glim
lachten.
Hierna ging Vivien driemaal per
maand gedurende een uur naar pro
fessor Sevcik. In de 10 dagen tusschen
de eene les en de andere liet Mares
calchi haar studeeren. Hij kwam op
elk uur van den dag.
Zeer spoedig ging hij wonen in het
Oude Praag" waar wij ons hadden
geïnstalleerd, en weer klonken er een
Czardas, C'iaconnen, Preludiums en
fuga's en leerde ik om
Wieniawskvan Vieuxtemps, Bach van Beet
hoven en Sains-Saëns van
Tschaikowsky onderscheiden.
Na 10 maanden trad Vivien voor
't voetlicht in het Rudolphium, voor
een drie duizend toehoorders en bege
leid door het Philharmonisch orkest
terwijl ze het groote concert in g van
Max Bruck speelde.
De oude componist dirigeerde liet
orkest zelf, voor deze gelegenheid uit
Berlijn overgekomen.
En nu ben ik toch de moeder van
een wonderkind. Het aanvallige blonde
kopje, dat ik gewiegd heb aan mijn
borst, wordt omstraald door het
verblindend aureool van den roem.
De kleine vingers, die ik in elkaar
heb gelegd, om haar het eerste gebedje
te leeren, schrijven nu
handteekeningen voor duizenden onbekenden.
De lieve voetjes waarvan wij de
wankele schreden leidden, in mijn
armen vluchtend, moeten nu zwaar en
eenzaam den smartelijken weg van den
roem gaan.
Werkelijk zij beseft niets van dat
alles.
Eenvoudig en vroolijk gaat ze
tusscheu de glimlachjes, het applaus
en de tranen van ontroering door.
onkundig van de emotie, die zij op
wekt, niet wetend van de faam, die
haar blonden engelenkopje met een
lichtkrans omgeeft. Zij weet niets,
niets van de moeiten en de smart van
de Kunst.
In haar rein en vroolijk
kinderbestaan is de viool slechts een stuk
speelgoed te meer.
En voor mij zijn de angsten, voor
mij de nachtwaken en de hartklop
pingen.
Wanneer in de zaal het publiek
rumoerig is, valt er een verrassende
stilte bij haar verschijnen, ik wring
krampachtig de handen en houd mijn
adem in.
Direct y.oekt haar glimlach mij.
Daarna haar viool opheffend, speelt
ze voor mij !
En de betooverende muziek brengt
ons samen ver van de menigte, ver van
het leven.
Ze brengt ons in gelukkige land
streken, waar de feeën wandelen door
schitterende tuinen, waar de poppen
niet breken, waar de bloemen niet
verwelken, waar de kinderen altijd
klein, blijven en de moeders nooit
weetien.
t iCtiulorisefnfp rcrtdlint/ uit het
ItuHiinntich door C. C. M. M 'ielimj??
Gasfornuizen - Gaskachels - Gashaarden
G. J. DE KONING & Zn.
Opgericht i 739
Amsterdam C. Tel. 43688 Keizersgracht 447