Historisch Archief 1877-1940
?t
S1*'-}*
V
RV'
r-k*r\ k**t r* -*" tv i *i tk. t r* T
ER N E KUNST
ntme?9 - Negerplastiek bij vari^Lier
t aan het Volk'9 bij Boskamp
t A. E. VAN DEN TOL
izewski
9" en de^?Don Quichote"
Arti dat eens doen zulke verzameling Epstein's
pns laten zien, dan heeft het ongetwijfeld meer
: kans-iet»-wertelijks te doen.
Stefan Mrozewski
Ge zoudt het werk van den houtsnijder
Mroi zewski in twee deelen (niet scherp-gescheiden
echter van malkaar) kunnen verdeelen. D'eene
groep zou die van een realisme-met-stemming
moe: ten genoemd worden; d'andere zou die van een
i vrij beweeglijke verbeelding moeten genoemd wor
den, soms met moraliseerenden inhoud. Wanneer
wij van deze groepen, die willen aanwijzen, waarin
Mrozewski het werkelijkst, hot volledigst is,' dan
is dat zonder twijfel die van het
realisme-met' stemming, -waaruit b.v. de markt in Polen, de
l scharesliep, de schilder bezig te Amsterdam ont
stonden. De techniek is hier zonder aarzelen gaande
naar het doel, en niet zoo uiterlijk-verfijnd als in
B. de andere groep. Daar is ze saamgestelder, en daar
is het onderwerp naar den geest gecompliceerder.
u--, Natuurlijk treft ge daar de neiging, die ge bij veel
r.%,gecojnpliceerden" aantreft, naar den eenvoud van
j. den geloovige uit vroeger tijd; ge treft daar een
t -meer uiterlijk dan innerUjk-vast geloof, en ge treft
t daar even zeker de neiging tot het moraliseerende,
_j. die daarmee saam kan gaan (zie b.v. de vrouw aan
r "de deur van het bordeel en het voorbijgaande
: Paar). In deze laatste soort houtsnede vindt ge een
, zeer gewone fout, dat de ommetrek van een naakt
l lichaam niet zuiver genoeg is, in den zin van te
i ?; weinig gevoelig, te weinig expressief tegenover de
' rest. Haar ook in deze houteneden is de phantasie
niet zóó verrassend, als zij sommigen mag geleken
hebben.
De techniek kan dat echter wel zijn, en door
de techniek krijgt het werk van Mrozewski een
be: koring, en een eigenaardige licht- en donker
verdeei ling, die Mrozewski eigendom is. Enkele ex-libris
l- bewijzen met andere illustratieve houtsneden de
. lust tot versiering bij Mrozewski. P.
Tentoonstelling Kunst aan het
Volk bij Boskamp, O verve en
In de kunstzalen van de firma
Boskamp te Overveen wordt thans,
onder auspiciëen van de
Haarlemsche Ver. Kunstf aan het
Volk, een tentoonstelling
voornamelijk van Portret
en Figuur gehouden van
de Haagsche groep mo
dernen : Hein von Es
sen, J.Franken Pzn.
'Christiaan de Moor
en Mej. Bu Pare.
Deze groep werd in
het najaar van 1932
gevormd en het
..grootste deel van
het hier aanwezige
werk (meerendeels
teekenwerk) hing
reeds op de eerste
expositie van de
groep in Maison
Drouot te den Haag
hi November jl.
Zoekt men naar
het vereenigende
wat deze vier
kunstenaars bijeenbracht, dan zou men, gelijk
dat toen, in November, reeds gedaan werd,
kunnen spreken van een anti-impressionistisch
karakter, het stellen van den mensch in het
middelpunt der aandacht, het gericht zijn op
psychische expressie en het zoeken naar den groot
gehouden vorm". Zulk een karakteristiek blijft
echter vaag: het werk van nog vele andere moder
nen' ' zou men desnoou <* met eenzelfde etiket kunnen
'..^SakkRr,, zooals bij velen van dergelijke groepen
die (tijdelijk) tezamen n tentflünstellings-schuitje
Dansmasker
Belgische Congo
bemannen. Men krijgt niet den indruk, dat de
bemanning in den geest veel dieper aan elkaar
verknocht is dan noodig om goed tusschen de
tallooze andere vaartuigen met diverse kunst
ladingen door te l&veeren naar geschikte tentoon
stellingshavens .
In de expositieruimte vindt men tevens enkele
goede stalen van het jongste werk van den meubel
architect de Jong die als ontwerper van de meubelen
der firma Boskamp de laatste jaren terecht zulk
een goede reputatie geniet. A. E. v. d. T.
Steven Spurrier
Arti et Amicitiae