Historisch Archief 1877-1940
Nieuwe Fordfabrieken
f
?*x
" l
B. Merkelbach
te Amsterdam aan de Hembrug
k Wij waren deze week in de gelegenheid
ji nadere- détails betreffende den bouw
W -van de Fordfabrieken te vernemen'
die ons op den dag der opening ?
?door de onverwachte groote toeloop
van belangstellenden niet kónden
?worden verstrekt.
Bij het schrijven over deze nieuwe
iabriek krijgt men een oogenblik het
gevoel dat het eigenlijk kinderachtig
is speciaal de aandacht op de archi
tectuur te richten. Het bedrijf is zoo
interessant, dat men zelfs een oogen
blik geheel vergeet, dat men er op uit
getogen is om de fabriek als gebouw
te bezien.
Het ligt echter niet op mijn weg
u een uiteenzetting van het be
drijf te geven, ik acht mij
daar( . *f
toe niet competent. Wel acht ik het
mijn taak na te gaan in hoeverre de
op regelmatige afstanden geplaatste
stalen kolommen. Hierdoor bereikte
hij weinig ruimteverlies voor de con
structie en hij was in de gelegenheid
groote overspanningen te maken,
zoodat elke beuk van 24.40 M. breed
zonder tusschensteunpunten gecon
strueerd kon worden. Wanneer men
dan ook de foto's van de fabriek in
aanbouw beziet, komt men onder de
bekoring van de eenvoudige duidelijke
constructie. De firma de Vries Robbé,
die deze staalconstructie leverde, heeft
hiermede bewezen dat wij, wat
constructiemogelijkheden betreft, waar
lijk niet voor Amerika behoeven onder
te doen. Deze constructie is dan ook
geheel in overeenstemming met den
aard van het bedrijf, zoodat er in het
inwendige eigenlijk geen verschil meer
is tusschen het gebouw en de machines
die erin staan. Die eenheid bleef in
Ford-fabriek, gezien van de havenzijde
Architect, de heer Jan Kuyt Wzn.
(eveneens de bouwer van verschillende
warenhuizen van Vroom en
Dreesman) in hét gebouw erin geslaagd is,
de hem gegeven opdracht te vervullen.
Waarin bestond deze opdracht?
Bij Ford is alles genormaliseerd,
dus ook de maten der fabrieken. Men
kreeg eenvoudig uit Amerika op: te
Amsterdam wordt gebouwd een fa
briek van drie beuken, elk 24.40 M.
breed en 137.25 M. lang. Deze hallen
moeten geheel vrij met elkaar in
verbinding staan, terwijl plaatselijk
een bordes ingestoken moet kunnen
worden naar gelang de eischen van het
bedrijf. Dit is natuurlijk wel iets te
simpel gesteld en zeker zal de
Hollandsche directie een woordje
meegesproken hebben, maar in groote
lynen komt het toch wel hierop neer.
?De architect koos hiertoe een
staalskelet, d.w.z. een bouwsysteem waar
bij alle belastingen van vloeren en
wanden worden overgebracht op de
het uitwendige ook aanwezig zoolang
het gebouw niet gereed was. Bezien
wij b.v. de gevel aan de havenzijde
in aanbouw, met de 5 tons halfportaal
kraan daarvoor, dan is er niets
storend in de samenvoeging van de
constructie van het gebouw met die
van de kraan.
Bezien wij dezelfde gevel nu liet
gebouw gereed is, dan voelen wij
onmiddellijk het misplaatste van
de architectuur-demonstratie waartoe
deze wand thans gegroeid is. Het groote
waterreservoir met een inhoud van
250 M3, dat boven het pomp- en
ketelhuis geplaatst is, is eveneens van
een geheel andere geaardheid als de
gedeeltelijk met baksteen bekleede
buitenwanden van de overige fabriek.
De schoorsteen, welke daarnaast ge
plaatst is, was aanvankelijk dunner,
doch men heeft gemeend deze, om
aesthetische" redenen, een beetje
te moeten opdikken.
De verandering die het gebouw
heeft ondergaan door het ^plaatsen
dei? gevels 'voor de staalconstructie
heeft de harmonie die er zou kunnen
zija tusschen kraan, waterreservoir,
schoorsteen, ventilatiekappen op het
dak enz. en'de fabriek, geheel gebro
ken. Hoe komt dit?
Oppervlakkig gezien zal dit gebouw
zich bij denjleek'als modern' aan
dienen. Veel glas, stalen ramen, recht
hoekige vormen wekken den indruk
alsof de architect er rationeel te werk
is gegaan. De verschilpunten, waarop
ik hierboven wees, bewijzen echter
het tegendeel. De architect toch heeft
gevels" ontworpen voor een fabriek
die eigenlijk reeds gereed was. Alles
waifc hij toegevoegd heeft is teveel.
Indien hij slechts getracht had om
het staalskelet op rationeele wijze te
beschermen tegen weersinvloeden, en
dei buitenwanden op doelmatige wijze
te sluiten, dan was nimmer deze
tegenstelling van geve) en werktuig
ontstaan. De kathedraalachtige oplos
sing van het pomp- en ketelhuis is
ee& typisch staaltje van het misver
staan van zijn taak, fcvenzoo het door
zetten van een gelijke raamverdeelmg
me;t dezelfde kolommen aan de zuid
zijde der fabriek, vaar eigenlijk de
drie groote beuken in het gezicht
zouden moeten komen; het bewijst dat
de architect niet van de hem geboden
mogelijkheden geproiïteerd heeft. Wij
kunnen ons zelfs niet vrij maken van
de*gedachte, dat men terwille van de
gevel het toepassen van sheddaken
heeft vermeden, welke, naar het
Noorden gekeerd, er belangrijk
hadden kunnen toe bijdragen de
fabriek in den zomer tegen overmatige
hitte te beschermen.
Wanneer men dan ook ooit aan de
hand van deze nieuwe Ford f abrieken
zou willen bewijzen, dat de zooge
naamde glas-architectuur, nieuwe
zakelijkheid of hoe mun de moderne
architectuur ook moge betitelen, on
bruikbaar is voor iriduötriebouw, dan
slaat men den plank mis. De architec
tuur van deze fabrieken toch, is in
geen enkel opzicht modern, al bedient
zij zich hier en daar van dezelfde
hulpmiddelen welke de moderne
archiL.
Fordfabriek in aanbouw., havenzijde.
maakt een aanvang met de bemantel
van het skelet
tecten gebruiken. Ik weet niet of
Henry Ford bij zijn bezoek aan Holland
de van Nelle-fabrieken te Rotterdam
bezocht heeft. Is dit het geval, dan
hadden zij hem toch een vingerwijzing
kunnen zijn, hoe men architecten bij
industriebouw kan betrekken, zonder
dat daarmede de praktische eischen
van het bedrijf in den weg gestaan
worden, integendeel, hoe de archi
tectuur ertoe kan bijdragen de organi
satie van het bedrijf uit te beelden. De
gemeente Amsterdam heeft deze in
dustrie wel van Rotterdam afgesnoept,
doch voorshands behoudt Rotterdam
op het gebied van industriebouw de
moreele overwinning.
Nieuwe Uitgaven
De oud-inspecteur van het inlandsen
onderwijs in Ned. Oost IndiëPh. C. A.
J. Quanjer, heeft een handleiding ten
dienste van het onderwijs samenge
steld over: Land en Volk van
Nederlandsc.h Indië.
Zooveel mogelijk zijn de nieuwste
gegevens gebruikt, doch rekening moet
er mede gehouden worden, dat de
..nieuwste" cijfers niet den waren
toestand weergeven.
Het spreekt wel haast vanzelf, dat
het niet de bedoeling kon zijn, al het
gegeven cijfermateriaal te
memoreeren; doch als vergelijkingsmateriaal
kan het goede diensten bewijzen.
Het boek. voor il.B.S. en
M.U.L.O.scholen bestemd, is geïllustreerd met
vele mooie foto's. De uitgave is van
Thieme te Zutphen.
Ford-fabriek gezien van de havenzijde. Fabriek en kraan zijn nog