Historisch Archief 1877-1940
18
De Groene Amsterdammer van 27 Met 1933
N o. 2921
Dramatische kroniek
Henrik Scholte
Teekening B. van Vlijmen
I;
Sf~?ï'
ifi
'
t
" Mchtenberg's Gelijk spel"
Gelijk spel is, blijkens de synoniemen die ervoor
in. omloop zijn, het teleurstellendste en onbe
vr«?digendste resultaat in de sportwereld. Toegepast
?op de sport des huwelijks, zooals die ons gemeenlijk
van de planken al gepredikt wordt, zou het
beteekenen, dat beide partijen onverzoend uiteen
gaan, of wel in dezeltde omstandigheden de
affaire voortzetten, hetgeen dan weinig verschil
maakt. Zulke conclusies zijn in het blijspel gevaar
lijk, omdat zij meestal in zoo hooge mate onwaar
schijnlijk zijn. In negen van de tien gevallen
beteekent het immers, dat de strijd eigenlijk niet
gestreden is en het blijspel evengoed niet geschre
ven had kunnen zijn. Een love-game is verre te
prefereeren en het is dan ook maar een geluk, dat
?de titel voor bovenstaand zomérstukje in het
Centraal Theater er zoo hopeloos naast is. Want ei
genlijk wordt de man hier ongezouten ingemaakt,
la at ons zeggen met 3-0. De 3 zijn dan de vrouwen,
die niet alleen quantitatief, maar ook qualitatief
verre in démeerderheid zijn en vooral erg trapvast
in de aanvalslinie blijken. En de O is, als gewoonlijk,
d«" man.
Het valt moeilijk de waarheid te constateeren
van het feit, dat wij mannen onzen verdediger in
let blijspel eigenlijk nog niet gevonden hebben,
?om de eenvoudige reden, dat het goedpraten van
de inconsequentie en het egoïsme des mans een
?ev^n ondankbaar onderwerp is, als wij het nood
gedwongen dankbaar en doeltreffend noemen,
?wanneer een wereldwijs charmeur zulks van de
vrouwen, ten onrechte tot het zwakke geslacht
gerekend, beweert. En ten tweede om deze reden,
?dat een zoodanig blijspel geen schijn van succes
zou kunnen hebben, omdat in zake het blijspel het
succes ten slotte wordt bepaald door den tevreden
? glimlach van moeder de vrouw. Niettemin is er in de
?wereld nauwelijks een blijspel door een vrouw
geschreven (tragedies des te meer), waaruit ook
A! weer onze hoorigheid en vroondienst blijkt. De
oplossing zal wel moeten zijn, dat wij tenslotte ons
?eigen theater krijgen, waarop met groote letters
,,Mannen" staat en waar wij dan op z'n hoogst
eens per jaar, op onzen geëmancipeerden dag (een
treurdag), een of andere verkleede Mariene Dietrich
kunnen introduceeren, opdat zij haar gelijken ver
slag doet, hoe wij lijden en ons daarover pogen te
amuseeren.
Goed, bij Lichtenberg's blijspelletje Gelijk Spel"
krijgt de man er weer eens van langs op een manier,
?die aan de toekomst van het menschelijk geslacht,
4at toch tenslotte van ons mannen afhangt, doet
twijfelen. De noodzakelijkheid doet zich trouwens
voor, dat wij ons van een dergelijk heers die ons
compromitteert, losmaken. Het gaat hoe zou het
anders kunnen om de vraag of een man twee
vrouwen zou kunnen liefhebben, de vrouw des
geestes en de vrouw des vleesches. En het blijkt
?ook dat zou met zulke argumenten niet anders
Ipinnen niet alleen, dat hij daartoe op
meelij?&ekkende wijze onmachtig is, maar ook dat hij
?zeer gekwetst wordt in zijn heiligste rechten,
?Wanneer de vrouw dezelfde praktijken gaat toe
passen. Daar, sinds Heeft Constance gelijk?"
iet bridge-tafeltje van vier een al te gebruikelijke
yariatie op den vroegeren driehoek geworden is,
ijieeft Lichtenberg het geval met nog twee varianten
Verrijkt, waardoor een zeshoek ontstond, een heilig
teeken en naar men zegt reeds bij Koning David
te vinden. Op den dierenriem getransponeerd, is
4e man een ezel, de eerste noodhulp, alias voetbal
kampioen, een os en de derde, een overigens cor
rect gekleede' chauffeur, het beroemde haasje.
"Voor de;,drjs vrouwen ontbreken.echter dierlijke
vergelijkingen, zij zijn alleen maar vrouwen, en
dj&t zegt genoeg.
Ik Dit comedietje, vlot en onderhoudend, niet
bepaald diep en niet bepaald waar, heeft een
zomersene en vlotte vertooning gevonden onder
regie van Laseur, die zich zelf belast had met de
taak, een mannelijk persoon te spelen, die met de
handen in zijn zak, voortdurend verbolgen en ver
ongelijkt met een sleutelbos rammelt. Johan
Bemmelts, die graag rollen speelt, waaraan zonder
linge hoeken en tierelantijtjes verbonden zijn, was
de voetballer, absoluut geloofwaardig in de
leeghoofdige gespierdheid, die zijn eenig recht van
bestaan was. Tilly Lus nam het een beetje zwaar
JOHAN BRAAKENSIEK 75 JAAR
Deze week werd onze oud-medewerker Johan Braakensiek, die een halve eeuw lang met groote
toewijding en trouw zijn bekwame teekenstift in ons blad heeft gehanteerd, vijf en zeventig jaar.
Sinds eenigen tijd geniet hij van welverdiende rust en wij spreken, met onze gelukwenschen, de hoop
uit dat hij nog vele jaren van een schoonen, onbezorgden levensavond mag genieten.
op als een vrouw, die toch wat schalkschheid
diende te verbergen in haar trouwhartige mond
hoeken en Mary Dresselhuys was een groot succes
als een vrouwelijke kat in alle stadia van dat
aanhalige en valsche huisdier.
Een kleine curiositeit
De zaak van het tooneel wordt soms op eigen
aardige wij/e gediend. Er zijn bijvoorbeeld' in
Amsterdam een aantal volksbioskopen, tesamen
zeker een halfdozijn, die niet in staat zijn om aan
de vraag van het publiek naar groote filmnoviteiten
te beantwoorden en derhalve geheel of gedeeltelijk
terugkeeren naar het gewone tooneel. Nu be
teekent dat vaak het ten tooneele voeren van een
niet al te voorname revue of van een versleten
operette. Maar er zijn er ook, die de zaak grondiger
afdoen en dan een bepaald soort publiek mee
trekken, en elke lief hebber van tooneel-curiositeiten
is. al menigmaal in deze zonderlinge en vaak ver
afgelegen theaters te gast geweest.
Ook ik ben niet voor de eerste maal de
hemelhooge trap van het Tip-Top Theater in de
Jodenbreestraat opgestrompeld, als een zonderling bouw
sel midden in het oerechte Amsterdamsche Ghetto
gelegen. De eigenaar, in tooneelkringen bekend als
Oom Jozef", heeft daar dikwijls een
tooneelspeler laten jubileéren, die niet op het Leidscheplein
terecht kon en ook ditmaal heeft hij gezorgd voor
een uitzondering, die wel de vermelding waard is:
de wereldvertooning van een reeds lang vergeten
Heyermans.
Misschien kent men de geschiedenis van het
stuk Ahasverus" niet meer. Toen Heyermans
als vierentwintigjarige jongeling voor het tooneel
wilde debuteeren, schreef hij een langademig en
nimmer tot eenigen roem gekomen drama Dora
Kremer", lichtelijk in den trant van Ibsen's
Nora". Hij was echter zoo overtuigd, dat geen
oorspronkelijk stuk op de Nederlandsche planken
succes zou hebben dat hij zich een week van te
voren in het begin van 1893 door een vriend
bij een grocje liet overhalen om een stukje maak
werk te schrijven, dat dan zoogenaamd vertaald
zou heeten, namelijk het dramatisch verhaal
van een Kussischen pogrom, geschreven door
zekeren Jekalowitsch onder den titel Ahasverus".
Hij deed dit om de brave, Hollandsche critiek erin
te laten tippelen. Het werd een even groot succes
als Dora Kremer" een mislukking.
Het spreekt vanzelf waarom deze pogrom-ge
schiedenis, waarin een vader zijn afvalligen zoon
vervloekt, op het oogenblik dat hij en zijn vrouw
verbannen worden, in deze dagen weer actueel is
en dan ook juist in het hartje van het Ghetto
een geweldig applaus moest oogsten. Dit ligt
minder aan zuiver artistieke omstandigheden, al
was de Rembrandtieke, goudbruine schemersfeer
van een zorgvuldig en geloofwaardig Russisch
decortje, dat van de zaal uit met twee primitieve
schijnwerpers half verlicht werd, te waardeeren en
al werd er naar den ouden, naturalistischen trant
sterk" gespeeld door volkskrachten als Mien
Erfmann-Sasbach, Rienk Brouwer en den jongen
van der Hilst. Boven op de Russische potkachel
lag een zielig, steenoud grootmoedertje van Greta
Schooneberg, "kort geleden nog de opera-achtige
schoonheid in Stijn Streuvels' melodrama
Genoveva van Brabant" in Carré, te sterven, er werd met
de zweep gedreigd en er werden Joodsche gebeden
gepreveld. Veel nieuws bracht het niet, maar het
was een eigenaardige sensatie, het juist in deze
omgeving, in weer actueel en naderbij gekomen
omstandigheden te beleven. Aan het slot lag de
zaal voor de helft in katzwijm, terwijl de andere
helft frenetiek applaudisseerde. Het Kol Nidrei"
werd gespeeld en op het poovere programma
stond Weg met Joden- en Rassenhaat".
Het was misschien of wel zeker geen kunst.
Maar het was een der weinige voorbeelden van
emotioneel contact tusschen de zaal en het tooneel,
door middel van een politiek gekozen stuk, waar
toe een lang vergeten mystificatie van Heyermans
zich nog zeer wel leende.
KUN STZ AAL
VAN LIER
DOORLOOPEND
TENTOONGESTELD
ROKIN 126 =
AMST ERDAM
BEZICHTIGING V RIJ
KUNSTWERKEN VAN
JONGE HOLLANDSCHE
EN BUITENL. MEESTERS